Rapport: AMD och Nvidia håller grafikkortspriserna uppe genom små leveranser

Robot
Rapport: AMD och Nvidia håller grafikkortspriserna uppe genom små leveranser

Uppges ha stora lager äldre kort de vill sälja utan att sänka priserna.

#amd, #geforce, #nvidia, #radeon


De skickar väl ut så många som handlarna efterfrågar. Det går ju inte direkt att skicka mer än så?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

"I ett möte med investerare förra veckan sa AMD:s vd Lisa Su att man hållit nere leveranserna de två föregående kvartalen, och att man även gör det detta kvartal (fast i mindre utsträckning)

AMD själva dementerar att man medvetet stryper tillgången för att hålla priserna uppe. Någon som tror dem?"

Nej, de tror ju inte ens på sig själva.


signatur

I drank what?

Medlem

🎵Det börjar likna en kartell, banne mig 🎵
Sånt som det står i böcker, tänka sig 🎶
🎶 Jag fattar ingenting
Jag är väl lite ding 🎶
Så för all del🎵
🎵Jag kan ha fel...

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

De skickar väl ut så många som handlarna efterfrågar. Det går ju inte direkt att skicka mer än så?

Fast det går ju att skicka ut både färre och fler om det finns eller? Fast det kanske är lite dålig ekonomisk planering...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

De skickar väl ut så många som handlarna efterfrågar. Det går ju inte direkt att skicka mer än så?

Nope, inte precis. Dem skickar ut färre av den nya generationen i hopp om att konsumenterna ska köpa de äldre korten så att dem slipper sänka priset på de äldre och behålla priset på de nya.

Tack vare att mining blivit mindre, höga priser och begagnade kort som flödar in på andrahands marknaden så ligger det massor av kort kvar på lagerhyllorna. D.v.s. att dem då "överlevererade" kort tidigare och för att nu förhindra att vara tvungna att sänka priserna så stryper man tillgången på den nya generationen (underlevererar).

Det bästa folk kan göra nu är att inte köpa något alls, vare sig de äldre eller de överprisade nya korten om man absolut inte måste (ny bygge eller trasigt kort), och även då kan det vara mer värt att kolla beggade istället.

Medlem

Det är ganska normal strategi. Målet är att slippa behöva rea ut föregående generations kort eftersom dagens ekonomiska klimat kräver full fokus på lönsamhet. Men om köparna bara håller igen (vilket jag tror de flesta gör) så kommer de tvingas sänka priserna om bara en månad eller två gissar jag.

Edit: En osäker faktor är Intel. Jag har inte sett några siffror men jag tycker inte det verkar som att Arc är någon storsäljare. Om Intel skulle sänka sina priser skulle det kunna vara starten på ett priskrig.

Medlem

Jag uppgraderade hela datorn 2021, men jag gjorde just då ett undantag, ingen GPU. Alla andra komponenter har vettiga priser. Vi säger väl 2024, så får min gtx 1070 tuffa på till då. Hoppas verkligen nvidia o amd ser svidande få mängder sålda enheter.
Man får fortsätta säga åt folk att köpa konsol. 4K o 120Hz, behöver inte kosta mer än 7000kr.

Medlem

Jag väntade på 4xxx serien, men sen såg man priserna och hoppas 1070ti'n håller i ett par år till.


signatur

I drank what?

Medlem

Efter PS5 som leverar grafik jag är mycket nöjd med då slutade jag bry mig om att uppgradera min PC efter ett tag.

Nu sitter jag och funderar på att sälja den jag har faktiskt, har en micro PC som jag använder för emulatorer men äver där har jag nästan alla mina gamla favoriter i olika samlingar jag köpt via PSN (megaman collection, contra, Castlevania och arkadsamlingar etc etc)


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

phi
Medlem

De kan sitta där med sina jävla lager så får mitt 1080ti gneta på ett tag till.

Inaktiv
Skrivet av Winzi:

Nope, inte precis. Dem skickar ut färre av den nya generationen i hopp om att konsumenterna ska köpa de äldre korten så att dem slipper sänka priset på de äldre och behålla priset på de nya.

Tack vare att mining blivit mindre, höga priser och begagnade kort som flödar in på andrahands marknaden så ligger det massor av kort kvar på lagerhyllorna. D.v.s. att dem då "överlevererade" kort tidigare och för att nu förhindra att vara tvungna att sänka priserna så stryper man tillgången på den nya generationen (underlevererar).

Det bästa folk kan göra nu är att inte köpa något alls, vare sig de äldre eller de överprisade nya korten om man absolut inte måste (ny bygge eller trasigt kort), och även då kan det vara mer värt att kolla beggade istället.

Jag har inget problem med det egentligen OM det inte var för att...

när de skränar och säger att det är brist OCH att man medvetet höjer priserna. I en av de värsta kriserna i modern historia. När man har groteska vinstmarginaler. Sedan när man väl har lager släpper man inte på det och man sänker inte priset och tvingar konsumenterna att köpa den nya serien. Det är inte OK.

Och det kan vara värre. Att de medvetet höll inne med 3xxx serien för att skapa uppdämt behov för att kunna höja priset för 4xxx serien. Ugh.

Medlem

Nya sköna postpandemiska värld. Kapitalismen har aldrig varit så här stark.

Vårt usla politiska system är alltmer oförmöget att försvara den lilla människans intressen.

Är tacksam att någon förmedlade nyheten i alla fall, och jag skippar härmed 4000-serien och får nöja mig med att köra Starfield i 1080p då.


signatur

Memento Mori

Medlem

...och jag håller i mina pengar!

Blev en Xbox Series X förut istället. Så kan jag sitta här och lira annat tills Nvidia och kompani landar på jorden igen! 🙂

Medlem
Skrivet av FUtech:

...och jag håller i mina pengar!

Blev en Xbox Series X förut istället. Så kan jag sitta här och lira annat tills Nvidia och kompani landar på jorden igen! 🙂

Samma här. blev så lycklig när en xbox series x kom in på lager och man fick tag i en.
Ens 750ti får fortsätta pumpa ut ok fps i lägre upplösningar.

Medlem

Ska bli intressant att se hur många 4xxx-kort som kommer finnas ute på andrahandsmarknaden när 5xxx-serien släpps. Kan nog bli en raritet!

Medlem
Skrivet av Wilfer88:

Jag uppgraderade hela datorn 2021, men jag gjorde just då ett undantag, ingen GPU. Alla andra komponenter har vettiga priser. Vi säger väl 2024, så får min gtx 1070 tuffa på till då. Hoppas verkligen nvidia o amd ser svidande få mängder sålda enheter.
Man får fortsätta säga åt folk att köpa konsol. 4K o 120Hz, behöver inte kosta mer än 7000kr.

Sänker de priserna så kommer nog alla skalpers handla upp allt så står folk där utan billiga kort ändå.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar