Sons Of The Forest

Robot
Sons Of The Forest

The Forest-uppföljaren har en lång väg kvar att vandra.

#early-access, #sons-of-the-forest


Inaktiv

Oj, jag har verkligen en helt annan uppfattning när det gäller antalet buggar.
Har spelat i 10h nu och har mest stött på märklig fysik.
Och vid detta laget bor Virginia i mitt camp i princip.

Inaktiv

För er som spelat, är det bättre att köpa 1:an?

ELF
Medlem

Det är ju ren skandal att early access är buggigt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

För er som spelat, är det bättre att köpa 1:an?

ja, tror man får mer spel för pengarna där.

råkade klara sons av misstag, trodde inte ens jag var klar med tutorial

Medlem

Jag har väl spelat knappt 15h hittills (två olika games med två olika kompisar) och tycker att det känns riktigt lovande. Jag har själv inte stött på någon bugg annat än att jag vid ett tillfälle sett två stockar rulla ner i vattnet som hoppat och studsat konstigt och att Kelvin istället för att stanna hemma och samla pinnar åt mig helt plötsligt dykt upp när jag varit en kilometer bort för att följa med på äventyr (oklart om det är en bugg eller feature, han verkar ju trots allt vara hjärnskadad och kanske liksom jag tycker det är läskigt att vara själv i den där jävla skogen).

Majoriteten av den här tiden har gått åt till att bygga hus, i ärlighetens namn, men åtminstone ca 5h har väl gått till att springa runt och utforska punkter på kartan och grottor, utan att kunna jämföra med The Forest (som jag inte spelat) så tycker jag att grottorna är riktigt stämningsfulla och vissa är rent ut sagt jävligt obehagliga (men så är jag lite harig också).

Anledningen med att nämna att jag har två olika games med ungefär lika mycket tid i bägge är att jag märkt att det skiljt sig ganska friskt i hur jag bemötts av lokalbefolkningen i de olika spelen. I det första så stötte jag på någon enstaka av de som springer på alla fyra innan jag byggde mitt första hus. Sen var det några som hoppade på mig medans jag högg träd och i övrigt var det väldigt lugnt fram tills dess att några upprättgående kannibaler först betraktade mig och sen gick därifrån. En timme senare kom 7-8 stycken gåendes med dålig attityd och ville slåss. I det andra gamet så kunde jag knappt hugga träd under min första timme då det kom våg efter våg av 2-5 av de framåthukade kannibalerna och ville slåss. Sen fick jag knappt besök alls på någon timme. Även Virginia har betett sig lite olika mellan de två olika spelen. Poängen är att jag tycker att hur kannibalerna beter sig är rätt spännande och det är rätt kul att jag hittills haft två väldigt olika upplevelser trots att jag rent spelmässigt gjort typ samma sak i båda spelen (spawnade på samma ställe båda gångerna, gick ungefär samma rutt och började bygga hus på samma ställe båda gångerna). Jag vet inte om det är RNG eller om jag betett mig på ett visst sätt mot invånarna som gjort att jag upplevelserna ändå skiljer sig åt och jag tycker att interaktionerna hittills varit ganska roliga. Särskilt de som inte involverat ond bråd död och jag ser fram emot att prova mer medvetna val i hur man bemöter lokalbefolkningen framöver.

Summa summarum, hittills har jag haft kul och jag tycker att spelet känns proppfyllt med spänning. Det enda jag egentligen ställer mig lite frågande till gällande hela gameplayet är att det känns ganska meningslöst att ens bygga en bas. Nu tycker jag att det är kul att bygga och pilla, men det känns mer som ett särintresse snarare än att ens nästan vara nödvändigt eller knappt ens ge någon större fördel.

Det enda jag stört mig på hittills är avsaknaden av hotkeys för växla mellan till exempel yxa, pilbåge, spjut eller andra bra att ha prylar när jag mest pillar vid mitt hus. Däremot så lägger det till en helt ny dimension av stress och panik att det INTE går fort att växla mellan verktyg när jag är i en grotta och överraskas av fiender jag kanske inte nödvändigtvis vill möta med bara en yxa i handen. Jag hatar det, men gillar det!

EDIT:
Jag har inte heller tittat på några informativa klipp om spelet eller ens läst tips och tricks. Just för att jag vill famla mig fram och själv upptäcka var saker finns, hur världen funkar och själv klura ut hur jag ska göra för att bygga, utforska och överleva. Något som jag tror också bidrar till spelglädjen för mig personligen.

