Diablo 4 Ultimate Edition kommer med redan upplåst Battle pass-innehåll

Skribent
Skrivet av Kalliban:

Helt okej att tycka så naturligtvis. För mig är det precis tvärtom, tycker det låter som snudd på perfekt upplägg. Man kan köpa spelet och spela utan att behöva köpa nåt mer alls. Och sen kan de dra in pengar över tid på kosmetiska grejer som inte påverkar spelet, vilket gör att de kan fortsätta lägga till innehåll som live service. För alla oss som vara kommer köpa basspelet och spela är det ju grymt då vi får mer content och ett spel som utvecklas under lång tid. Jag hoppas fler spel tar efter, speciellt i delen där premium inte medför någon fördel i spelet.

Det ska bli intressant och se hur framtiden ser ut för D4. Traditionellt så har ju Diablospelen bara fått en expansion var (utom 1an som fick en andra i Hellfire-expansionen från Sierra), sen uppdateringar förstås. Men det känns kanske som om Blizzard tänker kör mer åt live-service-grejen med D4 då det mer känns som en bestående värld och ja, ett MMO.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av noreason:

Det är inte tillräckligt mycket gnäll imo annars får vi aldrig se en förändring som är positiv för konsumenterna.

Skrivet av employed:

När medelmåtta blev den nya standarden. Gå ut och ta på gräs.

Herregud, du får lite skins och några dagars förtur i spelet. Omg, världen går under! Har väl inget med kvaliten på faktiska spelet och nästan alla andra liveservice-spel har samma eller liknande upplägg. Det är absolut inget nytt! Klart de vill dra in pengar så spelet kan få mer content på löpande band. Hellre battlepass med skins och skit än att jag ska behöva betala en månadskostnad som det är i andra MMO som WoW, ESO, Tibia osv. Sen är det ju en annan sak om det skulle vara P2W men vad vi vet så är det inte fallet!

Medlem

Tråkigt att FZ skriver en sån rubrik för att spä på outrage-mentaliteten.

Medlem

Vad menar de med "Seasonal battle pass"? I Diablo 3 var säsongerna 3 månader. Måste man betala på nytt för att få det till nästa säsong i D4?`

Skribent
Skrivet av Fulci:

Vad menar de med "Seasonal battle pass"? I Diablo 3 var säsongerna 3 månader. Måste man betala på nytt för att få det till nästa säsong i D4?`

Det är väl alltid i princip så säsongerna fungerar med Battle Pass i andra spel. När säsongen är slut får man köpa ett nytt pass helt enkelt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Fulci:

Vad menar de med "Seasonal battle pass"? I Diablo 3 var säsongerna 3 månader. Måste man betala på nytt för att få det till nästa säsong i D4?`

Ja. Det finns ett pass som är gratis och ett som kostar. Det som kostar är exklusivt för just den säsongen.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det är väl alltid i princip så säsongerna fungerar med Battle Pass i andra spel. När säsongen är slut får man köpa ett nytt pass helt enkelt.

Jag vet inte, jag spelar inga andra online spel som Fortnite och liknande. Känns nästan som en månadsprenumeration då, fast man kan skippa den för att behöva grinda mer.

Jag kan dock tänka mig betala om spelet är värt det. I slutändan förtjänar bra spel mina pengar, men det finns en gräns där girigheten blir lite för mycket.

Skribent
Skrivet av Fulci:

Jag vet inte, jag spelar inga andra online spel som Fortnite och liknande. Känns nästan som en månadsprenumeration då, fast man kan skippa den för att behöva grinda mer.

Jag kan dock tänka mig betala om spelet är värt det. I slutändan förtjänar bra spel mina pengar, men det finns en gräns där girigheten blir lite för mycket.

Du får dock ingen levelboost i själva spelet. Bara för föremålen i Battle Pass så du behöver inte grinda mer om du skippar det. Däremot missar du massa kosmetisk saker.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Loxus:

Ja. Det finns ett pass som är gratis och ett som kostar. Det som kostar är exklusivt för just den säsongen.

Rättelse, det verkar ju finnas två som kostar, "premium" och "accelerated premium".
Fråga är hur segt ett "vanligt" kommer att gå XD

Hoppas verkligen att det då bara är kosmetiska prylar då som vissa skriver.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Deekar:

Jävla gnäll. Är väl inget ovanligt🤦🏼‍♂️ 110% gnäll bara för att det är Blizzard. Det börjar bli tjatigt nu.

