Ukraina: Köp inte ryssutvecklade Atomic Heart

Medlem
Skrivet av Ender:

Det var (i artikeln) väldigt mycket varningar om "kan" och andra generaliseringar kring att utvecklaren råkar vara rysk som jag helt enkelt kommer ignorera. Det finns ingenting att gilla med kriget i Ukraina eller krig i eller mellan några andra länder överhuvudtaget, och ifall jag skulle börja bojkotta produkter ifrån länder vars regering eller styre ägnar sig åt datainsamling och krigsföring så skulle mitt spelbibliotek bli väldigt tunt. Allt från USA skulle t ex vara det första som försvann.

Det beror väl på var din gräns går? Min gräns går som exempel vid att stötta ryska företag, för jag kan inte se att mina pengar ska gå till deras krigsmaskin och mord av Ukrainska medborgare.

Hade det varit dåligt att bojkotta amerikanska spelutvecklare om du hade mått bättre av det?

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag tror inte gamers är mer eller mindre intelligenta än gemene man, eller mindre intresserade av omvärlden, men det förefaller ofta, i dessa slags diskussioner, att man vill anamma en sorts "stoppa huvudet i sanden"-metodik som huvudsakligen går ut på att man inte vill få sin uppfattning om världen grusad eller störd.

Om man har levt hela sitt vuxna liv med att vara frånkopplad det som händer medmänniskor, måste krigen (oavsett vilka länder de än sker i), komma som en kalldusch.

Medan vi diskuterar och kastar ord på varandra i en sorts semantisk sandlåda, dör människor på alla möjliga fasansfulla sätt ganska nära oss. Vi accepterar det eftersom det alltid varit så, att släppa in denna verklighet in på livet är förmodligen det allra värsta som kan ske, för det kan ju hända att man "känner" saker, att man fäller ned den där skölden som tidigare varit så användbar.

Maktspel har alltid förekommit, men för den sakens skull ska man inte bli avtrubbad. En dag sitter vi kanske där själva och ber om hjälp och förståelse.

Tror det kan vara rätt positivt att 'stoppa huvudet i sanden' lite grand och fokusera på intressen, sina vänner och att må bra. Tror inte nödvändigtvis det på något sätt skulle vara "smartare" att sitta och bli förfasas hela dagarna över allt som sker i världen, speciellt i dagens debattklimat på sociala medier, gammelmedier etc är ju väldigt giftigt med de extrema brösttoner överallt och motsättningarna samt grupperingar folk ska hitta med allt och ingenting.

Man ska bojkotta länder, man ska bojkotta vaccin, man ska bojkotta ovaccinerade, man ska bojkotta vaccinerade, man ska bojkotta Harry Potter, man ska bojkotta bojkotten av Harry Potter etc etc.

Saknar den lågmälda men ändå slagkraftigaste av 'uppmaningar' ; sköt dig själv och skit i andra. Och om någon ska ordmärka igen, läs på vad ordstävet står för innan du gnäller

Medlem
Skrivet av Ender:

Det var (i artikeln) väldigt mycket varningar om "kan" och andra generaliseringar kring att utvecklaren råkar vara rysk som jag helt enkelt kommer ignorera. Det finns ingenting att gilla med kriget i Ukraina eller krig i eller mellan några andra länder överhuvudtaget, och ifall jag skulle börja bojkotta produkter ifrån länder vars regering eller styre ägnar sig åt datainsamling och krigsföring så skulle mitt spelbibliotek bli väldigt tunt. Allt från USA skulle t ex vara det första som försvann.

Precis, jag har fortfarande inte förlåtit USA för att de krigade mot nazisterna. Krig som krig, part som part.

Tänker inte stödja människor som under vapenhot tvingar med sig människor och låser in dem, polisuniform eller ej det beteendet är fan inte okej.

"Om jag slutar våldta skulle mitt sexliv inte existera", vem bryr sig om ett tomt spelbibliotek? Du får väl fylla ut med iranska, irakiska, nazityska, nordkoreanska, afghanska och vietnamesiska spel och teknikprodukter för att kompensera för USAs aggression men dodgea Ryssland.

Det är märkligt att vuxna människor är så fästa vid sina datorspel att de inte tänker låta finansiering av första klassens asbeteende komma emellan. Snittlönen i Ryssland är 5000 kr så det finns god potential att skydda ukrainska flickors sexuella och kroppsliga integritet genom att inte köpa ryska produkter.

