Den stora tråden om Starfield

Medlem

Alltså, andra spel kan vara bra, men bara Bethesdas rollspel ger mig världar att vandra runt och leva i.
Jag vill kunna plocka upp, vrida och vända på varenda pinal jag ser, jag vill släpa hem onödiga prylar från avlägsna hålor och belamra mitt hem/skepp med dom. Jag vill gå vilse. Jag vill upptäcka!

Åren mellan varje nytt Bethesdasläpp är i princip förlorade år då man "håller till godo" med andra spel.

Gillade inte byggandet i Fallout 4 och det kommer troligtvis inte vara någon favoritsyssla för mig i Starfield heller, men det finns ju så mycket annat att göra i Bethesdaspel!

Tokhypad och kan inte vänta tills Juni då vi får se mera.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag tycker inte de "lovat guld och gröna skogar". Mycket av det som de pratar om och visas i de två stora trailers som släpps har funnnits i liknande element i t.ex. Fallout 4. Sen att de säger att det är deras mest ambitösa spel hittills är väl inte konstigt, det ser ut att vara det. Sen om man själv läser in för mycket mellan raderna och hypar spelet är en annan sak. Jag inser att mycket av de tusen planeterna kommer vara procedurellt genererat. Har spelat Elite Dangerous och No Mans Sky och det är likadant där fast på olika platser på skalan.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag tycker inte de "lovat guld och gröna skogar". Mycket av det som de pratar om och visas i de två stora trailers som släpps har funnnits i liknande element i t.ex. Fallout 4. Sen att de säger att det är deras mest ambitösa spel hittills är väl inte konstigt, det ser ut att vara det. Sen om man själv läser in för mycket mellan raderna och hypar spelet är en annan sak. Jag inser att mycket av de tusen planeterna kommer vara procedurellt genererat. Har spelat Elite Dangerous och No Mans Sky och det är likadant där fast på olika platser på skalan.

Jag ser fram mot att hitta nån trevlig öde planet och bygga en bas där 😁

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag ser fram mot att hitta nån trevlig öde planet och bygga en bas där 😁

Bygga baser är kul, men problemet med öde planeter är att de har lite content. Även om du lämnar planeten så kanske skalan på "galaxen" gör att du ligger långt borta från planeten i långa perioder och då gör det basen överflödig, och kanske ett bas-skepp är bättre. Hade samma erfarenhet i Empyrion där jag genererade en galax med 40000 system, att hoppa x 100 ljusår för att lämna av lite resurser som du borrat blir jobbigt. Alternativ till bas-skepp är outposts/caches där du lagrar prylar lite distribuerat över "galaxen" för att slippa åka långt.

För att citera Hitchhikers guide:

Citat:

Space, is big. Really big. You just won't believe how vastly hugely mind-bogglingly big it is. I mean, you may think it's a long way down the road to the chemist, but that's just peanuts to space.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Bygga baser är kul, men problemet med öde planeter är att de har lite content. Även om du lämnar planeten så kanske skalan på "galaxen" gör att du ligger långt borta från planeten i långa perioder och då gör det basen överflödig, och kanske ett bas-skepp är bättre. Hade samma erfarenhet i Empyrion där jag genererade en galax med 40000 system, att hoppa x 100 ljusår för att lämna av lite resurser som du borrat blir jobbigt. Alternativ till bas-skepp är outposts/caches där du lagrar prylar lite distribuerat över "galaxen" för att slippa åka långt.

För att citera Hitchhikers guide:

Jag ser inte det som nåt problem. Det hade varit overkligt om alla planeter var fulla av content, jag vill ändå ha det lite realistiskt. Jag tror dock man kommer kunna göra hopp, typ "fast travel" direkt mellan planeterna om man vill. Basskepp har man ju också för degligt bruk 👌

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag ser inte det som nåt problem. Det hade varit overkligt om alla planeter var fulla av content, jag vill ändå ha det lite realistiskt. Jag tror dock man kommer kunna göra hopp, typ "fast travel" direkt mellan planeterna om man vill. Basskepp har man ju också för degligt bruk 👌

Man får väl se hur det fungerar med baser. Det kanske finns öde planeter som har väldigt mycket resurser som hjälper basen, även om den ligger långt ute i yttre systemen.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Däremot har de ju lovat guld och gröna skogar men folk behöver tagga ner lite:)

Exakt vad har dom lovat som låter som guld och gröna skogar?

Att det finns 1000 planeter? Om det är unika planeter eller mycket klippa&klistra får väl tiden utvisa, men det låter inte ett dugg långsökt för mig. I övrigt så har dom inte släppt speciellt mycket information om spelet ännu, så återigen, vad exakt låter som guld och gröna skogar?

