Hur firar ni eran jul?

Medlem

Jag och sambon har köpt hus ute på landet och flyttade in i somras, så vi har inte haft någon jul där tillsammans tidigare. Men skulle tro att det blir som de flesta jular (med viss variation den här gången eftersom hennes familj kommer på jullunch, vilket rubbar mina cirklar lite ).

Upp ur sängen, och likt en målsökande robot leta reda på en julstrumpa som innehåller en present och en marsipangris (bästa godiset). På med den obligatoriska fula jultröjan. Sen frukost med julskinka och kaffe, följt av lite samkväm och en promenad i snön om vädret tillåter och drickande av varm choklad. Jullunch 13-15, sen kollar alla andra på Kalle framför brasan, jag tar en bok och lägger mig, läser två sidor och somnar i paltkoma. 16-18 så sitter man på sin kammare och rimmar på julklapparna man köpt. Julklappsutdelning 19-20. Sen mer samkväm, läsa böcker man fått, pillande på julklappar som öppnats och umgås. Julskinkssmörgås vid 22 och sen slockna som ett ljus.

Jag är en julperson och lever alltid upp som mest 1-25 december, och tycker det förutsägbara och mysiga är väldigt trevligt. Samtidigt: en av mina bästa julaftnar var för många år sedan när jag jobbade på gruppboende vid sidan av studierna. Då körde jag en julafton kvällen och natten på jobbet och fick fira med de boende som inte hade familj. Vi kollade på TV, käkade julmat, spelade spel och öppnade paket tillsammans. Att få agera extrafamilj till dem på julafton var helt ärligt obetalbart.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Firar med att köra bil mellan olika familjer och äta alldeles för mycket mat och fika. Vi har tjuvstartat med julen hemma och nu har jag både griljerat julskinka, gjort en saffransdeg, druckit glögg och klätt granen. Mest för dotterns skull, men även jag och sambon tycker om det.
I övrigt har vi en julfika där vi bjuder in vänner för julmys och mingel. Brukar bli väldigt trevligt.
Nästa år är planen att bara fira hemma i huset.

Skribent

Firar julen i NordNorge i en liten by hos svärföräldrarna med snö, norrsken, konstant mörker dygnet runt och norsk julmat. Kommer bli två sköna veckors paus från storstadens sorl.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Det är första julen som farsa, så det som händer i år blir väl prejudicerat firande för många år framöver.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det brukar jag också göra. Ibland "lyxar" jag till det och köper McDonalds som jag åker runt och delar ut. Det och att ta mig tiden att sitta ner med dem och prata. Att dela en cheeseburgare med en hemlös kan leda till fina och lärande diskussioner. Samt att dessa utsatta känner sig mänskliggjorda och sedda. Det skänker mig en känsla av sammanhang och gemenskap.

Exakt, det bygger empati också. En gång köpte jag ett paraply åt en snubbe som stod ute i regnet. Gick förbi några veckor senare och han sa hej och log. Kan bara undra över hur folk har hamnat i den situationen och vad de måste ha gått genom.

FM-guru
F.d. Sisyr

Utspridd familj så blir en del farande. Själva julafton firas med päronen & lite annan släkt och dagarna däromkring gäller (de betydligt äldre) bröderna och deras respektive familjer...

Traditionen på julafton är rätt simpel; lunch vid 13 bestående av diverse fisk (sill & lax, mest), potatis, gubbröra osv, sedan Kalle vid 15 och därefter julklappar innan det vankas det riktiga julbordet med allt som hör därtill (inklusive allt som var på lunchen ). Ibland är klappar/julbord i omvänd ordning.

Medlem

Jag jobbar både jul och nyår.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Min syster och jag hälsar på föräldrarna och stannar där under julen, bara latar oss på soffan och äter för mycket sötsaker. Ganska så händelselöst. Men jag saknar verkligen min farmors julmat, hon var fantastiskt i köket.

Medlem

1. Julpynt och belysning upp första advent.
2. Lyssnar enbart på julmusik från första advent till 25:e december.
3. Kollar enbart på julfimer från första advent till till 25:e december.
4. Brukar tjuvstarta med lite julmat i mitten av december, exempelvis en liten julskinka som man kan gå och ta utav.
5. Har julmusik (enbart "klassiker" som Nat King Cole och Bing Crosby, så musik från 40-talet fram till 60-talet) på konstant i låg volym i köket hela december månad.
6. Vissa kvällar kanske man värmer en kopp mjölkchoklad och äter pepparkakor till.
7. Firar uppesittarkväll med hela familjen, alla syskon och deras respektive. Men firar bara julafton med far och bror min, då vi alla är singla, mor min har gått bort och bror och jag inte har några familjeambitioner.
8. Få ångest den 25:e och börja räkna ner dagarna till första advent igen.