Medlem

Intressant att se hur alla är politiskt insatta vid Ukraina Ryssland situationen, och där det utan tvekan inte finns någon tvivel vem som bär skulden. Men vad Ryssland gör mot Ukrainare har redan pågått i Mellanöstern i ca 50 år, i Palestina, men jag antar att Israel är ett undantag och klassas som Mellanösterns enda ”demokrati” 🤣

Medlem
Skrivet av Dejch21:

Intressant att se hur alla är politiskt insatta vid Ukraina Ryssland situationen, och där det utan tvekan inte finns någon tvivel vem som bär skulden. Men vad Ryssland gör mot Ukrainare har redan pågått i Mellanöstern i ca 50 år, i Palestina, men jag antar att Israel är ett undantag och klassas som Mellanösterns enda ”demokrati” 🤣

Vi tar det en gång till - whataboutism är precis som för en halvtimme sedan lika mycket ett argumentationsfel som det var då.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Som flera varit inne på så är det omöjligt att vara konsekvent som konsumerande medborgare. Men jag tycker verkligen inte att det ska tas som argument för att inte göra någonting alls om man så känner för att göra någonting – i det här fallet bojkotta ett spel.

Jag kan förstå att man vill få med fler på tåget i en bojkott, även om det då krävs viss ödmjukhet inför att alla inte alltid orkar ta alla fighter. Så är det bara.

Vad jag däremot absolut inte förstår är hur man kan vara så otroligt kritisk mot att andra vill ta ställning genom en aktion eller bojkott. Det ser jag bara som ett svaghetstecken från personer som är rädda för att deras verklighetsbild utmanas.

Medlem

Finns absolut noll belägg för att den här utvecklaren har något med kriget o göra och ska vi köra på den här linjen ska man inte köpa ett skit från Israel, USA, Tyskland, Frankrike, Turkiet mfl heller.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Finns absolut noll belägg för att den här utvecklaren har något med kriget o göra och ska vi köra på den här linjen ska man inte köpa ett skit från Israel, USA, Tyskland, Frankrike, Turkiet mfl heller.

Se ovan.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Normalt har regeringen beskattningsrätt.

Nej, det kan man inte. Skåne har inte rullat in i Köpenhamn med mobila krematorier och skurit halsen av borgmästaren med familj.

Det vore snarare som att en nazitysk utvecklare släppt ett spel avsett för den internationella marknaden och Polen och den judiska diasporan ber spelare att inte köpa nazitysk produktion.

Tänker du likadant kring Steam och vad USA rullade in med i Irak? Saft och bullar?
Jag säger det här för att skänka lite perspektiv. Ingen gillar (eller borde gilla) krig, men man bör nog vara medveten om att det inte finns några "snälla" krig eller invasioner. Kriget i Ukraina händer "här och nu", vilket gör det högaktuellt på alla sätt, men jag ser i ärlighetens namn inga hemskheter här som inte alltid händer i krig.

Jag hoppas ingen misstar min ton för nonchalans nu, det är bara en bitterdyster hjälplöshet för allt jävla elände som händer i den där fina verkligheten vi uppmuntras bejaka istället för att drömma oss bort i massa overkliga datorspel.

Medlem
Skrivet av Ender:

Tänker du likadant kring Steam och vad USA rullade in med i Irak? Saft och bullar?
Jag säger det här för att skänka lite perspektiv. Ingen gillar (eller borde gilla) krig, men man bör nog vara medveten om att det inte finns några "snälla" krig eller invasioner. Kriget i Ukraina händer "här och nu", vilket gör det högaktuellt på alla sätt, men jag ser i ärlighetens namn inga hemskheter här som inte alltid händer i krig.

Jag hoppas ingen misstar min ton för nonchalans nu, det är bara en bitterdyster hjälplöshet för allt jävla elände som händer i den där fina verkligheten vi uppmuntras bejaka istället för att drömma oss bort i massa overkliga datorspel.

Jag "misstar" (förhoppningsvis) din ton som whataboutism.
USAs "inrullande" i Irak har noll och inget med det här att göra. Börjar bli svårt less på att folk fortsätter köra samma trötta argumentationsfel bokstavligt talat konstant i tråden.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Mår illa av tråden. Så mycket ilska, direkta felaktigheter, fultolkningar och rent trams.

