Microsoft säger sig ha bevis på att Sony hindrar en Xbox-release av Silent Hill 2-remaken
När det gäller FFVII remake så hade det väll inte blivigt av utan Sony? Spelet finns till PC också.
Så MS skulle ju kunna göra liknande deals, som sagt man behöver inte köpa upp stora delar av marknaden.
Xbox gjorde liknande deals för svara på alla deals som Sony gjorde som att göra spel exklusivt till sin konsol men också för hålla spel borta från xbox, och det var en riktigt usel tid som konsolägare, samt pc-ägare just då. Xbox har gjort så mycket rätt sedan Phil Spencer tog över och gör spel lättilgängligt både för konsolägare och pc-ägare. Och det är ganska märkbart att detta även fått Sony att vakna upp från under sin sten och börjat släppa spel på PC förr eller senare men känner sig nu ännu mer hotade för xbox tar stora kliv fram på marknaden.
Tidsexklusiva deals är nästan värre än helexklusiva spel. Önskar rockstar inte gjorde sån skit på eget bevåg.
Xbox gjorde liknande deals för svara på alla deals som Sony gjorde som att göra spel exklusivt till sin konsol men också för hålla spel borta från xbox, och det var en riktigt usel tid som konsolägare, samt pc-ägare just då. Xbox har gjort så mycket rätt sedan Phil Spencer tog över och gör spel lättilgängligt både för konsolägare och pc-ägare. Och det är ganska märkbart att detta även fått Sony att vakna upp från under sin sten och börjat släppa spel på PC förr eller senare men känner sig nu ännu mer hotade för xbox tar stora kliv fram på marknaden.
Tidsexklusiva deals är nästan värre än helexklusiva spel. Önskar rockstar inte gjorde sån skit på eget bevåg.
Ja så må så vara, men man behöver ju inte köpa upp marknaden för det ?
på vilket sätt är tidsexklusiva spel värre än helexklusiva ?
Så MS skulle ju kunna göra liknande deals, som sagt man behöver inte köpa upp stora delar av marknaden.
MS gör redan mängder av sådana avtal.
Varenda spel som går direkt in på Game Pass verkar erbjudas extra pengar om de håller spelet borta från PS ett tag.
Det är lite underligt att de nämner Bloodborne bland dessa då det är en IP som ägs av Sony.
på vilket sätt är tidsexklusiva spel värre än helexklusiva ?
I rockstars fall är det ju uppenbart att de mjölkar kunderna. De släpper bra spel till plattformar som knappt orkar med dom, för att sedan sälja spelet igen till sina fans. Istället för att spelen kommer till pc samtidigt som de släpps på konsolerna.
I rockstars fall är det ju uppenbart att de mjölkar kunderna. De släpper bra spel till plattformar som knappt orkar med dom, för att sedan sälja spelet igen till sina fans. Istället för att spelen kommer till pc samtidigt som de släpps på konsolerna.
Och på svenska? ☺️
Ursäkta, men jag fattade ingenting. 🤭
Memento Mori
Xbox gjorde liknande deals för svara på alla deals som Sony gjorde som att göra spel exklusivt till sin konsol men också för hålla spel borta från xbox, och det var en riktigt usel tid som konsolägare, samt pc-ägare just då. Xbox har gjort så mycket rätt sedan Phil Spencer tog över och gör spel lättilgängligt både för konsolägare och pc-ägare. Och det är ganska märkbart att detta även fått Sony att vakna upp från under sin sten och börjat släppa spel på PC förr eller senare men känner sig nu ännu mer hotade för xbox tar stora kliv fram på marknaden.
Tidsexklusiva deals är nästan värre än helexklusiva spel. Önskar rockstar inte gjorde sån skit på eget bevåg.
Microsoft började med detta BS, de som tror att Sony gjorde det borde nog ta och läsa på lite, Sony hade inte innan dess betalat för spel, för det behövdes inte då Playstation var så enormt populär att det var det givna valet för många utgivare.
Microsoft däremot har sedan de skapade den första Xboxen betalat för att få´spel exklusivt till sin konsol med 360 tog det ett steg ytterligare och såg till att spel som skulle ha kommit till PS3 istället släppes exklusivt på deras konsol. Det är samma företag, Microsoft har inte ändrats ett dyft, deras agenda har inte ändrats, de har bara fått ta en "annan väg" för att nå dit.
