Allt vi vet om The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Jag tror säkert att det blir kanon och ett värdigt avslut för konsolen. Jag fastnade varken för Breath of the Wild eller Nintendo Switch men har en fråga till er som ser fram emot Tears of the Kingdom. Känner ni att det finns en risk att vapen- och fordonsbyggandet blir en för stor del av äventyret, en gimmick helt enkelt, eller känner ni bara positivt inför det?

Hela grejen med Breath of the Wild, för min del, var utforskandet och det fria lekandet med spelvärlden. Har därför mycket svårt att se något negativt med att just det utökas, tvärtom så tycker jag det känns som rätt väg att gå att introducera än mer frihet för att experimentera och använda allt som finns i spelvärlden. Också positivt att alla föremål man hittar i drivor i spelvärlden nu äntligen också får ett syfte, i Botw tröttnade jag ganska snabbt på t.ex. samla monsterdelar som bara kunde nyttjas för potions...det blev lite som i Skyrim eller Witcher 3, man bara samlade skiten i drivor och hade hundratals av allting och använde det aldrig till något.

Sen så tror jag att alla som hoppats på ett steg mot ett mer "traditionellt" Zelda-spel kommer bli besvikna. Varken Botw eller uppföljaren Totk är utformade för att vara traditionella Zelda-upplevelser. Vilket jag personligen är väldigt glad för. Spel som Ocarina of time, Wind Waker och Twilight Princess hade sina ögonblick. Men ärligt talat så tycker jag den typen av mer traditionella Zelda-spelen är mestadels långtråkiga.

Skrivet av Gertzy:

Jag tror de kommer försöka stävja kritiken mot systemet i Botw genom att tillåta reperationer, och då Fuse kommer öka kreativiteten med vad en kan göra vapen av - och använda som vapen öht - kommer få de flesta att inte bara vilja använda ett vapen spelet igenom ändå. Men det är bara personlig spekulation och ingenting jag har sett som tyder på det. Men jag tror du ringar in problemet ganska bra i din första mening där. Av det jag läst från folk som är kritiska är främst vapen som går sönder och att det är Shrines istället för dungeons. Kortfattat: de vill ha ett nytt Ocarina of Time och inte massa nytänkande. Problemet är alltså konservativa spelare som vill se samma spel om och om igen, med små variationer (som att grottorna designas om lite och nya karaktärer mellan varven), och Nintendo ska inte komma här och tro att de äger IP:t och kan göra vad de vill med det när det finns spelare som minns barndomen med N64 och vill leva om det om och om igen. Helt enkelt cry babies ej värda att tas på allvar.

Tycker det är väl hårt omdöme, har full förståelse för folk som vuxit upp med en viss typ av spel och blir frälsta vid det, och vill hålla det kvar. Skulle inte beskriva dem som cry babies. Även om jag själv aldrig skulle köpa ett "nytt" Ocarina of time eller Twilight Princess (skittråkiga spel), så hoppas jag att Nintendo hittar en balans för att kunna leverera två separata "serier" av Zelda-spel, där jag kommer hålla mig till Botw-serien.

Men sen har du ju rätt förstås.
Man måste minnas att Zelda som spelserie stagnerade i försäljning ända tills Botw anlände och vände hela skutan. Så rent finansiellt och försäljningsmässigt så tror jag vi sett det sista riktigt påkostade "traditionella" Zelda-spelet. De som vill se mer av den typen av spel får nog vända sig till enklare tvådimensionella alster.

Medlem
Skrivet av Therant:

Varför? för att det är internet. Där alla säger emot alla hela tiden. Allt är svart och vitt. det finns inget mellanting, inga gråzoner. Det är fruktansvärt hur det egentligen är nu för tiden. Eller finner du klimatet som riktigt bra och givande?

Exakt! Du satte hammaren på spiken!🤨🤨

Kommer vapen ha samma system som i Botw? Alltså durability och att dom går sönder så småningom? Om så är fallet passar jag på detta

Medlem
Skrivet av Jag tar livet med ett lol:

Kommer vapen ha samma system som i Botw? Alltså durability och att dom går sönder så småningom? Om så är fallet passar jag på detta

Ja, vapnen kommer gå sönder även i detta spelet.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Skrivet av Jag tar livet med ett lol:

Kommer vapen ha samma system som i Botw? Alltså durability och att dom går sönder så småningom? Om så är fallet passar jag på detta

Du kommer kunna kombinera vapen med olika saker som gör hållbarheten högre. I senaste videon säger Anouma att det kommer höja durabiliteten. Vi vet inte än om det innebär att du kan göra vapen oförstörbara men det är ett nytt system med ”fusninig” som är bekräftat. Man kan ju tänka sig att man kan kombinera ett svärd med en diamant t.ex. Han kombinerar en kvist med en sten i videon, efter det slår han ner två fiender utan att pinnen går sönder, de går vanligtvis sönder på ett par slag så det blir mycket högre hållbart efter fusningen.

Medlem

Ett glorifierat DLC. Tycker BOTW är ett av de bästa spelen någonsin men känner noll pepp inför att utforska skyward sword-versionen av samma värld igen....tyvärr..

Medlem
Skrivet av Metroid:

Ja, vapnen kommer gå sönder även i detta spelet.

Så värdelöst system, varför gör dom så ? Link borde ha magiska krafter som gör att dom inte går sönder

Medlem

Jag hoppas att vapen system är bättre i detta spelet annars så är det nog sista Zelda jag köper. Va så tråkigt att samla på sig vapen hela tiden och sedan inte använda dem för att man behöver dem längre fram.