Medlem

Kollat ett par videos på 2an och det verkar ju precis lika 1an? Kraschlandat på en ö med kannibaler och konstiga varelser och nån halvkass "story". Visst det kanske är nån fortsättning på det första men då kunde väl utvecklarn släppt en DLC.. Förstod inte varför folk gillade det första och förstår ännu mindre varför folk nu gillar det nya. Fyllt med buggar, dålig AI, dåligt byggsystem och crafting? Nej, tack.

Medlem

Är inte folk lite trötta på dom här open world/survival/crafting spelen nu? Kan inte tänka mig att det är så
jättemycket skillnad på dom. Whatever floats your boat I guess

Medlem

Buggarna åt sidan, det som fattas om något är features. The Forest har mer, och det säger en del. Det enda Sons of the forest gör bättre är grafiken. För tillfället är set bättre att köra The Forest om man inte kört något av dem.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av anon_79617:

Oj, jag har verkligen en helt annan uppfattning när det gäller antalet buggar.
Har spelat i 10h nu och har mest stött på märklig fysik.
Och vid detta laget bor Virginia i mitt camp i princip.

Då får man gratulera! Jag har stött på buggar titt som tätt i alla möjliga gameplay-system. De flesta av det mildare slaget. Inte för att det är oväntat i en Early Access-titel (även om kombinationen av buggigheten och det begränsade utbudet av nya tillskott är lite alarmerande med tanke på att spelet var tänkt att släppas i 1.0 redan i maj förra året).

Skrivet av anon_332538:

För er som spelat, är det bättre att köpa 1:an?

I dagsläget, absolut. Ettan är starkare på nästan alla plan i dagsläget. Det är främst grafiken och AI-kompanjonerna (när de fungerar som de ska) som sticker ut i positiv bemärkelse i tvåan, i alla fall om man spelar själv.

Skrivet av Renfis:

Jag har väl spelat knappt 15h hittills (två olika games med två olika kompisar) och tycker att det känns riktigt lovande. Jag har själv inte stött på någon bugg annat än att jag vid ett tillfälle sett två stockar rulla ner i vattnet som hoppat och studsat konstigt och att Kelvin istället för att stanna hemma och samla pinnar åt mig helt plötsligt dykt upp när jag varit en kilometer bort för att följa med på äventyr (oklart om det är en bugg eller feature, han verkar ju trots allt vara hjärnskadad och kanske liksom jag tycker det är läskigt att vara själv i den där jävla skogen).

Majoriteten av den här tiden har gått åt till att bygga hus, i ärlighetens namn, men åtminstone ca 5h har väl gått till att springa runt och utforska punkter på kartan och grottor, utan att kunna jämföra med The Forest (som jag inte spelat) så tycker jag att grottorna är riktigt stämningsfulla och vissa är rent ut sagt jävligt obehagliga (men så är jag lite harig också).

Anledningen med att nämna att jag har två olika games med ungefär lika mycket tid i bägge är att jag märkt att det skiljt sig ganska friskt i hur jag bemötts av lokalbefolkningen i de olika spelen. I det första så stötte jag på någon enstaka av de som springer på alla fyra innan jag byggde mitt första hus. Sen var det några som hoppade på mig medans jag högg träd och i övrigt var det väldigt lugnt fram tills dess att några upprättgående kannibaler först betraktade mig och sen gick därifrån. En timme senare kom 7-8 stycken gåendes med dålig attityd och ville slåss. I det andra gamet så kunde jag knappt hugga träd under min första timme då det kom våg efter våg av 2-5 av de framåthukade kannibalerna och ville slåss. Sen fick jag knappt besök alls på någon timme. Även Virginia har betett sig lite olika mellan de två olika spelen. Poängen är att jag tycker att hur kannibalerna beter sig är rätt spännande och det är rätt kul att jag hittills haft två väldigt olika upplevelser trots att jag rent spelmässigt gjort typ samma sak i båda spelen (spawnade på samma ställe båda gångerna, gick ungefär samma rutt och började bygga hus på samma ställe båda gångerna). Jag vet inte om det är RNG eller om jag betett mig på ett visst sätt mot invånarna som gjort att jag upplevelserna ändå skiljer sig åt och jag tycker att interaktionerna hittills varit ganska roliga. Särskilt de som inte involverat ond bråd död och jag ser fram emot att prova mer medvetna val i hur man bemöter lokalbefolkningen framöver.