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

1. Julpynt och belysning upp första advent.
2. Lyssnar enbart på julmusik från första advent till 25:e december.
3. Kollar enbart på julfimer från första advent till till 25:e december.
4. Brukar tjuvstarta med lite julmat i mitten av december, exempelvis en liten julskinka som man kan gå och ta utav.
5. Har julmusik (enbart "klassiker" som Nat King Cole och Bing Crosby, så musik från 40-talet fram till 60-talet) på konstant i låg volym i köket hela december månad.
6. Vissa kvällar kanske man värmer en kopp mjölkchoklad och äter pepparkakor till.
7. Firar uppesittarkväll med hela familjen, alla syskon och deras respektive. Men firar bara julafton med far och bror min, då vi alla är singla, mor min har gått bort och bror och jag inte har några familjeambitioner.
8. Få ångest den 25:e och börja räkna ner dagarna till första advent igen.

https://media0.giphy.com/media/aI0YeruW3fvDcwmfQR/giphy.gif?c...

Låter underbart Kanske inte ångesten de följande 11 månaderna, men allting annat? Som december ska vara helt enkelt!


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

I något varmt land, som alltid.

Medlem

Med skinka och julklappar.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Det är också viktigt att begränsa antalet julbord inför julen.
Max 2st med jobbet är lagom och så pass välplanerat att en är sugen på julmat till dopparedagen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

Har aldrig tyckt om julen, brukar lägga den mesta tiden på att jaga efter en pizzeria som är öppen.

Detta året har jag anmält mig som volontär på ett ställe som delar ut mat och dryck till hemlösa, folk som är ensamma osv.

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

1. Julpynt och belysning upp första advent.
2. Lyssnar enbart på julmusik från första advent till 25:e december.
3. Kollar enbart på julfimer från första advent till till 25:e december.
4. Brukar tjuvstarta med lite julmat i mitten av december, exempelvis en liten julskinka som man kan gå och ta utav.
5. Har julmusik (enbart "klassiker" som Nat King Cole och Bing Crosby, så musik från 40-talet fram till 60-talet) på konstant i låg volym i köket hela december månad.
6. Vissa kvällar kanske man värmer en kopp mjölkchoklad och äter pepparkakor till.
7. Firar uppesittarkväll med hela familjen, alla syskon och deras respektive. Men firar bara julafton med far och bror min, då vi alla är singla, mor min har gått bort och bror och jag inte har några familjeambitioner.
8. Få ångest den 25:e och börja räkna ner dagarna till första advent igen.

https://media0.giphy.com/media/aI0YeruW3fvDcwmfQR/giphy.gif?c...

Är exakt likadan gällande traditioner kring hela december. Lätt bästa månaden på året.

Medlem

Kollar alltid på Reindeer Games, och såklart mästerverket, Elf!
Efter att ha sett Die Hard för många gånger så är det här den nya traditionen.

Många har säker missat Reindeer Games, så prova på!
Riktigt bra, lite i Die Hard stil och en kul tvist. Ben Affleck, Charlize Theron.

IMDB Länk
Trailer:

Och såklart Elf, slår allt, våran numera halv-svenska Will Ferrell när han är som bäst.

IMDB Länk
Trailer:

Köttbullar, prinskorv, julskinka, kokt potatis och söt/stark senap.
Tjyvstartade lite med julmaten idag, men säg inget till nån

Medlem

Jag tycker mest att julen är irriterande. Socialt tvång att umgås. Ibland inte bara med familjen, utan hela tjocka släkten. Hemskt. Dessutom måste man köpa julklappar och äta mat som smakar illa.

Vartannat år har jag dottern. Då sopar jag förstås alla sådana känslor åt sidan och köper för mkt klappar, pyntar och åker hem till mor eller far för att fira där.

Vartannat år har jag inte dottern. Då gör jag mitt bästa för att slippa undan firandet. I år är ett sådant år. Dessvärre vet jag att mor skulle sitta ensam om jag inte åker dit, så jag får ta mitt ansvar och fira lite med henne. Men det får banne mig bli med tacos och inget annat.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Kollar alltid på Reindeer Games, och såklart mästerverket, Elf!
Efter att ha sett Die Hard för många gånger så är det här den nya traditionen.

