Robot
Homeworld 3

20 år efter tvåan är det tid för nästa generations Homeworld. FZ spelar Homeworld 3.

#blackbird-interactive, #gamescom, #homeworld-3


Tor
Medlem

Homeworld 2 LANades mycket i många år, fantastiskt spel. 3an ser lovande ut 🙂

Medlem

lite som terapi dessa spelen. så sköna.

Medlem

En av få spelserier jag varvat flera ggr, längtar rejält till nya!

Medlem

Ahh denna hade jag fan helt glömt! Love it!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Trevligt att se att RTS-genren fortfarande har lite liv i sig.

Rekommenderar alla att testa tidigare Homeworld-spelen med Homeworld Remastered om ni inte gjort det. Två grymma spel till en relativt lågt pris.

Medlem

Du kan ju alltid spela remakes av ettan och tvåan medan du väntar på trean. De håller fortfarande i kvalitet och känsla.

Medlem

Detta ska spelas fast jag inte gillar RTS spel längre. Homeworld är för coolt för att missa.
Men bli en genomspelning på enklaste svårighetsgraden

Geeks Gaming

Ahh! längtar. Även förbokat collectors edition.

Medlem

Äntligen lite rts till pc.

Medlem
Skrivet av moondragon:

Äntligen lite rts till pc.

Total Warhammer 3, Anno 1800, Age of Empire 4 och Company of Hereos 3: -Är vi ett skämt för dej?

Medlem
Skrivet av moondragon:

Äntligen lite rts till pc.

Finns det ens mycket rts till konsol?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av employed:

Total Warhammer 3, Anno 1800, Age of Empire 4 och Company of Hereos 3: -Är vi ett skämt för dej?

Om man var ung när Homeworld kom - ja. De är alla bra spel i sin egen rätt, men jag tycker att de saknar den där speciella, intima, atmosfären Homeworld har.

Medlem

Homeworld spelen var tekniska under för sin tid. Så nytänkande med RTS i 3 dimensioner. Bra story. Underbar grafik och ännu bättre ambience. Ser fram emot detta!


signatur

I drank what?

Testpilot

Har Homeworld remastered 1 och 2 på Steam. Testade ettan för några år sen, cool estetik men väldigt svårt för någon som är kass på RTS och har svårt att navigera i alla dess riktningar.

Vill gilla och spela, men svårare än vad jag förmådde där och då i alla fall.

Medlem

Homeworld. Vilka minnen! Homeworld 1, Homeworld 2 och spinoffen Homeworld Cataclysm. Homeworld satte Relic entertainment på kartan långt innan Dawn of War och håller än i dag.

Inaktiv
Skrivet av Mutumba:

Har Homeworld remastered 1 och 2 på Steam. Testade ettan för några år sen, cool estetik men väldigt svårt för någon som är kass på RTS och har svårt att navigera i alla dess riktningar.

Vill gilla och spela, men svårare än vad jag förmådde där och då i alla fall.

Så pass svårt? Inte spelat Homeworld men blev sugen på att hitta ett nytt eftersom AoE och CoH inte längre tilltalar.

Testpilot
Skrivet av anon_332538:

Så pass svårt? Inte spelat Homeworld men blev sugen på att hitta ett nytt eftersom AoE och CoH inte längre tilltalar.

Om jag minns rätt tar du med dig skepp, items med mera från varje uppdrag. Så om du haft ett tufft tredje uppdrag kanske du är försvagad inför det fjärde uppdraget. Inte så nybörjarvänligt med andra ord. Sedan det här med navigerandet att du kan åka med skeppen i alla dess riktningar gör att det blir lite svårt hur man ska ställa upp sina skepp i attack och defensiv.

Jag vill nog ge spelen en chans till någon gång men ovanstående var de utmaningar som jag minns att spelen hade.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Om jag minns rätt tar du med dig skepp, items med mera från varje uppdrag. Så om du haft ett tufft tredje uppdrag kanske du är försvagad inför det fjärde uppdraget. Inte så nybörjarvänligt med andra ord. Sedan det här med navigerandet att du kan åka med skeppen i alla dess riktningar gör att det blir lite svårt hur man ska ställa upp sina skepp i attack och defensiv.

Jag vill nog ge spelen en chans till någon gång men ovanstående var de utmaningar som jag minns att spelen hade.

Skulle snarare säga att det är en av Homeworlds styrkor. Att progressionen hänger ihop över hela spelet. Jag uppfattade det inte som speciellt svårt när jag spelade det först som tonåring. Gräv upp alla resurser innan du sticker till nästa uppdrag.

Edit: Sedan navigerandet. Du grupperar skepp sedan ger du order till hela gruppen. Ger dem en formation tex. Sedan kommer de agera så snart de ser en fiende om du har dem satta som aggresiva. Du kan sedan enkelt via kartan eller via huvudvyn dra en ruta över vad du vill att vissa grupper av skepp skall angripa med ett musclick så kommer de agera därefter. Har du capital ships så kan du tex beordra grupper av fighters att skydda dem så kommer de automatiskt att slåss mot fienden när dina capital ships angriper fienden.