Summa summarum, hittills har jag haft kul och jag tycker att spelet känns proppfyllt med spänning. Det enda jag egentligen ställer mig lite frågande till gällande hela gameplayet är att det känns ganska meningslöst att ens bygga en bas. Nu tycker jag att det är kul att bygga och pilla, men det känns mer som ett särintresse snarare än att ens nästan vara nödvändigt eller knappt ens ge någon större fördel.

Det enda jag stört mig på hittills är avsaknaden av hotkeys för växla mellan till exempel yxa, pilbåge, spjut eller andra bra att ha prylar när jag mest pillar vid mitt hus. Däremot så lägger det till en helt ny dimension av stress och panik att det INTE går fort att växla mellan verktyg när jag är i en grotta och överraskas av fiender jag kanske inte nödvändigtvis vill möta med bara en yxa i handen. Jag hatar det, men gillar det!

EDIT:
Jag har inte heller tittat på några informativa klipp om spelet eller ens läst tips och tricks. Just för att jag vill famla mig fram och själv upptäcka var saker finns, hur världen funkar och själv klura ut hur jag ska göra för att bygga, utforska och överleva. Något som jag tror också bidrar till spelglädjen för mig personligen.

Kul läsning! Kan absolut tänka mig att det är en annorlunda upplevelse om man inte har spelat ettan, och förmodligen en bättre sådan. Kannibalernas beteende var ju en av de delar man tryckte hårdast på i marknadsföringen av ettan och av vad jag sett hittills funkar det snarlikt här. Och du har rätt i att deras beteende ska ändras baserat på hur du själv agerar. Köttar man friskt så får man även oväntat besök oftare. Att bygga bas är kul men som du säger i praktiken rätt menlöst i dagsläget. Det känns som en punkt som kommer ändras längre fram i utvecklingen.

Skrivet av Strumpa:

Kollat ett par videos på 2an och det verkar ju precis lika 1an? Kraschlandat på en ö med kannibaler och konstiga varelser och nån halvkass "story". Visst det kanske är nån fortsättning på det första men då kunde väl utvecklarn släppt en DLC.. Förstod inte varför folk gillade det första och förstår ännu mindre varför folk nu gillar det nya. Fyllt med buggar, dålig AI, dåligt byggsystem och crafting? Nej, tack.

Ja, premissen är i princip densamma.

Skrivet av Fr0gg0.:

Buggarna åt sidan, det som fattas om något är features. The Forest har mer, och det säger en del. Det enda Sons of the forest gör bättre är grafiken. För tillfället är set bättre att köra The Forest om man inte kört något av dem.

Instämmer!

Medlem

Undrar om de tänker göra klart detta?
Tycker de övergav The Forest och jobbade på detta istället.

Medlem

När recensionen är bättre än spelet!
Tack för väldigt bra text och mycket fyndiga bildtexter 😀

Medlem
Skrivet av s3ng:

Är inte folk lite trötta på dom här open world/survival/crafting spelen nu? Kan inte tänka mig att det är så
jättemycket skillnad på dom. Whatever floats your boat I guess

Du kan byta ut "world/survival/crafting" till korridorpangare, strategi, mmo eller vad som. Det handlar ju om vilken genre du uppskattar 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Inaktiv
Skrivet av vbgbasse:

Du kan byta ut "world/survival/crafting" till korridorpangare, strategi, mmo eller vad som. Det handlar ju om vilken genre du uppskattar 🙂

Verkligen. Jag har spelat skjutarspel hela livet men har inte ledsnat ännu. Tänk er dom som spelat Shack, där har det inte hänt mycket Och folk klagar på att Valve är dåliga på att uppdatera TF2...

Medlem

Att behöva googla för att ta dig vidare låter som brist på tid och engagemang. Du har spelat spel länge nog för att se att det är tydliga metroidvania element.

Alla markerade punkter på kartan tar dig till ett ställe som visar dig något nytt och kan pussla ihop vart du ska gå näst. Självklart rätt dött att bara gå runt i skogen men har man en polare att snacka och loota med, så blir promenaderna helt okej.

En del buggar men det kan man förvänta sig, och leva med. Största problemet med spelet är att det har för lite content och val när det kommer till att bygga bas. Dessutom behövs det inte ens. Kommer inte hordes av mutanter som det gjorde i ettan. Har dock inte spelar mer än 6 dagar så kan ha fel.

