Sony befarar att Microsoft kan ge dem trasiga versioner av Call of Duty

Medlem
Skrivet av KoP:

Fast det betyder ju inte att dom kommer släppa trasiga versioner av sina spel (som Sony påstår) till andra format, dels för att det drabbar dem själva i form utav dålig PR och dels för att det är dom själva som kommer få spendera tid och pengar på att laga spelen. 🤔

Nej precis och det säger jag inte heller, jag säger bara att det inte är så svårt och att det inte är så långt att tänka i de banorna.

Medlem
Skrivet av Thane:

Och därför tror du att Sony går in och gör de spelen du nämnde sämre till Xbox? Kanske det bara har varit enklare att optimera spelen för PS5. Men visst, enklare att skylla på Sony istället.

Misstankar får man väll ha?

Sen finns det ingen anledning till att prestandan ska vara så olika när det gäller tredjeparts spel och när konsolerna är så pass lika i prestanda (ja PS5 har en fördel med sin lagring samtidigt som Series X har en fördel med sitt grafiska chip). Finns som sagt många exempel på multiplattform spel som flyter lika bra på båda men just dessa som marknadsförs av PS har plötsligt sämre prestanda på xbox?

Sen om en konsol är lättare att utveckla till än den andra går att diskutera fram och tillbaka, en del säger att PS5 är lättare medan andra säger att Xbox är lättare. Men att det skulle behövas hjälp av 150 PS utvecklare för att optimera PS versionen av Callisto får det inte direkt att låta som något lätt jobb.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Misstankar får man väll ha?

Sen finns det ingen anledning till att prestandan ska vara så olika när det gäller tredjeparts spel och när konsolerna är så pass lika i prestanda (ja PS5 har en fördel med sin lagring samtidigt som Series X har en fördel med sitt grafiska chip). Finns som sagt många exempel på multiplattform spel som flyter lika bra på båda men just dessa som marknadsförs av PS har plötsligt sämre prestanda på xbox?

Sen om en konsol är lättare att utveckla till än den andra går att diskutera fram och tillbaka, en del säger att PS5 är lättare medan andra säger att Xbox är lättare. Men att det skulle behövas hjälp av 150 PS utvecklare för att optimera PS versionen av Callisto får det inte direkt att låta som något lätt jobb.

Nu vet vi dock inte vad de 150 personerna gjorde, bara att de hjälpte med utvecklingen av spelet.

Så ungefär såhär:

Alternativ 1: PS5 är enklare att optimera till för tredjepartsutvecklare och vart spelen marknadsförs spelar ingen roll.

Alternativ 2: Sony betalar för att göra spel sämre till Xbox.

Vilket alternativ känns mest rimligt enligt dig?

Medlem

Kan ändå förstå om Japanerna på huvudkontoret saknar förtroenede för microsoft.

Tänker främst på samarbetet MS hade med Sega i slutet av 90-talet,
Det sk samarbetet var egentligen enligt mitt tycke rent Spioneri, stöld, och ett svek som resulterde i att Sega gick i graven ,dreamcast floppade, och första Xboxen gjorde debut.

Kanske Lagligt rent affärsmässigt.
Men för Sony som garanterat följde detta samarbete med lupp och satelit förstod nog i tidigt skede att att MS mjölkade Sega på info, som de sedan använde i sin egna product.

MS visade ännu en gång att dom gör allt för och vinna Monopol och att ett "Svinaktigt beteende" är väl ingenting så länge man vinner på det.

Skäms en del att jag själv valde en series X framför Ps5, Men det är en bättre maskin på många sätt och tilltalde mig mer

Har dock full förtåelse att Sony inte litar på microsoft när dom lovar nånting..


signatur

The blizzard of the world has crossed the
threshold and it's overturned the order of the soul "L.Cohen R.I.P"

Medlem

Om Microsoft frivilligt skulle släppa ett spel som är trasigt bara för att det är Playstation konsol så tror jag att det skulle skada Microsoft ryckte mer än vad det skulle ge i slutändan.

Skrivet av mttbolle:

Nu var det väl ingen jämförelse jag tänkte på, mer en åsikt ur min röv då jag finner hela kalaset löjligt samt vill ha Bloodborne till PC, behövde klaga lite antar jag. Heh.

