Football Manager 2022

Robot
Football Manager 2022

Tack ni brittiska vakttorn. Med statistik tvingar vi motståndet på knä!

#football-manager-2022


Medlem

Fransosjävlar!?!

Medlem

Måste ju säga att det var en riktigt bra recenssion och den gör mig på något sätt sugen att testa ett spel jag aldrig skulle sneglat åt annars..


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Det enda jag vill ha är en matchmotor som ser ut som nånting från 2000-talet, men lite AI på gubbarna så de faktiskt gör logiska grejer. Låter ju positivt att motorn är uppdaterad, men det känns som en sån där sak de säger varje år?

FM-guru
F.d. Sisyr

Bra recension och jag håller i mångt och mycket med, även om jag bara hunnit spela ett tjugotal timmar hittills. Framför allt gillar jag den nya datahubben, siffernörd som jag är. Plötsligt har man tillgång till så mycket mer statistik än tidigare, statistik jag alltid undrat varför den varit otillgänglig. Med det sagt är det ju alltid lite vanskligt med spelserier som har årliga upplagor; nyheterna i sig är ju aldrig värda fullpris.

Kan dock nämnas att nämnda licensproblem går att fixa på ett par minuter via exempelvis denna guide så att diverse klubbar och personal får rätt namn.

Största problemet för min del är väl att det dras av diverse buggar (vilket alla upplagor gör). En ny favorit detta år är denna;

1) Kalle Kulla drar till sig intresse och jag vill därför sätta en begärd övergångssumma. Tänker mig 25 miljoner, men Kalle Kullas agent säger att det är aningen för högt. Vi kommer snabbt överens om 24 miljoner som ett rimligt pris.
2) En större klubb skambudar 10 miljoner, varvid jag begär 24 miljoner. Klubben drar sig ur affären.
3) Kalle Kulla blir förbannad.
4) Jag talar om för Kalle Kula att övergångssumman var för låg. Han vill då veta vad en rimlig summa är. "Är du dement?" tänker jag, men tiger och säger att 24 miljoner gäller.
5) Kalle Kula frågar om jag är från vettet och att ingen klubb någonsin kommer betala ett sådant ockerpris, varvid han lämnar in transferbegäran och grinar i media.

Testpilot

Känns som en spännande version

Expected goals är något som har växt inom fotbollen så kul att det är med i spelet också, och en massa andra siffror. Ju fler desto bättre (tror jag?). Men risken är att spelet blir alltför komplext om man inte delegerar vissa saker, t.ex. presskonferenser har ju varit väldigt segt tidigare.

Sen går det precis som @Sisyr skriver att fixa problem med fake namn relativt enkelt. I mitt tycke bör man ladda hem lite facepacks och liknande med, även om det verkar som att det tillkommer mer sådant än tidigare.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Mutumba:

Känns som en spännande version

Expected goals är något som har växt inom fotbollen så kul att det är med i spelet också, och en massa andra siffror. Ju fler desto bättre (tror jag?). Men risken är att spelet blir alltför komplext om man inte delegerar vissa saker, t.ex. presskonferenser har ju varit väldigt segt tidigare.

Sen går det precis som @Sisyr skriver att fixa problem med fake namn relativt enkelt. I mitt tycke bör man ladda hem lite facepacks och liknande med, även om det verkar som att det tillkommer mer sådant än tidigare.

xG var väl med i förra årets upplaga, eller har jag redan börjat röra ihop titlarna?

Face packs skaffar jag sällan, men logo pack är ett måste för min del. Använt samma logo pack i rätt många år nu (Metallic Logos eller vad det heter). Likadant att man fixar namnen på diverse turneringar och ligor. Gör stor skillnad!

Medlem

Är det bara jag som snabbspelar matcherna?
Ser bara på text referatet, orkar inte spela igenom en match - tar för lång tid

Testpilot
Skrivet av Sisyr:

xG var väl med i förra årets upplaga, eller har jag redan börjat röra ihop titlarna?

Face packs skaffar jag sällan, men logo pack är ett måste för min del. Använt samma logo pack i rätt många år nu (Metallic Logos eller vad det heter). Likadant att man fixar namnen på diverse turneringar och ligor. Gör stor skillnad!

Ah, det kanske det var! Jag spelade inte 2021, utan 2020 var senaste versionen som jag spelade.