Men som det ser ut nu kan man klara ut allt med 1 tarp och bara sova för att spela dagtid.

Medlem

Alltså. Spelet är pinsamt sett till hur lång utvecklingstid det ligger bakom. Jag och en polare har klarat spelet på sju timmar. Av dessa sju timmar spenderades ungefär hälften på att bygga en liten bas som senare visade sig vara totalt värdelös eftersom man lätt kunde trycka in allt man hittade i sitt inventory, och de consumables man använde snabbt fylldes på igen när man sprang igenom lite grottor och byggnader.

Hälften av tiden vi spenderade på att faktiskt spela spelet så spenderades åter igen hälften av den tiden med att springa från punkt A till punkt B.

Edit: Ser att ovan talare belyser problemet på samma sätt. Varför ens ha en bas? Bygg ett tält och klara spelet!

Medlem
Skrivet av GregersKnekt:

Alltså. Spelet är pinsamt sett till hur lång utvecklingstid det ligger bakom. Jag och en polare har klarat spelet på sju timmar. Av dessa sju timmar spenderades ungefär hälften på att bygga en liten bas som senare visade sig vara totalt värdelös eftersom man lätt kunde trycka in allt man hittade i sitt inventory, och de consumables man använde snabbt fylldes på igen när man sprang igenom lite grottor och byggnader.

Hälften av tiden vi spenderade på att faktiskt spela spelet så spenderades åter igen hälften av den tiden med att springa från punkt A till punkt B.

Edit: Ser att ovan talare belyser problemet på samma sätt. Varför ens ha en bas? Bygg ett tält och klara spelet!

Jag och en vän körde igenom story på 11timmar. Utan att bygga bas, men jag tror och hoppas att storyn fylls på med tiden så att den blir vettigare när spelet släpps.
Som det är nu föredrar jag föregångaren.

Medlem

Jag kan ju nämna att The Forest var minst lika buggigt och saknade delar av storyn när det kom ut i Early Access. Så att jämföra den fulla versionen av The Forest mot early access versionen av The Sons ger en skev bild.

Medlem

Jag skulle säga att jag inte direkt stött på några buggar mer än några små saker, som typ att en stock försvann ner i sanden och lät som den guppade i vatten och sedan kom uppflygande efter en liten stund..

Gällande AI tycker jag den funkar bra. Jag har inte stött på några problem med min ptsd kamrat Kelvin och jag tyckte sättet man fick Virginia på sin sida var kul. Nu senast har jag börjat fundera på om jag kan bli polare med ena klanen kannibaler, för de går och hämtar stockar och drar ner till mig och vinkar innan de drar.

Att säga att man inte får en story och inte förstår vad man ska göra är lite kul. Jag har i flera år klagat på att spel nu för tiden kommer med en stor orange pil som pekar vart du ska gå och du behöver inte tänka en sekund själv. Här har man ju nästan samma sak, för man får GPS punkter på sin telefon som visar vart man ska gå, men sedan i vilken ordning och hur de olika sakerna hänger ihop får man klura ut själv. Som jag fattar det så händer det mest grejor med "storyn" efter att man hittat ett par olika föremål och kan ta sig in i de underjordiska komplexet.

Det jag kan hålla med om är ju att byggandet mest är ett hinder. Jag gillar att bygga och har slått rot lite för att bygga en bas. Dock så blir attackerna värre och värre och kannibalerna med mask kommer med fetare motståndare hela tiden. Tur man har hjälp av en Virgina med pistol Jag tror det funkar så att om man är på en plats så kommer det efter han bli svårare anfall, så att springa runt och använda tillfälliga tält gör väl att man inte orsakar AI:n att gå bananas. Men som sagt, kul att se om jag kanske kan få hjälp av någon grupp..

Det är lite synd kan jag tycka att jämföra ett färdigt och utbyggt spel med ett som är i early access och det är förståeligt om man älskade det tidigare spelet, så kommer man inte vara nöjd med det halvfärdiga. För egen del har jag väldigt kul än så länge och jag hoppas på mer allt efter att de utvecklar spelet klart..


signatur

K9
:.:

Medlem

Måste säga att jag tycker den här förhandstitten var onödigt negativ. Är själv rätt imponerad av vad de har lyckats knåpa ihop här.