Reindeer är klassisk julfilm! Samma sak med både Elf och Die Hard. Jag brukar även försöka klämma in "It's a wonderful life", Narnia, Ensam hemma och A Nightmare before Christmas under december.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av Nomman:

Jag tycker mest att julen är irriterande. Socialt tvång att umgås. Ibland inte bara med familjen, utan hela tjocka släkten. Hemskt. Dessutom måste man köpa julklappar och äta mat som smakar illa.

Vartannat år har jag dottern. Då sopar jag förstås alla sådana känslor åt sidan och köper för mkt klappar, pyntar och åker hem till mor eller far för att fira där.

Vartannat år har jag inte dottern. Då gör jag mitt bästa för att slippa undan firandet. I år är ett sådant år. Dessvärre vet jag att mor skulle sitta ensam om jag inte åker dit, så jag får ta mitt ansvar och fira lite med henne. Men det får banne mig bli med tacos och inget annat.

Fint av dig att ”suck it up” för din mammas skull, det är det som är jul 😊

Medlem

Lunch med föräldrar och syskon i ett par-tre timmar, sen hem och göra sånt man gör på vilken dag som helst. Inget julpynt hos mig och julklappar har vi lagt av med i familjen, det är bara ett jäkla stressmoment.

På nyår däremot brukar jag lyxa till det med en flaska Taittinger till hämtpizzan, som avnjuts medan jag glor YouTube eller spelar något.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Firar julen i NordNorge i en liten by hos svärföräldrarna med snö, norrsken, konstant mörker dygnet runt och norsk julmat. Kommer bli två sköna veckors paus från storstadens sorl.

Allt låter superidyliiskt, men du, det där norska "pinne-kydet" (osäker på stavning men pinn-kött, rejält saltat lammkött skurna i pinnar) det är rätt svårt att tycka om...

Å andra sidan är jag skåning och tycker om rökt ål så jag har ju fått en del blickar för det med.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Fint av dig att ”suck it up” för din mammas skull, det är det som är jul 😊

Exakt, och därför jag avskyr den 😆

(Tack!)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Vartannat firar vi hemma. Hustrun, två barn samt vuxen son, min mor samt svärföräldrar så det är ok. Trivs med alla och är glad att fira ännu en jul. Pappa blev sjuk tio dagar efter julafton och dog kort därefter. Det är snart 23 år sen men jag tänker på det varje jul, att jag har familj och att jag är med för man vet aldrig hur länge någon är kvar.

Jag börjar julledigheten tre dagar innan jul för att baka och laga mat med sönerna.

Förövrigt, film, spel, både sällskapspel och konsol. Inte överdådigt julbord men ett bra.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Jag brukar åka hem till föräldrarna och hänga där över julhelgen. Dom börjar närma sig 70 båda två så jag tänker spendera tid med dom så länge jag har den möjligheten.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av demagog:

Vartannat firar vi hemma. Hustrun, två barn samt vuxen son, min mor samt svärföräldrar så det är ok. Trivs med alla och är glad att fira ännu en jul. Pappa blev sjuk tio dagar efter julafton och dog kort därefter. Det är snart 23 år sen men jag tänker på det varje jul, att jag har familj och att jag är med för man vet aldrig hur länge någon är kvar.

Jag börjar julledigheten tre dagar innan jul för att baka och laga mat med sönerna.

Förövrigt, film, spel, både sällskapspel och konsol. Inte överdådigt julbord men ett bra.

Känner igen det där, jag har dock bara 2 småttingar. Men firar med Svärföräldrar, mamma och hennes "nya" gubbe. Min Pappa dog 9 januari för snart 16 år sedan så känner igen det där också!

Medlem

Jag och min fru köpte loss hennes föräldrahem och de flyttade till ett radhus, så nu har det blivit så att närhelst det är nån större tillställning så brukar vi hålla till hos oss. Hennes 3 bröder är utspridda lite över landet, men 2 av dem närmast boende brukar komma, utöver hennes föräldrar och kanske mina. Mina syskon firar jul med sina familjer. Traditioner och så, ja, vi tittar på Kalle och Karl-Bertil, nån eller några stökar runt i köket så att vi kan äta efter tv:n. Det brukar bli lite knytisjulbord. Efter det samlas vi i vardagsrummet där alla klappar ligger under granen och har allmän utdelning. Efter att vi öppnat allt så tar vi kanske lite kaffe eller nåt liknande, bastun kanske slås på och man kanske tar ett par öl & nån konjak. De flesta brukar sova över. Ungefär så ser vår julafton ut. Dagen före spelar vi lite bingolotto, brukar vara rätt kul ändå, även fast ingen vinner nåt. Julen har varit lite meh när man passerade 30-strecket, men nu när jag har barn så har allt fått nytt värde,och det är jag väldigt tacksam för.

123
Skriv svar