Tips på jrpg mottages tacksamt

Medlem
Tips på jrpg mottages tacksamt

Har fått för mej att vidga mina vyer och prova något jrpg.
Det måste finnas någon expert som kan tipsa om vilket spel man ska prova först??
Har bara spelat ett innan, ff7 remake och gillade det.
Är det mkt grinding eller orimligt svårt så går det bort, har man småbarn så är speltiden begränsad till några timmar i veckan, många känner nog igen sej gissar jag.
Har ps5 och switch ska tilläggas.

FM-guru
F.d. Sisyr

Grinding är väl rätt nära sammanflätat med JRPG tyvärr. Finns garanterat undantag, men det är inte en genre jag är välbevandrad i - har svår för JRPG:n. Med det sagt finns det en titel jag kan rekommendera i form av Troubleshooter, som även den innehåller grinding dock. Riktigt bra gameplay med turordningsbaserade strider som bara växer ju längre in i spelet man kommer. Tänk typ XCOM fast med mycket djupare karaktärsbyggande. Storyn är... JRPG-ig. Ett asiatiskt Freedom Force, typ.

RmK
Medlem

Om du gillade FF7 Remake så tror jag att Final Fantasy XV är ett lätt steg vidare då stridssystemet är liknande, helt annorlunda story dock.

Mina favoriter i JRPG världen är mest gamla klassiker så som: FF7-10, Grandia och Chrono Cross om du kan tänka dig att spela något äldre och med ett långsammare stridssystem.

Om du har begränsad tid kan jag verkligen rekommendera Final Fantasy 9 på mobiltelefon, där det finns autosave varje gång du byter rum så du kan stänga av när du vill.

Lycka till och hoppas du hittar något bra i djungeln

Medlem

Chrono Trigger är bland Topp 5 för mig

Ett mer modernt spel som är helt fantastiskt är Persona 5 Royal.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Nu vet jag inte hur långt tillbaka du vill sträcka dig, men PS1-tiden hade ju otroligt många bra. FF7-9, Suikoden, Wild Arms, Xenegears m.fl

Sen PS2 så fanns det också ett gäng bra, FFX t.ex.

Har inte koll på senare eran, rekommenderar EJ FF XIII (13).

Medlem

Tales of serien kan vara värd att kolla på, senaste är ju då Tales of Arise. Sen har du även Ys serien där det nyaste är Ys IX: Monstrum Nox men jag tycker Ys VIII: Lacrimosa of Dana är bättre.
Båda dessa serier är action RPG precis som FF7 remake.

Gnällkuk

Octopath Traveler!

Finns till PC, Switch och PlayStation!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Testpilot

JRPGs är oftast rätt långa spel, det ligger liksom i själva genren. Men det finns undantag och eftersom du skrev att du gillade FF 7 Remake så antar jag att du föredrar action före turordningsbaserat?

I så fall skulle jag rekommendera Nier Automata. Det är fullt ös med action och lite annorlunda så som ett JRPG bara kan vara. Ett alternativ skulle kunna vara Astral Chain som finns till Switch. Jag har dock inte spelat det ännu men det fick väldigt bra betyg.

Quake-konnässsör

Final Fantasy 12

Persona 5 Strikers

Ni No Kuni

Xenoblade Chronicles 2

Xenoblade Chronicles: Definitive Edition

DRAGON QUEST XI S: Echoes of an Elusive Age

Tales of Arise

Kan också vara värt och hålla en koll på Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes, skaparna bakom Suikoden spelen. Finns inte ute än dock.

Medlem

Nier Automata, som tidigare nämnts, är otroligt bra! Utan tvekan på min top 5 lista av spel någonsin, i alla genrer.

Dex
Medlem

Tales of Arise rekommenderas vääääääldigt mycket! Helt klart ett av årets bästa spel för min del. Persona 5 Royal edition rekommenderas också väldigt mycket, men är ett väldigt långt spel.

Skribent

Suikoden 1+2.

Edit: oklart om spelen finns tillgängliga på plattformarna du listade. Missade att du skrivit om specifika plattformar. Skrev en snabbt svar baserat på rubriken när jag slösurfade på jobbrasten.

Medlem

Tales of Arise

Medlem

Jag är inget stort fan av jrpg, men Tales of Arise har fångat mig fullständigt. Gillar striderna, gillar karaktärerna, och storyn är intressant så här långt.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Tales of serien kan vara värd att kolla på, senaste är ju då Tales of Arise. Sen har du även Ys serien där det nyaste är Ys IX: Monstrum Nox men jag tycker Ys VIII: Lacrimosa of Dana är bättre.
Båda dessa serier är action RPG precis som FF7 remake.