FZ får skriva om vad dem vill, vill jag inte läsa så gör jag helt enkelt inte det. Blir det för mycket av saker som inte intresserar mig så drar jag ner på besöksfrekvensen och lägger min tid någon annanstans istället.

Med det sagt så tycker jag att FZ ska hålla sig så långt borta som möjligt från allt som har med politik att göra, det skapar bara negativ energi vilket denna tråd är ett bra exempel på. De flesta av oss är här för att läsa och prata om vår hobby, övrigt skit som sker i världen blir vi matade av genom andra kanaler. Man behöver en paus från sådant för att må bra och där tycker jag att FZ har en roll att spela: att vara vår FriZon.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tycker ni kunde skippat att posta denna artikel istället, spel o politik vill jag inte läsa här.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Som flera varit inne på så är det omöjligt att vara konsekvent som konsumerande medborgare. Men jag tycker verkligen inte att det ska tas som argument för att inte göra någonting alls om man så känner för att göra någonting – i det här fallet bojkotta ett spel.

Jag kan förstå att man vill få med fler på tåget i en bojkott, även om det då krävs viss ödmjukhet inför att alla inte alltid orkar ta alla fighter. Så är det bara.

Vad jag däremot absolut inte förstår är hur man kan vara så otroligt kritisk mot att andra vill ta ställning genom en aktion eller bojkott. Det ser jag bara som ett svaghetstecken från personer som är rädda för att deras verklighetsbild utmanas.

Det är nog rätt få som är kritiska till bojkottuppmanimgars vara eller inte vara, man kan bara scrolla vidare eller lämna ett meddelande "tack men nej tack", liksom många av oss nog inte lyssnar speciellt mycket på amnesty-försäljarna på Tcentralen för att dra en lagom långsökt liknelse, och bygga vidare på den, det är ettrighetenan retar sig på. Om en amnestyförsäljare på denna tcentral inte kan acceptera min rätt att inte bry mig om hens budskap utan börjar fräsa nymoralism och förolämpningar och stämplingar. Då tröttnar nog 99 % av oss. In genom ena örat, ut genom andra.

Skrivet av Freakon:

Med det sagt så tycker jag att FZ ska hålla sig så långt borta som möjligt från allt som har med politik att göra, det skapar bara negativ energi vilket denna tråd är ett bra exempel på. De flesta av oss är här för att läsa och prata om vår hobby, övrigt skit som sker i världen blir vi matade av genom andra kanaler. Man behöver en paus från sådant för att må bra och där tycker jag att FZ har en roll att spela: att vara vår FriZon.

Haha, Jo du har ju faktiskt rätt. Har alltid varit för att allt och inget kan diskuteras, men det blir faktiskt bara negativitet. Bockar av tråden med, har sagt vad jag ville säga i första kommentaren sen har det väl gått mest utför får man erkänna

Medlem

Pet peeves: Det heter inte Soviet eller Sovjet.. Landet hette Sovjetunionen och var en union av Sovjeter. Och jo, Putin "älskar" Sovjetunionen i form av "det stora ryska riket med makt och inflytande", inte kommunismen i sig. Det säger jag som statsvetare, samhällslärare och historielärare med 5½ års studier i relevanta ämnen och det är inte särskilt svårt att hänvisa till kända Rysslands- och Putin-kännare i det fallet (vars föreläsningar jag lyssnat på åtskilliga gånger), men det är som att kasta pärlor till... att lägga ner tid på det.

Beröm: Bra, saklig och informativ artikel av FZ. Att inte täcka denna nyhet hade varit snudd på tjänstefel när det nu dök upp som en konkret nyhet att Ukrainas regering har en åsikt om spelet, och inte allmänt "babbel" på nätet.

Skäll: Skärp er för bööövelen, vilket j-a språkbruk, namecalling, whataboutism och bekymrande naivitet. Det är sin sak att ha olika åsikter, men man kan respektera att andra har andra åsikter utan att bära sig illa åt mot dem.