Microsoft började med detta BS, de som tror att Sony gjorde det borde nog ta och läsa på lite, Sony hade inte innan dess betalat för spel, för det behövdes inte då Playstation var så enormt populär att det var det givna valet för många utgivare.
Microsoft däremot har sedan de skapade den första Xboxen betalat för att få´spel exklusivt till sin konsol med 360 tog det ett steg ytterligare och såg till att spel som skulle ha kommit till PS3 istället släppes exklusivt på deras konsol. Det är samma företag, Microsoft har inte ändrats ett dyft, deras agenda har inte ändrats, de har bara fått ta en "annan väg" för att nå dit.
Vilket spel var det som det började med och vilka spel till 360 syftar du på?
MS har köpt exklusiviteter så länge som de släppt konosler. I princip varenda japanskutvecklat spel som varit exklusivt till Xbox är en köpt exklusivitet. Gears of War är en köpt exklusivitet, Dead or Alive, finns många exempel. Eternal Sonata, Tales of Vesperia, Blue Dragon, Lost Odyssey, Mass Effect.
Ja så må så vara, men man behöver ju inte köpa upp marknaden för det ?
på vilket sätt är tidsexklusiva spel värre än helexklusiva ?
Lol köper upp marknaden xD
Ja så må så vara, men man behöver ju inte köpa upp marknaden för det ?
på vilket sätt är tidsexklusiva spel värre än helexklusiva ?
Var skrev jag att tidsexkusiva är värre än helexklusiva?
På vilket sätt köper Microsoft upp marknaden?
Har i stort sett bara spelat på pc och Playstation fram tills Xbox One X kom ut. Sony och Playstation har förvandlats till något riktigt trist och girigt. Det var något som skedde parallellt med releasen av ps4 och därefter gick det utför. Har nästan helt slutat köpa spel till mitt ps5. Allt körs på pc och Series x!
Kanske bara jag som inbillat mig?
I rockstars fall är det ju uppenbart att de mjölkar kunderna. De släpper bra spel till plattformar som knappt orkar med dom, för att sedan sälja spelet igen till sina fans. Istället för att spelen kommer till pc samtidigt som de släpps på konsolerna.
Jag förstår inte vad du läst eller vad du svarar på
Lol köper upp marknaden xD
Ja, det är inget som är roligt med det.
Var skrev jag att tidsexkusiva är värre än helexklusiva?
På vilket sätt köper Microsoft upp marknaden?
Du skrev "Tidsexklusiva deals är nästan värre än helexklusiva spel. Önskar rockstar inte gjorde sån skit på eget bevåg."
Dom vill köer upp stora utgivare
MS har köpt exklusiviteter så länge som de släppt konosler. I princip varenda japanskutvecklat spel som varit exklusivt till Xbox är en köpt exklusivitet. Gears of War är en köpt exklusivitet, Dead or Alive, finns många exempel. Eternal Sonata, Tales of Vesperia, Blue Dragon, Lost Odyssey, Mass Effect.
Skillnaden här är ju att Microsoft stod som utgivare av spelen du listar upp, där större delen har släppts till Playstation i efterhand. Eternal Sonata släpptes till PS3, Tales of Vesperia släpptes till både PS3 och PS4, och likaså Mass Effect.
Sony har så vitt jag vet inte publicerat ett enda spel från Square Enix, utan det gör Square Enix själva. Så därför är det väldigt konstigt att spelen inte släpps till Xbox. Det enda som kan förklara det är att det finns ett hemligt avtal mellan Sony och Square Enix där Square Enix har fått pengar för att inte släppa spel till Xbox.
Skillnaden här är ju att Microsoft stod som utgivare av spelen du listar upp, där större delen har släppts till Playstation i efterhand. Eternal Sonata släpptes till PS3, Tales of Vesperia släpptes till både PS3 och PS4, och likaså Mass Effect.
Sony har så vitt jag vet inte publicerat ett enda spel från Square Enix, utan det gör Square Enix själva. Så därför är det väldigt konstigt att spelen inte släpps till Xbox. Det enda som kan förklara det är att det finns ett hemligt avtal mellan Sony och Square Enix där Square Enix har fått pengar för att inte släppa spel till Xbox.
