Prestandaproblem, död spelvärld – Redfall är släppt och kritiseras hårt

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Är det inte mest PC versionerna av spelen som har prestandaproblem? Till och med om man har en riktig dunderdator.
Såg en recension av Jedi Survivor där dom testade med ett 4090 och det gick ändå inte hålla 60 fps på öppna kartor.

Så brukar det tyvärr vara. Jag väntar med att skaffa Jedi Survivor till det är patchat. Men enligt Digital foundry går PS5 versionen ner till så lågt som 648p i 60fps-läget så känns inte så slipat på konsol heller.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Spelade lite på Series S inatt och det var… Fruktansvärt 😳

Bilduppdateringen är långt ifrån det värsta. Grafiken ser ut som att den inte laddat in ordentligt. Texturer är fula och ofärdiga. Spring-animationen existerar inte, känns som att man åker rulltrappa fram. Världen är tom. Fienderna saknar AI. Storyn är helt ointressant. Hela fysiken i spelet är fel, känns typ som ett mycket äldre spel men samtidigt fullständigt ofärdigt.

Hur i hela världen godkänner Microsoft detta släpp? Och Microsoft vill alltså ha ännu fler studios att hantera?

Medlem
Skrivet av Deekar:

Jag har Gamepass, spelar typ bara BF2042 och personligen tycker jag det är otroligt överskattat. Det är inte bättre än PS Plus nu för tiden.

Kan ju inte klaga på Gamepass för att du bara spelar en typ av spel.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Men Gamepass är ju så bra!!!! Då kan man ju spela dessa skitspel gratis😝

Ja exakt. Gamepass är ju perfekt. Slipper man lägga dyra pengar på skit.
Jag har varit sugen på 3 spel i år.

The last of us. Vilken skit ospelbart.
Star wars. Verkar vara lika illa som tlou.

Redfall. Är det uselt så har jag iaf inte betalat dyra pengar som för de andra 2 spelen.

Redaktör
Ponny
Skrivet av lasselason:

Prestandaproblem finns det ju tydligen här men det stora problemet verkar ju vara att det är dåligt/mediokert spel.

Svårare att patcha sånt, helt klart.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fezk:

Jadu, vad du personligen spelar reflekterar väl inte tjänsten direkt. Att det skulle vara bättre, sämre eller likvärdigt PS Plus kan jag inte uttala mig om då jag inte äger PS5.

Det positiva med Game Pass för mig är att jag som PC-spelare kan använda det om jag vill samt att storspelen släpps dag 1. Nu är det tyvärr så att storspelen fattas, men förhoppningsvis dyker dom upp så småningom hehe. (Finns väl dock en del "halvstora" just nu, typ Atomic Heart, Wo Long och A Plague Tale: Requiem.)

Nej nej givetvis reflekterar det inte de. Men ja, de har ju inte direkt bättre katalog än PS Plus iallafall och det är inte personlig åsikt utan det är fakta. De har sina day1-släpp men hur bra har de varit. PS har börjat med en del day1-släpp också så därav tycker jag det är överskattat när de knappast är bättre än PS Plus nu som historiskt sätt fått mycket kritik.

Skulle dom kunna se till att utnyttja sina studios som dom köpt upp så kanske de blir bra såsmåningom men hittils har det ju varit ett stort haveri.

Medlem

Kanske går mot strömmen, men jag gillade verkligen DeathLoop personligen. Rolig värld och intressant tematik.

Men ja, Redfall verkar dessvärre bli en stor besvikelse.

Avstängd

Fattar inte att gamers fortfarande har så höga förväntningar på AAA-spel. Det har varit skit 9/10 fall vid release, och även om det är buggfritt/superb prestanda så suger spelet ändå.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Haha snyggt!

Testpilot

Efter Fallout 76 så kan man ju tänka sig att det skulle bli bättre men nu verkar alla studios följa exemplet från Bethesda och släppa spel som inte är klara nånstans och försöka lappa ihop dem senare.

Bådar ju gott inför Starfield , NOT!

Medlem
Skrivet av sitheps:

Kanske går mot strömmen, men jag gillade verkligen DeathLoop personligen. Rolig värld och intressant tematik.

Men ja, Redfall verkar dessvärre bli en stor besvikelse.