Jag tänker inte köpa spelet trots viss "nostalgisk" känsla for Sovjetunionen och kalla krigets era när man växte upp (vi hade atombombsdrillar istället för brandövningar. Duck and cover!), delvis beroende på att en bra idé verkar ha genomförts på ett sätt jag inte gillar, delvis pga att jag inte i onödan vill riskera att ge Putin pengar. Det är en "enkel" bojkott eftersom jag har gott om andra spel, det kostar mig inget att hoppa över spelet.

Om andra köper spelet och vilken anledning de har till att göra det är till syvende och sist upp till dem. Vill de köpa ett "bra spel" och tycker det är oklart/propaganda huruvida Ryssland drar nytta av det så har jag inga som helst åsikter om det. Fullt rimligt. Köper man spelet med förhoppningen att Putin får en slant, fortfarande ditt val. Det är en demokratisk rättighet att heja på mordiska svin.

Och det där tramset med att vara konsekvent är givetvis bara trams. Jag försökte bojkotta israeliska produkter för något år sedan. Hade jag varit "konsekvent" så hade jag inte haft någon internetuppkoppling. Jag skänker pengar till välgörenhet varje månad, men har inte råd att ge till alla föreningar så jag har valt några jag bryr mig mer om. Inkonsekvent, jag borde ju bry mig om alla? TRAMS! Man "gör skillnad" där man kan, där det inte kostar för mycket. Hur mycket det får "kosta" är upp till var och en, inte till något "tufft troll"! Buhu, namecalling... Well, troll är troll. Varje regel har sina undantag!

TLDR: Jag har råd att "bojkotta" den här titeln och gott om andra spel att spela, så det gör jag. You do you! Älska dig själv, bra för hälsan!

Medlem
Skrivet av Ender:

Tänker du likadant kring Steam och vad USA rullade in med i Irak? Saft och bullar?
Jag säger det här för att skänka lite perspektiv. Ingen gillar (eller borde gilla) krig, men man bör nog vara medveten om att det inte finns några "snälla" krig eller invasioner. Kriget i Ukraina händer "här och nu", vilket gör det högaktuellt på alla sätt, men jag ser i ärlighetens namn inga hemskheter här som inte alltid händer i krig.

Jag hoppas ingen misstar min ton för nonchalans nu, det är bara en bitterdyster hjälplöshet för allt jävla elände som händer i den där fina verkligheten vi uppmuntras bejaka istället för att drömma oss bort i massa overkliga datorspel.

Jag förstår vart du vill komma med ditt argument, men jag förstår inte varför det är så viktigt att jämföra med exempelvis staternas invasion av Irak?

Jag var 15-16år gammal när de invaderade och kunde inte bry mig mindre om vad som hände runt om i världen då. Medans idag så har ett land i vår närhet invaderat ett av deras grannländer på helt bisarra grunder. Idag är jag 34år gammal, har familj, tjänstgör i ett yrke som gör att jag tycker att det är extra obehagligt. Måste jag betala en skuld för vad USA gjorde i början på 2000-talet för att bojkotta ryssland? Förstår inte varför det är viktigt.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det är nog rätt få som är kritiska till bojkottuppmanimgars vara eller inte vara, man kan bara scrolla vidare eller lämna ett meddelande "tack men nej tack", liksom många av oss nog inte lyssnar speciellt mycket på amnesty-försäljarna på Tcentralen för att dra en lagom långsökt liknelse, och bygga vidare på den, det är ettrighetenan retar sig på. Om en amnestyförsäljare på denna tcentral inte kan acceptera min rätt att inte bry mig om hens budskap utan börjar fräsa nymoralism och förolämpningar och stämplingar. Då tröttnar nog 99 % av oss. In genom ena örat, ut genom andra.

Skillnaden är väl att sådana som går in i tråden i någon mån självmant deltar i diskussionen?
Ingen är på något sätt tvingad att delta eller ens besöka diskussionssidan. Kontra när någon kommer och mer eller mindre fysiskt ställer sig i vägen och försöker inleda en kommunikation med en.

Det är helt okej att skippa tråden, att skippa att skriva, att skippa att läsa.

Skrivet av ulrik.borg:

Pet peeves: Det heter inte Soviet eller Sovjet.. Landet hette Sovjetunionen och var en union av Sovjeter. Och jo, Putin "älskar" Sovjetunionen i form av "det stora ryska riket med makt och inflytande", inte kommunismen i sig. Det säger jag som statsvetare, samhällslärare och historielärare med 5½ års studier i relevanta ämnen och det är inte särskilt svårt att hänvisa till kända Rysslands- och Putin-kännare i det fallet (vars föreläsningar jag lyssnat på åtskilliga gånger), men det är som att kasta pärlor till... att lägga ner tid på det.

