Diskutera - Vilket är tidernas bästa rollspel?

Medlem

Final Fantasy VII utan tvekan. Det var det spelet som fick mig att älska rollspel och även om jag spelat många fantastiska rollspel genom åren så är Final Fantasy VII ändå nummer ett. Tätt följt av Final Fantasy VI, Final Fantasy IX, Skyrim samt Persona 4 Golden och Persona 5 Royal.

Medlem
Skrivet av Conan Barbaren:

Har aldrig riktigt fastnat i Baldurs gate 2. Kommer aldrig igenom det, fast Irenicus är en habil antagonist. Skulle någon som är en inbiten entusiast av spelet förklara storheten för mig, för jag tycker ärligt talat BG1 är en trevligare upplevelse.

Samma här, BG2 var ingen höjdare jämfört med BG1...

Skrivet av Atorak:

2. Dungeonmaster samt eye of the beholder på amiga, riktigt bra spel.

Dungeon Master förstörde väl för alla rollspel någonsin efter att det släpptes på Amigan? Eye of the Beholder-serien i all ära, men... Det är ändå kopior av orginalet


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

1. Dragon Age: Origins utan konkurrens faktiskt.

2. Fallout 2.
3. Neverwinter nights 1.
4. Ultima 4: Quest of the Avatar.
5. Star Wars: Knights of the Old Republic.


signatur

"Kebab?"

Medlem

Svårt att säga vilket som är det absolut främsta, men Witcher 3 är ju självklart i toppen. Sen är ju även Knights of the Old republic 1 & 2 , Mass Effect 1-3 och Dragon age: Origins spel som jag kört om flertalet gånger och håller i hög aktning

Medlem

Om man utgår från hur man kände när spelen var aktuella, när dom släpptes, så blir det nog "Baldur's Gate 2", "KOTOR" och "The Bard's Tale (1985 versionen)".

Medlem
Beror på hur man definierar...

Många spel åldras ju så klurigt att jämföra.

Hm. Det spel där jag mest spelat en roll var Disco Elysium.

FFVI var bäst när jag var ung men har åldrats mycket...

Fallout 2 däremot? Variation i storyval som spelar roll. Variation i gameplay. Roligt. Håller fortfarande rätt bra trots att det är 20 år och att jag varvat det 6-7 gånger tidigate. Ja.
Fallout 2 får vara mitt val.

Medlem

Xenoblade Chronichles.

Daz
Medlem

För mig är det omöjligt att säga vilket rollspel som är bäst. Räknar därför upp endel rollspel som format mig genom åren.

NES
The Legend of Zelda
Zelda II The adventure of Link

SNES
Secret of Mana 1&2
Final Fantasy 4&6
Zelda a link to the past
Lufia 1&2
Chrono Trigger
Super Mario RPG
Shadowrun

Thunderscape (PC): Ett av de första rollspelen jag spelade på dator. Fastnade direkt och har till och med spelat igenom det igen i vuxen ålder då det fanns att köpa på GOG. Hade fortfarande kul med spelet i vuxen ålder trots att det är så gammalt. Sedan rullade det på med en massa andra rollspel till dator.

PC
Might and Magic 6 Mandate of Heaven
Baldurs Gate 1&2
Planescape Torment
Fallout 1&2
Neverwinter Nights
Star Wars Knights of the old Republic 1&2
Dragon Age Origin
Elder Scrolls Morrowind
Vampire The Masquerade Redemption, Vampire The Masquerade Bloodlines
Mass Effect 1-3
Witcher 1-3
World of Warcraft Vanilla och The Burning Crusade
Deus Ex
System Shock 2
Demon Souls

Sådär ett axplock av spel med rollspelselement som jag gillade väldigt mycket. Skulle lätt kunna räkna upp över 50 spel med rollspelselement som jag tycker har varit bra men jag får behärska mig och stanna här

Avstängd
Skrivet av Conan Barbaren:

Har aldrig riktigt fastnat i Baldurs gate 2. Kommer aldrig igenom det, fast Irenicus är en habil antagonist. Skulle någon som är en inbiten entusiast av spelet förklara storheten för mig, för jag tycker ärligt talat BG1 är en trevligare upplevelse.

Jag spelade Baldur's Gate 2 först och hade väldigt svårt för att gå tillbaka och spela ettan. Har försökt några gånger men har aldrig kommit så långt att jag ens kommit in i själva staden Baldur's Gate så kanske missat den bästa delen av spelet.

BG2 har jag spelat flera gånger och det är mitt favoritrollspel. För mig känns BG1 väldigt torrt i jämförelse.

Athkatla är en väldigt mysig stad att utforska med de olika distrikten, älskar känslan i Docks och Bridge District och Copper Coronet såklart. Älskar musiken och omgivningarna i spelet är väldigt vackra och varierande och det är helt fullpackat med quests, karaktärer och grejer att göra. Efter man kommer ut ur Irenicus grotta öppnar det upp sig och eftersom det enda målet är att samla ihop 20 000 gp så man kan göra lite vad man vill.