Vore mycket bättre om man bara hade 2 - 3 vapen som man fick välja själv som man kan uppgradera och laga hos en smed, eller göra själv längre in i spelet. Lägg till mer RPG element. De försöker göra ett elder Scrolls utan skillträd.

Medlem

@Gertzy: Så man är en "cry baby" för att man tyckte om nåt som det var? Tycker du att du ska tas på allvar när du uttrycker dig som du gör? Måste man vara elak? Nej.

Personligen gillade jag mycket av vad de gamla spelen kom med, de hade bra musik, dungeons med mycket känsla, roliga pussel och bossar. m.m. Jag är en av dem som inte gillade BotW, tyckte det var frustrerande på många sätt, vapen som ständigt gick sönder, vad jag mindes fanns det knappt nån bra musik, en massa tomma ytor, spelet kändes lite själlöst.

Samtidigt har jag inga problem med förnyelse, gillar vad jag sett från TotK med Fuse t.ex. och crafting, så jag hoppas och tror att jag kommer ha mycket roligare med TotK.

Så bara för att man inte gillar allt som är nytt så är man ingen "cry baby". Allt nytt är inte med automatik bättre. Och folk kan ha olika smak utan att vi måste kränka varandra eller hur?

Medlem

Hoppas detta blir lika bra som Botw 😁!

Älskade allt med första spelet och tyckte vapensystemet var riktigt roligt! Skulle bli besviken om de hade gått ifrån det helt. Jag har nog spelat alla Zelda hittils och det är roligt att Nintendo inte är rädda för att innovera och lyckas göra nya upplevelser men samtidigt behålla nostalgin.

Redaktör
Ponny

Polariseringen! Det är sällan den är lika tydlig som i fallet med Breath of the Wilds vapenhantering. Jag spelar om det just nu (varför inte lägga 155 timmar till...? Nåväl, den här gången ska jag ju även köra expansionerna) och tycker grejen med vapnen skaver mest i början, då vapnen är som svagast. Sedan, som det nämnts lite här, har jag svårt att se just BotW gynnas av klassiska Zelda-vapen.

Men! The debatt goes on. Jag tycker fuse-systemet i Tears of the Kingdom känns som en logisk fortsättning på friheten i BotW. Dessutom kan det täta en del sprickor i systemet kring vapenslitage.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Metroid:

Om vapnen degraderade långsammare och gick att laga så skulle det vara helt okej, men det är värdelöst så som det är. Jag spelade igenom hela spelet på PC där man kunde ha oförstörbara vapen och andra mods och då blev det bättre. Saknar dock fortfarande det klassiska upplägget med vanliga 'dungeons'.

Tyvärr tror jag att BotW satte den nya standarden för hur alla Zelda kommer vara i fortsättningen så intresset för nya spel är absolut noll. Hoppas Nintendo går tillbaka till rötterna igen.

Det intressanta är att BotW på sätt och vis går tillbaka till de allra tidigaste rötterna. Friheten påminner starkt om den i första Zelda-spelet till NES (även om jag fattar att du pekar på andra saker). Men jag håller med dig här: saknar dungeons. Kan förstå varför dom valde bort sådana i BotW, men för mig är dungeons grädden på Zelda-moset.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av anon_331517:

Spelar ingen roll hur sunkigt det är. Folk kommer intala sig att de älskar det ändå, för att det bär namnet Zelda.

Lägstanivån på den här serien är dock orimlig. Ja, förutom...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag är en sån konstig person som spelade 100+ timmar av förra spelet, gillade det extremt mycket från början med all utforskning, men sedan så dök intresset, men då måste jag ändå klara av det (pga jag investerat så mycket tid... ). Blev för mycket av ett "checklista"/måste-hitta-alla-saker-spel till slut, som så många för open world spel tyvärr blir.

Grafiken var underbar, många quests var roliga och utmanande, striderna mot de antika fienderna var annorlunda, gillade att de kunde döda en med ett "skott" (gav en extra nerv i början av spelet).

Dock så var det för mycket återanvända assets, 3-4 varianter av samma fiende bara i annan färg, lite tråkigt. Även "dungeons" saknade mycket av fantasin och mystiken som fanns i alla andra Zelda-spel; vilket tyvärr är det jag brukar uppskatta mest i dessa spel. När man väl brukar komma till en dungeon så blir Zelda-spelen som ett annat spel, med ännu tätare mystik, hårdare strider, häftiga pussel osv, allt i sitt eget "format"/utseende, olika för varje dungeon. Dock, till min förvåning så hade de tagit bort denna grund-funktion från Zelda-spelen i BotW och bara gjort några pussel och en halvtråkig "boss", men det fanns inget unikt med varje dungeon (och det fanns helt klart för få!).

Om Tears... har lite "mindre hämta 100e saken"-quests och fler och nyanserade dungeons så kan det bli det perfekta spelet

Medlem

Det känns som att det är så många trötta uppföljare och remakes just nu med samma gamla formel. Kul att Nintendo är villiga att experimentera, utforska och gå i bräschen för vad man kan göra i ett spel. Hur bra eller dåligt det kommer vara är ju svårt att säga innan man har spelat det, men jag tycker det ser lovande ut iaf och kommer garanterat att testa.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det intressanta är att BotW på sätt och vis går tillbaka till de allra tidigaste rötterna. Friheten påminner starkt om den i första Zelda-spelet till NES (även om jag fattar att du pekar på andra saker). Men jag håller med dig här: saknar dungeons. Kan förstå varför dom valde bort sådana i BotW, men för mig är dungeons grädden på Zelda-moset.