Skulle inte tacka nej till Bloodborne till PC jag heller!

Medlem
Skrivet av blackidus:

Misstankar får man väll ha?

Sen finns det ingen anledning till att prestandan ska vara så olika när det gäller tredjeparts spel och när konsolerna är så pass lika i prestanda (ja PS5 har en fördel med sin lagring samtidigt som Series X har en fördel med sitt grafiska chip). Finns som sagt många exempel på multiplattform spel som flyter lika bra på båda men just dessa som marknadsförs av PS har plötsligt sämre prestanda på xbox?

Sen om en konsol är lättare att utveckla till än den andra går att diskutera fram och tillbaka, en del säger att PS5 är lättare medan andra säger att Xbox är lättare. Men att det skulle behövas hjälp av 150 PS utvecklare för att optimera PS versionen av Callisto får det inte direkt att låta som något lätt jobb.

Nu hyrdes ju utvecklarna in för att hjälpa till med spelet och inte just bara playstation version av det.

Så dom betalade Sony för personal.
Sony hyr även ut moCap studio för utvecklare att använda.

Medlem
Skrivet av Thane:

Nu vet vi dock inte vad de 150 personerna gjorde, bara att de hjälpte med utvecklingen av spelet.

Så ungefär såhär:

Alternativ 1: PS5 är enklare att optimera till för tredjepartsutvecklare och vart spelen marknadsförs spelar ingen roll.

Alternativ 2: Sony betalar för att göra spel sämre till Xbox.

Vilket alternativ känns mest rimligt enligt dig?

Alternativ 2 med modifikation.

Sony gör troligen en marknadsföringsdeal där dem vill att playstation prestandan prioriteras före Xbox prestandan, hinns inte Xbox prestandan med att fixas så får det patchas efter release.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Alternativ 2 med modifikation.

Sony gör troligen en marknadsföringsdeal där dem vill att playstation prestandan prioriteras före Xbox prestandan, hinns inte Xbox prestandan med att fixas så får det patchas efter release.

Stora stygga och onda Sony gör allt för att elaka mot snälla Microsoft...

Hur kan det vara mer logiskt än att spelutvecklare har enklare att anpassa sina spel till PS5? Det skulle väl lika väl kunna handla om att PS5 och Xbox Series X/S får samma allokeringen timmar och pengar ur budgeten för optimering, men för Xbox måste delas på två konsoler och får då en negativ påverkan?

Medlem
Skrivet av Thane:

Stora stygga och onda Sony gör allt för att elaka mot snälla Microsoft...

Hur kan det vara mer logiskt än att spelutvecklare har enklare att anpassa sina spel till PS5? Det skulle väl lika väl kunna handla om att PS5 och Xbox Series X/S får samma allokeringen timmar och pengar ur budgeten för optimering, men för Xbox måste delas på två konsoler och får då en negativ påverkan?

Jadu det verkar ju funka fint för andra studios som inte har dessa marknadsföringsdeals eller studios som har en deal med Xbox? Du tycker inte det är konstigt att det funkar så bra då?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Men att det skulle behövas hjälp av 150 PS utvecklare för att optimera PS versionen av Callisto får det inte direkt att låta som något lätt jobb.

Dessa utvecklares jobb är med i alla versioner. Vad jag vet var det Visual Arts Service Group och Malaysia-studion som hjälpte till med spelet. Dessa studior sysslar främst med grafik, animationer, motion- och facial-capture (delar som spelet hyllats för).

Att PS-versioner ibland flyter lite bättre beror väl ofta på att Series X-versionerna körs i aningen högre upplösning?

Angående artikeln så är det ju advokater som försöker slänga fram alla argument man kan komma på. MS har till och med kört med "Sony släpper fler och bättre spel än oss" vilket Sony nästan borde citera i reklam.

Ett litet uns av sanning finns det väl kanske i detta argument. Om releasedatumet närmar sig och alla versioner är buggiga och dåligt optimerade så lär det inte vara PS- och Nintendo-versionerna man satsar mest resurser på - även fast PS-versionen drar in betydligt mer pengar.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Jadu det verkar ju funka fint för andra studios som inte har dessa marknadsföringsdeals eller studios som har en deal med Xbox? Du tycker inte det är konstigt att det funkar så bra då?