Inte så många fullpris-spel som kör BP. Man börjar se det mer iom att det drar in så mycket pengar för företagen, men det är ett äckligt beteende.
Det är inte bara; Det är kosmetiskt, lugna ner er! Iom att det till stor del handlar om det kosmetiska i looter-spel. Grinda för transmogs osv osv. Ni tror inte att det kommer komma jävligt mycket coolt/snyggt i BPs framöver? Som man då bara kan få genom att betala sig till det. Vilket gör att folk kommer lägga in några extra kronor i affärerna för att få det man gillar.
Är det ett fp2 spel är grejen helt legitim, men ett fullpris+dlc/expac spel är jag jävligt skeptisk till.
Speciellt iom att innehållet i D3, va alltid annat än överflödigt, med väldigt lite uppdateringar

Tills Blizzard visar nått annat är all kritik legit. Så som 343 får kritik, eller Riot. Du kanske är mer investerad i blizz så du märker av den mer.
Och WoW, OW och Diablo förtjänar kritik. Mycket så oxå, och det är när folk släpper hype och slänger iväg sina rosa färgade glasögon som förändring faktiskt sker.

Skrivet av Nomman:

Så länge battlepass och trams är valfritt ser jag inga problem med det. Jag kommer aldrig att lägga pengar på det, men om någon vill låsa upp en rosa clownnäsa till sin necromancer för en extra peng gör det inte mig något.

Edit: Tycker i grund och botten att battlepass och kosmetika är en ganska bra kompromiss. Företaget får mer pengar, så att utvecklingen av spelet fortsätter längre, men ingen får en orättvis fördel. Win-win för alla.

Ta Fortnite som exempel. Alla tycker inte om det, förstås. Men det utvecklas i en rasande takt med nya säsonger, kartor och innehåll. Alltsammans finansierat genom kosmetikt trams som är helt valbart att köpa. Kort sagt en bra modell för ett långlivat spel.

Jo, för det är ju bara den typen av cosmetics som kommer finnas där. Inte alls bland det snyggaste som spelet har att erbjuda....

Win för höjdarna. Om D4 kommer bli nått mycket mer över åren återstår att se, men ska man gå efter det väldigt giriga Blizz som vi sett dom senaste åren så håller jag mig hyffsat jävla skeptisk.

Fortnite är ett dåligt exempel iom att det är ett gratisspel.

Skrivet av Kalliban:

Helt okej att tycka så naturligtvis. För mig är det precis tvärtom, tycker det låter som snudd på perfekt upplägg. Man kan köpa spelet och spela utan att behöva köpa nåt mer alls. Och sen kan de dra in pengar över tid på kosmetiska grejer som inte påverkar spelet, vilket gör att de kan fortsätta lägga till innehåll som live service. För alla oss som vara kommer köpa basspelet och spela är det ju grymt då vi får mer content och ett spel som utvecklas under lång tid. Jag hoppas fler spel tar efter, speciellt i delen där premium inte medför någon fördel i spelet.

Ingen fördel i spelet, men en nackdel för spelarna.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Helt okej att tycka så naturligtvis. För mig är det precis tvärtom, tycker det låter som snudd på perfekt upplägg. Man kan köpa spelet och spela utan att behöva köpa nåt mer alls. Och sen kan de dra in pengar över tid på kosmetiska grejer som inte påverkar spelet, vilket gör att de kan fortsätta lägga till innehåll som live service. För alla oss som vara kommer köpa basspelet och spela är det ju grymt då vi får mer content och ett spel som utvecklas under lång tid. Jag hoppas fler spel tar efter, speciellt i delen där premium inte medför någon fördel i spelet.

Det är sånna som du som gjort att företag kan börja ta betalt för cosmetics, vilket i sig var ett slippery slope. Battle pass är ännu sämre uppfinning. Förstår inte hur man kan tycka det är okej.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Helt okej att tycka så naturligtvis. För mig är det precis tvärtom, tycker det låter som snudd på perfekt upplägg. Man kan köpa spelet och spela utan att behöva köpa nåt mer alls. Och sen kan de dra in pengar över tid på kosmetiska grejer som inte påverkar spelet, vilket gör att de kan fortsätta lägga till innehåll som live service. För alla oss som vara kommer köpa basspelet och spela är det ju grymt då vi får mer content och ett spel som utvecklas under lång tid. Jag hoppas fler spel tar efter, speciellt i delen där premium inte medför någon fördel i spelet.

