Kalla kriget del 2?

Medlem
Kalla kriget del 2?

Det är fruktansvärt med nytt krig i Europa. Förstörda liv, städer som bombas, människor som måste fly från sina hem och återigen en auktoritär ledare, som drar igång det. Det kan leda till att en ny järnridå kan vara på väg att dras genom vår världsdel. Om han i Moskva får hållas så har vi ett nytt kallt krig (som uppenbarligen snabbt kan hetta till).

Då jag växte upp på 80-talet så var situationen just då rätt påtaglig. Ubåtskränkningar här i Sverige, utplacering av medeldistansmissiler i Europa var inte populärt och Reagan utmanade Sovjetunionen på allvar så ryssarna verkligen trodde att väst skulle slå till först.

Men det var också påtagligt inom nöjesindustrin, som filmer och spel. Filmer jag kommer på just från 80-talet är Wargames, Threads och Day after tomorrow. Även första Terminator hade ett korn av det i sig.

Spelen kom inte undan de heller (nu är ju krigstema ändå populärt). Missile Command var populärt i spelhallarna. Själv satt jag med en Commodore 64 och såg till att det kalla kriget blev varmt. Theatre Europe var ett turordningbaserat strategispel (med även för den tiden tråkig grafik) där man kunde välja öst eller väst och totalt utplåna varandra med nukleär energi. Spelet brukade alltid sluta med totalförstörelse till tonerna av John Lennons Give peace a chance.

Andra spel jag körde var: Gunship, Red Storm Rising, F-15 Strike Eagle, Project Stealth Fighter (mycket Microprose här), Raid over Moscow, Green Beret.

Men det har ju kommit nyare med samma tema: Arma-serien, Black Ops (som jag inte spelat), men framförallt kommer jag att tänka på Wargame European Escalation och World in Conflict.

Har jag missat några spel eller filmer? Kommer det bli en ny våg av militära RTS eller simulatorer pga rådande situation (just simulatorer verkar inte vara lika populärt nu som då. Ge mig ett nytt Gunship!)?

Det här är bara en gammal rävs funderingar (jag såg det fanns ett forumämne om det).

Jag växte också upp under 80-talet och är fruktansvärt trött på allt som har med krig att göra. Mänskligt lidande verkar mänskligheten vara experter på. Det är ju ett tredje världskrig som pågår, mot Ryssland, även om man ännu inte kastar bomber på Herr P, så sanktionerar man xxxx ur hela befolkningen. Hur kan detta sluta bra på något sätt (?)


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Isso:

Men det har ju kommit nyare med samma tema: Arma-serien, Black Ops (som jag inte spelat), men framförallt kommer jag att tänka på Wargame European Escalation och World in Conflict.

Har jag missat några spel eller filmer? Kommer det bli en ny våg av militära RTS eller simulatorer pga rådande situation (just simulatorer verkar inte vara lika populärt nu som då. Ge mig ett nytt Gunship!)?

World War 3, som ligger under utveckling och kommer gå F2P mot slutet av mars vad jag förstår.
Ett FPS-spel utvecklat i Polen, där temat ursprungligen var NATO vs. Ryssland. Men efter ett byte av utgivare till ett ryskt företag har spelets setting istället gått över till USA, Tyskland, Polen och Ryssland krigandes sida vid sida.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

SoL
Medlem

Jag känner mig ganska trött på krigsspel just nu faktist, har alltid gillat fps och c&c serien är en storfavorit. Men som det känns just nu kan jag inte riktigt njuta av dessa spel.

Medlem

Det är ju flera "kalla kriget" spel på g just nu.

Warno och Regiments är båda i early access just nu.
Broken arrow (förvisso inte kalla kriget utan modern WWIII) är under utveckling för release senare i år.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd

Ett spel jag tänkt på den senaste tiden är ett av mina favoritspel, Operation Flashpoint. Stridssimulator/FPS som utspelar sig under kalla krigets 80-tal där en konflikt uppstår mellan NATO och Ryssland. ArmA:s föregångare.
Kolla bara på denna trailer:

"Galen" gubbe på tv, invasion av ryssar, t-72 tanks o.s.v. Ganska likt det som händer nu.

Annars om man vill ha realistiska taktiska krigsspel rekommenderar jag Combat Mission-spelen.

Medlem

Jag har varit bra sugen på att köpa Red Alert och sedan köra Ukraina vs. Ryssland.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Baronova:

World War 3, som ligger under utveckling och kommer gå F2P mot slutet av mars vad jag förstår.

Läskigt, vi måste sätta stopp för utvecklingen!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Isso:

Har jag missat några spel eller filmer?

Conflict Europe. Amiga. Tror det var baserat på Theatre Europe från C64, men mycket mer välgjort.