Loggor och turneringar är nog viktigast för mig. Facepacks brukar jag ta hem för den liga eller land som jag spelar med. Metallic Logos känns bekant Det enda problemet är att det blir väldigt mycket att ladda hem om man vill ha det mesta.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Mutumba:

Ah, det kanske det var! Jag spelade inte 2021, utan 2020 var senaste versionen som jag spelade.

Loggor och turneringar är nog viktigast för mig. Facepacks brukar jag ta hem för den liga eller land som jag spelar med. Metallic Logos känns bekant Det enda problemet är att det blir väldigt mycket att ladda hem om man vill ha det mesta.

Jag flyttar bara över mitt logopack från förra årets mapp till nuvarande.

Sedan 2020 eller 2021 när de skaffade det nuvarande skinnet har jag börjat nyttja användargjorda sådana också, för skinnet in-game är under all kritik, tycker jag. Onödigt tillkrånglat gränssnitt där information göms istället för att förmedlas.

För att ta ett konkret exempel.. Såhär ser resultatskärmen för matcher ut i FM22;

Det är försvinnande lite info och statistik som delges utan att man börjar klicka runt i menyer, istället är rutan typ helt tom.

Såhär ser resultatskärmen ut i FM21 med det nedladdade skin jag använder;

Viss skillnad.

Testpilot
Skrivet av Sisyr:

Jag flyttar bara över mitt logopack från förra årets mapp till nuvarande.

Sedan 2020 eller 2021 när de skaffade det nuvarande skinnet har jag börjat nyttja användargjorda sådana också, för skinnet in-game är under all kritik, tycker jag. Onödigt tillkrånglat gränssnitt där information göms istället för att förmedlas.

För att ta ett konkret exempel.. Såhär ser resultatskärmen för matcher ut i FM22;

https://i.gyazo.com/2831050532295833d384c8cdafb269b1.png

Det är försvinnande lite info och statistik som delges utan att man börjar klicka runt i menyer, istället är rutan typ helt tom.

Såhär ser resultatskärmen ut i FM21 med det nedladdade skin jag använder;

https://i.gyazo.com/ac8d136f2f9ab97e15f6e1853c266b52.jpg

Viss skillnad.

Snyggt ja går att ändra otroligt mycket, mer än man tror ibland.

Medlem

Kommer på Gamepass för den som använder sig av det

100tim save, längsta save jag har ligger på 18500+ timmar.
Alltid lika roligt att få starta årets FM, spelat sen 92 på Amigan

Skribent
Skrivet av Issue:

Måste ju säga att det var en riktigt bra recenssion och den gör mig på något sätt sugen att testa ett spel jag aldrig skulle sneglat åt annars..

Tack! Kul! Funderade häromdagen på hur många nya spelare som vågar sig på att testa spelet varje år när det släpps.

Skrivet av Kalliban:

Det enda jag vill ha är en matchmotor som ser ut som nånting från 2000-talet, men lite AI på gubbarna så de faktiskt gör logiska grejer. Låter ju positivt att motorn är uppdaterad, men det känns som en sån där sak de säger varje år?

Ja, det är ofta "bättre AI" o.s.v. men av det jag hann spela hittills tycker jag faktiskt mig märka en skillnad. Framförallt animationsmässigt är det snyggt och bättre än tidigare.

Skrivet av Sisyr:

Bra recension och jag håller i mångt och mycket med, även om jag bara hunnit spela ett tjugotal timmar hittills. Framför allt gillar jag den nya datahubben, siffernörd som jag är. Plötsligt har man tillgång till så mycket mer statistik än tidigare, statistik jag alltid undrat varför den varit otillgänglig. Med det sagt är det ju alltid lite vanskligt med spelserier som har årliga upplagor; nyheterna i sig är ju aldrig värda fullpris.

Kan dock nämnas att nämnda licensproblem går att fixa på ett par minuter via exempelvis denna guide så att diverse klubbar och personal får rätt namn.

Största problemet för min del är väl att det dras av diverse buggar (vilket alla upplagor gör). En ny favorit detta år är denna;

1) Kalle Kulla drar till sig intresse och jag vill därför sätta en begärd övergångssumma. Tänker mig 25 miljoner, men Kalle Kullas agent säger att det är aningen för högt. Vi kommer snabbt överens om 24 miljoner som ett rimligt pris.
2) En större klubb skambudar 10 miljoner, varvid jag begär 24 miljoner. Klubben drar sig ur affären.
3) Kalle Kulla blir förbannad.
4) Jag talar om för Kalle Kula att övergångssumman var för låg. Han vill då veta vad en rimlig summa är. "Är du dement?" tänker jag, men tiger och säger att 24 miljoner gäller.
5) Kalle Kula frågar om jag är från vettet och att ingen klubb någonsin kommer betala ett sådant ockerpris, varvid han lämnar in transferbegäran och grinar i media.