Ön är svindlande stor och du kan bestiga de högsta toppar och dyka i havet. Visuellt ser det helt fantastiskt ut. Inte långt ifrån fotorealism av en riktig skog. Kelvin är riktigt användbar till skillnad från sidekicks i många andra spel. Spelet har en "custom game" start där du kan specificera hur snabbt dagarna och årstiderna ska förflyta, hur mycket det ska regna, hur svåra fienderna ska vara (eller om fiender ska saknas helt och hållet), om byggnader ska gå att förstöra, etc etc.

Som grädde på moset så funkar det perfekt med Proton och Linux och jag får typ 110 fps med allt på Ultra och jag har inte kraschat ännu.

Men det är klart: förväntar du dig ett färdigt spel med sammanhängande handling och allt så blir du nog besviken. Jag betraktar det hela som en stor sandlåda i nuläget och jag är nöjd med det jag ser.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Leon_:

När recensionen är bättre än spelet!
Tack för väldigt bra text och mycket fyndiga bildtexter 😀

Tack tack! Äran för bildtexterna går nog till Fredrik denna gång, dock!

Skrivet av ForrestFox:

Jag kan ju nämna att The Forest var minst lika buggigt och saknade delar av storyn när det kom ut i Early Access. Så att jämföra den fulla versionen av The Forest mot early access versionen av The Sons ger en skev bild.

Det kan då gott nämnas att The Forest hade helt andra förutsättningar i form av budget, utvecklingstid och så vidare när det lanserades på Steam Greenlight. Sons of the Forest var tänkt att släppas i 1.0 i maj förra året men har skjutits upp flera gånger innan man till sist valde att släppa det i Early Access nu istället för att skjuta upp det igen - och spelet är inte i närheten av att vara klart.

Med det sagt poängterar jag gärna att jag inte spelade The Forest förrän det hade kommit ur Early Access.

Skrivet av joppe_k:

Måste säga att jag tycker den här förhandstitten var onödigt negativ. Är själv rätt imponerad av vad de har lyckats knåpa ihop här.

Ön är svindlande stor och du kan bestiga de högsta toppar och dyka i havet. Visuellt ser det helt fantastiskt ut. Inte långt ifrån fotorealism av en riktig skog. Kelvin är riktigt användbar till skillnad från sidekicks i många andra spel. Spelet har en "custom game" start där du kan specificera hur snabbt dagarna och årstiderna ska förflyta, hur mycket det ska regna, hur svåra fienderna ska vara (eller om fiender ska saknas helt och hållet), om byggnader ska gå att förstöra, etc etc.

Som grädde på moset så funkar det perfekt med Proton och Linux och jag får typ 110 fps med allt på Ultra och jag har inte kraschat ännu.

Men det är klart: förväntar du dig ett färdigt spel med sammanhängande handling och allt så blir du nog besviken. Jag betraktar det hela som en stor sandlåda i nuläget och jag är nöjd med det jag ser.

Jag vet inte om jag håller med om att den är onödigt negativ. Som jag ser det är Sons of the Forest i ett ganska tidigt stadie där väldigt mycket behöver putsas eller läggas till för att det ska vara en värdig uppföljare till The Forest. Det är i mina ögon ett ganska tydligt underbetyg sett till förutsättningarna, och även som ren sandlåda betraktat är det mycket som behöver komma på plats. Att ön är stor vet jag inte om det är positivt i sig med tanke på hur ointressant den är efter att man storögt spatserat runt ett antal timmar i de vackra miljöerna. Stor till ytan men liten sett till innehåll.

Men som jag skrev i förhandstitten går inte allt i moll; det är alltjämt ett underhållande spel. Även i detta stadie. Grundkonceptet som man behållit från The Forest är kalas och AI-kompanjonerna lär tillföra en extra dimension så småningom. Om det framstod som att jag enbart var tjurig och tycker att Sons är dåligt så var det inte tanken! Det är mer att jag finner The Forest vara ett ofta smått fantastiskt spel och att Sons inte är i närheten av att leverera samma upplevelse - i mina ögon.

Medlem

Att folk fortfarande använder early access som någon sköld för kritik är skrämmande. Spelet är buggigt som satan, desyncar stup i kvarten så man får starta om, AI som inte ens funkar, items som försvinner och måste hämtas igen, vissa byggnader är gratis att bygga och ger resurser, items som visas på bild men saknas i spelet, tom ö med absolut ingeting intressant att hitta, vissa infödingar går inte att bära, byggsystem som är det sämsta jag någonsin sett vem fan vill bygga platta tak, inga intressanta fiender och enda intressanta fienden blir dödad i en cutscene, tragiskt utbud av fiender vart är alla hemska varelser, vart är alla byggsaker från första?