Har du så bra koll på alla marknadsföringsdeals att du kan säga det? Tidigare skrev du att Microsoft hade en deal med 2042 men det finns flera trailers som marknadsför Sony. Chilla med konspirationsteorier kring att Sony är onda och Microsoft kommer som riddare och ska rädda oss.

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Oh ska ni börja slåss, får man vara med?

Du kan ta över.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Thane:

Har du så bra koll på alla marknadsföringsdeals att du kan säga det? Tidigare skrev du att Microsoft hade en deal med 2042 men det finns flera trailers som marknadsför Sony. Chilla med konspirationsteorier kring att Sony är onda och Microsoft kommer som riddare och ska rädda oss.

Ja det är väl klart att multiplattforms spel har trailers på båda plattformar?
Dessa marknadsföringsdeals fungerar ju så att Xbox eller Playstation kör en reveal av spelet/trailern på en av sina showcases med sina logga i slutet av trailern med sina egna catchphrases. Är spelet ett multiplattform spel så dyker det efter det upp trailers för övriga plattformar där spelen släpps.

Kollar du tex upp trailers för BF2042 som haft premiär på Xbox events på Battlefields officiella youtube sida eller hemsida så kommer dem ofta avslutas med Xbox logga eftersom dem har en deal med dem. Dem har ju haft ett samarbete sedan BF1. Men sen såklart kommer Playstation även ha sin egen version av trailern med sin logga i slutet på sin youtube kanal eller liknande, men PR material som ligger på den officiella BF sidan kommer oftast då ha Xbox loggan då det haft premiär där. Trailers som inte har premiär på något specifikt event har ingen konsol reklam i slutet.

Samma sak med multiplattformspel som först avslöjas på en Sony state of play så kommer de även sen få en egen xbox trailer på xbox youtube kanal.

Och nej jag har inget emot Sony eller deras konsoler i övrigt som jag sagt i en annan tråd då jag äger flera Playstation konsoler och gärna köper en PS5 om det dyker upp ett exklusivt spel där som jag är intresserad av. Så jag har annars ingenting emot Sony, förutom då hur dem hanterar den här cirkusen. Nu säger jag inte att Xbox är perfekta heller, dem har sina skelett i garderoben och det fanns en tid då jag vägrade Xbox också, men dem har iaf vänt om och är på väg åt rätt håll igen.

Medlem

Microsoft har från byggynelsen snott andras i ideer och spelat fult . Inte så konstigt deras uppköp granskas.


signatur

The blizzard of the world has crossed the
threshold and it's overturned the order of the soul "L.Cohen R.I.P"

Medlem
Skrivet av blackidus:

Ja det är väl klart att multiplattforms spel har trailers på båda plattformar?
Dessa marknadsföringsdeals fungerar ju så att Xbox eller Playstation kör en reveal av spelet/trailern på en av sina showcases med sina logga i slutet av trailern med sina egna catchphrases. Är spelet ett multiplattform spel så dyker det efter det upp trailers för övriga plattformar där spelen släpps.

Kollar du tex upp trailers för BF2042 som haft premiär på Xbox events på Battlefields officiella youtube sida eller hemsida så kommer dem ofta avslutas med Xbox logga eftersom dem har en deal med dem. Dem har ju haft ett samarbete sedan BF1. Men sen såklart kommer Playstation även ha sin egen version av trailern med sin logga i slutet på sin youtube kanal eller liknande, men PR material som ligger på den officiella BF sidan kommer oftast då ha Xbox loggan då det haft premiär där. Trailers som inte har premiär på något specifikt event har ingen konsol reklam i slutet.

Samma sak med multiplattformspel som först avslöjas på en Sony state of play så kommer de även sen få en egen xbox trailer på xbox youtube kanal.

Och nej jag har inget emot Sony eller deras konsoler i övrigt som jag sagt i en annan tråd då jag äger flera Playstation konsoler och gärna köper en PS5 om det dyker upp ett exklusivt spel där som jag är intresserad av. Så jag har annars ingenting emot Sony, förutom då hur dem hanterar den här cirkusen. Nu säger jag inte att Xbox är perfekta heller, dem har sina skelett i garderoben och det fanns en tid då jag vägrade Xbox också, men dem har iaf vänt om och är på väg åt rätt håll igen.