Som sagt ovan så är YS mycket bra spel. Lite annorlunda från vanliga JRPG men gillar de spelen skarpt. Speciellt de första som är ganska simpla men mycket roliga.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Oscar20000:

Har fått för mej att vidga mina vyer och prova något jrpg.
Det måste finnas någon expert som kan tipsa om vilket spel man ska prova först??
Har bara spelat ett innan, ff7 remake och gillade det.
Är det mkt grinding eller orimligt svårt så går det bort, har man småbarn så är speltiden begränsad till några timmar i veckan, många känner nog igen sej gissar jag.
Har ps5 och switch ska tilläggas.

Jag skulle vilja slå ett slag för Super Mario RPG Till SNES, Mario and Luigi Superstar Saga till Gameboy Advance och Paper Mario till Nintendto 64 (Alla tre är lätta att spela via emulatorer).

Båda spelen har mer interaktiva stridssystem där man måste tajma knapptryck för att göra mer skada, och ta mindre skada. Kryddar till de vanliga turordningsbaserade striderna rejält. Spelen är också enkla att ta sig vidare i och spela i helhet. Väldigt barnsliga men jag älskar det med dessa spelen.

Anledningen till att jag älskar dem så mycket är stridssystem som jag skulle säga är de bästa i hela genren.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Baserat på dina preferenser kan jag tänka mig att Ni no Kuni är en bra inkörsport, om inte den gulliga designen avskräcker dig. Jag skulle säga att spel som Dragon Quest XI är bättre, men riktigt långa och kanske lite grind. Octopath Traveler kanske kan vara något, men inte spelat själv. Persona 5 är bra men kanske lite svårtillgängligt och väldigt, väldigt japanskt på gott och ont.

Ubers tips om Paper Mario är super. Det finns ju tillgängligt via Switch Online. Älskade det spelet, kan dock inte svara på hur det står sig idag då jag spelade det för 20 år sen. Final Fantasy X kanske kan vara något? Flera har tipsat om tolvan här ovan. Den är bra, men kanske inte så representativ för genren. Känns mycket som ett MMO fast offline.

Bäst är egentligen att testa på några olika för att se vilka slags j-rpg du gillar. Kolla några topplistor på mest populära j-rpg-spelen till PS och Switch och se vad som faller dig i smaken. Olika serier skiljer sig rätt mycket åt.

Medlem

Många bra tips att kolla in, kompetensen i detta forum är brutal🙏

Medlem

Dragon Quest XI är riktigt najs! Gillar inte turn-based överlag men världen, karaktärerna och storyn är riktigt najs! Och gött att lira det handhållet när ungarna tagit över TVn!

Ska sägas att jag inte klarat det än då det är väldigt långt men lätt värt ett köp. Man kan ladda ner Demo med som är 10h långt! Och man för över progress om man köper det efter demot är slut!

Medlem

Om man har Nintendo Switch måste man spela Xenoblade Chronicles utan tvekan. Till Playstation 5 rekommenderar jag Persona 5 Royal.

Medlem

Monster Hunter World har fått en fin uppdatering (ps5 patch). Det är ett trevligt spel. Med uppdrag som passar för spelsessioner som inte är allt för långa. Annars är Nier Automata ett toppenlir också.

Medlem

Octopath Traveler är mysigt.

Medlem

Trails of mana (sen förstås mana 2,3 snes)

One
Medlem

Ni No kuni spelen tycker jag är super mysiga, att det är turn-based bidrar mycket till mysigheten

Just nu spelar jag FF X som är riktigt trevligt det med

Medlem

Finns många bra nya JRPG att välja mellan och som är väldigt olika lite beroende på vad du är sugen på.

Moderna
Persona 5
Yakuza Like a Dragon

Action
Tales of Arise

Klassiska
Dragon Quest 11
Xenoblade Chronicles
Bravely Default 2
Octopath Traveler

Medlem

Jag skulle lätt rekommendera "Tales of Arise" (mitt GOTY för i år).

Det senaste "Tales of Arise" är dessutom det bästa i serien, i min åsikt. Har man dock spelat dom tidigare spelen kommer det inte vara en "Wooow" upplevelse, men är det din första gång i "Tales of ..." spelen kommer det förmodligen att imponera.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

JRPGs är oftast rätt långa spel, det ligger liksom i själva genren. Men det finns undantag och eftersom du skrev att du gillade FF 7 Remake så antar jag att du föredrar action före turordningsbaserat?

I så fall skulle jag rekommendera Nier Automata. Det är fullt ös med action och lite annorlunda så som ett JRPG bara kan vara. Ett alternativ skulle kunna vara Astral Chain som finns till Switch. Jag har dock inte spelat det ännu men det fick väldigt bra betyg.

Skrivet av Kevlarkev:

Nier Automata, som tidigare nämnts, är otroligt bra! Utan tvekan på min top 5 lista av spel någonsin, i alla genrer.

