Ska jag välja C# eller Python?

Medlem
Ska jag välja C# eller Python?

Har kommit in på programmering 1 och man får prova på lite av båda, sen fokusera på ett av dom. Jag har aldrig kodat tidigare förutom lite html och CSS.

Så ni som jobbar med det eller programmerar i allmänhet vad ska man välja? Vilka för och nackdelar finns det med språken och svårighetsnivå med mera?

Medlem

Beror väl mest på vad du är ute efter. Lär du dig programmera spelar språket mindre roll. När det kommer till kritan är det ramverken sen som blir den stora biten att sätta sig in i. Dagens editorer underlättar ganska mycket och man får fantastiskt mycket gratis med IntelliSense. Men. många säger att "man ska välja verktyg efter vad man skall åstadkomma" och jag kan bara hålla med.

Kan väl säga att när jag satt med ett system som man skulle skriva plugins i C igen så kändes det som stenålder och jag saknade mycket som många språk idag har inbyggt

Har hunnit igenom en brunt språk genom åren, nu har jag gett mig in på TypeScript och flera ramverk som finns till då jag behöver enkelt hela vägen från databaslager till presentation på webben utan massa olika språk på vägen.

TL/DR;
Lär dig språket som verkar roligast för dig just nu.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Vad vill du jobba med i framtiden?

Python är simpelt och används i mycket större utsträckning än C# och finns fler jobb med Python än det finns med C#.
Dock jag skulle säga att det är lättare att gå från C# till Python och andra språk än att gå från Python till andra språk.
https://bootcamp.berkeley.edu/blog/most-in-demand-programming...

Själv jobbar jag som pen-testare och python,js och bash är för tillfället de språken jag kör med.
Jag skulle nog förklara Python lite som jack of all trades men kanske inte något man vill skriva allt för stora program i.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Lär du dig Cobol kommer bankerna och försäkringsbranschen att slita i dig. Alla som kan det börjar bli till åren.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

För att lära sig programmera så fungerar både C# och Python utmärkt samt så finns det en jobbmarknad för båda men det kan variera beronde på var i landet du bor. Sen beror det lite på dina andra intressen, om du är intresserad av spelutveckling så borde du välja C# då spelmotorn Unity använder det.

Medlem

Beror som sagt vad du ska använda det till.

- lära dig snabbt/få en grundläggande verktygslåda: Python
- web: JavaScript/TypeScript
- spel: C#
- backend med mycket jobbmöjligheter: Java/Kotlin
- lära dig mycket om språkdesign och funktionell programmering mer likt matte: Haskell / Clojure

Men som intro skulle jag rekommendera Python. Enkelt, mycket jobbmöjligheter och hjälp.
Men glöm inte att lyfta blicken och prova på annat emellanåt, det finns fler än ett verktyg i lådan 😊

Lycka till!

Medlem

Python är mer analys och behandling av data. Python är stort i data science och säkerhet, men inte på annat håll. Ska du ha prestanda och göra något med GUI så är Python fel språk. Det går att göra GUI applikationer i Python, men jag tar inte i det med tång.

Vill du koda spel (typ Unity) eller skriva produkter gå med ett .NET språk. .NET 6 är sedan länge en rätt kompetent plattform, dessutom cross-platform, det även finns mycket legacy kod i .NET Framework (4.8 och bakåt) att arbeta med, typ integrering mot hårdvaruprylar och sånt som inte flyttas över så lätt till Core.

Python är inte undantaget från versioner, det skedde en rejäl avskiljare mellan v2 och v3 som krävde att folk modifierade sin kod, men det finns fortfarande en hel del legacy kod kvar för att folk inte anstränger sig för att uppgradera.

Jag utvecklar säkerhetsmjukvara, det behöver prestanda och djup integrering mot systemet, därav så kör jag .NET, sånt här funkar inte i Python. .NET framework och till viss del .NET Core ligger redan i Windows. På Linux måste jag installera .NET Core. Jämför detta med att det inte finns stöd för Python som standard i Windows och Linux är inte den primära plattformen att koda mot för mig.

Medlem

Det lutar ju mest åt Python. Har precis bara börjat och det är mest läsa på vad saker och ting betyder osv nu. Har skummat igenom lite kod i båda Python och C# och Python känns mer logiskt för mig.

Jag vet inte vad jag vill jobba med i framtiden, spel, mjukvara eller annat. Tar det lite som det kommer och fokuserar mest på att lära mig Python då, och jag antar med tiden så kommer jag känna åt vilken väg jag vill gå.

Medlem
Skrivet av Marooned:

Det lutar ju mest åt Python. Har precis bara börjat och det är mest läsa på vad saker och ting betyder osv nu. Har skummat igenom lite kod i båda Python och C# och Python känns mer logiskt för mig.

Jag vet inte vad jag vill jobba med i framtiden, spel, mjukvara eller annat. Tar det lite som det kommer och fokuserar mest på att lära mig Python då, och jag antar med tiden så kommer jag känna åt vilken väg jag vill gå.

för själva skolningen spelar det nog ingen större roll vad du väljer på gymnasienivå, men jag misstänker att du kommer ha betydligt roligare med python än c# i dina egna nybörjarprojekt.

Medlem

Söker man nått jobb inom it så skulle jag säga bra skill i python är riktigt värdefullt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av demagog:

Lär du dig Cobol kommer bankerna och försäkringsbranschen att slita i dig. Alla som kan det börjar bli till åren.

Som anställd inom försäkringsbranschen kan jag bara säga att demagog har helt rätt.

Bank och försäkringsbranschen slåss med blod, svett och tårar för att få tag i nya medarbetare som kan Cobol


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

Rust såklart. Sen är allt annat trivialt.

Skippa C# annars och hoppa på F# direkt. Tacka mig senare.

Medlem
Skrivet av tr1stam:

Som anställd inom försäkringsbranschen kan jag bara säga att demagog har helt rätt.

Bank och försäkringsbranschen slåss med blod, svett och tårar för att få tag i nya medarbetare som kan Cobol

Det är ändå intressant. Man har ju hyfsat bra läge att förhandla om en bra lön då..

Medlem
Skrivet av Marooned:

Det är ändå intressant. Man har ju hyfsat bra läge att förhandla om en bra lön då..

Jag är inte utvecklare själv men det stämmer. Min arbetsgivare har Cobolutbilningar internt. Vi hittar inte tillräckligt med komptens så vi får skapa den. Dessvärre är våra löner inte i paritet med vad branschen erbjuder så vi tappar dem efter 3-4 år när Cobolkodarna söker sig vidare. Huggsexa om dem som sagt.

Gudförbjude att vi skulle höja lönerna för en kompetens som är en stor grundläggande del av våra system.....


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Flakmonkey

Ska jag utgå från vad som används i "min värld" vilket är It-outsourcing så är python det som används mest av de där två, mycket powershell också förstås. Sen är ju det inte särskilt sexigt men det får jobbet gjort på ett snabbt sätt vilket i många lägen är viktigare för oss än att det ska exekveras 0.1 ms snabbare genom att använda något annat. Sen så blir det ju att man följer det som är branschstandard. Många gånger något byggs supersnyggt med det "nya heta" och sen ett par år senare är det inte så hett längre (det kanske aldrig blev något öht) och då är det svårt att hitta någon som kan förvalta det. Så sitter man i en cobol-situation

Men som sagt det här är ju från ett specifikt perspektiv.

1
Skriv svar