Håller med! Riktigt bra för oss som inte bryr sig om kosmetiska saker, bästa upplägget faktiskt!

Medlem
Skrivet av noreason:

Det är sånna som du som gjort att företag kan börja ta betalt för cosmetics, vilket i sig var ett slippery slope. Battle pass är ännu sämre uppfinning. Förstår inte hur man kan tycka det är okej.

Snarare dom som köper cosmetics som gör att företag kan sälja det?

Medlem

Det blir mer och mer tydligt hur extremt lite jag kommer köpa D4. Fyfan.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Helt okej att tycka så naturligtvis. För mig är det precis tvärtom, tycker det låter som snudd på perfekt upplägg. Man kan köpa spelet och spela utan att behöva köpa nåt mer alls. Och sen kan de dra in pengar över tid på kosmetiska grejer som inte påverkar spelet, vilket gör att de kan fortsätta lägga till innehåll som live service. För alla oss som vara kommer köpa basspelet och spela är det ju grymt då vi får mer content och ett spel som utvecklas under lång tid. Jag hoppas fler spel tar efter, speciellt i delen där premium inte medför någon fördel i spelet.

Fast behövs det verkligen både butik och battlepass utöver pris på spelet och expansioner när uppenbarligen PoE utvecklaren lyckade med bra mycket mer än D3 kom i närheten av?

Jag tycker bara att om man nu ska ha fullpris för spel och expansioner så behövs inte ett battlepass, butik kan man väl argumentera emot också men så länge det bara är kosmetiskt och att det inte bidrar till att allt "coolt" hamnar bakom betalväggen och de vanliga ser lite B ut.
Battlepass, utöver pengar är för att se till att folk spelar konstant med dagliga och veckovisa quest som ger extra exp för passet.

Medlem

Heh... "Up to" 4 days early access. Vaddå "Up to"? Kan det variera?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Lägg ~700:- på PoE ist? ;D Finns ett battle pass (Kirac's Vault) där också men så länge man inte känner att man "måste ha" vissa MTX cosmetics (som kan kosta över tusenlappen, hah) så verkar ju PoE som ett ekonomiskt kap i jämförelse med D4.
Och jo, visst är det i grund och botten inget dåligt med battle pass och liknande men att folk är skeptiska till det måste väl ändå gå att förstå? Finns rätt många exempel på BP's som varit totala misslyckanden.

Kanske bättre att vänta och se hur det ser ut när det finns mer konkret information. Att börja hålla på "det är värdelöst f Blizz" eller "det är bäst <3 Blizz" känns... Nej jag fattar det inte.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Fast behövs det verkligen både butik och battlepass utöver pris på spelet och expansioner när uppenbarligen PoE utvecklaren lyckade med bra mycket mer än D3 kom i närheten av?

Drog PoE in lika mycket pengar som D3?

Ett battle pass brukar kunna göra så att man slipper använda pengar i butiken och ändå ta del av extra skins med mer. Om man nu tycker att sånt är viktigt.

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Snarare dom som köper cosmetics som gör att företag kan sälja det?

Det gör att företaget kan dra in extrema summor så chefer kan få bonusar. BPs och stores behövs inte för att ett företag ska gå runt på sitt spel. Att utveckla DLC/expac som folk köper gör att pengar rullar in som fortsätter utvecklingen, om företaget vill det, är logiskt. Nu kan man ju se på hur lite dom stöttade D3, och i ärlighetens namn ser D4 mest ut som ett uppdaterat D3 (contentmässigt får man se vad som händer över åren). Lite besviken. Tidiga trailers såg mer intressant ut än det gameplay man får se nu. Känns så daterat. Säga vad man vill om t.ex. Lost Ark men gameplaymässigt ligger det rätt bra till (imo)

BPs för ett fullpris spel är rätt horribelt. Om det kom, säg ett år efter release hade jag förstått det. Nu ska fullpriset räcka för att ha content över en viss tid.
Detta är bara girighet, och jag tycker man borde reagera hårdare på det. Såklart inte en hatstorm, men ett ifrågasättande känns rätt naturligt

Medlem
Skrivet av Soulless:

Hoppas verkligen att det då bara är kosmetiska prylar då som vissa skriver.