Skrivet av Nimin:

Monster Hunter World har fått en fin uppdatering (ps5 patch). Det är ett trevligt spel. Med uppdrag som passar för spelsessioner som inte är allt för långa. Annars är Nier Automata ett toppenlir också.

Inte speciellt mycket grinding i nier automata men det är väldigt japanskt i sin design och är rätt att så långt. Riktigt bra spel.

Medlem
Skrivet av Kyathab:

Jag skulle lätt rekommendera "Tales of Arise" (mitt GOTY för i år).

Det senaste "Tales of Arise" är dessutom det bästa i serien, i min åsikt. Har man dock spelat dom tidigare spelen kommer det inte vara en "Wooow" upplevelse, men är det din första gång i "Tales of ..." spelen kommer det förmodligen att imponera.

Håller med om att det är bra efter 15 timmars speltid. Vad gör det bättre än dom tidigare? Jag har inte spelat något av dem..

Medlem

Finns väldigt mycket i den här genren. Det går att köra save i princip när man vill i dessa spel nu för tiden samt att de har en början och ett slut, så det går att plocka upp och lägga undan anpassat till ett aktivt liv. Här är några exempel från de plattformar du har.

Switch:

Vill du ha JRPG med story och lite mer taktiska strider till Switch så är Fire Emblem: Three houses att rekommendera. Världen består av tre nationer med Klostret Garreg Mach i centrum, upprättat en gång i tiden av the Divine Seiros. Klostret har även en akademi för officerare och huvudpersonen börjar som Mercenary som rekryteras att bli lärare på Officers akademin. Man får sedan i början välja vilken av tre klasser (hus) man skall representera vilket leder till tre helt olika storylines. Varje klass leds av en händelse av tronföljaren till respektive nation.

Trailer som beskriver mer vad man gör i spelet.

Xenoblade Chronicles är som redan nämnts ett lysande JRPG till Switch. Det är helt fristående från del två. Unik värld på kroppen av två Titaner. Mycket öppen spelvärld.

Xenoblade Chronicles 2 är väldigt bra även det. Världen är här även unik med flera titaner som vandrar runt trädet Yggdrasil där titanerna är det land som finns för människor att bo på. Mycket öppen spelvärld.

Bravely Default 2, fristående del tre (trots att det heter 2 ) i Bravely default serien, en serie JRPG som skapats specifikt för att likna de mer klassiska JRPG som fanns förr i tiden. Det är då helt turordningsbaserade strider men det finns ett jobb system som gör att du hittar olika jobb (klasser) som du kan assigna på dina karaktärer hur du vill i olika kombinationer.

Shin Megami Tensei 5. Var nominerat till RPG of the year på Game awards (som vanns av Tales of Arise). Shin Megami tensei är en serie RPGs som alla handlar om att frammana demoner i striderna där storyn ofta är i Nutid men där en paralell paranormal värld påverkar vår. Tidigare delar har oftast varit Dungeon Crawlers men denna episod är mer likt ett klassiskt JRPG. Fun fact: Den hyllade Persona serien är en spinoff från Shin Megami Tensei. Så de personas man ser i Persona kan alla hittas som Demoner i Shin megami tensei. Den sociala delen som finns i Persona finns dock inte i Shin Megami tensei så storyn är inte lika djup.

DRAGON QUEST XI S: Echoes of an Elusive Age Klassisk JRPG serie med rötter lika djupa som Final Fantasy (Square hade Final Fantasy och Enix hade Dragon quest innan företagen gick ihop). Turodingsbaserade strider men mycket bra flow trots det. Mycket bra spel. S versionen har mer content i sig än vanliga XI.

PS4/5

Mycket större utbud på PS plattformen. Har varit så sedan PS2 tiden. Inte så konstigt då Sony är japanskt. Så kan bara ge ett fåtal exempel av en enorm mängd bra spel. Allt som släppts på PS4 fungerar på PS5. RPGs tar lång tid att utveckla så de riktade RPGs som kommer till PS5 enbart lär vi inte se på ett tag. Många titlar har redan lyfts i tråden så lägger till en handfull av tips.

Tales of Arise årets vinnare av best RPG på Game awards. Designat att vara en inkörsport för nya spelare i Tales serien av spel. Tales handlar ofta lika mycket om spelvärlden som om karaktärerna så varje Tales Spel har oftast en ganska unik spelvärld. Det är även mycket av story byggt runt varje karaktär. Striderna har alltid varit realtid i någon form. (första Tales spelen hade sidskrollande strider, moderna har realtime i 3d naturligtvis). Mycket bra naturligtvis.