Man får lösa mordgåtor, undersöka underjordiska kulter, hjälpa ett teatersällskap som reser mellan planes, alla kompanjoner man träffar har sina egna quests och sen har man strongholdquests som är unika för de olika klasserna. Är man fighter så får man ta över ett slott, är man bard får man sätta upp teaterföreställningar, är man druid får man en druid grove(aldrig testat), är man mage får man tillgång till the Planar Sphere där man får lära upp magelärlingar o.s.v. Många av sidequesterna är nästan roligare än själva main storyn.
Man strider mot drakar, liches och kraftfulla magiker o.s.v.
Och det är bara i andra och tredje kapitlet.

Sen åker man till fängelseön för att rädda Imoen, blir tillfångatagen av fiskfolket och tas till deras fiskstad, utforskar Underdark, blir tillfångatagen av Mind Flayers, klär ut sig till Drows och infiltrerar Drowstaden, tar sig upp till ytan och möter Drizzt, sen räddar man karaktären man romancar från vampyren Bodhi och tar sig till Alvstaden för slutfighten. Sjukt stort spel.

Finns också mycket rolig equipment och häftiga fighter, i ettan(iaf så långt jag kom) slåss man mot typ goblins med long sword +1. I tvåan hittar man ganska snabbt legendariska vapen och rustningar och får tillgång till spells som Wish och Time Stop.
Striderna mot starka magiker kan dock bli rätt jobbiga då man måste komma ihåg exakt vilka debuff spells man behöver för att ta sig igenom deras egna buffar.

Ens kompanjoner inleder också konversationer med varandra och med en själv till skillnad från ettan så de känns mer levande. Man kan romancea dem också.

Sen är jag dock av åsikten att Throne of Bhaal är väldigt linjärt, trist och tråkigt och man är för overpowered. Det enda som är kul i expansionen är Watcher's Keep.

Enhanced Edition är enligt mig en skam, för Beamdog hade mage att lägga till sitt eget material.

Medlem

Många spel dyker upp i huvudet.
FFVII
Chrono trigger
Secret of mana
Vanilla wow
Elden ring och alla souls spelen
Men måste nog säga The Witcher 3 faktiskt, så galet bra spel, bra story, grafik,karaktärer, gameplay, musik, atmosfär och gaaaaaalet stort

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Tvålogin Trean gick det ju som det gick med. Men de första två var magiska.

The Witcher 3 är bäst enligt mig

Aldrig förstått det här. Trean är överlägset tvåan på nästan alla punkter i min bok. Inklusive slutet.

Med det sagt är tvåan riktigt bra.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Aldrig förstått det här. Trean är överlägset tvåan på nästan alla punkter i min bok. Inklusive slutet.

Med det sagt är tvåan riktigt bra.

Det enda den kan tänkas ha är lite mer omspelningsvärde, att akt II skiljer sig ganska nämnvärt från Roche respektive Iorveth.

Måste ändå säga att lite överskattad är/var tvåan. Gillade inte alls den där och då, men det gick bättre sen nästa gång. Musiken var då i alla fall skit.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Vad är ett rollspel? Jag tycker att begreppet är för brett för att vara en genre. Vad har cyberpunk, disco elysium, wow, baldurs gate och witcher gemensamt? Ett skill tree?

Bäst är i alla fall disco elysium.

Medlem

Morrowind. Inte bara bästa rollspel utan också bästa spel någonsin

Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Xenogears!

Man of culture.

Medlem

Arcanum var i top länge men Pathfinder:kingmaker blir nog etta nu tätt följt av kingdom come:deliverence

Medlem

The Elder Scrolls II: Daggerfall då det med stor sannolikhet är det jag har spelat mest.

Medlem

Planescape: Torment och på en god andra plats Baldurs Gate II med sin fantastiska expansion Throne of Bhaal.

Medlem

Svååårt!

Men Chrono Trigger kommer aldrig överträffas, det är så nära perfekt det kan bli imo.
FInal Fantasy VII var det första FF spelet jag körde och efter det var jag såld.

Men ska jag försöka mig på någon form av lista så blir det väl detta.

* Chrono Trigger
* Final Fantasy VII
* Final Fanasy IX
* Xenoblade Chronicles
* Witcher 3


signatur

The last metroid is in captivity, the galaxy is at peace!

Medlem

Med random encounters, FFVI & suikoden2, sen måste nog jag nog återkomma för annars skrivs det ingenting här, ångrar mig konstant...Legend of dragoon glömde jag!? Jösses, inte lätt det här!

Skribent

Final Fantasy IX
Chrono Trigger
Disco Elysium
Earthbound
Final Fantasy VI

Om jag bara får välja ett spel dock. Chrono Trigger. Det är nästintill så perfekt som ett spel kan vara.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Diablo 2, inget ges gratis som i dagens flesta spel där allt ska gå fort och vara så lätt som möjligt


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Disco Elysium fullständigt golvade mig första genomspelningen.
Det kom i min väg under en period där jag trodde jsg var klar med storydrivna spel och där jag intalat mig att spelbranschen var evigt fast i något pubertalt stadie. Disco Elysium drog mig ur villfarelsen med råge.