Medlem

Hoppas verkligen det är ett långt bra spel man bara kan leva sig in i. Lär då lägga hela höstspelandet på just starfield.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Exakt vad har dom lovat som låter som guld och gröna skogar?

Att det finns 1000 planeter? Om det är unika planeter eller mycket klippa&klistra får väl tiden utvisa, men det låter inte ett dugg långsökt för mig. I övrigt så har dom inte släppt speciellt mycket information om spelet ännu, så återigen, vad exakt låter som guld och gröna skogar?

Bethesda har hypat spelet som det största och mest ambitiösa spel dem någonsin har gjort. Dem har drömt om att göra det i många år men tekniken har aldrig varit redo.

Förrän nu.

Den hypen lovar guld och gröna skogar med tanke på vad dem tidigare har skapat.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Ser sjukt mycket fram emot detta! Lika bra att lägga korten på bordet, för mig är det årets störsts spel släpp i år 😀

Medlem
Skrivet av Freakon:

Bethesda har hypat spelet som det största och mest ambitiösa spel dem någonsin har gjort. Dem har drömt om att göra det i många år men tekniken har aldrig varit redo.

Förrän nu.

Den hypen lovar guld och gröna skogar med tanke på vad dem tidigare har skapat.

Låter lite som du övertolkar vad de sa. De nämnde saker som hur många fler dialoger det är i Starfield än deras tidigare spel. Skyrim och Fallout 4 hade sina kartor att knalla runt i, här man kan åka runt och landa med skepp på cirka tusen planeter. Man kan bygga en bas som i Fallout 4, men här kan man också designa sitt rymdskepp med olika moduler också. Tycker det verkar rimligt att det är deras största och mest ambitiösa spel hittills.

De som var duktiga på att lova guld och gröna skogar är CDPR angående Cyberpunk 2077. Ett bra spel i slutändan, men de lovade alldeles för mycket.

När det gäller Starfield är jag och andra oroliga för är buggar och tekniska problem. Får se hur mycket som finns här med tanke på att det blev försenat. Men även om det fanns buggar i Skyrim kunde jag spela igenom det utan problem redan vid release.

Medlem
Skrivet av Lukan:

Tänk nu på att det är Bethesda vi pratar om med ett spel i Creation Engine 2, det kommer vara laggigt, dåligt optimerat, buggigt, glitchar, pajade quests etc.. MEN efter ett par månader kommer det bli bra.. häng inte på låset.. ni kommer bli besvikna.. ni har väl lirat fallout och elder scrolls? Det behövs alltid patchas upp innan man kan njuta!

Laggigt har det väl aldrig varit.. Iaf inte för mig. Buggigt och glitchigt ja... Men det ser jag inte som nåt negativt när det kommer till tes o fallout... Det är ju det som gör det mysigt... Trasiga quest har jag inte upplevt faktiskt... Inte så det förstört spelet isf.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Freakon:

Bethesda har hypat spelet som det största och mest ambitiösa spel dem någonsin har gjort. Dem har drömt om att göra det i många år men tekniken har aldrig varit redo.

Förrän nu.

Den hypen lovar guld och gröna skogar med tanke på vad dem tidigare har skapat.

Ja för DEM kanske inte tekniken varit på deras sida. Dom använder ju deras egna gamla motor. Den e ju inte direkt bra, men det spelar inte så stor roll när dom kommer sälja miljoner ex iaf. Just för att det är skyrim i rymden. Jag gillar ju dock creation engine.

Och vad har dom tidigare skapat? Ja några av de mest minnesvärda spelen någonsin


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Ja för DEM kanske inte tekniken varit på deras sida. Dom använder ju deras egna gamla motor. Den e ju inte direkt bra, men det spelar inte så stor roll när dom kommer sälja miljoner ex iaf. Just för att det är skyrim i rymden. Jag gillar ju dock creation engine.

Och vad har dom tidigare skapat? Ja några av de mest minnesvärda spelen någonsin

Jag skulle vilja påstå att deras motor är fantastisk. Skulle också vilja påstå att det är mycket tack vare den som tidigare spel varit så älskade av så många under så lång tid. Har du själv utvecklat i den motorn och jämfört mot att utveckla i andra motorer, eller vad baserar du att den inte skulle vara bra på?

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag skulle vilja påstå att deras motor är fantastisk.

Jupp, modd-vänligare motor får man leta efter, det är ju tack vare den som Bethesda-spelen har fått en sådan oerhört stor modd-community.

eld
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jupp, modd-vänligare motor får man leta efter, det är ju tack vare den som Bethesda-spelen har fått en sådan oerhört stor modd-community.