Kommer fortfarande ihåg en del fireplan koder från spelet.

Midnight (Enable fireplans)
Prowess (Steg 2 fireplans)
Corvus
Fumble winter

Balance of Power (1990 edition)

Politisk simulator som gick ut att vinna politiska poäng genom att ge stöd (militärt eller ekonomiskt), sätta press på nationer som stödde motståndarsidan eller ifrågasätta och konfrontera motspelaren (Ryssland vs USA, Kina var ingen player på världsscenen vid den tiden). Lite annorlunda än en del andra strategispel, din roll är inte militär utan politiker, typ utrikesminister.

Medlem

688 Attack Sub. Lite som Red Storm Rising, men inte lika roligt.

Harpoon. RSR-ish, fast med båtar eller hela flottor. Försökte sätta mig in i det men... nej.

Medlem

Min stora kärlek var flygsimulatorer. Köpte allt som fanns, hade en drös till Amiga, här är ett fåtal av dem:

FA18 Interceptor (Orsaken varför jag köpte en Amiga)

Fighter Bomber

Birds of Prey

Strike Force Harrier

F16 Falcon

F16 Combat Pilot

F15 Strike Eagle 2

Numera kör jag DCS, kan vara ett tips för de som gillar simmar, saknar man Gunship så finns AH-64 som en köpbar modul där, även F18, F14, F16, F15, Mig29, SU33, A-10 och massor av annat. En varning bara: DCS ger dig inga enkla flygplan, de är nästan full cockpit simulation och det kan ta 15 minuter att starta och komma upp i luften (det finns Autostart, men mer hjälp får du inte).

Medlem
Skrivet av SoL:

Jag känner mig ganska trött på krigsspel just nu faktist, har alltid gillat fps och c&c serien är en storfavorit. Men som det känns just nu kan jag inte riktigt njuta av dessa spel.

Håller med dej. Jag älskar verkligen hell Let loose med det teamplay som det medför, men nu får man ju bara rysningar i hela kroppen när artelleri-bomber faller ner i närheten av en. Det är inte riktigt så jag vill att mina spelsessioner skall kännas. Jag har faktiskt nästan inte alls spelat sedan kriget påbörjades då de flesta spel jag äger handlar just om vapen, krig och att överleva.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

World in Conflict är det spel jag har börjat tänka på på senaste. Det var länge sen jag körde det nu men har spelat igenom det flera gånger. Ett av världens bästa krigsspel. Känns läskigt mycket som pågående konflikt.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag växte också upp under 80-talet och är fruktansvärt trött på allt som har med krig att göra. Mänskligt lidande verkar mänskligheten vara experter på. Det är ju ett tredje världskrig som pågår, mot Ryssland, även om man ännu inte kastar bomber på Herr P, så sanktionerar man xxxx ur hela befolkningen. Hur kan detta sluta bra på något sätt (?)

Kan hålla med, ser det som ett WWIII också, spelplanen är Ukraina bara istället för flera länder.
Varför tycker jag att det är ett WWIII?
Jo för man skickar folk dit från olika länder som håller på ena eller andra halvan.
Ukraina har fått fd SAS sån Israel, svenskar har åkt ner, kanadeniska snipers och andra väststatsländer.
Ryssland har fått dvs öststatare, afrikaner vill upp och strida.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag har varit bra sugen på att köpa Red Alert och sedan köra Ukraina vs. Ryssland.

Haha, det är exakt vad jag spelat senaste dagarna.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

World in Conflict är det spel jag har börjat tänka på på senaste. Det var länge sen jag körde det nu men har spelat igenom det flera gånger. Ett av världens bästa krigsspel. Känns läskigt mycket som pågående konflikt.

Sjukt bra spel!

Medlem

Själv installerar jag alltid om Red Alert. Tom Clancy's spel kan också ge lite samma vibes

Medlem

Mitt speltips är det långsamma och minimalistiska RTS:et DEFCON. Det är suggestivt i sin kliniska framtoning. Att se en kärnvapenmissil träffa en stad och sedan bara se en siffra på hur många miljoner som dog är rysligt...

Spelets undertitel, »Everybody dies«, understryker obehaget.

Medlem
Skrivet av bluebird:

https://www.youtube.com/watch?v=GYYzCz19GbI

Mitt speltips är det långsamma och minimalistiska RTS:et DEFCON. Det är suggestivt i sin kliniska framtoning. Att se en kärnvapenmissil träffa en stad och sedan bara se en siffra på hur många miljoner som dog är rysligt...

Spelets undertitel, »Everybody dies«, understryker obehaget.

Kommer ihåg när det släpptes. Ligger inte spelet på ynka 60 mb eller dylikt?
När spelet släpptes så fick ju filmen wargames en nyrenässans av rang 😊


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

1
Skriv svar