Hoppas innerligt på dungeons, stora och riktigt utmanande.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tycker det är väl hårt omdöme, har full förståelse för folk som vuxit upp med en viss typ av spel och blir frälsta vid det, och vill hålla det kvar. Skulle inte beskriva dem som cry babies. Även om jag själv aldrig skulle köpa ett "nytt" Ocarina of time eller Twilight Princess (skittråkiga spel), så hoppas jag att Nintendo hittar en balans för att kunna leverera två separata "serier" av Zelda-spel, där jag kommer hålla mig till Botw-serien.

Men sen har du ju rätt förstås.
Man måste minnas att Zelda som spelserie stagnerade i försäljning ända tills Botw anlände och vände hela skutan. Så rent finansiellt och försäljningsmässigt så tror jag vi sett det sista riktigt påkostade "traditionella" Zelda-spelet. De som vill se mer av den typen av spel får nog vända sig till enklare tvådimensionella alster.

Tror du missar min poäng. Om folk vill tycka OoT är världens bästa spel för att det var det första de spelade, eller att det var så stort för att det var första stora 3D-äventyret ser jag absolut inte ned på det. Tvärtom har jag stor förståelse för att nostalgi är en stark psykologisk faktor för många. Men det är också en falsk trygghet som hämmar utveckling. Så många vill bara spela "samma" spel om och om igen. Jämför med filmserier Fast & Furious och MCU-filmer där det kommer väldigt snarlika filmer och väldigt många vallfärdar till biograferna - och om något avviker för mycket får det stark kritik och ses som det svagaste i serien. Detta har jag sett tydligt speciellt i det sistnämnda när det som vågar göra någonting annorlunda ses som ett svek nästan. Vilket jag nu ser mot Zelda-serien. "Åh, det hade inte temabaserade dungeons som ska klaras av i ordning för att få rätt föremål efter varje boss så jag kan ta mig till slutbossen - vilken skit!" läser jag ofta. Så för att förtydliga: det är inget fel att gilla att det varit så, problemet är bara när en vill ha det så om och om igen för all tid. Noll utveckling eller innovation. Det tycker jag är en tråkig inställning ej värd att haka upp sig på alltför mycket.

Skrivet av waverider:

@Gertzy: Så man är en "cry baby" för att man tyckte om nåt som det var? Tycker du att du ska tas på allvar när du uttrycker dig som du gör? Måste man vara elak? Nej.

Personligen gillade jag mycket av vad de gamla spelen kom med, de hade bra musik, dungeons med mycket känsla, roliga pussel och bossar. m.m. Jag är en av dem som inte gillade BotW, tyckte det var frustrerande på många sätt, vapen som ständigt gick sönder, vad jag mindes fanns det knappt nån bra musik, en massa tomma ytor, spelet kändes lite själlöst.

Samtidigt har jag inga problem med förnyelse, gillar vad jag sett från TotK med Fuse t.ex. och crafting, så jag hoppas och tror att jag kommer ha mycket roligare med TotK.

Så bara för att man inte gillar allt som är nytt så är man ingen "cry baby". Allt nytt är inte med automatik bättre. Och folk kan ha olika smak utan att vi måste kränka varandra eller hur?

Nej, det var inte vad jag skrev. Läs om, läs rätt. Om det inte räcker läs utvecklingen av resonemanget ovan. Ta sedan av dig offerkoftan och torka tårarna. Du får älska gamla spel hur mycket du vill. Mitt första Zelda jag spelade var A Link to the Past, och jag håller det fortfarande som ett av de bästa, men vill jag att alla kommande spel ska utgå från det för den sakens skull? Nä. Teknik, mekanik och så mycket annat utvecklas - och måste få göra det - och som sagt det är inte att ogilla allt nytt jag invänder mig mot så återigen missförstår du mig grovt - medvetet eller ej - utan att så många tycks tycka det är dåligt att det inte är som det alltid varit. Ren konservatism av ren pragmatisk grund, alltså. Det är vad jag kan tycka är inte bara fånigt utan direkt farligt. För jag vill inte ha "samma" spel 500 gånger om bara för att nostalgiker som vill spela OoT med viss variation inte ska väcka kritik. Att du inte håller med mig om att den enorma världen i BoTW är variationsrik, inlevelserik och fantastisk och mycket bättre och levande än i majoriteten av andra spel rör mig inte i ryggen. Jag är ingen diktator som tycker alla ska tycka som mig. Men jag ogillar konservatism och småsinthet och den kulturella förhindret av framåtrörelse det lätt leder till. Det är okej att föredra gamla spel, men spela om dem då istället för att kräva att allt nytt ska vara så. Igen och igen. Obs: säger inte att du säger det, men det är bara vad jag egentligen invänder mig mot och inte det du räknar upp.

Medlem

Vill gilla BOTW då jag älskar alla former av öppna spelvärldar, men det är så mycket små irritationsmoment som stör. Den låga fps:en och Vapen som går sönder var det värsta, men även utmattningen som får en att tappa taget när man klättrar, blir spelet roligare av dessa begränsningar? Inte för mig. Klarade 11 timmar innan jag gav upp.