Beröm: Bra, saklig och informativ artikel av FZ. Att inte täcka denna nyhet hade varit snudd på tjänstefel när det nu dök upp som en konkret nyhet att Ukrainas regering har en åsikt om spelet, och inte allmänt "babbel" på nätet.

Skäll: Skärp er för bööövelen, vilket j-a språkbruk, namecalling, whataboutism och bekymrande naivitet. Det är sin sak att ha olika åsikter, men man kan respektera att andra har andra åsikter utan att bära sig illa åt mot dem.

Jag tänker inte köpa spelet trots viss "nostalgisk" känsla for Sovjetunionen och kalla krigets era när man växte upp (vi hade atombombsdrillar istället för brandövningar. Duck and cover!), delvis beroende på att en bra idé verkar ha genomförts på ett sätt jag inte gillar, delvis pga att jag inte i onödan vill riskera att ge Putin pengar. Det är en "enkel" bojkott eftersom jag har gott om andra spel, det kostar mig inget att hoppa över spelet.

Om andra köper spelet och vilken anledning de har till att göra det är till syvende och sist upp till dem. Vill de köpa ett "bra spel" och tycker det är oklart/propaganda huruvida Ryssland drar nytta av det så har jag inga som helst åsikter om det. Fullt rimligt. Köper man spelet med förhoppningen att Putin får en slant, fortfarande ditt val. Det är en demokratisk rättighet att heja på mordiska svin.

Och det där tramset med att vara konsekvent är givetvis bara trams. Jag försökte bojkotta israeliska produkter för något år sedan. Hade jag varit "konsekvent" så hade jag inte haft någon internetuppkoppling. Jag skänker pengar till välgörenhet varje månad, men har inte råd att ge till alla föreningar så jag har valt några jag bryr mig mer om. Inkonsekvent, jag borde ju bry mig om alla? TRAMS! Man "gör skillnad" där man kan, där det inte kostar för mycket. Hur mycket det får "kosta" är upp till var och en, inte till något "tufft troll"! Buhu, namecalling... Well, troll är troll. Varje regel har sina undantag!

TLDR: Jag har råd att "bojkotta" den här titeln och gott om andra spel att spela, så det gör jag. You do you! Älska dig själv, bra för hälsan!

Det var baskemig det finaste jag läst på hela eftermiddagen. Vi tycker kanske inte lika om allt (som hur korrekt det är att Sovjetunionen förkortas Sovjet - det görs ibland av även någorlunda erkända aktörer ^^), men det var fint skrivet.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Sport är också underhållning, och där får inte Ryssland vara med, av rent moraliska skäl. Ser ingen skillnad att eftersom spel bara är underhållning så är det helt OK för FZ att köra på.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Jag förstår vart du vill komma med ditt argument, men jag förstår inte varför det är så viktigt att jämföra med exempelvis staternas invasion av Irak?

Jag var 15-16år gammal när de invaderade och kunde inte bry mig mindre om vad som hände runt om i världen då. Medans idag så har ett land i vår närhet invaderat ett av deras grannländer på helt bisarra grunder. Idag är jag 34år gammal, har familj, tjänstgör i ett yrke som gör att jag tycker att det är extra obehagligt. Måste jag betala en skuld för vad USA gjorde i början på 2000-talet för att bojkotta ryssland? Förstår inte varför det är viktigt.

Självklart är det viktigt, och man behöver inte kolla tillbaka 30 år på annat krig för att se hur människor gör skillnad på människor och hur vi gör skillnad på krig och krig. Flertal gånger har jag tex lagt märke till hur man behandlar ukrainska flyktingar olikt andra flyktingar , och då har argumentet alltid varit ”ja men Ukraina är ju ett närliggande område”

Hur patetiskt är inte dessa argument egentligen?

Medlem
Skrivet av Dejch21:

Självklart är det viktigt, och man behöver inte kolla tillbaka 30 år på annat krig för att se hur människor gör skillnad på människor och hur vi gör skillnad på krig och krig. Flertal gånger har jag tex lagt märke till hur man behandlar ukrainska flyktingar olikt andra flyktingar , och då har argumentet alltid varit ”ja men Ukraina är ju ett närliggande område”

Hur patetiskt är inte dessa argument egentligen?