Som Blizzard skriver*

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Drog PoE in lika mycket pengar som D3?
Ett battle pass brukar kunna göra så att man slipper använda pengar i butiken och ändå ta del av extra skins med mer. Om man nu tycker att sånt är viktigt.

PoE drar nog in rätt bra med pengar. Iaf tilläckligt för att fortsätta göra content till det, och en större expansion (PoE2).
Sen spelar det ingen roll om D3 drog in mer heller

Ett BP kräver ändå pengar och är en del i butiken

Medlem
Skrivet av noreason:

Det är sånna som du som gjort att företag kan börja ta betalt för cosmetics, vilket i sig var ett slippery slope. Battle pass är ännu sämre uppfinning. Förstår inte hur man kan tycka det är okej.

Nja, om alla va som jag hade de inte sålt extra tjafs alls eftersom såna som jag aldrig köper något utöver basspelet förutom stora expansioner.

Inaktiv

Rhykker går igenom detta på ett bra sätt.

Medlem

Blir nog att fortsätta med Diablo 2 Ressurected ett tag till.

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

PoE drar nog in rätt bra med pengar. Iaf tilläckligt för att fortsätta göra content till det, och en större expansion (PoE2).
Sen spelar det ingen roll om D3 drog in mer heller

Ett BP kräver ändå pengar och är en del i butiken

Det var ett svar på att de lyckades bra mycket mer. Självklart spelar vinst roll då.

Gen
Medlem

Personligen chockas jag snarare över att grundspelet kostar 70 jävla Euro än att nåt Battlepass skit (som ändå bara är kosmetiskt) är upplåst.

Medlem

Vi kan hålla på att gnälla hur mycket vi vill egentligen men sålänge inte en större majoritet verkligen skiter i att stödja (dvs betalar för det) saker/spel så kommer företag fortsätta att implementera "skit" som stora delar inte vill ha.

Dessa typer av saker finns för att människor spenderar pengar på det, är inte konstigare än så. Så ni som känner er träffade och samtidigt gnäller bör nog ta er en funderare. Fifa är ett bra exemple på ett spel som drivs av "mini" transactions , ett spel som tyvärr även osidosatt SP läget då detta av förståliga skäl inte drar in massivs med pengar. Jag tycker det är tråkigt då jag är en av de som gillar att spela karriärläget och gärna sett förbättringar. Nu har jag inte köpt spelet på senare år pga detta så jag har då gjort mitt val (fick dock fifa 22 i ps premium).

Dock, vi är vuxna människor och får själva välja vad vi vill spendera våra surt förvärvade pengar på. Personligen tycker jag det är okej sålänge spelet inte drabbas på SP/FP delarna ( csgo är ett bra exemple där du kan köpa lådor och kosmetica men att det inte tar bort fokus på själva spelet).

Medlem

Ett spel som Diablo, hela syftet är att grinda och bli så fet som möjligt. Att ens antyda att det går att köpa finare saker för att åtminstone jag bli skeptisk till att köpa det här, eller något annat spel i den kategorin. Exempel Assassins Creed Valhalla med deras Ingame shop där det gick att köpa finare saker för riktiga pengar. Även om det finns fina saker i världen så vet man att det finaste finns bakom betalvägg.

Medlem

70 Euro/Dollar är nog nya standardpriset för större titlar tyvärr. Är väl logiskt när allt annat gått upp i pris även om det suger.

Jag har inget emot kosmetiskt betalinnehåll, så länge det ger en bättre underhållen produkt och därmed spelupplevelse. Om en spelare vill lägga 100 dollar i månaden på kosmetiska grejer påverkar det ju inte mig mer än att jag får se lite annorlunda outfits emellanåt.

Medlem
Skrivet av Jozher:

70 Euro/Dollar är nog nya standardpriset för större titlar tyvärr. Är väl logiskt när allt annat gått upp i pris även om det suger.

Jag har inget emot kosmetiskt betalinnehåll, så länge det ger en bättre underhållen produkt och därmed spelupplevelse. Om en spelare vill lägga 100 dollar i månaden på kosmetiska grejer påverkar det ju inte mig mer än att jag får se lite annorlunda outfits emellanåt.

Är lite orolig för att alla de coolaste/snyggaste sakerna måste man betala för att få, istället för att man skaffar dem genom att spela spelet.

Skriv svar