Kollade upp Cemu och liknande nu till PC och det ser ju ut och vara helt suveränt! Bra fps, modda bort vapenhållbarheten och ta bort utmattning så har jag nog ett roligt spel sedan!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tror du missar min poäng. Om folk vill tycka OoT är världens bästa spel för att det var det första de spelade, eller att det var så stort för att det var första stora 3D-äventyret ser jag absolut inte ned på det. Tvärtom har jag stor förståelse för att nostalgi är en stark psykologisk faktor för många. Men det är också en falsk trygghet som hämmar utveckling. Så många vill bara spela "samma" spel om och om igen. Jämför med filmserier Fast & Furious och MCU-filmer där det kommer väldigt snarlika filmer och väldigt många vallfärdar till biograferna - och om något avviker för mycket får det stark kritik och ses som det svagaste i serien. Detta har jag sett tydligt speciellt i det sistnämnda när det som vågar göra någonting annorlunda ses som ett svek nästan. Vilket jag nu ser mot Zelda-serien. "Åh, det hade inte temabaserade dungeons som ska klaras av i ordning för att få rätt föremål efter varje boss så jag kan ta mig till slutbossen - vilken skit!" läser jag ofta. Så för att förtydliga: det är inget fel att gilla att det varit så, problemet är bara när en vill ha det så om och om igen för all tid. Noll utveckling eller innovation. Det tycker jag är en tråkig inställning ej värd att haka upp sig på alltför mycket.

Nej, det var inte vad jag skrev. Läs om, läs rätt. Om det inte räcker läs utvecklingen av resonemanget ovan. Ta sedan av dig offerkoftan och torka tårarna. Du får älska gamla spel hur mycket du vill. Mitt första Zelda jag spelade var A Link to the Past, och jag håller det fortfarande som ett av de bästa, men vill jag att alla kommande spel ska utgå från det för den sakens skull? Nä. Teknik, mekanik och så mycket annat utvecklas - och måste få göra det - och som sagt det är inte att ogilla allt nytt jag invänder mig mot så återigen missförstår du mig grovt - medvetet eller ej - utan att så många tycks tycka det är dåligt att det inte är som det alltid varit. Ren konservatism av ren pragmatisk grund, alltså. Det är vad jag kan tycka är inte bara fånigt utan direkt farligt. För jag vill inte ha "samma" spel 500 gånger om bara för att nostalgiker som vill spela OoT med viss variation inte ska väcka kritik. Att du inte håller med mig om att den enorma världen i BoTW är variationsrik, inlevelserik och fantastisk och mycket bättre och levande än i majoriteten av andra spel rör mig inte i ryggen. Jag är ingen diktator som tycker alla ska tycka som mig. Men jag ogillar konservatism och småsinthet och den kulturella förhindret av framåtrörelse det lätt leder till. Det är okej att föredra gamla spel, men spela om dem då istället för att kräva att allt nytt ska vara så. Igen och igen. Obs: säger inte att du säger det, men det är bara vad jag egentligen invänder mig mot och inte det du räknar upp.

Jo, den biten håller jag helt med om. Skulle nästan vilja påstå att det är ett måste att receptet byts ut för att en spelserie ska kännas fräsch och inte ska stagnera. Efter 2 väldigt snarliga uppföljare brukar det ofta gå utför och vara "början på slutet", se t.ex. Gears of War som blev rena sömnpillret efter att de två första spelen uttömt konceptet helt och sedan blev det bara mer och mer av samma i efterföljarna. I fallet med Zelda så skulle ju spelserien aldrig kunna växa och hitta ny publik om de bara siktar på att blidka en smal skara 80-talister som vill att alla Zelda-spel ska vara uppföljare på Ocarina of Time. Däremot tycker jag Nintendo kan fortsätta mer mindre påkostade projekt även för de traditionella Zelda-spelen, som med t.ex. Link's Awakening.

Skrivet av SID 6.7:

Kollade upp Cemu och liknande nu till PC och det ser ju ut och vara helt suveränt! Bra fps, modda bort vapenhållbarheten och ta bort utmattning så har jag nog ett roligt spel sedan!

Låter inget vidare faktiskt. Antar att du vill spela det moddat med odödlighet också så man slipper ta hänsyn till hälsan med? Stamina-funktionen är ju helt essentiell för att göra det roligt att klättra i Botw, helt hjärndött om du frågar mig att ta bort den...

Medlem
Skrivet av lasselason:

Du kommer kunna kombinera vapen med olika saker som gör hållbarheten högre. I senaste videon säger Anouma att det kommer höja durabiliteten. Vi vet inte än om det innebär att du kan göra vapen oförstörbara men det är ett nytt system med ”fusninig” som är bekräftat. Man kan ju tänka sig att man kan kombinera ett svärd med en diamant t.ex. Han kombinerar en kvist med en sten i videon, efter det slår han ner två fiender utan att pinnen går sönder, de går vanligtvis sönder på ett par slag så det blir mycket högre hållbart efter fusningen.

Mitt största problem med systemet var inte att vapen gick sönder, utan att det ofta kändes som ett svärd höll lika lite som en kvist typ. Det var lite väl obalanserat helt enkelt (enligt mig). Och jag tror att Fuse kommer lösa det galant, för även om det kanske inte blir oförstörbart blir det nog ändå betydligt mer hållbart än tidigare så det tycks vara ett steg i rätt riktning. För visst, förstår tanken med att du inte ska hålla dig fast vid ett och samma vapen spelet igenom, men det kändes ofta som det höll fem slag och när det gick sönder mitt i en strid med typ fem+ fiender blev det bara jobbigt. Det fick mig inte att stänga av som många andra tycks ha gjort men jag välkomnar ändå mer balans till det!