Hur relevant är det i det här sammanhanget?
Så klart finns det aspekter i hur vi bemöter vår omvärld som i sig kan vara intressanta, men att försöka trycka in det i diskussionen här på något vänster?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Dejch21:

Självklart är det viktigt, och man behöver inte kolla tillbaka 30 år på annat krig för att se hur människor gör skillnad på människor och hur vi gör skillnad på krig och krig. Flertal gånger har jag tex lagt märke till hur man behandlar ukrainska flyktingar olikt andra flyktingar , och då har argumentet alltid varit ”ja men Ukraina är ju ett närliggande område”

Hur patetiskt är inte dessa argument egentligen?

Det är ju rätt mänskliga argument. Det träffar ju närmare det egna hemmet.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Tycker FZ ska sluta blanda in politik i speljournalismen det är oseriöst.

Snart får man inte köpa the division 2 för det utvecklas av massive entertaiment i Skåne och Skåne är styrt av sverigedemokrater. Man kan dra sådana här saker hur långt som helt.

Vi är här för att läsa om spel, inte politik.
Har ni inget vettigt att skriva om så skriv inte alls.

håller helt med. dumpat flera sidor helt just pga detta. vill inte behöva dumpa fz också:(

Redaktör
Skrivet av Freakon:

Mår illa av tråden. Så mycket ilska, direkta felaktigheter, fultolkningar och rent trams.

FZ får skriva om vad dem vill, vill jag inte läsa så gör jag helt enkelt inte det. Blir det för mycket av saker som inte intresserar mig så drar jag ner på besöksfrekvensen och lägger min tid någon annanstans istället.

Med det sagt så tycker jag att FZ ska hålla sig så långt borta som möjligt från allt som har med politik att göra, det skapar bara negativ energi vilket denna tråd är ett bra exempel på. De flesta av oss är här för att läsa och prata om vår hobby, övrigt skit som sker i världen blir vi matade av genom andra kanaler. Man behöver en paus från sådant för att må bra och där tycker jag att FZ har en roll att spela: att vara vår FriZon.

Skrivet av SWEBarb:

Tycker ni kunde skippat att posta denna artikel istället, spel o politik vill jag inte läsa här.

Tack för konstruktiv feedback, båda (och andra tidigare i tråden).

Oerhört svårt detta. Det ÄR en stor spelnyhet: "Sony, MS och Valve tilltalas direkt och offentligt av en högt uppsatt politiker". Om det inte vore för det sista - "politiker" - hade det varit hur given nyhet som helst. Nu tvekar man och tänker efter innan man skriver.

Samtidigt blir det ännu kostigare att INTE skriva en så här stor grej för att man vill undvika tjafs. Då blir det ju tjafsarna som vinner och vi andra förlorar.


signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av Freakon:

Mår illa av tråden. Så mycket ilska, direkta felaktigheter, fultolkningar och rent trams.

FZ får skriva om vad dem vill, vill jag inte läsa så gör jag helt enkelt inte det. Blir det för mycket av saker som inte intresserar mig så drar jag ner på besöksfrekvensen och lägger min tid någon annanstans istället.

Med det sagt så tycker jag att FZ ska hålla sig så långt borta som möjligt från allt som har med politik att göra, det skapar bara negativ energi vilket denna tråd är ett bra exempel på. De flesta av oss är här för att läsa och prata om vår hobby, övrigt skit som sker i världen blir vi matade av genom andra kanaler. Man behöver en paus från sådant för att må bra och där tycker jag att FZ har en roll att spela: att vara vår FriZon.

Skrivet av SWEBarb:

Tycker ni kunde skippat att posta denna artikel istället, spel o politik vill jag inte läsa här.

Det positiva om något är ju att vi alltid försöker hålla eventuell politik till en sådan här nyhet, och att det ändå knyter sig på något sätt till spelindurstin. På så sätt är det lätt för er som inte vill läsa om sådant här att bara skippa läsa och diskutera och göra ta del av andra nyheter istället

Det uppskattas ändå att ni berättar vad ni tycker. Så fortsätt gärna med det, och det gäller alla.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Istället för att FZ undviker att skriva om vissa nyheter (som ändå handlar om spel) så kan väl folk bara uppföra sig? Är det så svårt?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tack för konstruktiv feedback, båda (och andra tidigare i tråden).

