Robot
The Quarry

I sju år har alla Supermassives spel stått i Until Dawns skugga. Den tiden är förbi.

#supermassive-games, #the-quarry


Medlem

Recensionen är spot on känner jag. Precis så här jag upplevde min första genomspelning nu i helgen.
Otroligt spännande hela tiden, dels tack vare handlingen i sig men också för att man vet inte vilka val som faktiskt leder till att en stackare får sätta livet till.
Jag klarade ut det med 5/9 överlevande, så det var väl sådär
Och det är verkligen brutalt snyggt. Facial animations och hela den biten lyfter allt till nya nivåer.

Medlem

Tycker att det var rena sömnpillret av det jag såg på FZ streamen, ansiktsanimationerna var helt osynkade emellanåt och att spelet är mer eller mindre an kopia av deras until dawn. Nä 2/5 för min del.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

600 spänn för en interaktiv berättelse? Hmm...

Om ni frågar mig om jag hade betalt 600 spänn för Bandersnatch på Netflix så hade svaret blivit ett solklart nej.

Men kanske lägger på listan o köper på sommarrean nästa år.

#måndagsgnäll

Medlem

Härligt, blir ett semester-spel detta.

Medlem

Håller på det stora hela med recensionen. Störde mig lite på att vissa val (i stil med ”skrik inte”) helt ignorerades men det hände inte särskilt ofta. Annars stal Ted Raimi och Brenda Song showen med briljant röstjobb. Helt klart Supermassive Games bästa sedan Until Dawn, tillräckligt bra för att spela om även när man vet hur det slutar.

Medlem

Oh nice, har inte spelat något sånt här sedan Until dawn och det var ju riktigt bra!

Medlem

Until Dawn var otroligt stämningsfullt och väldigt snyggt, så det här blir något att spela med fruga i sommar.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Tycker att det var rena sömnpillret av det jag såg på FZ streamen, ansiktsanimationerna var helt osynkade emellanåt och att spelet är mer eller mindre an kopia av deras until dawn. Nä 2/5 för min del.

Har det gått så långt så att man nu börjar recensera spel av att ha sett dem under en stream?

Eller ska man snarare tolka din ”2/5” ur ett passivt underhållningsperspektiv

Medlem

Inte lika bra som until dawn första 5 timmarna är sömn piller typ

FM-guru
F.d. Sisyr

Oväntat! Nu blev jag lite intresserad. Bra också med karaktärer man bryr sig om, för det var ett av Until Dawns problem - inte sällan ville man avliva diverse karaktärer snarare än rädda dem...

Medlem

Oj oj har länge väntat på värdig uppföljare till magiska Until Dawn.

Medlem
Skrivet av MLundin:

Har det gått så långt så att man nu börjar recensera spel av att ha sett dem under en stream?

Eller ska man snarare tolka din ”2/5” ur ett passivt underhållningsperspektiv

Med tanke på att man inte direkt spelar så mycket i det här "spelet" förutom några quick time events eller söka efter något i miljön, ett dialog val här och där så kan jag direkt säga att spelet är inget för mig. 2/5 är bara mitt intryck då underhållningsvärdet är väldigt lågt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Kanske köper när den går för halva priset. Som småbarnsförälder är såna här spel mer lagom just nu tror jag. Körde twelve minutes nyligen tex

Medlem
Skrivet av kebbe:

Håller på det stora hela med recensionen. Störde mig lite på att vissa val (i stil med ”skrik inte”) helt ignorerades men det hände inte särskilt ofta. Annars stal Ted Raimi och Brenda Song showen med briljant röstjobb. Helt klart Supermassive Games bästa sedan Until Dawn, tillräckligt bra för att spela om även när man vet hur det slutar.

Fanns det inte 186 slut?

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Med tanke på att man inte direkt spelar så mycket i det här "spelet" förutom några quick time events eller söka efter något i miljön, ett dialog val här och där så kan jag direkt säga att spelet är inget för mig. 2/5 är bara mitt intryck då underhållningsvärdet är väldigt lågt.

Med den logiken skulle jag kunna hävda att enbart genom att titta på någon spela Super Mario Bros. kan jag dra slutsatsen att alla banor mer eller mindre ser likadana ut och att det har lågt underhållningsvärde då man styr med enkom två knappar (hoppa och springa).

Säger ju inget om den interaktiva upplevelsen (som i högsta grad är subjektiv), därmed märkligt att kunna anse sig berättigad att ge ett godtyckligt betyg baserat på en passiv upplevelse.

But let’s agree to disagree

Medlem

Jag är verkligen svag för Ted Raimi, så blir nog att testa spelet
Joxer the mighty, he roams through the countryside


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Hurtfulsimon:

Inte lika bra som until dawn första 5 timmarna är sömn piller typ

"sömnpiller"


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Tack för en bra recension! Blir sannolikt ett köp inför semestern om en månad.
Hur var det att spela på PS5? Finns det stöd för DualSense-specifika funktioner eller kan man lika gärna köra på Xbox?

Hälsningar
En person med på tok för många spelkonsoler

Medlem

Dricker öl och tittar på när sambon spelar, det är skoj.

Tycker vissa grejer är lite B, kanske är meningen. Ni vet klassiska skräckfilmsgrejer som folk som halvjoggar ifrån hot som rör sig i full fart.

Kanske spelar det själv sen när jag glömt storyn.