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det intressanta är att BotW på sätt och vis går tillbaka till de allra tidigaste rötterna. Friheten påminner starkt om den i första Zelda-spelet till NES (även om jag fattar att du pekar på andra saker). Men jag håller med dig här: saknar dungeons. Kan förstå varför dom valde bort sådana i BotW, men för mig är dungeons grädden på Zelda-moset.

Precis, de tidigare 3D-äventyren kunde inte mäta sig med de två första spelens öppenhet - mycket på grund av tekniska hinder såklart - och styrkan i BoTW är enligt mig att det faktiskt kan göra det. Med mycket mer detalj och variation också. Och de olika miljöerna är inte bara estetiskt, utan snön på ett högt berg får dig att frysa och en het öken får dig lätt överhettad - om du inte har rätt utrustning - vilket är en realism (eller snarare trovärdighet) som få andra spel lever upp till. Saknade inte dungeons personligen, men utifrån den läckta artbooken från samlarutgåvan så tycks temabaserade dungeons återkomma i TotK - men då det fortfarande är ett open world spel kommer det inte krävas att de klaras av i någon speciell ordning, eller alls, utan blir mer en fördel om du hittar och klarar dem. Vissa tycks också ha föremål du kan samla på dig som sedan kan användas i andra dungeons så de som gillar backtracking lär älska det hehe. Så det verkar som de helt enkelt försöker pleasa så många som möjligt genom att titta både bakåt och framåt. Ge oss det bästa av två världar. Vilket aldrig kan skada. Vill man inte utforska grottorna kommer det antagligen inte behövas utan då finns så mycket annat att göra. Men det blir ju också att missa massa upplevelser - och antagligen föremål - som underlättar äventyret i övrigt. Så utforskningen uppmuntras uppenbarligen. Som i första spelen.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Mitt största problem med systemet var inte att vapen gick sönder, utan att det ofta kändes som ett svärd höll lika lite som en kvist typ. Det var lite väl obalanserat helt enkelt (enligt mig). Och jag tror att Fuse kommer lösa det galant, för även om det kanske inte blir oförstörbart blir det nog ändå betydligt mer hållbart än tidigare så det tycks vara ett steg i rätt riktning. För visst, förstår tanken med att du inte ska hålla dig fast vid ett och samma vapen spelet igenom, men det kändes ofta som det höll fem slag och när det gick sönder mitt i en strid med typ fem+ fiender blev det bara jobbigt. Det fick mig inte att stänga av som många andra tycks ha gjort men jag välkomnar ändå mer balans till det!

Precis, de tidigare 3D-äventyren kunde inte mäta sig med de två första spelens öppenhet - mycket på grund av tekniska hinder såklart - och styrkan i BoTW är enligt mig att det faktiskt kan göra det. Med mycket mer detalj och variation också. Och de olika miljöerna är inte bara estetiskt, utan snön på ett högt berg får dig att frysa och en het öken får dig lätt överhettad - om du inte har rätt utrustning - vilket är en realism (eller snarare trovärdighet) som få andra spel lever upp till. Saknade inte dungeons personligen, men utifrån den läckta artbooken från samlarutgåvan så tycks temabaserade dungeons återkomma i TotK - men då det fortfarande är ett open world spel kommer det inte krävas att de klaras av i någon speciell ordning, eller alls, utan blir mer en fördel om du hittar och klarar dem. Vissa tycks också ha föremål du kan samla på dig som sedan kan användas i andra dungeons så de som gillar backtracking lär älska det hehe. Så det verkar som de helt enkelt försöker pleasa så många som möjligt genom att titta både bakåt och framåt. Ge oss det bästa av två världar. Vilket aldrig kan skada. Vill man inte utforska grottorna kommer det antagligen inte behövas utan då finns så mycket annat att göra. Men det blir ju också att missa massa upplevelser - och antagligen föremål - som underlättar äventyret i övrigt. Så utforskningen uppmuntras uppenbarligen. Som i första spelen.

Ja jag känner också att fusningen kommer funka för de som inte klickade med hur det var i Botw, jag tyckte som sagt att det bidrog på ett positivt sätt men ser ändå fram emot förändring, som sagt, nyskapande istället för stagnation.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, den biten håller jag helt med om. Skulle nästan vilja påstå att det är ett måste att receptet byts ut för att en spelserie ska kännas fräsch och inte ska stagnera. Efter 2 väldigt snarliga uppföljare brukar det ofta gå utför och vara "början på slutet", se t.ex. Gears of War som blev rena sömnpillret efter att de två första spelen uttömt konceptet helt och sedan blev det bara mer och mer av samma i efterföljarna. I fallet med Zelda så skulle ju spelserien aldrig kunna växa och hitta ny publik om de bara siktar på att blidka en smal skara 80-talister som vill att alla Zelda-spel ska vara uppföljare på Ocarina of Time. Däremot tycker jag Nintendo kan fortsätta mer mindre påkostade projekt även för de traditionella Zelda-spelen, som med t.ex. Link's Awakening.