Yep, motorn är en ganska standard inhouse motor med sina för och nackdelar, men sättet de lagt upp datan för världen är ovärdeligt för moddare!

Det är därför deras spel är några av de mest moddade spelen där ute.

eld
Medlem
Skrivet av Fulci:

Låter lite som du övertolkar vad de sa. De nämnde saker som hur många fler dialoger det är i Starfield än deras tidigare spel. Skyrim och Fallout 4 hade sina kartor att knalla runt i, här man kan åka runt och landa med skepp på cirka tusen planeter. Man kan bygga en bas som i Fallout 4, men här kan man också designa sitt rymdskepp med olika moduler också. Tycker det verkar rimligt att det är deras största och mest ambitiösa spel hittills.

De som var duktiga på att lova guld och gröna skogar är CDPR angående Cyberpunk 2077. Ett bra spel i slutändan, men de lovade alldeles för mycket.

När det gäller Starfield är jag och andra oroliga för är buggar och tekniska problem. Får se hur mycket som finns här med tanke på att det blev försenat. Men även om det fanns buggar i Skyrim kunde jag spela igenom det utan problem redan vid release.

Starfield är ju ett av spelen de sagt absolut minst om, det enda de pratat om är det som redan är inne i spelet, allt annat har de varit försiktiga med, de lärde sig en hel del om att inte försöka måla upp en bild av spelet och istället låta spelet tala för sig själv.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag skulle vilja påstå att deras motor är fantastisk. Skulle också vilja påstå att det är mycket tack vare den som tidigare spel varit så älskade av så många under så lång tid. Har du själv utvecklat i den motorn och jämfört mot att utveckla i andra motorer, eller vad baserar du att den inte skulle vara bra på?

Alltså det är ju känt att deras motor är föråldrad. Behöver inte ha utvecklat i den för att veta det. Den saknar många tekniker som är standard i många andra motorer. Har aldrig suttit med just den motorn men jag har utvecklat i UE, Unity, godot och även skrivit egna motorer. Skrev aldrig att spelen var dåliga och skrev dessutom jag gillade creation engine just för hur den är och den passar till den typen av spel. Så fattar inte riktigt vad du undrar med ditt svar?


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Alltså det är ju känt att deras motor är föråldrad. Behöver inte ha utvecklat i den för att veta det. Den saknar många tekniker som är standard i många andra motorer. Har aldrig suttit med just den motorn men jag har utvecklat i UE, Unity, godot och även skrivit egna motorer. Skrev aldrig att spelen var dåliga och skrev dessutom jag gillade creation engine just för hur den är och den passar till den typen av spel. Så fattar inte riktigt vad du undrar med ditt svar?

Jag menade inget negativt, utan undrar helt enkelt bara mer specifikt var det är som gör motorn "inte bra". Så många som skriver att den är gammal och dålig, men får nästan aldrig några bra svar på vad som anses vara dåligt. Motorn har naturligtvis uppdaterats under åren precis som alla andra motorer. Många av "felen" eller "buggarna" osv som brukar nämnas är också ofta pga exempelvis fysikmotorn eller andra delar av spelen som inte är motorns fel (samma fel skulle kunna uppstå i andra motorer om man bygger samma spel osv) och som kan bytas ut eller byggas om utan att byta motorn. Jag har heller aldrig spelat ett spel liknande Bethesdas spel som varit gjort i en annan motor som känts "bättre". Min känsla är att det blivit en grej att klaga på motorn men att det ofta är ogrundat och mer ett drev än baserat på något riktigt. Av allt jag läst om motorn låter det som det bästa valet för den här typen av spel om man jämför med andra vanliga motorer. Men jag är absolut ingen expert och ingen spelutvecklare själv, därav min fråga om du hade något mer specifikt om varför du anser att motorn är "inte bra". Det är ju i mångt och mycket tack vare motorn som vi fått våra älskade spel med alla moddar osv. Inget illa menat alltså om min fråga tolkades så, utan mer nyfikenhet från min sida.

Medlem
Skrivet av eld:

Yep, motorn är en ganska standard inhouse motor med sina för och nackdelar, men sättet de lagt upp datan för världen är ovärdeligt för moddare!

Det är därför deras spel är några av de mest moddade spelen där ute.

Möjligheterna att modda och skapa eget content är fördelen med Bethesda spel. Har hellre det än en fysikmotor eller raytracing.

Medlem
Skrivet av Lukan:

Tänk nu på att det är Bethesda vi pratar om med ett spel i Creation Engine 2, det kommer vara laggigt, dåligt optimerat, buggigt, glitchar, pajade quests etc.. MEN efter ett par månader kommer det bli bra.. häng inte på låset.. ni kommer bli besvikna.. ni har väl lirat fallout och elder scrolls? Det behövs alltid patchas upp innan man kan njuta!