TALES OF VESPERIA: DEFINITIVE EDITION i min mening en av de bästa delarna i den långa Tales Serien, jag gillade det starkare än Arise. Släpptes 2019 som en remastrad version med extra content till PS4 och PC bland annat. Kom ursprungligen till Xbox 360. Mer klassiskt Tales till skillnad från Arise som gjorts mer "modernt". Traditionell världskarta vilket inte finns i Arise.

13 Sentinels Aegis Rim väldigt unikt JRPG som vunnit flera RPG of the year 2020 i konkurrens med Persona 5. Det är väldigt story drivet och striderna är taktiska. Du bör kika noga innan du ger dig på detta så du har rätt förväntningar då det som sagt är väldigt unikt. Mycket bra story.

Trails of Cold Steel 1 till 4 Senaste story arcen i Legend of heroes serien. Fyra spel som alla är en fortsättning på varandra. Väldigt story drivet. Striderna är semi turnbased. Börjar vid en militärakademi och går igenom både ett inbördeskrig och ett världskrig innan slutet på story arcen. Samma Main character genom hela.

Persona 5: Royal game of the year på många ställen 2020 och är det RPG som länge har haft högst Metacritic score. Starkt rekommenderat. Persona spel handlar ofta om en Main Character som kommer som utbytesstudent till någon form av Skola/akademi i en stad någonstans i Japan. Sedan sker någon form av story som har paranormala kopplingar så det finns en parallell värld till nutida verklighet och man måste navigera båda verkligheterna. Persona spel har ett Social links system vilket gör att man lägger vikt på den sociala kopplingen Main Character får till andra karaktärer då detta leder till mer power i den paralella världen. Ofta mycket välskrivna storylines och mycket välskrivna och väl genomförda karaktärer. Epitetet Royal betyder att det är en expanderad version av spelet. Persona 4 hade Golden som epitet i sin expanderade version. Persona 5: Royal äger rum i Tokyo. Persona 4: Golden (finns via Steam och Vita) äger rum i den lantliga staden Inaba. Så miljöerna är helt olika i de olika spelen.

Utawarerumono Börjar med den fristående Utawarerumono: Prelude to the fallen. Sedan kommer en separat story arc på två spel som utspelar sig efter Prelude to the fallen men med en ny Main Character. Utawarerumono: Mask of Deception som följs av den direkta fortsättningen Utawarerumono: Mask of Truth. Likt 13 Sentinels Aegis Rim så är detta väldigt story drivna spel och man bör gå in med rätt förväntningar. Utawarerumono har story segment som gränsar till Visual novels med mycket berättande där det sedan är Tactics RPG strider emellan. Mycket bra om man gillar mycket story. Finns en Animeserie gjord efter Mask of Deception och Mask of truth kommer som Anime 2022.

Mask of Deception anime opening:

Kommande mask of Truth anime:

Star Ocean: Integrity and Faithlessness Star ocean är en JRPG serie som har Sci-Fi möter Fantasy. Det bästa spelet i serien finns ej på PS4 (Star Ocean 2: the second story). Det gjordes en PS4 version men den släpptes bara i japan. Star Ocean: Till the End of Time vilket är del tre släpptes dock i en version för PS4 2017 och utspelar sig 400 år efter Star Ocean 2 och är riktigt bra. Prequelen Star Ocean: The last Hope har bra spelmekanik och bra post game men storyn är inte den bästa. Finns även den till PS4. 2022 släpps Star Ocean: The Divine force (star ocean 5) till PS4/5. Star Ocean Integrity and Faithlessness som är den senaste som släppts till PS4 (star ocean 4) utspelar sig den även före Star Ocean 3 men efter Star ocean 2 i story arcen. Det är real time action combat, party based och bra även om det inte är bästa i serien.

Star ocean: The divine force (2022)

Star Ocean: Till the end of time. (2007 och HD remaster 2017)

Star Ocean: The last hope (Prequel)

Tror jag stannar där för nu. Finns som sagt så mycket bra i JRPG världen som är släppt så svårt att begränsa sig.

Medlem
Skrivet av Oscar20000:

Har fått för mej att vidga mina vyer och prova något jrpg.
Det måste finnas någon expert som kan tipsa om vilket spel man ska prova först??
Har bara spelat ett innan, ff7 remake och gillade det.
Är det mkt grinding eller orimligt svårt så går det bort, har man småbarn så är speltiden begränsad till några timmar i veckan, många känner nog igen sej gissar jag.
Har ps5 och switch ska tilläggas.

Gammalt eller nytt? Vill du prova något äldre, varför inte Final Fantasy VII och IX? Magiska spel båda två, fortfarande. Nyare spel - ja, då ska du ta en titt på Xenoblade Chronicles 1 och 2 till Switch.
Alla finns på Switch och perfekta att spela handhållet (även om grafiken försämras i Xenoblade-spelen. Det går dock att leva med.).

123
Skriv svar