Precis, föredrar man äldre spel är det inget fel med att göra så - men spela om dem istället för att kräva allt nytt ska vara precis så. Vi andra rör oss gärna framåt istället, och visst kan det innebära "some hit and misses" och allt blir inte perfekt - men det är inte heller poängen. Att försöka och misslyckas är betydligt mer intressant än att bara stå still och göra det enkla och säkra. Och som du säger kan det ju vara bra att dela upp serien - med en huvudlinje som fortsätter på BoTW och dess öppenhet och utvecklar det, och sidospår som kan experimentera eller bara återgå till äldre koncept för dem som vill ha det - så alla kan få sin bit av kakan. Gillar jag det första och inte det andra undviker jag bara andra och inte mer med det. Då har vi ändå alternativ. Men att det andra alternativet skulle vara det enda som många tycks vilja ser jag inte som speciellt hälsosamt och trovärdigt.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Låter inget vidare faktiskt. Antar att du vill spela det moddat med odödlighet också så man slipper ta hänsyn till hälsan med? Stamina-funktionen är ju helt essentiell för att göra det roligt att klättra i Botw, helt hjärndött om du frågar mig att ta bort den...

Då var det ju tur att att jag inte frågade dig, för det svaret hade varit tråkigt att få.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det intressanta är att BotW på sätt och vis går tillbaka till de allra tidigaste rötterna. Friheten påminner starkt om den i första Zelda-spelet till NES (även om jag fattar att du pekar på andra saker). Men jag håller med dig här: saknar dungeons. Kan förstå varför dom valde bort sådana i BotW, men för mig är dungeons grädden på Zelda-moset.

Ja, så är det ju och det är en grej jag uppskattar med BotW. Hade vapnen inte gått sönder stup i kvarten och det hade klassiska dungeons skulle det vara klockrent. De hade kunnat ha med shrines också för att skapa lite variation, men inte som ersättare.


signatur

Jätteintressant information.

Avstängd

När jag hört Shigeru Miyamoto och Eiji Aonuma prata om hur BotW skapades så har de sagt att de började med ett grönt fält och sen bara la till saker om och om igen tills det blev vad det blev.

Den designprocessen förklarar enligt mig ganska mycket, också det som kan anses vara negativt eller konstigt med spelet. Alla nya spelsystem anpassades efter det man redan hade byggt, istället för att man kanske hade en färdig plan från början.

Det gör spelet unikt(och bästa öppna världen imo) men också så att det känns lite som ett hopkok med en massa delar som kanske inte är superutvecklade eller invecklade var för sig.

Alla enskilda delar klaras ju ut ganska snabbt, t.o.m. Divine beastsen.

Exempelvis är mitten av kartan bäst designad och innehållsrikast medan vissa omkringliggande regioner är väldigt tomma.

Och korokskogen är en egen instans eftersom de inte lyckades baka in den i den öppna världen på ett bra sätt.

Eftersom Tears of the Kingdom utspelar sig på samma färdiga karta som innan har de förhoppningsvis skapat något stort och mer invecklat den här gången.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Gertzy:

Precis, de tidigare 3D-äventyren kunde inte mäta sig med de två första spelens öppenhet - mycket på grund av tekniska hinder såklart - och styrkan i BoTW är enligt mig att det faktiskt kan göra det. Med mycket mer detalj och variation också. Och de olika miljöerna är inte bara estetiskt, utan snön på ett högt berg får dig att frysa och en het öken får dig lätt överhettad - om du inte har rätt utrustning - vilket är en realism (eller snarare trovärdighet) som få andra spel lever upp till. Saknade inte dungeons personligen, men utifrån den läckta artbooken från samlarutgåvan så tycks temabaserade dungeons återkomma i TotK - men då det fortfarande är ett open world spel kommer det inte krävas att de klaras av i någon speciell ordning, eller alls, utan blir mer en fördel om du hittar och klarar dem. Vissa tycks också ha föremål du kan samla på dig som sedan kan användas i andra dungeons så de som gillar backtracking lär älska det hehe. Så det verkar som de helt enkelt försöker pleasa så många som möjligt genom att titta både bakåt och framåt. Ge oss det bästa av två världar. Vilket aldrig kan skada. Vill man inte utforska grottorna kommer det antagligen inte behövas utan då finns så mycket annat att göra. Men det blir ju också att missa massa upplevelser - och antagligen föremål - som underlättar äventyret i övrigt. Så utforskningen uppmuntras uppenbarligen. Som i första spelen.

Intressant. Det visste jag inte (läckta artbooken, alltså). Men den tanken gillar jag: att spelet både blickar framåt och bakåt. Gillar att den här experimentlustan finns. Visst, en del av mig hade önskat mig ett "helt nytt" Zelda, som t.ex. Wind Waker. Det har ändå gått sex år sedan Breath of the Wild. Samtidigt har jag en känsla av att alla kort ännu inte har spelats ut.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nej, det var inte vad jag skrev. Läs om, läs rätt. Om det inte räcker läs utvecklingen av resonemanget ovan. Ta sedan av dig offerkoftan och torka tårarna. Du får älska gamla spel hur mycket du vill. Mitt första Zelda jag spelade var A Link to the Past, och jag håller det fortfarande som ett av de bästa, men vill jag att alla kommande spel ska utgå från det för den sakens skull? Nä. Teknik, mekanik och så mycket annat utvecklas - och måste få göra det - och som sagt det är inte att ogilla allt nytt jag invänder mig mot så återigen missförstår du mig grovt - medvetet eller ej - utan att så många tycks tycka det är dåligt att det inte är som det alltid varit. Ren konservatism av ren pragmatisk grund, alltså. Det är vad jag kan tycka är inte bara fånigt utan direkt farligt. För jag vill inte ha "samma" spel 500 gånger om bara för att nostalgiker som vill spela OoT med viss variation inte ska väcka kritik. Att du inte håller med mig om att den enorma världen i BoTW är variationsrik, inlevelserik och fantastisk och mycket bättre och levande än i majoriteten av andra spel rör mig inte i ryggen. Jag är ingen diktator som tycker alla ska tycka som mig. Men jag ogillar konservatism och småsinthet och den kulturella förhindret av framåtrörelse det lätt leder till. Det är okej att föredra gamla spel, men spela om dem då istället för att kräva att allt nytt ska vara så. Igen och igen. Obs: säger inte att du säger det, men det är bara vad jag egentligen invänder mig mot och inte det du räknar upp.