Och vad spelar det för roll? Slutresultatet för spelarna är detsamma.
Tales of Vesperia var inte publicerat av Microsoft. Tales of Vesperia kom bara till PS3 i Japan, för oss i väst dröjde det till 2019 (10 år) att få det på något annat än Xbox.
Mass Effect dröjde 5 år innan det kom till PS3.
Eternal Sonata dröjde 1-2 år bereonde på region och var inte publicerat av Microsoft.
Dead or Alive publicerades inte av MS, under tiden serien var Xbox exklusiv.
Jag förstår inte vad du läst eller vad du svarar på
Ja, det är inget som är roligt med det.
Du skrev "Tidsexklusiva deals är nästan värre än helexklusiva spel. Önskar rockstar inte gjorde sån skit på eget bevåg."
Dom vill köer upp stora utgivare
Ja det skrev jag. Var skrev jag att tidsexklusiva spel är värre än helexklusiva spel?
Sony har så vitt jag vet inte publicerat ett enda spel från Square Enix, utan det gör Square Enix själva. Så därför är det väldigt konstigt att spelen inte släpps till Xbox. Det enda som kan förklara det är att det finns ett hemligt avtal mellan Sony och Square Enix där Square Enix har fått pengar för att inte släppa spel till Xbox.
Det kan ju vara så att utgivarna ibland inte ser att det finns en tillräckligt stor marknad för sina spel på Xbox.
Ett ökänt exempel är den där Phoenix Wright-samlingen som släpptes häromåret till alla aktuella format. Via läckta dokument från Capcom så framkom det att spelet sålde bättre än man väntat sig. När det passerade 800K sålda ex så stod Xbox dock bara för cirka 4500 vilket är sanslöst dåligt.
MS har sannolikt ett avtal med Square om att hålla Octopath Traveller borta från PS. Nu när uppföljaren kommer släpps det dock inte till Xbox vilket troligen beror på att Square inte fått något lukrativt GP/exklusivitets-avtal denna gång och att man sett hur få som spelat det första spelet på Xbox vilket gör att det inte lönar sig.
Många spel har varit exklusiva utan att det finns avtal som Nier Automata (som portades efter det blivit en succé) och Yakuza-spelen (där MS troligen betalade så bra för portningar att Sega gick med vinst även om de inte sålt ett enda ex på Xbox).
Skillnaden här är ju att Microsoft stod som utgivare av spelen du listar upp, där större delen har släppts till Playstation i efterhand. Eternal Sonata släpptes till PS3, Tales of Vesperia släpptes till både PS3 och PS4, och likaså Mass Effect.
Sony har så vitt jag vet inte publicerat ett enda spel från Square Enix, utan det gör Square Enix själva. Så därför är det väldigt konstigt att spelen inte släpps till Xbox. Det enda som kan förklara det är att det finns ett hemligt avtal mellan Sony och Square Enix där Square Enix har fått pengar för att inte släppa spel till Xbox.
Hemliga avtal? Konspirationsteorier är inte fakta
Det har varit välkänt att SquareEnix inte släppt på Xbox för att det varit en försvinnande liten marknad, speciellt i japan. Just att det har varit en försvinnande liten marknad är just en av orsakerna till att Microsoft nu försöker köpa upp publishers
Det finns även andra orsaker. FFXIV släpptes ej på Xbox för att Microsoft vägrade cross-play. https://www.destructoid.com/square-explains-why-theres-no-fin....
Kommer det vara så för evigt? Sannolikt inte. Nu när microsoft köper sig marknadsandelar så kommer det bli en plattform som är mer värt SquareEnix tid. Om de kan sluta med sina fasoner att ställa orimliga krav på utvecklare de inte själva redan köpt. Och om de kan få till någon försäljning värd namnet av spel på sin plattform. SquareEnix kommer inte nöja sig med att ha sina spel på Gamepass och därmed inte få betalt för dem. Med gamepass minskar Xbox ägares vilja att betala fullpris för spel.
Och på svenska? ☺️
Ursäkta, men jag fattade ingenting. 🤭
Han menar att spelen inte släpps samtidigt, för att få folk att köpa det till alla konsoler dom har.