Har man problem med 3D vyn så tittar man på tok för inzoomat på vissa skepp och bör använda kartan eller zooma ut. Naturligtvis skall man zooma in på strider men man bör nog ge order när man har lite överblick Du kan även pausa spelet och ge order.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Om jag minns rätt tar du med dig skepp, items med mera från varje uppdrag. Så om du haft ett tufft tredje uppdrag kanske du är försvagad inför det fjärde uppdraget. Inte så nybörjarvänligt med andra ord. Sedan det här med navigerandet att du kan åka med skeppen i alla dess riktningar gör att det blir lite svårt hur man ska ställa upp sina skepp i attack och defensiv.

Jag vill nog ge spelen en chans till någon gång men ovanstående var de utmaningar som jag minns att spelen hade.

Om jag minns rätt så är svårighetsgraden anpassas (iaf i remasterversioner a) utifrån hur mycket man har med sig. Kommer man med full uppställning så kommet fienderna ha fler skepp och vara starkare.

Testpilot
Skrivet av Aletheides:

Skulle snarare säga att det är en av Homeworlds styrkor. Att progressionen hänger ihop över hela spelet. Jag uppfattade det inte som speciellt svårt när jag spelade det först som tonåring. Gräv upp alla resurser innan du sticker till nästa uppdrag.

Edit: Sedan navigerandet. Du grupperar skepp sedan ger du order till hela gruppen. Ger dem en formation tex. Sedan kommer de agera så snart de ser en fiende om du har dem satta som aggresiva. Du kan sedan enkelt via kartan eller via huvudvyn dra en ruta över vad du vill att vissa grupper av skepp skall angripa med ett musclick så kommer de agera därefter. Har du capital ships så kan du tex beordra grupper av fighters att skydda dem så kommer de automatiskt att slåss mot fienden när dina capital ships angriper fienden.

Har man problem med 3D vyn så tittar man på tok för inzoomat på vissa skepp och bör använda kartan eller zooma ut. Naturligtvis skall man zooma in på strider men man bör nog ge order när man har lite överblick Du kan även pausa spelet och ge order.

Jag ska absolut ge det en chans till

Det är en fin tanke att progressionen gör det såklart men kan bli lite svårt om man inte hänger med från början.

Navigerandet är nog mest en vanesak hoppas jag, att man blir bättre med tiden helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Jag ska absolut ge det en chans till

Det är en fin tanke att progressionen gör det såklart men kan bli lite svårt om man inte hänger med från början.

Navigerandet är nog mest en vanesak hoppas jag, att man blir bättre med tiden helt enkelt.

Det tycker jag du skall! Du kan ju testa börja med Homeworld 2. Då det är nyare så har ju UI och kontroller förändrats något från ettan. Liksom trean så är storyn en bit fram i tiden från föregående spelet. Så det utgår då från en bra bit efter Kushan Exiles hittat till Hiigara, the homeworld. Man behöver således inte ha spelat ettan för att komma in i det.

Medlem

De gamla spelen håller än. Riktigt bra spel med toppen story!

Medlem

20 år sedan 2an släpptes? Damn I'm getting old.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Otroligt att previewen var så positiv.

Det är svårt att komma och göra ett spel 15 år för sent, och ändå lyckas. Nu finns det hopp.


signatur

Memento Mori

Medlem

blir ej förvånad om homeworld 3 blir väldigt lyckat


signatur

//monster

Medlem

Kanske borde lira de gamla inför detta släppet. Spelade aldrig de gamla av någon anledning. Inom denna genre sitter jag med hopplös väntan på sins of a solar empire 2 som antagligen aldrig kommer. Kanske bäst att hoppa på och testköra homeworld 😊

Medlem

Har haft ögonen på Homeworld-spelen en lång tid nu, men aldrig spelat något av dom när det begav sig. Tycker dom ser riktigt episka och maffiga ut. Frågan är hur kul dom är att spela och om storyn är något att ha.

3an ser inte sämre ut. En dag blir det nog till att testa Homeworld 1-2 Remastered.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Har haft ögonen på Homeworld-spelen en lång tid nu, men aldrig spelat något av dom när det begav sig. Tycker dom ser riktigt episka och maffiga ut. Frågan är hur kul dom är att spela och om storyn är något att ha.

3an ser inte sämre ut. En dag blir det nog till att testa Homeworld 1-2 Remastered.

"och om storyn är något att ha." ..........

Det är Extremt få spel som lyckats med att bygga världen, storyn och atmosfären/musiken så bra som Homeworld serien.

Medlem
Skrivet av xermalk:

"och om storyn är något att ha." ..........

Det är Extremt få spel som lyckats med att bygga världen, storyn och atmosfären/musiken så bra som Homeworld serien.

............ ok.

Det låter ju lovande iallafall.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

12
Skriv svar