Så var kommer idén att en marknadsföringsdeal från Sony innebär muta för att göra spel sämre på Xbox?

Medlem
Skrivet av stoffe20:

haha sony tappar ansiktet mer och mer börjar bli riktigt pinsamt glad jag sålde mitt ps5.

Sony skrattar hela vägen till Banken då du ändå sponsrat sony med minst 5-6000kr haha de bryr inte sig att du sålde den då de fick en ny kund istället. Du skulle ha krossat den hellre för visa ut din frustration

Medlem
Skrivet av Thane:

Så var kommer idén att en marknadsföringsdeal från Sony innebär muta för att göra spel sämre på Xbox?

Har jag inte sagt det flera gånger?
Skriver det igen då: Jag såg ett lustigt litet samband i att spel som presterar sämre på Series X/S även är spel som promotas av Playstation. Plus då att det kommer fram nyheter om kontrakt och annat som Sony haft med Activision för att hålla COD borta från andra prenumerationstjänster. Man blir ju lite fundersam om det finns mer där det kom ifrån.

Prestandamässigt så är ju konsolerna väldigt lika så själv tycker jag inte konsolen ska ha någon betydelse för hur kunden upplever spelen. Som spelutvecklare hade jag då sett till att alla spelare då får samma upplevelse oavsett vilket version av spelet kunden väljer. Och som sagt många gånger tidigare bara en teori/misstanke.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Har jag inte sagt det flera gånger?
Skriver det igen då: Jag såg ett lustigt litet samband i att spel som presterar sämre på Series X/S även är spel som promotas av Playstation. Plus då att det kommer fram nyheter om kontrakt och annat som Sony haft med Activision för att hålla COD borta från andra prenumerationstjänster. Man blir ju lite fundersam om det finns mer där det kom ifrån.

Prestandamässigt så är ju konsolerna väldigt lika så själv tycker jag inte konsolen ska ha någon betydelse för hur kunden upplever spelen. Som spelutvecklare hade jag då sett till att alla spelare då får samma upplevelse oavsett vilket version av spelet kunden väljer. Och som sagt många gånger tidigare bara en teori/misstanke.

Måste vara en konstig deal med Activision då första Warzone funkade bättre på Xbox än PS5.

Eller tänk om alla spel där inte PS5 presterar bättre är spel som Microsoft har mutat för att hålla tillbaka PS5??? Är lika logiskt och tänkbart som det du föreslår.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Har jag inte sagt det flera gånger?
Skriver det igen då: Jag såg ett lustigt litet samband i att spel som presterar sämre på Series X/S även är spel som promotas av Playstation. Plus då att det kommer fram nyheter om kontrakt och annat som Sony haft med Activision för att hålla COD borta från andra prenumerationstjänster. Man blir ju lite fundersam om det finns mer där det kom ifrån.

Prestandamässigt så är ju konsolerna väldigt lika så själv tycker jag inte konsolen ska ha någon betydelse för hur kunden upplever spelen. Som spelutvecklare hade jag då sett till att alla spelare då får samma upplevelse oavsett vilket version av spelet kunden väljer. Och som sagt många gånger tidigare bara en teori/misstanke.

Spel som Microsoft har marknadsföring utav kommer inte till ps+ inan den dealen har gått.
Så det går båda vägar liksom.

Även detta bör du veta om men väljer att kasta skit på Sony.
Då borde du även kasta skit på Microsoft för alla deras deal dom gör.

Nu har ju Microsoft en konsol som är betydligt svagare vilket gör jobbet svårare för spelutvecklare.

Medlem
Skrivet av Thane:

Måste vara en konstig deal med Activision då första Warzone funkade bättre på Xbox än PS5.

Eller tänk om alla spel där inte PS5 presterar bättre är spel som Microsoft har mutat för att hålla tillbaka PS5??? Är lika logiskt och tänkbart som det du föreslår.

Ja, det säger jag inte emot, är också möjligt
Vi får se vad framtiden säger om det läcker ut mer dokument.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Spel som Microsoft har marknadsföring utav kommer inte till ps+ inan den dealen har gått.
Så det går båda vägar liksom.