Oerhört svårt detta. Det ÄR en stor spelnyhet: "Sony, MS och Valve tilltalas direkt och offentligt av en högt uppsatt politiker". Om det inte vore för det sista - "politiker" - hade det varit hur given nyhet som helst. Nu tvekar man och tänker efter innan man skriver.

Samtidigt blir det ännu kostigare att INTE skriva en så här stor grej för att man vill undvika tjafs. Då blir det ju tjafsarna som vinner och vi andra förlorar.

Hur ni än vänder er kommer ändan alltid att vara därbak.
Hoppas ni inte drar er *för* mycket att skriva om även saker som kan vara känsliga, däremot bör det givetvis göras på ett så bra sätt som möjligt (enl. ex., och åtminstone, god publicistisk sed) - återigen förtjänar ni cred för hur ni rapporterat om detta. Kort och koncist.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Här var det livat!

Jag kommer själv inte köpa spelet. Jag tycker att det inte verkar speciellt bra eller polerat och turerna kring Mundfish ger en dålig smak i munnen. Min inställning är dock att jag vill respektera både den sidan som bojkottar detta men även den sidan som inte gör det. Alla har sina anledningar och synsätt på hur världen hänger ihop och vilka ställningstaganden som man är villig att offra saker och ting för att stå fast vid.

Jag tycker att det är skitbra att folk är medvetna och tar ställning. I den sjuka värld vi lever i hamnar alltid pengarna man handlar för i en ficka vars ägare man helst inte vill stötta och ge mer makt och inflytande. Det gäller allt från kläder till mat, teknik o.s.v.
När det kommer till att handla nödvändigheter som mat så är det svårt för många att välja etiskt eftersom det i slutändan oftast är ett dyrare val och för att majoriteten inte har råd att handla närproducerat, ekologiskt och moraliskt försvarbart hela tiden. Ska man köra det racet fullt ut så kommer man som vanlig svennebanan med familj och en normal inkomst inte ha råd att göra mycket mer än att äta och ha kläder på kroppen.

När det kommer till saker som tv-spel är valet lättare eftersom det är underhållning och egentligen ingenting vi behöver för att må bra, vi står och faller inte med ett tv-spel. Jag tror också att det faktum att detta släppts direkt på Gamepass gör att en bojkott blir ännu mer avlägsen för många eftersom det faller under en prenumerationstjänst man redan betalar för. 700-800kr för det här och folk hade varit mer benägna att skippa det helt. Men givetvis har Microsoft pyntat en stor summa för att ha detta på sin tjänst, utan tvekan.
I det här fallet är Mundfish ett företag som har samröre med ryska staten som just nu bedriver ett fruktansvärt krig mot Ukraina. För många är det självklart att bojkotta detta, för andra inte.
Om man inte har energi till att tänka på politik och ställningstaganden i vardagen, speciellt när det kommer till saker som inte ens påverkar en själv, så har jag full förståelse för det. Det är upp till var och en att spela och ha kul med Atomic Heart eller att strunta i det helt. Jag tycker inte att någon som resonerar annorlunda är en dålig eller ond människa för ingen av oss här i västvärlden har ett rent samvete och därför tycker jag det känns hycklande om jag skulle börja peka finger. Tror inte att det finns någon som spelar det här spelet som ett aktivt ställningstagande mot Ukraina eller för att stötta kriget heller. Man kan väl spela det och samtidigt vara emot kriget, såklart.

Man får också ha i åtanke att en del människor inte bojkottar saker och ting eftersom man som person vill vara konsekvent i sina åsikter och ställningstaganden. Att då ändra på principerna så att det bara är "lätta" saker som bojkottas för att det aldrig ska bli obekvämt för en själv funkar helt enkelt inte för många så då låter man bli helt och hållet för att det annars ger en en känsla av att man är falsk och inte har några principer. Andra väljer sina fighter där man kan och orkar och jag köper båda delarna rakt av.
Man kan ju dra det hur långt som helst och i slutändan går vi alla runt med iPhone's och andra produkter som tillverkats under extremt tveksamma förhållanden och företag som vi stöttar med våra pengar dagligen. När och hur man väljer att ta ställning och vad det i slutändan är som driver en - samvete, moral, politik eller något annat - är upp till var och en. Vissa människor går sönder inombords av dåligt samvete för världen och väljer att skjuta bort alla sådana tankar för att kunna ha en normal vardag, andra viger sitt liv åt politisk aktivism och förändring.

