Träna hjärnan med spel

Medlem
Träna hjärnan med spel

Hej!

Undrar om någon har tips på spel som tränar upp kognitiva funktioner? Det finns ju mycket till mobilen men vilka är roligast? Villka är mest effektiva? Finns nått som lyckas vara väldigt kul men också effektivt? Och finns det spel med samma syfte till konsol och pc?

Medlem

Thermo Sudoku körde jag ett tag

Medlem
Skrivet av Mochme:

Undrar om någon har tips på spel som tränar upp kognitiva funktioner? Det finns ju mycket till mobilen men vilka är roligast? Villka är mest effektiva?

Det verkar inte finnas något egentligt stöd för att dessa s.k. "brain training"-appar och spel kan förbättra ens kognitiva funktioner. Däremot finns det goda belägg för att bra sömnvanor och fysisk aktivitet förbättrar dessa. När du efterfrågar något som är "effektivt" så skulle jag därför säga att sådana appar/spel sannolikt är tidsslöseri. De kan dock givetvis vara roliga.

https://www.wired.co.uk/article/nintendo-brain-training-switc...

"There is no evidence to show whether there’s a translation of the gains made within an app to everyday life,” says Wykes, who like Etchells wasn’t involved in the above studies. “That’s partly because we haven’t really done enough research on what it is that you need to teach people in order to be able to translate in-app gains into how people remember to take their medication or a shopping list. (...) She stresses, however, that for people wanting to improve a certain skill in everyday life, physical exercise or going for a walk would be more beneficial as this has been shown to improve brain function."

Avstängd

Tycker det här är rätt skoj:
https://humanbenchmark.com/

Brukar diagnostisera mig vartannat år eller så för att se om något försämrats.

Annars har jag inte riktigt tips på "hjärnspel" men tror många vanliga spel kan vara bra för hjärnan och lärande.

I Kerbal Space Program lär man sig lite om rymden, hur det fungerar att få upp en raket i omloppsbana, och landa på andra himlakroppar och så.

Med Civilization och liknande strategi- och managementspel lär man sig att planera långsiktigt och komma på strategier.

Onlineschack på chess.com brukar jag spela. Lär väl inte vara helt fel för hjärnan det heller.

Sen tror jag även online-FPS är bra då man verkligen sätts på prov mentalt och motoriskt eftersom man tävlar mot andra människor. Endast den bäste kan vinna!

Medlem

Lite utöver det vanliga, men det är inte mindre passande för det:

Quantum Conundrum
Recursive Ruin
Antichamber
Manifold Garden
Superliminal
The Talos Principle
Relicta
Portal 1 och 2 (coop läge)

Spelen kräver "algoritmiskt" tänkande, men det är ju inte mindre stimulerande för det.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Tetris och Schack

Bjuder på en länk med:
https://www.chess.com/sv

Edit: Såg att CosmicPunch redan rekommenderat det, oh well

Medlem

Det första som jag tänker på är fast-paced FPS-spel. Typ Quake Champions eller Call of Duty.

Du tränar reflexer samtidigt som du läser av andra spelare, deras position på kartan, hur folk rör sig och spawnar, hur du kan ta dig fram på snabbast sätt, hitta mönster för att läsa av din omgivning/miljö snabbt, och att agera efter impuls och improvisation.
Jag gillar främst Quake Champions för där behöver du även ha i åtanke när power-ups spawnar. De har en 30 sekunders spawn time, så du behöver i princip räkna i huvudet och planera din position för att komma åt power-ups innan andra hinner dit.

Jag skulle vilja påstå att det är bästa spelgenren för att träna reflexer. simultanförmåga, och improvisation.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av neocon:

Det verkar inte finnas något egentligt stöd för att dessa s.k. "brain training"-appar och spel kan förbättra ens kognitiva funktioner. Däremot finns det goda belägg för att bra sömnvanor och fysisk aktivitet förbättrar dessa. När du efterfrågar något som är "effektivt" så skulle jag därför säga att sådana appar/spel sannolikt är tidsslöseri. De kan dock givetvis vara roliga.

https://www.wired.co.uk/article/nintendo-brain-training-switc...

"There is no evidence to show whether there’s a translation of the gains made within an app to everyday life,” says Wykes, who like Etchells wasn’t involved in the above studies. “That’s partly because we haven’t really done enough research on what it is that you need to teach people in order to be able to translate in-app gains into how people remember to take their medication or a shopping list. (...) She stresses, however, that for people wanting to improve a certain skill in everyday life, physical exercise or going for a walk would be more beneficial as this has been shown to improve brain function."

Intresant och tack för länken! Då blir det nog att fokusera på spel där man lär sig saker!

Medlem

Tack för alla svar! Ska kika igenom tittlarna lite senare

1
Skriv svar