Metroid Prime Remastered

Medlem

Som gammal gubbe som njöt av spelet på gamecube får det självklart toppbetyg.
Men det blir lite missvisande betygsättning när det dessutom lockar nya spelare. Det är trots allt väldigt långt ifrån dagens standard gällande vad man förväntar sig av ett spel idag.

Därav olika betyg.

Som nostalgitripp för oss old-timers 10/10
Nya spelare 5/10

Medlem
Skrivet av icogniito:

Problemet med Prime 1 är att du vid flera tillfällen måste göra en enorm back and forth igenom samma område, spelets värld är inte interconnected utan områden leder rakt in i varandra vilket kräver att man "tar den långa vägen", sen är man även tvungen att göra ett fetch quest runt hela a la wind waker för att avsluta spelet. Backtrackingen i prime känns mer som en syssla än något man vill göra-

Här gjorde Prime 2 något bra när du får Light Suit så kan du använda teleporter till alla olika områden vilket verkligen kändes skönt att slippa springa genom hela kartan om och om igen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man blir sugen, jag gillade verkligen Metroid Prime.
Konstigt nog föll jag inte alls för Metroid Prime 2, det slutförde jag inte ens.
Metroid Prime 3 har jag inte ens spelat.

Metroid Prime 2 har en seg början som är väldigt linjär, men när det släpper så blir det oerhört kul som i första spelet.
Jag klarade just ut Metroid Prime 3, vilket är enligt mig det sämre spelet i triologin. Konstiga designbeslut som de hade kunnat förbättra. Spelade ut Prime 3 på med handkontroller, men skulle jag göra om det så blir det med mus och tangentbord då i vissa lägen det är en fördel att kunna sikta flytande.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag tyckte att normal svårighetsgrad blev väldigt svårt när man kom långt in i spelet men jag kanske är noob

Medlem
Skrivet av lonian:

Hittade en kille på youtube som tagit reda på vilka syntar som Metroid Prime använt av i sin musik och gjort egna låtar. Om du vill höra mera "Prime musik".

https://youtu.be/KLaaarw__so

Kul! Tack för det tipset.

Medlem

Först Metroid Dread och nu Metroid Prime Switchen e fan glödhet atm 😁 Metroid Prime är förmodligen mitt favorit spel på Gamecube så ser verkligen fram emot att spela det igen! Och vilken jäkla surprise jag var helt ovetandes om att en remaster var på g.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Som gammal gubbe som njöt av spelet på gamecube får det självklart toppbetyg.
Men det blir lite missvisande betygsättning när det dessutom lockar nya spelare. Det är trots allt väldigt långt ifrån dagens standard gällande vad man förväntar sig av ett spel idag.

Därav olika betyg.

Som nostalgitripp för oss old-timers 10/10
Nya spelare 5/10

Nämn ett spel i genren som har högre standard än Metroid Prime.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Som gammal gubbe som njöt av spelet på gamecube får det självklart toppbetyg.
Men det blir lite missvisande betygsättning när det dessutom lockar nya spelare. Det är trots allt väldigt långt ifrån dagens standard gällande vad man förväntar sig av ett spel idag.

Därav olika betyg.

Som nostalgitripp för oss old-timers 10/10
Nya spelare 5/10

Jepp.
Det ska vara Call of Duty eller Battlefield 2042, annars är det bara gammalt mos.

Medlem
Skrivet av lonian:

Hittade en kille på youtube som tagit reda på vilka syntar som Metroid Prime använt av i sin musik och gjort egna låtar. Om du vill höra mera "Prime musik".
https://youtu.be/KLaaarw__so

Tack för tipset, riktigt bra!

Skrivet av lonian:

Metroid Prime 2 har en seg början som är väldigt linjär, men när det släpper så blir det oerhört kul som i första spelet.

Instämmer. Håller prime 2 minst lika högt som 1an. Ännu bättre och roligare morphball sektioner och bossar 😊

Medlem

Hur är detta spelet för någon som aldrig spelat metroid ? Är de fortfarande ett riktigt bra spel eller är det mycket nostalgi bakom betygen?

Skribent
Skrivet av ientity:

Hur är detta spelet för någon som aldrig spelat metroid ? Är de fortfarande ett riktigt bra spel eller är det mycket nostalgi bakom betygen?

Det är en bra sci-fi-äventyr med mycket atmosfär och lite lugnare tempo med fokus på att utforska. Det har även lite enklare "pussel"-moment samt stora bossfighter.

Det är fortfarande ett bra spel. Ett väldigt bra spel som åldrats med värdighet och fått nya skinande kläder.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Wii U och Dreamcast

Imponerande att Dreamcast får spel så här sent och att det klarar av ett remaster på Metroid Prime.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Imponerande att Dreamcast får spel så här sent och att det klarar av ett remake på Metroid.

Det gör den inte. En remaster av Metroid Prime däremot.

Medlem
Skrivet av ientity:

Hur är detta spelet för någon som aldrig spelat metroid ? Är de fortfarande ett riktigt bra spel eller är det mycket nostalgi bakom betygen?

Tror många bedömer det utifrån tre punkter (utifrån vad jag hört på Youtube iaf):

1. Det är ett klassiskt spel som många älskade och har sett fram emot att få återvända till, dessutom har denna remaster ryktats släppas under väldigt lång tid så att bara sådär plötsligt kunna göra det ger extas.