Medlem

För mig började det med Lands of lore på brorsans 486:a när man var en liten knatte, fantastiskt spel, speciellt med Patrick Stewart som narrator.
Sen dess har jag spelat det mesta.

Men top 3 måste ändå vara :
Kotor serien,
Divinity original sin 1 & 2
Pathfinder: Kingmaker, inte provat uppföljarna än.
Dessa har jag sänkt ofantligt många timmar i

Medlem

Svaret från mig har alltid varit Diablo 2 eller FF7, men nu lutar jag faktiskt åt Elden ring.

Medlem

Rollspel är nog min favoritgenre och det spel i genren jag haft roligast med är nog Pillars of Eternity. Det tar det bästa från hur såna spel var förr blandat med det bästa av dagens tex quality of life-grejer. Gillar också att spelet är så litterärt och texttungt. Bra tempo generellt, i strider osv också. Fantastisk musik av Justin Bell och förvånansvärt rik och spännande lore för en så nyskapad fantasyvärld. Etc etc etc.

Ska dock sägas att jag ännu inte spelat Baldurs Gate 2 eller Disco Elysium. Tycker visserligen att Bladurs Gate 1 är som PoE fast i princip sämre på alla sätt, tbh. Men jag gillar det ändå faktiskt. Det var säkert awesome för sin tid och la mycket av grunden för genren, ju.

Vill också slå ett slag för Shadowrun-spelen som ingen verkar ha nämnt än. Ganska lika PoE fast med mindre budget och i en sci-fi setting.

Pinsamt btw att folk i den här tråden skriver att det de tycker är objektivt rätt/det enda rätta. Även om det hade varit med glimten i ögat (vilket det inte verkar vara) så hade det fortfarande varit ett tråkigt "skämt". Översittarfasoner. Typiskt medelåldersmän.

Medlem

Svårt val mellan Skyrim och Kingdom Come Deliverance. Jag är ingen vidare RPG-nörd men dessa två spel fångade mig ordentligt!


signatur

Man skulle ha två hjärnor så att man kunde sabba den ena

Medlem
Skrivet av alex_ceci:

Rollspel är nog min favoritgenre och det spel i genren jag haft roligast med är nog Pillars of Eternity. Det tar det bästa från hur såna spel var förr blandat med det bästa av dagens tex quality of life-grejer. Gillar också att spelet är så litterärt och texttungt. Bra tempo generellt, i strider osv också. Fantastisk musik av Justin Bell och förvånansvärt rik och spännande lore för en så nyskapad fantasyvärld. Etc etc etc.

Ska dock sägas att jag ännu inte spelat Baldurs Gate 2 eller Disco Elysium. Tycker visserligen att Bladurs Gate 1 är som PoE fast i princip sämre på alla sätt, tbh. Men jag gillar det ändå faktiskt. Det var säkert awesome för sin tid och la mycket av grunden för genren, ju.

Vill också slå ett slag för Shadowrun-spelen som ingen verkar ha nämnt än. Ganska lika PoE fast med mindre budget och i en sci-fi setting.

Pinsamt btw att folk i den här tråden skriver att det de tycker är objektivt rätt/det enda rätta. Även om det hade varit med glimten i ögat (vilket det inte verkar vara) så hade det fortfarande varit ett tråkigt "skämt". Översittarfasoner. Typiskt medelåldersmän.

Ganska onödig komentar i slutet. Det de flesta skriver är naturligtvis objektivt och det/de bästa spelet/spelen som de tycker har gjorts. Detta betyder ju inte att du behöver tycka lika. På vilket sätt det är översitteri att ha en personlig åsikt som man ej påtvingar andra är för mig något jag ej får ihop.

Medlem
Skrivet av MeatGrinder:

Ganska onödig komentar i slutet. Det de flesta skriver är naturligtvis objektivt och det/de bästa spelet/spelen som de tycker har gjorts. Detta betyder ju inte att du behöver tycka lika. På vilket sätt det är översitteri att ha en personlig åsikt som man ej påtvingar andra är för mig något jag ej får ihop.

När man skriver att någonting är objektivt bäst så är väl detta ändå ett sätt att försöka tvinga på andra? Det är iaf vad jag tolkar att alex_ceci inte tycker om.

Angående frågan i TS så är det för mig ett svårt val mellan Morrowind, Oblivion och Skyrim men på grund av vilken ålder jag var när jag spelade dom olika och vilket jag lagt allra mest tid på samt har flest oförglömliga minnen ifrån så får valet landa på: TES III: Morrowind


signatur

PC -x- Hp Reverb G2 -x- Nintendo Switch

Medlem

Jag är för gammal, i meningen att jag idag inte har tid att gräva ner mig i rollspel pga familj och jobb, och på den tiden jag hade tid så var spelen mycket simplare än dagens. Fast, de var fasligt kul ändå.

Några som satt spår hos mig :

Phantasie I (Amiga)
Phantasie II (C=64)
Phantasie III (Amiga)
Champions of Krynn (och de två uppföljarna) (Amiga)
Black Crypt (Amiga).

Kanske är Phantasie III min favorit trots allt.

Skriv svar