Mycket möjligt jag missuppfattade vissa saker du skrev, dock inte medvetet. Finns ingen offerkofta, däremot mår jag dåligt av att läsa när folk är onödigt taskiga mot varandra. Förstår att vi alla är olika och att man kan bli frusterad på andra människor som man anser har irriterande eller ohälsosamma beteende som kanske gör att man själv blir sur. Men tycker ändå inte att det är ok att kalla varandra för kränkande saker. Därför kanske jag missuppfattande en del saker du skrev för att jag blev upprörd över ditt uttryck "crybaby" och att man då inte ens var värd att bli lyssnad på. Off-topic: Tror snarare att genom vänlighet så kommer man mycket längre! Tror också att om folk generellt hade varit trevligare och mer förstående mot varandra så hade vi kunnat lösa många problem här i världen.

Håller helt med dig att det hade varit tråkigt att spela exakt samma spel om och om igen. Så jag ser gärna förändring, däremot så störde jag mig på en del saker i just BotW som förstörde spelet för mig. Annars kan jag säga utan problem att jag överlag älskar välgjorda open-world-spel, håller med om att BotW hade bra sidor också som just öppenheten och friheten att gå var du vill. Men för mig så förstördes det positiva med det negativa som jag nämnde sist, trasiga vapen, precis som du nämnde själv - svärd som kändes som kvistar t.ex. Fanns fler saker som jag tyckte var jobbiga, som t.ex. att det inte fanns nån karta alls, eller ens möjligheten till att hitta en karta för de som ville ha en. Och man fick själv komma på alla maträtter vad jag förstod det som iaf. Fanns väl inga recept alls? Kände mig ofta extremt utelämnad och frustrerad över att det var så svårt att göra framsteg i spelet. Slutligen så var fienderna lite väl overpowered tyckte jag. Man dog ofta på 1-2 slag trots att jag skaffat många heart containers. Eller kanske bara var jag som sög på spelet? Iaf så tyckte jag det negativa tog över.

Open-world som t.ex. Witcher 3 är mycket mer min stil då det finns recept och kartor där t.ex.

TotK verkar mer lovande - Fuse systemet verkar grymt och craftingen också. Om där kommer finnas klassiska dungeons så kan det verkligen få det positiva att ta över - hoppas!

Medlem
Skrivet av waverider:

Mycket möjligt jag missuppfattade vissa saker du skrev, dock inte medvetet. Finns ingen offerkofta, däremot mår jag dåligt av att läsa när folk är onödigt taskiga mot varandra. Förstår att vi alla är olika och att man kan bli frusterad på andra människor som man anser har irriterande eller ohälsosamma beteende som kanske gör att man själv blir sur. Men tycker ändå inte att det är ok att kalla varandra för kränkande saker. Därför kanske jag missuppfattande en del saker du skrev för att jag blev upprörd över ditt uttryck "crybaby" och att man då inte ens var värd att bli lyssnad på. Off-topic: Tror snarare att genom vänlighet så kommer man mycket längre! Tror också att om folk generellt hade varit trevligare och mer förstående mot varandra så hade vi kunnat lösa många problem här i världen.

Håller helt med dig att det hade varit tråkigt att spela exakt samma spel om och om igen. Så jag ser gärna förändring, däremot så störde jag mig på en del saker i just BotW som förstörde spelet för mig. Annars kan jag säga utan problem att jag överlag älskar välgjorda open-world-spel, håller med om att BotW hade bra sidor också som just öppenheten och friheten att gå var du vill. Men för mig så förstördes det positiva med det negativa som jag nämnde sist, trasiga vapen, precis som du nämnde själv - svärd som kändes som kvistar t.ex. Fanns fler saker som jag tyckte var jobbiga, som t.ex. att det inte fanns nån karta alls, eller ens möjligheten till att hitta en karta för de som ville ha en. Och man fick själv komma på alla maträtter vad jag förstod det som iaf. Fanns väl inga recept alls? Kände mig ofta extremt utelämnad och frustrerad över att det var så svårt att göra framsteg i spelet. Slutligen så var fienderna lite väl overpowered tyckte jag. Man dog ofta på 1-2 slag trots att jag skaffat många heart containers. Eller kanske bara var jag som sög på spelet? Iaf så tyckte jag det negativa tog över.

Open-world som t.ex. Witcher 3 är mycket mer min stil då det finns recept och kartor där t.ex.

