Utvecklare kallar Xbox Series S "potatis"

Medlem
Skrivet av Metroid:

Bättre med högre fps och lägre grafik.

Är inte nödvändigtvis så enkelt.
Den teknik man använder i grunden, för att göra "next-gen" möjligt kan påverka på ett sätt där det inte hjälper att sänka upplösning på skuggor och texturer.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Håller med. Jag hade hoppats att valet mellan 30 eller 60 fps (eller högre) skulle vara standard vid det här laget.

Är det inte delvis det som utvecklaren ogillar? Att det sätter oönskade gränser när man måste få med spelet på Series S också, som mer eller mindre är i en helt annan klass än Series X och PS5.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Det kan alltså inte släppas ett enda spel till Switch eller till PC med vanligaste GPUn enl Steam (GTX 1060). Dom stackars utvecklarna som annars behöver optimera för dessa. Vilket trams.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Är inte nödvändigtvis så enkelt.
Den teknik man använder i grunden, för att göra "next-gen" möjligt kan påverka på ett sätt där det inte hjälper att sänka upplösning på skuggor och texturer.

"Next-gen" skiljer sig inte från hur man har gjort spel tidigare. Spelen har ray tracing nu, men även den går att sänka vid behov. Om många utvecklare klarat av att släppa moderna titlar till Switch lär det inte vara svårare att göra det på Series S som är betydligt snabbare.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av superapan:

Det kan alltså inte släppas ett enda spel till Switch eller till PC med vanligaste GPUn enl Steam (GTX 1060). Dom stackars utvecklarna som annars behöver optimera för dessa. Vilket trams.

Utvecklarna behöver inte optimera spelen för lägsta GPUn enligt Steam, då de har gett inställningarna åt konsumenterna att fixa det. På konsol har du inte inställningarna för att justera AA, Shaders, Shadows, Resolution, V-Sync, Textures etc.

Gotham Knights är inte utvecklad för Switchen, så vet inte vad det har för relevans här. Problemet är att om du ska släppa ett spel till Series X så MÅSTE spelet fungera även på Series S. Hade utvecklarna fått valfriheten att inte släppa spel till Series S så hade det här varit ett icke-problem.

Dessutom så behöver inte utvecklarna sitta och spela igenom alla scener och scenarios i spelen som ska släppas till PC i alla inställningar. Det behöver de göra om de ska släppa till Series S och spelet ska ha Performance/Quality mode. De måste se till att ingen sektion blir ospelbar ifall de har för höga grafisk/minne-påfrestelser, men samtidigt se till att det inte ser så pass dåligt ut att folk skulle klaga på att spelet ser last-gen ut. Sånt tar tid.

Medlem

Rent teoretisk borde inte vara några problem att göra ett spel som flyter på bra på de olika konsolerna men i praktiken så kommer den minst avancerade konsolen ändå sätta vissa begränsningar då det förmodligen kräver mer jobb att få till bra på båda. På samma sätt har spelen som utvecklas till PS4/PS5 garanterat påverkats av att även fungera på föregående generation även om utvecklarna givetvis hävdar att så inte är fallet. Allt handlar om utvecklingstid och hur mycket pengar man är beredd att lägga på utveckling.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av Metroid:

"Next-gen" skiljer sig inte från hur man har gjort spel tidigare. Spelen har ray tracing nu, men även den går att sänka vid behov.

Vill man göra fräsigt gräs med massa vertex displacement och grejjer till exempel - en krävande metod för att få gräs, eller typ volumetrisk dimma som kanske surfar av kroppen när du rör dig.. Sånna grejjer går att göra på en nivå vi inte sett när ribban för hårdvara flyttas upp.

Alternativet är att använda dom här fräna metoderna och systemen till t.ex. Series X/PS5 och sen ta bort dom och ha ett helt annat system som körs för gräs och dimma på Series S.
Om vi förutsätter att dom här systemen inte interagerar med andra system på ett sätt som gör att allt går sönder så blir det ändå att man måste utveckla ett helt eget system för detta bara för Series S. Förutom att det drar massa resurser och att det blir bökigare att jobba med spelet överlag så kommer spelet attse påtagligt annorlunda ut då om man spelar på Series S, och inte ha en konsis grafisk stil.

Allt som sparar utvecklare resurser och tid innebär ultimat och överlag att dom kan göra bättre spel, då dom kan lägga tid på det som är viktigt ist för att t.ex. spendera massor med tid att göra egna sämre system för Series S.

Jag köper inte argumentet att om allt inte är maximalt gjort överallt så är utvecklarna "lat". Om utvecklare måste lägga massor med tid på saker som inte är egentligen relevant för spelupplevelsen kommer det innebära sämre spel överlag - Punkt. Så är det

Det är därför Series S är problematiskt och varför det är rimligt av utvecklare att påpeka detta för konsumenten och för Microsoft.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Vill man göra fräsigt gräs med massa vertex displacement och grejjer till exempel - en krävande metod för att få gräs, eller typ volumetrisk dimma som kanske surfar av kroppen när du rör dig.. Sånna grejjer går att göra på en nivå vi inte sett när ribban för hårdvara flyttas upp.

Alternativet är att använda dom här fräna metoderna och systemen till t.ex. Series X/PS5 och sen ta bort dom och ha ett helt annat system som körs för gräs och dimma på Series S.
Om vi förutsätter att dom här systemen inte interagerar med andra system på ett sätt som gör att allt går sönder så blir det ändå att man måste utveckla ett helt eget system för detta bara för Series S. Förutom att det drar massa resurser och att det blir bökigare att jobba med spelet överlag så kommer spelet attse påtagligt annorlunda ut då om man spelar på Series S, och inte ha en konsis grafisk stil.