Skrivet av bluebird:

Som flera varit inne på så är det omöjligt att vara konsekvent som konsumerande medborgare. Men jag tycker verkligen inte att det ska tas som argument för att inte göra någonting alls om man så känner för att göra någonting – i det här fallet bojkotta ett spel.

Jag kan förstå att man vill få med fler på tåget i en bojkott, även om det då krävs viss ödmjukhet inför att alla inte alltid orkar ta alla fighter. Så är det bara.

Vad jag däremot absolut inte förstår är hur man kan vara så otroligt kritisk mot att andra vill ta ställning genom en aktion eller bojkott. Det ser jag bara som ett svaghetstecken från personer som är rädda för att deras verklighetsbild utmanas.

Mycket kloka ord, bluebird

Medlem
Skrivet av Dejch21:

Självklart är det viktigt, och man behöver inte kolla tillbaka 30 år på annat krig för att se hur människor gör skillnad på människor och hur vi gör skillnad på krig och krig. Flertal gånger har jag tex lagt märke till hur man behandlar ukrainska flyktingar olikt andra flyktingar , och då har argumentet alltid varit ”ja men Ukraina är ju ett närliggande område”

Hur patetiskt är inte dessa argument egentligen?

Därför att ukrainska män inte får lämna landet, det händer att de kvinnorna är mödrar med små barn vilket gör mottaganderutinerna annorlunda än för män av oklar ålder, de har utbildning av västerländskt snitt, kan läsa och skriva, deras män försvarar landet och har korrekt ålder, de har samma religiösa fundament, de har ambitionen att återvända, ett återvändade som skulle möjliggöras om ryska produkter sålde sämre osv. Kan ingå i svensk arbetskraft, kan arbeta på blandade arbetsplatser, kan arbeta med ränta eller förräntade produkter, är kapitalstarkare osv.

Rent logistiskt så blir mottagande annorlunda på grund av att flyktingströmmen ser annorlunda ut. Det är alltså ingen hemlig israelisk plan för att förnedra muslimer genom att ge kvinnor busskort till reducerat pris osv.

Ukraina ligger närmre, de har inte sökt sig till gulfen, iran eller libyen så vi vet inte hur de skulle mottas.

Medlem

Så jävla barnsligt. Får god lust att köpa spelet bara för att de gråter så mycket över en sån löjlig sak

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Whataboutism är ett argumentationsfel.
Sen hade jag gärna försökt förklara för dig varför Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina är långt värre än något USA varit inblandade i sedan Vietnam, men det är en diskussion som verkligen inte hör hemma här.

Ibland tror jag att "whataboutism" är ett begrepp som uppfunnits av människor som vill rättfärdiga sitt eget hyckleri.

PS. Jag vi tillägga att jag inte säger det för att vara dryg, eller rikta det mot dig personligen, men jag opponerar mig starkt mot hur lätt det ordet svingas i den offentliga debatten. Det blir allt för lätt att hänvisa till "whataboutism" för att slippa svara på obekväma frågor som varför A's handlingar är helt ok, medan B's är groteska trots att det i allt väsentligt är samma handlingar.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tack för konstruktiv feedback, båda (och andra tidigare i tråden).

Oerhört svårt detta. Det ÄR en stor spelnyhet: "Sony, MS och Valve tilltalas direkt och offentligt av en högt uppsatt politiker". Om det inte vore för det sista - "politiker" - hade det varit hur given nyhet som helst. Nu tvekar man och tänker efter innan man skriver.

Samtidigt blir det ännu kostigare att INTE skriva en så här stor grej för att man vill undvika tjafs. Då blir det ju tjafsarna som vinner och vi andra förlorar.

Jag tycker ni sköter er bra, Tomas. Det är en svår balansgång. Jag tycker att det är skitbra att ni recenserade spelet på ett professionellt sätt men även lämnar utrymme för en relaterad nyhetsartikel som är oerhört relevant i sammanhanget och för spelindustrin i stort.

Skriv svar