Äh, sluta överdriva. Det enda spelet från Bethesda som varit ospelbart vid launch har varit FO76.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Äh, sluta överdriva. Det enda spelet från Bethesda som varit ospelbart vid launch har varit FO76.

Detta är dessutom första spelet som släpps i Creation engine 2. Lite tidigt att redan såga spelet vid fotknölarna.

Chansen finns ju faktiskt att det kommer vara relativt polerat då MS-pengar har gjort det möjligt att försena det så länge. Jag har svårt att tro att gamla Zenimax skulle ta den smällen.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Exakt vad har dom lovat som låter som guld och gröna skogar?

Att det finns 1000 planeter? Om det är unika planeter eller mycket klippa&klistra får väl tiden utvisa, men det låter inte ett dugg långsökt för mig. I övrigt så har dom inte släppt speciellt mycket information om spelet ännu, så återigen, vad exakt låter som guld och gröna skogar?

Ja, att de finns 1000 unika planeter är väl ett ganska stort löfte.
Precis, de har släppt oroväckande lite med tanke på att de redan skulle ha haft release inte en utan två gånger.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Ja, att de finns 1000 unika planeter är väl ett ganska stort löfte.
Precis, de har släppt oroväckande lite med tanke på att de redan skulle ha haft release inte en utan två gånger.

De har ju dock också varit tydliga med att alla planeterna inte kommer vara handgjorda med full content överallt. Dvs många autogenererade döda stenklot, precis som på riktigt. Jag förväntar mig att den absoluta majoriteten kommer vara "tomma", men att vissa har liv (kanske nån planet per solsystem, på rätt avstånd från sin stjärna osv) osv och sen finns det vissa planeter eller månar eller rymdstationer som är handgjorda med en massa npcs osv. Sen förväntar jag mig en hel del gömda guldkorn även på de "döda kloten", ex piratbaser eller grottor med liv osv som man kan hitta. Att det är just 1000 planeter är enligt mig ingenting svårt att leva upp till alls, mer en parantes liknande hur många kvardatkm skyrim är osv. Det är ju innehållet och hur världen känns som är det viktiga och där hoppas jag att de visar och berättar mer nu på eventet om en månad. Jag skulle gärna vilja se lite mer om den där syndstaden och kanske lite gameplay där de gör nån side quest som innehåller både stad, rymdresor och natur. Jag är galet taggad på ett nytt Bethesda-rpg och hoppas verkligen de får till sin nasa-punk och världen så det känns kul att flyga runt och utforska.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Ja, att de finns 1000 unika planeter är väl ett ganska stort löfte.
Precis, de har släppt oroväckande lite med tanke på att de redan skulle ha haft release inte en utan två gånger.

Har de sagt "unika" planeter? De säger inte det i gameplay videon i alla fall. De säger över 100 system och 1000 planeter för en att utforska.

Sen säger det sig självt att öde isplaneter utan liv kanske inte skiljer sig så mycket från varann, men med hjälp av procedurell generering är ingen exakt lik den andra oavsett.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Sen säger det sig självt att öde isplaneter utan liv kanske inte skiljer sig så mycket från varann, men med hjälp av procedurell generering är ingen exakt lik den andra oavsett.

Kan vara så simpelt att vissa planeter har resurser som andra inte har och det lönar sig att besöka även öde planeter.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Kan vara så simpelt att vissa planeter har resurser som andra inte har och det lönar sig att besöka även öde planeter.

Sen har de lagt in saker även på ödeplaneter, i releasedate trailern visas en ismåne med en ruin. Sen han som spelar i bakgrunden är på en mars-liknande planet och ser ut att utforska ett kraschat rymdskepp. Precis som Elite Dangerous kan sånt vara genererat, eller så är det designat och del av kampanj eller sidouppdrag. Är nyfiken på vad de kommer visa i juni.

Medlem

53 dagar kvar till mer information och 140 dagar kvar tills släpp... spänningen är olidlig.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Jag önskar så att jag kunde känna ett litet eggande sug efter starfield men tyvärr, jag är helt död inombords.
Finns det medicin för en sådan åkomma eller är det bara att inse att man är gammal och cynsik?

Medlem
Skrivet av Nizze Najs:

Jag önskar så att jag kunde känna ett litet eggande sug efter starfield men tyvärr, jag är helt död inombords.
Finns det medicin för en sådan åkomma eller är det bara att inse att man är gammal och cynsik?

HypeX Bethsedium 500 mg. Fråga din läkare på nästa besök.


signatur

Submission is for the weak

Skriv svar