2. Priset. Många trodde detta skulle vara ett $60-spel och att det släpps som ett $40 känns nästan som ett rån. Speciellt som:

3. Den tekniska uppgraderingen. För precis som FZ konstaterat känns detta mer som en fullfjädrig remake och inte "bara" en remaster. Det har lagts ned väldigt mycket tid och finputsning för att få det snyggare och mer levande.

Detta är ju dock från folk som redan älskade originalet när det kom, men precis som jag gick in ganska blint way back tror jag du kan köpa det nu och älska det villkorslöst nu också. Det är ju ingen garanti för att du kommer gilla det, men gillar du FPS och utforskande i sci-fi miljöer speciellt lär du göra det. För det låga priset är det värt att testa imo.

Skribent
Skrivet av ientity:

Hur är detta spelet för någon som aldrig spelat metroid ? Är de fortfarande ett riktigt bra spel eller är det mycket nostalgi bakom betygen?

Jag har just satt detta i händerna på en person som aldrig spelat originalet och undrade vad all denna fuzz om Metroid handlade om. Han hävdar efter 3 h att spelet är ett av de bästa han spelat och är nu på jakt efter alla andra spel i serien.

Så jag skulle nog säga det håller riktigt bra.


signatur

"Writer and Fighter"

Gen
Medlem
Skrivet av freddap:

20 år sen sist på GameCube. Nu spelar jag det på datorn via Yuzu

Ser fantastiskt ut i 4K, synd bara att det är lite buggigt.

Medlem

Kommer Metroid Prime 2 och 3 släppas under 2023 för att leda fram till Metroid Prime 4 under 2024? Möjligheten finns.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/weRV3eSvGYY

Kommer Metroid Prime 2 och 3 släppas under 2023 för att leda fram till Metroid Prime 4 under 2024? Möjligheten finns.

Jag tror båda de spelen är färdiga och ligger och väntar på lägligt tid att shadow droppas. Det ryktas ju att alla de här remastrarna har varit färdig i flera år men att MP4-problemen har gjort att de fått skjuta på releaserna. För tanken har nog alltid varit att de ska bygga upp hajpen inför 4an och även ge de som inte kört de andra spelen chansen att komma in i serien.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror båda de spelen är färdiga och ligger och väntar på lägligt tid att shadow droppas. Det ryktas ju att alla de här remastrarna har varit färdig i flera år men att MP4-problemen har gjort att de fått skjuta på releaserna. För tanken har nog alltid varit att de ska bygga upp hajpen inför 4an och även ge de som inte kört de andra spelen chansen att komma in i serien.

Ja, det känns ju ändå som det mest logiska - just att förankra både gamla men även nya spelare lagom tills fyran kommer ut. Men nu har det pratats om att anledningen till att de inte släpptes samtidigt som ettan är att de kommer ha mycket enklare HD-remasters (som i inte lika mycket puts och nybyggnad som MP Remaster fick) men att de också anses ha snyggare grund och inte behöver samma lyft. Så de kanske släpps ihop och då fått HD-remaster utifrån Wii-spelen. Tråkigt om de bara släpps digitalt dock som det ryktats om men förhoppningsvis säljer första bra nu och peppar till fysiskt släpp av de två andra också.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Ja, det känns ju ändå som det mest logiska - just att förankra både gamla men även nya spelare lagom tills fyran kommer ut. Men nu har det pratats om att anledningen till att de inte släpptes samtidigt som ettan är att de kommer ha mycket enklare HD-remasters (som i inte lika mycket puts och nybyggnad som MP Remaster fick) men att de också anses ha snyggare grund och inte behöver samma lyft. Så de kanske släpps ihop och då fått HD-remaster utifrån Wii-spelen. Tråkigt om de bara släpps digitalt dock som det ryktats om men förhoppningsvis säljer första bra nu och peppar till fysiskt släpp av de två andra också.

Jo det kan mycket väl stämma att de andra två släpps mindre uppdaterade versioner och att de kanske bara blir Wii-versionerna. Vi får se helt enkelt, hoppas ju förstås att det blir lika bra remasters som ettan. Tråkigt för er samlare om det bara blir digitalt också, själv så är jag nöjd om jag får spelen digitala.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo det kan mycket väl stämma att de andra två släpps mindre uppdaterade versioner och att de kanske bara blir Wii-versionerna. Vi får se helt enkelt, hoppas ju förstås att det blir lika bra remasters som ettan. Tråkigt för er samlare om det bara blir digitalt också, själv så är jag nöjd om jag får spelen digitala.

Ja, de satte ju ändå nivån väldigt högt med ettan här nu, både gällande tillputsning men också prisnivå och fysiskt släpp så vore ju synd om de störtdök efter det. Men då MP4 lär släppas till "Switch 2" också så kanske en fysisk trilogisamling kommer dit också så småningom. Men det är ju bara spekulation och drömmande än så länge så den som lever får se helt enkelt.

Medlem

Det märks att det är ett gammalt spel men utifrån premissen att det är en remaster av ett spel från den här perioden, som rent visuellt känns som övergångsfas till 3D. Det är stelt och hjälmen lite klaustrofobisk, det är inget vidare som skjutare. Jag spelar för första gången och är väl ungefär tre timmar in. Jag gillar det verkligen. Framförallt är musik och ljud 5/5. Det är rätt skön stämning

Medlem
Skrivet av Danster:

Det gör den inte. En remaster av Metroid Prime däremot.

Ah jag hade visst skrivit remake istället för remaster. Jag har rättat till det så folk förstår.

Medlem

Nu har jag nog spelat tre - fyra timmar. Grymt spel, klart värt även för mig som satt med fel konsoler när det begav sig.

12
Skriv svar