Nebuchadnezzar - modern uppföljare till Pharaoh och Ceasar?

Medlem
Nebuchadnezzar - modern uppföljare till Pharaoh och Ceasar?

Kommer du ihåg de gamla klassiska stadsbyggarspelen från Impression Games? Spel som Zeus, Caesar III och Pharaoh? Jag älskade dem. Särskilt Pharaoh var som en levande historiebok.
Jag njöt av att organisera och optimera komplexa logistiksystem och se en gräsplätt eller öken växa fram till en storstad, med enorma monument som byggdes under flera decennier, samtidigt som mina virtuella stadsbor blev allt rikare. Jag undrade länge om det inte skulle komma fler spel i serien för andra gamla civilisationer.
Nebuchadnezzar försöker rätta till den saken.

Spelet utspelar sig i det gamla Mesopotamien och du kommer få bygga upp städer som Nineveh, Ur och Babylon. Det är inte gjort av Impression Games utan av Nepos Games som är tydligt inspirerade av Pharaoh. Vissa spelelement har gjorts bättre medan andra helt saknas. Resultatet är ändå så beroendeframkallande att jag kom på mig själv att sitta och spela tills sent på natten utan att märka av det.
Nebuchadnezzar ser visserligen ut som Pharaoh, men det finns betydande skillnader. Till att börja med finns det inga krig (i nuläget - utvecklarna är i färd att implementera detta i nästa patch, men jag har väntat på den i ett halvår) . Din uppgift handlar helt och hållet om det civila, vilket betyder att du inte behöver bygga murar, träna soldater, eller försöka muta invaderande folkslag från att attackera dig som annars var en betydande del av särskilt de senare banorna i Pharaoh.

Alla dina grannar är dina vänner - inga krig här inte

Precis som i spelen från Impression har varje kapitel ett eller flera mål att uppnå, såsom att ha en viss befolkningsmängd, antal monument byggda, att dina invånare i överklassen uppgraderat sina hus till en viss nivå, och att ha samlat på sig en viss prestige. Men Nebuchadnezzar saknar utmaningen från till exempelvis Pharaoh där Faraon kontinuerligt krävde att du skickade pengar, gods, och där du fick mer eller mindre kungadömespoäng (Pharaohs motsvarighet till prestige) beroende på hur fort du skickade iväg dessa. Ofta var det också det enda sättet att nå banans mål, vilket la in en tidspress att få igång sin stad så fort som möjligt.
Världsekonomin är dessutom mindre dynamisk än i Impressionspelen. Din stad behöver nå en viss prestige för att börja sälja och köpa varor med andra städer, men när du väl påbörjat din handel händer det aldrig att någon slutar handla med dig, eller att det finns mindre mängd varor att tillgå. I princip innebär det att om du väl påbörjat en lukrativ handel där du går på plus, kan du låta spelet stå på och se pengarna rulla in. Varje kapitels viktigaste utmaning är att få upp din prestige tillräckligt för att kunna börja handla och att få igång industrin och nå och bevara en tillräckligt hög befolkning för att kunna hålla igång den, innan dina pengar tar slut. När det är löst finns det egentligen inga incitament att fullfölja resten av kapitlets mål snabbare, annat än att du vill gå vidare till nästa.

Den isometriska vyn gör mig nostalgisk - det fina soundtracket gör att jag gärna stannar kvar i några timmar

Trots detta är Nebuchadnezzar ett mycket underhållande spel. Den relativt begränsade utmaningen gör att du kan fokusera på det spelet egentligen handlar om: logistik, statistik, och trender.
Det finns tre samhällsklasser och de försörjer alla både sig själva och varandra på olika sätt. Ett underklasshushåll behöver bröd och mjölk för att överleva, något som kan produceras av personer från samma samhällsskikt. Men om huset ska uppgraderas, och därmed husera fler personer, behövs det öl, och bara medelklassen kan producera öl. Medelklassens minst sofistikerade hushåll behöver i sin tur dadlar och fisk, som underklassen kan producera, men för lyxigare hushåll behöver de så småningom kläder (!) vars produktion är en invecklad process där linnet odlas och skördas av underklassen, tyget vävs av medelklassen och kläderna sys av överklassen. En stor del av varorna finns endast tillgängliga från andra städer, och du behöver alltså ha en tillräckligt stort exportvärde av varor för att balansera det du importerar.