Jag håller med. Deathloop var riktigt kul. Såg fram emot Redfall. Men de första rapporterna verkar ju minst sagt oroväckande

Medlem

Det är nästan så att industrin tävlar med varann i att släppa trasigaste spelet. De har inga problem med att ta spelarnas pengar i förskott men levererar sen inte produkten de lovar. Skamligt beteende.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Jadu, vad du personligen spelar reflekterar väl inte tjänsten direkt. Att det skulle vara bättre, sämre eller likvärdigt PS Plus kan jag inte uttala mig om då jag inte äger PS5.

Det positiva med Game Pass för mig är att jag som PC-spelare kan använda det om jag vill samt att storspelen släpps dag 1. Nu är det tyvärr så att storspelen fattas, men förhoppningsvis dyker dom upp så småningom hehe. (Finns väl dock en del "halvstora" just nu, typ Atomic Heart, Wo Long och A Plague Tale: Requiem.)

Ja. Det gnälls något jävulskt på Game Pass. Delvis rättfärdigat förstås. Men det finns massor av bra spel på Game Pass. Ovan nämnda Wo Long och A Plague Tale: Requiem är två bra exempel. Plus en massa lite äldre och halvnya spel.

Själv spelar jag på alla format, men mycket på PC just nu. Game Pass är ju galet värt pengarna.

Medlem

Vi såg det inte komma haha

Medlem

Tyckte personligen det såg ganska trist ut men hade ändå tänkt prova det på gamepass. Men efter att ha läst om endast 30 fps så dog det lilla intresse jag hade. Och nu detta. Usch.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Unreal motorn är kanon och den som brukar vara mest optimerad.
Finns över 700 spel gjorde med UE och du baserar ditt betyg av motorn på 5 spel?

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Unreal_Engine_games

Jämför med det carmack gjort på id softwares så suger den ja Techdemona är skitcoola på unreal motorn varje gång det kommer en ny men det syns sällan i spelen som kommer sen... Det Id software gjorde varje släpp var något som fick all att häpna, vid varje spelsläpp


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

Medlem

Känns som alla övriga Arkane's spel - mediokra deluxe.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Razken:

Känns som alla övriga Arkane's spel - mediokra deluxe.

Dark Messiah, Dishonored och Prey var riktigt bra tyckte då jag


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har dessa spelstudion inte speltestare som testar spelen på olika hårdvaror och ger feedback i god tid?
Eller är spelstudion så korkade att de gör klart hela spelet innan det speltestas och säger sedan att det är för sent för att ändra något?
Vad fan händer med spelindustrin?

Inte haft några problem med UE spel däremot. Funkar fint. Mer problem med RE motorn isåfall.

Medlem

Någonting som inte diskuteras så mycket är hur utvecklare påverkas av släpp som detta när den enskilt största intäkten är prenumeranter och inte faktisk försäljning.

Redan Deathloop sålde inte så bra, kvalade inte ens in på top 50 på steam och sedan denna röran.

Hur ska MS försvara att hålla studion vid liv om inte den lockar in nya prenumeranter? En väldigt spekulativ diskussion såklart men ändå intressant.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Som i fallet nedan med xbox är det ju här Sony som gett klartecken att släppa Last of us i trasigt utförande. Xbox och Sony har båda "valt" att släppa trasiga spel. Att bara skita på en sida vinner ingen på. Kritisera där det är befogat. Många förtjänar skit för trasiga spel just nu.

Edit: såg att du redigerat inlägget nu, bra bra.

Skrev det lite hastigt när jag var på väg till jobbet, märke av i efterhand att jag hade missat sista raden.

Nej, gillar inte alls denna nya trend att släppa ofärdiga spel, speciellt när priserna på spel är högre nu, för att sedan patchas.

Jedi: Survivor

Innan släppet: utvecklats på rekordtid, 3,5 år. Efter släppet: flera tekniska problem.

Det första man frågar sig är, vad spelar det för roll om spelet släpps på rekordtid om spelet ändå är trasigt? Det är ju ingen bra bedrift att skryta med, samtidigt som varumärket blir sämre inför nästa släpp.

Nej, denna trista trend måste få sig ett slut, vare sig det gäller MS, Sony eller på PC!

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Någonting som inte diskuteras så mycket är hur utvecklare påverkas av släpp som detta när den enskilt största intäkten är prenumeranter och inte faktisk försäljning.