Medlem

Sounds nice! Spelet ligger installerat och reda att startas i mitt Steam bibliotek. Håller dock på med att avsluta min Metro: Exodus playthrough först. Ska bli spännande att få sätta tänderna i detta äventyr sen iaf.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Inaktiv
Skrivet av MLundin:

Med den logiken skulle jag kunna hävda att enbart genom att titta på någon spela Super Mario Bros. kan jag dra slutsatsen att alla banor mer eller mindre ser likadana ut och att det har lågt underhållningsvärde då man styr med enkom två knappar (hoppa och springa).

Säger ju inget om den interaktiva upplevelsen (som i högsta grad är subjektiv), därmed märkligt att kunna anse sig berättigad att ge ett godtyckligt betyg baserat på en passiv upplevelse.

But let’s agree to disagree

En recension på 700 ord som du läser på 2 minuter kan väl definitivt jämföras i tygnd om man tittar flera timmar gameplay i en livestream som en bedömning? Innan vi hade fullt fungerande internet kunde vi ju bara drömma om gameplay videos och bara förlita oss på en reklamfilm eller info på baksidan av ett spel.

Jag har gjort många val baserat på 30 min gameplay videos och det väger väldigt tungt i mina köpbeslut än idag. Sedan vet jag vilka delar jag inte ska förblinda mig med och dom delarna jag behöver information från annan media typ

Medlem
Skrivet av anon_332538:

En recension på 700 ord som du läser på 2 minuter kan väl definitivt jämföras i tygnd om man tittar flera timmar gameplay i en livestream som en bedömning? Innan vi hade fullt fungerande internet kunde vi ju bara drömma om gameplay videos och bara förlita oss på en reklamfilm eller info på baksidan av ett spel.

Jag har gjort många val baserat på 30 min gameplay videos och det väger väldigt tungt i mina köpbeslut än idag. Sedan vet jag vilka delar jag inte ska förblinda mig med och dom delarna jag behöver information från annan media typ

Nu tror jag du missförstod. Jag syftade på att man själv recenserar ett spel baserat på att ha läst en recension, sett en video eller liknande.

”Jag ger spelet 2 av 5” för att det såg tråkigt ut. I sådana fall syftar den egna recensionen på köpvärde snarare än underhållningsvärde (vilket jag motsätter mig och menar att man inte kan göra om man själv inte upplevt det som det är tänkt).

Ber om ursäkt om jag var otydlig 🙂

Medlem

För mig är UD ett av de bästa spelen någonsin, så det är alltid svårt när SMG gör ett nytt spel i liknande stil . Det är inte lätt att nå upp till det episka mästerverk som var UD. Efter att klarat The Quarry är jag extremt nöjd, det är så gott som i samma nivå som UD. Även fast jag misslyckades med att rädda alla så är varje slut ett slut. Det blir aldrig samma sak som när man spelar det första gången. Så mitt sätt att spela dessa spel är att se det som att det inte finns ett rätt och ett fel sätt , utan endast ditt sätt. (UD är 10/10, The Quarry är 9/10).

Medlem

Spelade nyss klart det, hade en kompis med som fick göra alla val medan jag höll i kontrollen, vi hade mycket diskussioner och tyckte spelet höll hög klass fram till de sista två kapitlen ungefär, väldigt många val helt plötsligt där det var oklart vad som skulle hända och där folk dog för att man valde "fel". Flera gånger vi kände att vi inte fick chans att påverka tillräckligt eller ångra ett tidigare spår heller. Sen ett otroligt antiklimax till slut och epilog där många frågetecken kvarstod kring karaktärer man inte sett på länge. Det drar ner betyget något men gillade spelet som helhet, engagerade mest hittills av deras spel... Dock inte det minsta läskigt.

Medlem

Ni som spelat igenom, hur många timmar tog det? Stressade ni eller körde ni ganska lugnt?


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem
Skrivet av Milky_81:

Ni som spelat igenom, hur många timmar tog det? Stressade ni eller körde ni ganska lugnt?

För oss tog det tre sittningar, kollade tiden en gång (står på savefilen när man ska ladda) då hade det varit 6 timmar 50 minuter speltid. Detta var på chapter 6-7 om jag inte minns galet så skulle gissa att det var 2-4 timmar kvar. Så säg 8-11 timmar, inte helt säkwr dock. Stressade inte igenom inte heller slöade helt (då de andra gärna ville ha lite tempo) . Försökte dock utforska så mycket jag kunde för att hitta ledtrådar och saker man kunde använda.

Såg någon som skrev på metacritic att den spelat igenom spelet på 2-3 timmar vilket för mig låter helt jäkla galet. Det låter helt osannolikt för mig ifall det är en blind genomspelning, möjligt ifall man vet exakt den snabbaste vägen , då kan man säkert kapa en hel del tid. Men att få ner det till 2 timmar låter fortfarande väldigt svårt.

Medlem
Skrivet av Milky_81:

Ni som spelat igenom, hur många timmar tog det? Stressade ni eller körde ni ganska lugnt?

Spelade igenom på 12h men då ändrade jag timers för beslut så vi kunde diskutera vad vi ville ha för val. Skulle tippa på att de flesta spelar igenom det på 9-10h. Lite för långt för att testa andra val och slut tycker jag, längre än studions andra spel.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Tycker att det var rena sömnpillret av det jag såg på FZ streamen, ansiktsanimationerna var helt osynkade emellanåt och att spelet är mer eller mindre an kopia av deras until dawn. Nä 2/5 för min del.

Den dagen man kan sätta en rättvis recension på ett spel baserat på en stream...

Skribent

Om man hatade Until Dawn och mest spelade färdigt det för att få så många av de outhärdliga karaktärerna att dö - är The Quarry något att ha då?

12
Skriv svar