Håll alltid koll på statistikskärmen - här upptäcker du trender som inte syns i stunden och på så sätt kan du undvika framtida problem. Produceras det inte tillräckligt med bröd? Då kan du göra något åt saken redan nu, istället för att vänta tills dina reservlager tar slut och det blir ett problem

Du behöver också alltid ha i åtanke hur stor del av din befolkning du anställer och hur du kan optimera produktionen för att ha kvar tillräckligt många arbetslösa för nya projekt. Men det verkar inte finnas några negativa effekter av att ha för många arbetslösa, vilket återigen gör att spelet är betydligt lättare än sina förlagor.
En ny finess som gör enorm skillnad är att du kan bestämma rutter för många av dina "service providers". Istället för att hålla på med vägspärrar och liknande från Impressionspelen kan du helt enkelt ange var brödförsäljaren ska patrullera. Dessutom finns en ny typ av byggnad, "Caravensai", som fungerar som Mesopotamiens postombud, och kan transportera gods från ett lager till ett annat.

Spelet har sedan det släpptes fått flera nya risker och funktioner att hålla koll på, såsom brandrisk, kriminalitet och sjukdomar, religion, löner och skatter. Särskilt religion är intressant, då spelet låter dig välja fritt bland mellanösterns gudar som ger dig olika bonusar när de blir dyrkade. Du kan alltså i större utsträckning optimera och hitta synergier för att bli så framgångsrik som möjligt.

Du kan själv utforma dina monument, eller använda en färdig mall.

Nebuchadnezzar är väl värt dina pengar om du gillar stadsbyggarspel. Det ser riktigt vackert ut i sin isometriska vy och drar i nostalgisträngarna.

Nebuchadnezzar
4
Mycket bra
+
Nostalgitrip
+
Beroendeframkallande
+
Förbättringar på fungerande formula
-
Men saknas viktiga spelelement
-
Inte så utmanande
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Stort tack för tipset. Älskar grafiken. Blir nog ett köp

Medlem

@Kyrre

Hoppas det blir kul!

Medlem

Bra recension! Kanske värt att tipsa om att en remake/remaster av Pharaoh också är på gång, Pharaoh: A New Era om man vill lägga till på önskelistan.

Chefredaktör

Tack för fin recension! <3

Medlem

Najs, det här får jag kolla in. Spelade faktiskt igenom caesar 3 bara för något år sedan (tips: kolla upp "Julius" om ni vill spela C3 på en modern dator!), älskar det spelet. Tycker dock att militär-delarna är rätt värdelösa, så det låter perfekt för mig att det här är fredligt.

Medlem

jag älskade dom där gamla spelen, ska ta och testa direkt


signatur

//monster

Medlem

såg väldigt intressant ut


signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

Medlem

Zero day buy på detta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent

Hamnar på wishlisten till en regnig dag. Tack för recensionen!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Detta måste jag kolla in. Tack för tips och en bra recension

Medlem

Jag köpte det bara baserat på att kolla på en bild i din recension,


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bra tips! Blir nog ett köp någon gång i framtiden.

Medlem

Älskar stadsbyggare och hade helt missat denna?!
Köpte och spelat mestadels hela kvällen 🙂
Funkar fint på steam deck, bara att ställa in lite knappar manuellt då det inte finns någon default layout

Medlem

Tack för recensionen och för tipset.
Hade missat det här helt.
Pharao och Cesar är mysigt.
Det här verkar också vara det

FM-guru
F.d. Sisyr

Att spelet är alldeles för enkelt är helt klart mitt största problem med det. Men så blir även jämförelsen med de gamla, och ofta ganska kluriga, spirituella föregångarna rätt given också. Ett bra spel är det men det behövs lite mer utmaning för att behålla mitt intresse över tid.

Medlem
Skrivet av Staenhus:

Bra recension! Kanske värt att tipsa om att en remake/remaster av Pharaoh också är på gång, Pharaoh: A New Era om man vill lägga till på önskelistan.