Just det problemet stötte jag inte på (verklighetstroget att ingen vill köpa Barca-spelare för tillfället...), men sånt är skitstörande, när "common sense" bara borde gälla. Men å andra sidan har tonårsmiljonärer varit kinkiga för mindre, så jag brukar låtsas att de är idioter. Känns skönare att bänka/bötfälla dem då...

Skrivet av Mutumba:

Känns som en spännande version

Expected goals är något som har växt inom fotbollen så kul att det är med i spelet också, och en massa andra siffror. Ju fler desto bättre (tror jag?). Men risken är att spelet blir alltför komplext om man inte delegerar vissa saker, t.ex. presskonferenser har ju varit väldigt segt tidigare.

Sen går det precis som @Sisyr skriver att fixa problem med fake namn relativt enkelt. I mitt tycke bör man ladda hem lite facepacks och liknande med, även om det verkar som att det tillkommer mer sådant än tidigare.

Ja, både logopacks och name fixes är obligatoriska för mig, särskilt för de brasilianska klubbarna, eftersom det måste göras innan man startar en ny save. Men det var inget jag kände mig jättebekväm med att dra upp i en recension. Men enklaste vore ju om de redan fanns där från början. Men det är väl dyrt för Sports Interactive, såklart.

Skrivet av Sisyr:

xG var väl med i förra årets upplaga, eller har jag redan börjat röra ihop titlarna?

Face packs skaffar jag sällan, men logo pack är ett måste för min del. Använt samma logo pack i rätt många år nu (Metallic Logos eller vad det heter). Likadant att man fixar namnen på diverse turneringar och ligor. Gör stor skillnad!

Skrivet av Sisyr:

Jag flyttar bara över mitt logopack från förra årets mapp till nuvarande.

Funkar det? Var rädd att de ändrar ID på klubbar och spelare så att de får fel loggor osv.

Skrivet av Sisyr:

Sedan 2020 eller 2021 när de skaffade det nuvarande skinnet har jag börjat nyttja användargjorda sådana också, för skinnet in-game är under all kritik, tycker jag. Onödigt tillkrånglat gränssnitt där information göms istället för att förmedlas.

Håller helt med. Stor skillnad i skinnet du använder också. Tycker de borde ordna så att man kan fixa det själv lite enklare också, t.ex. ändra storlekar på fönster o.s.v. Att plötsligt visa mycket mindre info just när man ska ta ut laget är ju ett självmål som heter duga...

Skrivet av Atreyu:

Kommer på Gamepass för den som använder sig av det

100tim save, längsta save jag har ligger på 18500+ timmar.
Alltid lika roligt att få starta årets FM, spelat sen 92 på Amigan

Oj helvete, då ligger jag ordentligt i lä! Mesta jag har är 3200 timmar, på FM15, och det är på två olika saves.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Joel OS:

Funkar det? Var rädd att de ändrar ID på klubbar och spelare så att de får fel loggor osv.

Det har alltid funkat felfritt för mig, så även denna upplaga! Blir så mycket stiligare när även sämre ligor som svenska div 1 ser ut såhär istället för alla billiga fejkloggor.

Skribent
Skrivet av Sisyr:

Det har alltid funkat felfritt för mig, så även denna upplaga! Blir så mycket stiligare när även sämre ligor som svenska div 1 ser ut såhär istället för alla billiga fejkloggor.

Aha, tack för tipset! Ska ordna det direkt då. Såg att de plockat bort länkar till nedladdning på en del sidor just p.g.a licenserna nu. Tur då att föregående år funkar.

På FM21 fixade jag även ett pack så att nästan alla lag och ligor fick egna bakgrunder med arenor/pokaler. Gav lite individualitet till alla olika lag/trupper, rekommenderas!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Joel OS:

Aha, tack för tipset! Ska ordna det direkt då. Såg att de plockat bort länkar till nedladdning på en del sidor just p.g.a licenserna nu. Tur då att föregående år funkar.

På FM21 fixade jag även ett pack så att nästan alla lag och ligor fick egna bakgrunder med arenor/pokaler. Gav lite individualitet till alla olika lag/trupper, rekommenderas!