Allt som sparar utvecklare resurser och tid innebär ultimat och överlag att dom kan göra bättre spel, då dom kan lägga tid på det som är viktigt ist för att t.ex. spendera massor med tid att göra egna sämre system för Series S.

Jag köper inte argumentet att om allt inte är maximalt gjort överallt så är utvecklarna "lat". Om utvecklare måste lägga massor med tid på saker som inte är egentligen relevant för spelupplevelsen kommer det innebära sämre spel överlag - Punkt. Så är det

Det är därför Series S är problematiskt och varför det är rimligt av utvecklare att påpeka detta för konsumenten och för Microsoft.

Du säger alltså samma sak som jag gör - Series S håller tillbaka de andra konsolerna för att det är mer kostsamt att göra olika versioner och därför sänker man ribban och gör upplevelsen sämre för alla. Exakt min poäng.

Därför hade det varit bättre att sänka ribban ytterligare och ge Series S 60 fps så att alla hade fått det.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Utgivarna borde få välja att slopa sina spel på Series S och bara släppa på PS5 och Series X samt PC med tillräckliga specs.

Medlem

Samtidigt så släpps nya Call of Duty till Xbox One 😆

Medlem
Skrivet av Metroid:

Därför hade det varit bättre att sänka ribban ytterligare och ge Series S 60 fps så att alla hade fått det.

Antar det kanske finns nån bra anledning.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Antar det kanske finns nån bra anledning.

De vill inte att spelen ska se för dåliga ut. Det är ju trots allt "next-gen". Hade inte Microsoft satt tvång på att alla spelen ska släppas även till Series S skulle vi inte haft det här problemet, men då hade den varit totalt meningslös eftersom ingen utvecklare hade brytt sig om den.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Utan att gå in för mycket på det tekniska:
Kan man förvänta sig att ett PS5 spel som kommer ut sent på generationen och är helt PS5 exklusivt är minst ”tillbakahållet” ?

Medlem

Jag i såna här trådar

Redaktör
Skrivet av strangelove:

Utan att gå in för mycket på det tekniska:
Kan man förvänta sig att ett PS5 spel som kommer ut sent på generationen och är helt PS5 exklusivt är minst ”tillbakahållet” ?

Låter rimligt. Nu måste ju Xbox-spel funka till både X och S, och S är ju klart klenare än PS5.


signatur
Medlem
Skrivet av strangelove:

Utan att gå in för mycket på det tekniska:
Kan man förvänta sig att ett PS5 spel som kommer ut sent på generationen och är helt PS5 exklusivt är minst ”tillbakahållet” ?

Ja.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Metroid:

De vill inte att spelen ska se för dåliga ut. Det är ju trots allt "next-gen".

Nej så kanske det är...
Dom vill inte att det ska spridas video och eventuella dråpliga memes osv där spelet inte är så snyggt som det "ska vara".


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Håller med. Jag hade hoppats att valet mellan 30 eller 60 fps (eller högre) skulle vara standard vid det här laget, och då spelar det mindre roll om det ser skräp ut på billigaste maskinen - låt folk välja. Men de säger eller antyder å andra sidan att det inte bara är att skruva ner grafiken och köra, så det kräver kanske mycket jobb. Samtidigt har de ju haft specsen för konsolerna ett bra tag nu, och andra får jäkligt bra flyt med Series S samtidigt som det ser bra ut.

Japp det vore ju det bästa. Sen är det udda att dom klagar då tittar man på PC spel så oftast görs ju spelen så att även dom med äldre hårdvara säg ex 960/1060 skall kunna lira senaste spelen om än med sämre grafik och fps. Då är det ingen som klagar på att äldre hårdvara håller tillbaka utvecklingen. I PC världen har det ju alltid varit så att spelföretagen tvingats ta i beaktning att väldigt många kunder sitter på väldigt olika hårdvara och långt ifrån alla sitter på senaste RTX xx90 och Intel/AMD cpu eller dyl. Men känns som det är lättare att gnälla än att erkänna att det går att lösa men tar mer tid/resurser/kostnad.


signatur

//Romeo//

Medlem
Skrivet av plawsworth:

Japp det vore ju det bästa. Sen är det udda att dom klagar då tittar man på PC spel så oftast görs ju spelen så att även dom med äldre hårdvara säg ex 960/1060 skall kunna lira senaste spelen om än med sämre grafik och fps. Då är det ingen som klagar på att äldre hårdvara håller tillbaka utvecklingen. I PC världen har det ju alltid varit så att spelföretagen tvingats ta i beaktning att väldigt många kunder sitter på väldigt olika hårdvara och långt ifrån alla sitter på senaste RTX xx90 och Intel/AMD cpu eller dyl. Men känns som det är lättare att gnälla än att erkänna att det går att lösa men tar mer tid/resurser/kostnad.

Dock är det ju inte bara grafik och fps som blir lidande utan även värld byggande lider då man behöver se till att äldre hårdvara ska klara spel.

Bästa vore om pc spel steppar upp och börjar kräva bättre hårdvara.

Medlem

Jag föredrar spel som kan drivas av en potatis, 144hz gaming ftw!

123
Skriv svar