@Staenhus
Det är ett bra tips - kanske något att pröva härnäst. Dessutom finns det ju ett ytterligare spel i Impression-serien som heter Emperor.

Skrivet av Daniel Sjöholm:

Tack för fin recension! <3

Tack Daniel!

Skrivet av Kalliban:

Najs, det här får jag kolla in. Spelade faktiskt igenom caesar 3 bara för något år sedan (tips: kolla upp "Julius" om ni vill spela C3 på en modern dator!), älskar det spelet. Tycker dock att militär-delarna är rätt värdelösa, så det låter perfekt för mig att det här är fredligt.

@Kalliban
Haha, det sa min brorsa också.
Jag förlitade mig på Seth skulle förgöra dem åt mig.
Men ärligt talat känns det lite svårt att spela dem tidigare utan den fina Caravensai-byggnaden i detta.

Skrivet av lerb:

Tipsade min sambo om det här, hon är gammal Pharaoh-veteran. Hon vart helsåld och tycker det är hur bra som helst. Tack för tipset!

Nice! Det kommer mer har utvecklarna lovat, expansion och krig om man gillar sånt i dessa spel

Skrivet av monsterbenke:

jag älskade dom där gamla spelen, ska ta och testa direkt

@monsterbenke
Vad tyckte du?

Skrivet av Hipshot:

Jag köpte det bara baserat på att kolla på en bild i din recension,

@Hipshot
Kommer ihåg att jag gjorde samma sak utifrån en bild i gamla PC-gamer på Pharaoh

Skrivet av baggso:

Älskar stadsbyggare och hade helt missat denna?!
Köpte och spelat mestadels hela kvällen 🙂
Funkar fint på steam deck, bara att ställa in lite knappar manuellt då det inte finns någon default layout

@baggso
Intressant - kör du andra strategispel eller liknande spel på den också? Aldrig tänkt på att man kan köra spel som detta på en handheld. Förutom Advance Wars och Fire Emblem så klart.

Skrivet av ZakAntreaz:

Tack för recensionen och för tipset.
Hade missat det här helt.
Pharao och Cesar är mysigt.
Det här verkar också vara det

@ZakAntreaz
Det är definitivt mysigt. Kanske lite för mysigt om du vill ha en större utmaning. Eller så gillar man det såhär.

Skrivet av Sisyr:

Att spelet är alldeles för enkelt är helt klart mitt största problem med det. Men så blir även jämförelsen med de gamla, och ofta ganska kluriga, spirituella föregångarna rätt given också. Ett bra spel är det men det behövs lite mer utmaning för att behålla mitt intresse över tid.

@Sisyr
Det ska komma större utmaningar någon gång, med krig och en expansion. Om du är rutinerad är det nog inte så svårt, men det kan vara lite trixigt att optimera allt. Man brottas ofta med brist på arbetskraft. Men just att det inte finns någon tidspress gör ju att man kan lösa allt. Vet inte riktigt om det är gjort medvetet. När spelet släpptes fanns det inte ens sjukdomar och eld har jag läst. Det finns en sida med King´s request, men har aldrig sett att något dyker upp där, så de verkar ha tagit bort den funktionen under spelets utveckling men inte tagit bort menyn. Vi får se hur spelet spelas om ett år : )

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av AdamMK:

@Sisyr
Det ska komma större utmaningar någon gång, med krig och en expansion. Om du är rutinerad är det nog inte så svårt, men det kan vara lite trixigt att optimera allt. Man brottas ofta med brist på arbetskraft. Men just att det inte finns någon tidspress gör ju att man kan lösa allt. Vet inte riktigt om det är gjort medvetet. När spelet släpptes fanns det inte ens sjukdomar och eld har jag läst. Det finns en sida med King´s request, men har aldrig sett att något dyker upp där, så de verkar ha tagit bort den funktionen under spelets utveckling men inte tagit bort menyn. Vi får se hur spelet spelas om ett år : )

Det var ett tag sen jag spelade det, och jag tror nog inte att eld fanns då (kanske inte sjukdomar heller, minns inte riktigt). Men det är ju det som är fördelen med early access - spelet utvecklas kontinuerligt och när det väl når 1.0 kan det mycket väl passa mig som handen i handsken, såklart!

1
Skriv svar