TotK verkar mer lovande - Fuse systemet verkar grymt och craftingen också. Om där kommer finnas klassiska dungeons så kan det verkligen få det positiva att ta över - hoppas!

Tycker det är gemensamt problem för både Botw och Witcher 3. Och även Skyrim och många fler spel. Allt detta samlande för att göra mer eller mindre menlösa potions, som blir än mer menlösa när man spelat spelen i 25 timmar och levlat upp samt lärt sig stidssystemen utan och innan. Tycker det mest bara blir ett evigt tvångsmässigt samlande av skräp man aldrig använder till någonting.

Här tycker jag därför Totk är något stort på spåren; äntligen verkar man få användning för alla monster parts och annat bråte till att leka runt med spelets nya vapensystem, istället för att bara göra ändlösa mängder potions och maträtter.

Medlem
Skrivet av waverider:

Mycket möjligt jag missuppfattade vissa saker du skrev, dock inte medvetet. Finns ingen offerkofta, däremot mår jag dåligt av att läsa när folk är onödigt taskiga mot varandra. Förstår att vi alla är olika och att man kan bli frusterad på andra människor som man anser har irriterande eller ohälsosamma beteende som kanske gör att man själv blir sur. Men tycker ändå inte att det är ok att kalla varandra för kränkande saker. Därför kanske jag missuppfattande en del saker du skrev för att jag blev upprörd över ditt uttryck "crybaby" och att man då inte ens var värd att bli lyssnad på. Off-topic: Tror snarare att genom vänlighet så kommer man mycket längre! Tror också att om folk generellt hade varit trevligare och mer förstående mot varandra så hade vi kunnat lösa många problem här i världen.

Håller helt med dig att det hade varit tråkigt att spela exakt samma spel om och om igen. Så jag ser gärna förändring, däremot så störde jag mig på en del saker i just BotW som förstörde spelet för mig. Annars kan jag säga utan problem att jag överlag älskar välgjorda open-world-spel, håller med om att BotW hade bra sidor också som just öppenheten och friheten att gå var du vill. Men för mig så förstördes det positiva med det negativa som jag nämnde sist, trasiga vapen, precis som du nämnde själv - svärd som kändes som kvistar t.ex. Fanns fler saker som jag tyckte var jobbiga, som t.ex. att det inte fanns nån karta alls, eller ens möjligheten till att hitta en karta för de som ville ha en. Och man fick själv komma på alla maträtter vad jag förstod det som iaf. Fanns väl inga recept alls? Kände mig ofta extremt utelämnad och frustrerad över att det var så svårt att göra framsteg i spelet. Slutligen så var fienderna lite väl overpowered tyckte jag. Man dog ofta på 1-2 slag trots att jag skaffat många heart containers. Eller kanske bara var jag som sög på spelet? Iaf så tyckte jag det negativa tog över.

Open-world som t.ex. Witcher 3 är mycket mer min stil då det finns recept och kartor där t.ex.

TotK verkar mer lovande - Fuse systemet verkar grymt och craftingen också. Om där kommer finnas klassiska dungeons så kan det verkligen få det positiva att ta över - hoppas!

Absolut, du har en stor poäng i vänlighet räcker mycket längre och världen hade varit en mycket bättre om alla bara bestämde sig för att vara trevliga mot varandra istället för så stora skitar som möjligt (obs: pratar generellt nu och inte om dig personligen). Sen trodde jag inte crybaby skulle uppfattas så kränkande utan mer retsamt men kan absolut se ditt perspektiv nu. Så jag backar härmed något steg och ursäktar det onödigt hårda ordvalet.

Ja, det är konstigt hur olika det kan kännas för spelare. För mig var det absolut ett minus att vapnen gick sönder (ibland lite för lätt som sagt) men det fick mig aldrig att stänga av - precis som lite duggregn inte får mig att vända i dörren och låta bli att gå ut. Småirriterande visst, men inte så big deal. För mig. För vissa är det ju onekligen det, och jag tror och hoppas verkligen Nintendo lyssnat till det så Tears of the Kingdom kan tilltala både oss redan frälsta och er som behöver övertygas lite extra för att ge det en chans trots allt. Med fienders hälsa och slagkraft kommer det nog tyvärr inte justeras något ofantligt (obs: endast personlig reflektion, ingenting de har pratat om) men var det fiender jag inte kunde besegra hittade jag istället sätt att smyga runt dem så för mig var det aldrig något extremt minus heller. Tror inte att svårighetsgrader eller så kommer införas utan det är nog som det är.

Ja, det har ju spekulerats om dungeons som enligt den läckta artbooken från samlarutgåvan så kommer det ju finnas mer temabaserade grottor så jag tror återigen de har försökt hitta en balans mellan vad de kan göra nytt utifrån BoTW men också ta tillbaka från äldre spel för att pleasa så stor spelarbas som möjligt. Och är det bästa av två världar ser jag absolut ingenting negativt i det.

Medlem

@Gertzy: Jo det känns ju verkligen som om Nintendo tagit åt sig av den kritik som fanns mot BotW, efter att nu ha sett alla trailers gjorde jag faktiskt en förhandsbokning på TotK häromkvällen. Förutom Fuse gillar jag också att det verkligen känns som om Link inte alls kommer att vara lika ensam som i BotW och världen känns mer detaljerad också. Samt att det ju verkligen ser ut som om klassiska dungeons kommer tillbaka. Tror verkligen att jag kommer gilla det här!

123
Skriv svar