Även detta bör du veta om men väljer att kasta skit på Sony.
Då borde du även kasta skit på Microsoft för alla deras deal dom gör.

Nu har ju Microsoft en konsol som är betydligt svagare vilket gör jobbet svårare för spelutvecklare.

Jo det vet jag men inte det som diskuterades här eller? Är det saker som båda sidor håller på med så är det inget jag säger emot.

På vilket sätt är den svagare, informera mig gärna?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Jo det vet jag men inte det som diskuterades här eller? Är det saker som båda sidor håller på med så är det inget jag säger emot.

På vilket sätt är den svagare, informera mig gärna?

Hur kan du inte veta att Xbox series s är svagare känns konstigt att du inte vet det.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Hur kan du inte veta att Xbox series s är svagare känns konstigt att du inte vet det.

Ja den lilla skrutten hade jag glömt bort 😆
Den kan jag hålla med om att Xbox borde släppa kravet på att spelen ska klara.

Men den är fortfarande ett bra billigt instegsalternativ, kanske att man kan ändra kravet att det istället ska gå att streama till den för dem mer krävande spelen?

Tyvärr så är nog inte Series S den enda bromsklossen, kollar man Steam så är ju fortfarande 1060 serien det populäraste grafikkortet som utvecklare måste ha i åtanke.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Ja den lilla skrutten hade jag glömt bort 😆
Den kan jag hålla med om att Xbox borde släppa kravet på att spelen ska klara.

Men den är fortfarande ett bra billigt instegsalternativ, kanske att man kan ändra kravet att det istället ska gå att streama till den för dem mer krävande spelen?

Tyvärr så är nog inte Series S den enda bromsklossen, kollar man Steam så är ju fortfarande 1060 serien det populäraste grafikkortet som utvecklare måste ha i åtanke.

Tyvärr kan ju inte Microsoft skippa kraven då dom lovat att Series s ska få samma sorts spel som X fast med sämre grafik och fps.

Samt så verkar det som fler köpt series s än x så blir inte så bra då.

Microsoft skulle gjort som Sony och ha samma prestanda men en med och en utan skivläsare.

Samt så verkar det som att det också är lite problem att dom delat upp minnet i två olika hastigheter.

Medlem

Detta var nog det löjligaste jag läst på länge. Ful sony... Nej usch för sånt här skitsnack.

ELF
Medlem
Skrivet av Xeran:

Säg att de skulle göra det och det upptäcktes och med gott om bevis, det måste väl ändå vara olagligt?

Nu verkar de gripa efter halmstrån.

Varför skulle det vara olagligt?
Enda anledningen skulle väl vara om spelstudion har något specifikt kontrakt med Sony som säger att spelet måste vara lika välslipat som till andra plattformar. Annars ser jag inte varför det skulle vara olagligt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Börjar Sony få slut på argument?

Avstängd

När får EU m.fl stop på denna blockering som Sony pysslar med.

Dom bara tänker på sig själva och inte vad som är bäst å de för alla spelarna. Vore förbjudet att få betala för att kunna blockera som Sony gör.

När sanningen kommer fram börjar Sony barnsla sig. Sony har ju som alltid svårt att ändra sig. Var samma sak med Spotify fick dom till slut ge upp. Eftersom inte EU m.fl verkar bry sig får istället Microsoft köpa stora företag istället för att få bort Sonys blockering.

Medlem
Skrivet av jontebula:

När får EU m.fl stop på denna blockering som Sony pysslar med.

Dom bara tänker på sig själva och inte vad som är bäst å de för alla spelarna. Vore förbjudet att få betala för att kunna blockera som Sony gör.

När sanningen kommer fram börjar Sony barnsla sig. Sony har ju som alltid svårt att ändra sig. Var samma sak med Spotify fick dom till slut ge upp. Eftersom inte EU m.fl verkar bry sig får istället Microsoft köpa stora företag istället för att få bort Sonys blockering.

Så antar att du tycker lika illa om Microsoft då eftersom dom sysslar med exakt samma saker.

Eller trodde du att Microsoft va snälla? Isåfall bör du kolla upp hur dom är som företag.

Ingen av dessa företag är dina vänner och kommer aldrig bli.

Skriv svar