Det låter inte heller fel, nej! Ska jag kika på.

Medlem
Skrivet av Joel OS:

Aha, tack för tipset! Ska ordna det direkt då. Såg att de plockat bort länkar till nedladdning på en del sidor just p.g.a licenserna nu. Tur då att föregående år funkar.

På FM21 fixade jag även ett pack så att nästan alla lag och ligor fick egna bakgrunder med arenor/pokaler. Gav lite individualitet till alla olika lag/trupper, rekommenderas!

Här har du en sida som skiter i Uniteds och andra lags lipande om användandet av deras loggor.
https://sortitoutsi.net/

Finns mycket annat där också. Som t ex smågrejer liknande denna https://sortitoutsi.net/content/58818/fm-22-official-thread som lägger till den riktiga reklamen på adboardsen som visas många utav ligorna.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Bra recension och jag håller i mångt och mycket med, även om jag bara hunnit spela ett tjugotal timmar hittills. Framför allt gillar jag den nya datahubben, siffernörd som jag är. Plötsligt har man tillgång till så mycket mer statistik än tidigare, statistik jag alltid undrat varför den varit otillgänglig. Med det sagt är det ju alltid lite vanskligt med spelserier som har årliga upplagor; nyheterna i sig är ju aldrig värda fullpris.

Kan dock nämnas att nämnda licensproblem går att fixa på ett par minuter via exempelvis denna guide så att diverse klubbar och personal får rätt namn.

Största problemet för min del är väl att det dras av diverse buggar (vilket alla upplagor gör). En ny favorit detta år är denna;

1) Kalle Kulla drar till sig intresse och jag vill därför sätta en begärd övergångssumma. Tänker mig 25 miljoner, men Kalle Kullas agent säger att det är aningen för högt. Vi kommer snabbt överens om 24 miljoner som ett rimligt pris.
2) En större klubb skambudar 10 miljoner, varvid jag begär 24 miljoner. Klubben drar sig ur affären.
3) Kalle Kulla blir förbannad.
4) Jag talar om för Kalle Kula att övergångssumman var för låg. Han vill då veta vad en rimlig summa är. "Är du dement?" tänker jag, men tiger och säger att 24 miljoner gäller.
5) Kalle Kula frågar om jag är från vettet och att ingen klubb någonsin kommer betala ett sådant ockerpris, varvid han lämnar in transferbegäran och grinar i media.

För att vara rättvis mot Kalle Kulla så var det agenten som ville sätta 24 miljoner

Medlem
Skrivet av thefog:

Är det bara jag som snabbspelar matcherna?
Ser bara på text referatet, orkar inte spela igenom en match - tar för lång tid

Nä, vi är två…åtminstone 🙂
Har spelat FM/CM sedan 90-talet och har hittills aldrig sett igenom en hel match. Kör på textreferaten. Men en bra grej för de som gillar det och kul att de uppdaterar spelet även på den fronten.

Medlem

Har aldrig spelat FM, något jag bör veta eller är det bara att ladda upp vokabulären med svordomar och på börja en lång läroresa med risken att man blir trött på det?

Medlem
Skrivet av sp0de:

Har aldrig spelat FM, något jag bör veta eller är det bara att ladda upp vokabulären med svordomar och på börja en lång läroresa med risken att man blir trött på det?

Kör på bara, vågar inte säga vad som är lättast att komma in i det på, storklubbb med oändliga resurser eller liten klubb.

Jag kanske skulle rekommendera att hitta en sovande jätte, typ Kaiserslautern. Eller kör med ditt favoritlag om och om tills du når framgång

Medlem
Skrivet av sp0de:

Har aldrig spelat FM, något jag bör veta eller är det bara att ladda upp vokabulären med svordomar och på börja en lång läroresa med risken att man blir trött på det?

Har man aldrig lirat FM tidigare är det möjligt att det vid första anblick upplevs överväldigande. Dagens FM innehåller så mycket mer detaljer, val och statistik än ”förr i tiden”. Dock tycker jag spelet har en bra hjälpfunktion och du guidas runt spelets alla funktioner. Du kan skala ner och välja hur mycket du vill styra över själv och vilka delar du vill delegera till ”speldatorn”.