Kan ta GTA5 som exempel;
Släpptes till ps3/360 den 17 september 2013, pretty much alla köpte det, ps4an släpptes ungeför två månader senare (15 november)
Släpptes igen till ps4/xbone 18 November 2014, många köpe det igen för att få en bättre upplevelse helt enkelt.
Släpptes igen 15 April 2015 till pc, som var den utan tvekan bästa versionen.
Att släppa spelet på detta sättet fick vädligt många att köpa det 3 gånger, moneymoney!
Och vad spelar det för roll? Slutresultatet för spelarna är detsamma.
Tales of Vesperia var inte publicerat av Microsoft. Tales of Vesperia kom bara till PS3 i Japan, för oss i väst dröjde det till 2019 att få det på något annat än Xbox.
Ja, i slutändan blir det samma sak för spelarna, men står man som utgivare för ett spel så har man åtminstone haft en roll i att få spelet släppt. Men nu handlar det om spel som aldrig någonsin kommer att få släppas på Xbox, till skillnad av spelen du listade, som har letat sig ut på andra plattformar i efterhand.
Microsoft kanske inte publicerade Tales of Vesperia, och det kanske inte nådde ut globalt på PS3, men det fanns åtminstone på PS3, som var regionsfri. Och det kom väl dessutom en uppdatering i efterhand som lade till engelska till den japanska versionen? Och med undantag för Tales of Vesperia så har varenda Tales-spel släppts till Playstation, och större delen av dem har varit exklusiva på Playstation. Så det känns inte direkt som en lämplig titel att använda ett "men Microsoft då?"-argument på, framför allt nu när spelet finns på alla stora plattformar.
Ja, i slutändan blir det samma sak för spelarna, men står man som utgivare för ett spel så har man åtminstone haft en roll i att få spelet släppt. Men nu handlar det om spel som aldrig någonsin kommer att få släppas på Xbox, till skillnad av spelen du listade, som har letat sig ut på andra plattformar i efterhand.
Microsoft kanske inte publicerade Tales of Vesperia, och det kanske inte nådde ut globalt på PS3, men det fanns åtminstone på PS3, som var regionsfri. Och det kom väl dessutom en uppdatering i efterhand som lade till engelska till den japanska versionen? Och med undantag för Tales of Vesperia så har varenda Tales-spel släppts till Playstation, och större delen av dem har varit exklusiva på Playstation. Så det känns inte direkt som en lämplig titel att använda ett "men Microsoft då?"-argument på, framför allt nu när spelet finns på alla stora plattformar.
Anledningen att Tales serien traditionellt inte kommit till Xbox är för att ingen i Japan äger en Xbox. När Tales of Vesperia då kom exklusivt till Xbox så finns det bara en förklaring.
Som sagt det finns flera exempel på spel som MS inte publicerat som av oförklarliga skäl ändå är exklusiva, trots att de hade sålt bättre på Playstation.
Vad är ditt argument, att MS inte köpt exklusiviteter?
Numera köper MS inte bara exklusiviteter/tidsexklusiviteter utan de köper upp hela stora multi-studio publishers också.
Hur många multi-studio publishers har Sony köpt?
Sedan bölar MS om att Sony köpt en så obetydlig exklusiv som SH2, och det säger jag som ett fan av originalet.
Anledningen att Tales serien traditionellt inte kommit till Xbox är för att ingen i Japan äger en Xbox. När Tales of Vesperia då kom exklusivt till Xbox så finns det bara en förklaring.
Som sagt det finns flera exempel på spel som MS inte publicerat som av oförklarliga skäl ändå är exklusiva, trots att de hade sålt bättre på Playstation.
Vad är ditt argument, att MS inte köpt exklusiviteter?
Microsoft har köpt en och annan exklusivitet genom åren. Oftast har det bara varit tidsexklusivitet, men det har även förekommit full exklusivitet. Det Sony och japanska utvecklare däremot gör är att blockera Microsoft från att ens existera i Japan. Kommer det inga spel på Xbox som tilltalar japanerna så köper ingen Xbox i Japan. Det är därför Microsoft är så pass liten i Japan. Utvecklarna släpper inte sina spel på Xbox, och Sony är en av anledningarna till varför. Japanerna håller hårt om varandras pungar i denna fråga.