Dessutom att devsen är höga och tror sig enbart vara i early access i 6-8 månader gör mig mörkrädd. Om detta skräp tog dem alla dessa år, vad i hela friden skulle dem kunna åstadkomma på 6-8 månader? :'D

Medlem

Köpte men returnerade på en gång.
Jag har visserligen bara ett 3050 Ti men det var usel framerate.
Dessutom hackade ljudet konstant och allehanda andra buggar.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Köpte men returnerade på en gång.
Jag har visserligen bara ett 3050 Ti men det var usel framerate.
Dessutom hackade ljudet konstant och allehanda andra buggar.

Testade du både dlss och fsr1 då?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Testade du både dlss och fsr1 då?

Jag testade dlss. Fsr1 är väl för amd?

Ljudet som hackade var det värsta.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Jag testade dlss. Fsr1 är väl för amd?

Ljudet som hackade var det värsta.

Dlss kan endast användas av nvidia mellan 2000-4000 serien, vilket lämnar 1000-serien utanför. Fsr kan användas av både amd och nvidia, men fsr kan användas ner till nvidias 1000-serie, vilket gör att även personer med relativt gamla nvidia-kort fortfarande kan dra nytta av någons teknik 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Sådär. Har ett lan nu där vi pressar igenom spelet på normal på 5 pers. I lugn takt tog det oss 15 timmar jämnt enligt steam. Stämningen i spelet är riktigt skön med de stora vyerna, och väderomslagen.

Jag vet inte hur spelet ter sig på hard, men på normal så behöver man knappt hålla på med basbyggen om man följer storylinen. Fick hela tiden högar med mat och dryck när vi skulle loota baser och dylikt. Sen kan du aldrig plocka på dig kompisens grejer. Hittar du en ammobox i en låda, så finner dina vänner samma ammobox. Detta betyder att som grupp får du högar med ammo, mat och dryck och det finns inget incitament att behöva dela med sig under resans gång. Detta anser jag vara ett stort minus då det känns som att det är ett singleplayerspel ihop med andra, än ett riktigt multiplayerspel. Dessutom så är de fetare vapnen i spelet quest-items, vilket betyder att hela din grupp alltid måste följa med på de olika expeditionerna utanför basen för att få alla vapen. Vi hade tex en person som gärna ville bygga vidare på sitt trädhus, men efter att han missat några grejer vid de första expeditionerna så fick han helt enkelt släppa basbygget och följa med istället. För givetvis kunde ingen bära med hans quest-item till honom, trots att han bidrog till gruppen via arbetet på basen. Sen är craftingen väldigt klen i dagsläget. De grejer som är bra, finner du via storylinen.

Trots allt negativt jag skrivit så har jag ändå haft riktigt roligt i goda vänners lag, men inte på det viset vi trott. Vi hade roligt då vi spelade igenom ett actionspäckat explorationspel, inte via ett surivalspel som vi trodde vi skulle spela. Första timman var det svårt att finna mat att äta, men så fort en medlem i gruppen kom på att vår lille hjälpreda (AI) kunde sättas på att fånga fisk hela dagarna, samtidigt som vi kunde dricka allt vatten i världen från floderna, så försvann allt som har att göra med survival. Inte för att det gjorde så mycket, då vi istället kunde lägga mer tid på storylinen och klara spelet. Men jag hoppas att man skall kunna ställa in spelet i framtiden hur fienden skall agera. Vill vi fokusera på att bygga en bas och försvara den så bygger det också på kontinuerliga attacker från fienden, annars blir arbetet med basen meningslös. Nu är ju spelet i early access så det kommer förhoppningsvis med tiden.

Betyg från oss:
4/5 för att vara early access (3/5 ifall spelet klassats som färdigt). Att kunna bygga baser vart man vill, bygga husen som man vill, och hugga ner vilket träd man vill är helt underbart. Spelets stora vyer och inlevelse är det som ger spelets personlighet. Om mer craftig läggs till och samtidigt ger basen en större plats i spelet, så kommer detta spelet bli riktigt bra när det väl lämnar early access.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Spelbart. Nej. Ospelbart. Fick dock pengarna åter.

1
Skriv svar