Hursomhelst, lite tålamod, stressa inte fram och känn att du måste kunna allt efter de första timmarna. Ta lite i taget och låt spelet komma till dig. När du fått grepp om grunderna är det sedan lättare att dyka ner på detaljnivå om så önskas.
Hoppas det hjälpte dig något och lycka till i FM-träsket 🙂

Pansarknekt

Blir köp, får se om man äntligen når några framgångar med Lunds BK.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

drygt 770h på min enda save i fm21 jobbigt att att behöva köpa nytt

Medlem
Skrivet av ubn87:

För att vara rättvis mot Kalle Kulla så var det agenten som ville sätta 24 miljoner

Japp, men agenten säger ändå att de tycker att det är ett rimligt pris, vilket borde betyda att även Kalle Kulla anser att det är så.

Skribent
Skrivet av Dominus:

Här har du en sida som skiter i Uniteds och andra lags lipande om användandet av deras loggor.
https://sortitoutsi.net/

Finns mycket annat där också. Som t ex smågrejer liknande denna https://sortitoutsi.net/content/58818/fm-22-official-thread som lägger till den riktiga reklamen på adboardsen som visas många utav ligorna.

Schyst, tack!

Skrivet av sp0de:

Har aldrig spelat FM, något jag bör veta eller är det bara att ladda upp vokabulären med svordomar och på börja en lång läroresa med risken att man blir trött på det?

Det blir ändå en del trial and error, men ett tips kan ju vara att starta med ett någorlunda stor/känt lag, eller ett lag som du har någon koppling till. Då brukar det blir mer intressant just när man inte lärt sig alla system och så än.

Ett annat tips kan vara att välja att starta sin save mitt i säsongen (man kan välja att starta t.ex. i mars om man har med Sveriges ligor). Då kommer man direkt in i att ta ut lag och spela matcher utan att behöva köra igenom en hel försäsong först.

Skrivet av deftune:

Blir köp, får se om man äntligen når några framgångar med Lunds BK.

Fy för Lund, de var alltid så jobbiga att möta på min Österlen-save från förra året!

Skrivet av jjohan:

drygt 770h på min enda save i fm21 jobbigt att att behöva köpa nytt

Många timmar! Har du kört en och samma klubb eller hoppat runt lite? Jag brukar annars köra varannat år, då hinner man märka av uppdateringarna mer

Medlem

Tack för all hjälp!

Medlem
Skrivet av Joel OS:

Schyst, tack!

Det blir ändå en del trial and error, men ett tips kan ju vara att starta med ett någorlunda stor/känt lag, eller ett lag som du har någon koppling till. Då brukar det blir mer intressant just när man inte lärt sig alla system och så än.

Ett annat tips kan vara att välja att starta sin save mitt i säsongen (man kan välja att starta t.ex. i mars om man har med Sveriges ligor). Då kommer man direkt in i att ta ut lag och spela matcher utan att behöva köra igenom en hel försäsong först.

Fy för Lund, de var alltid så jobbiga att möta på min Österlen-save från förra året!

Många timmar! Har du kört en och samma klubb eller hoppat runt lite? Jag brukar annars köra varannat år, då hinner man märka av uppdateringarna mer

Jag har stannat kvar även om de bytte lite ägare under åren då jag budade lite väl mkt efter 50 matcher 500 miljoner :). Spelat mkt 21 samt 20 innan dess men hade en ganska lång paus i flera år. Kom ihåg när man plöjde med polare och vi hade 3 managers på samma save samt dator men det var på cm tiden.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Jag flyttar bara över mitt logopack från förra årets mapp till nuvarande.

Sedan 2020 eller 2021 när de skaffade det nuvarande skinnet har jag börjat nyttja användargjorda sådana också, för skinnet in-game är under all kritik, tycker jag. Onödigt tillkrånglat gränssnitt där information göms istället för att förmedlas.

För att ta ett konkret exempel.. Såhär ser resultatskärmen för matcher ut i FM22;

https://i.gyazo.com/2831050532295833d384c8cdafb269b1.png

Det är försvinnande lite info och statistik som delges utan att man börjar klicka runt i menyer, istället är rutan typ helt tom.

Såhär ser resultatskärmen ut i FM21 med det nedladdade skin jag använder;

https://i.gyazo.com/ac8d136f2f9ab97e15f6e1853c266b52.jpg

Viss skillnad.

Vart har du fått tag i skinnet? för en som inte spelat fm21...

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av meganollan:

Vart har du fått tag i skinnet? för en som inte spelat fm21...

Det är detta skin. Finns även en betaversion av skinnet till FM22.

12
Skriv svar