Redan Deathloop sålde inte så bra, kvalade inte ens in på top 50 på steam och sedan denna röran.

Hur ska MS försvara att hålla studion vid liv om inte den lockar in nya prenumeranter? En väldigt spekulativ diskussion såklart men ändå intressant.

Väldigt positivt om det inte lönar sig att släppa trasiga spel.

Medlem

När man insåg att embargot för recensioner lyftes precis innan release då visste man svart på vitt att detta inte ska röras ens med tång.

Så ohyggligt trött på dessa trasiga lanseringar. Pinsamt för alla inblandade!

Medlem
Skrivet av fejksson:

Fattar inte att gamers fortfarande har så höga förväntningar på AAA-spel. Det har varit skit 9/10 fall vid release, och även om det är buggfritt/superb prestanda så suger spelet ändå.

Smaken är som baken! Tycker det släppts en hel del bra AAA-spel senaste åren! Elden Ring, God of War Ragnarök, Hogwarts Legacy, Returnal, Ratchet and Clank, Guardians of the Galaxy, Ghost of Tsushima för att nämna några.

Skrivet av Vintersorg:

Ja. Det gnälls något jävulskt på Game Pass. Delvis rättfärdigat förstås. Men det finns massor av bra spel på Game Pass. Ovan nämnda Wo Long och A Plague Tale: Requiem är två bra exempel. Plus en massa lite äldre och halvnya spel.

Själv spelar jag på alla format, men mycket på PC just nu. Game Pass är ju galet värt pengarna.

Haha där har vi olika bilder. Jag tycker det hyllas konstant!

Medlem
Skrivet av Eyetwitch:

Har dessa spelstudion inte speltestare som testar spelen på olika hårdvaror och ger feedback i god tid?
Eller är spelstudion så korkade att de gör klart hela spelet innan det speltestas och säger sedan att det är för sent för att ändra något?
Vad fan händer med spelindustrin?

Inte haft några problem med UE spel däremot. Funkar fint. Mer problem med RE motorn isåfall.

Såg en video nyligen angående Jedi Survivor fiaskot o där sa en utvecklare följande: When making a game for a console, you're making it for one set of drivers/hardware. When making a game for PC you're making it for like 900+ possible combinations. I promise you it's not laziness. It's just really really really hard.

Detta va ett svar till PC gamers inlägg: This now makes the 6th AAA game to release broken on PC at launch this year alone.

Så du kan tolka det hur du vill
Personligen så tycker jag att dom får lägga mer tid på test genom någon form av stängd/öppen beta då istället för att släppa ett 70 euro spel som är så trasigt att det skadar studions rykte

Medlem
Skrivet av orkamera:

Såg en video nyligen angående Jedi Survivor fiaskot o där sa en utvecklare följande: When making a game for a console, you're making it for one set of drivers/hardware. When making a game for PC you're making it for like 900+ possible combinations. I promise you it's not laziness. It's just really really really hard.

Detta va ett svar till PC gamers inlägg: This now makes the 6th AAA game to release broken on PC at launch this year alone.

Så du kan tolka det hur du vill
Personligen så tycker jag att dom får lägga mer tid på test genom någon form av stängd/öppen beta då istället för att släppa ett 70 euro spel som är så trasigt att det skadar studions rykte

Visst är det så. Men star wars är ju tydligen rätt kasst på konsol också iof. Och kan man inte göra pc-spel så får dom väl släppa early access då så vet folk som köper spelet att det inte är färdig...

Men i vilket fall så minns inte jag att det var så här illa förr. The last of us var ju ett skämt.

Edit: Startade precis star wars och det är grafiska glitchar på deras User agreement skärm. Det börjar bra

Medlem

Tror även detta är ett fall att man ”tvingats” in i en ny spelmotor som hanterar allt annorlunda mht tidigare motor. Samt att alla verktyg man tagit fram helt plötsligt inte fungerar längre. Utvecklingsloopen blir inte längre ”bygg, kompilera, testa” utan ”bygg, problemlösning, kompilera, probemlösning, testa, problemlösning” detta tar tre gånger så lång tid. Samma problem i många titlar sen EA tvingade på Bioware Frostbite. Unreal kanske inte är så smidig och frän ändå?

Testpilot
Skrivet av orkamera:

Såg en video nyligen angående Jedi Survivor fiaskot o där sa en utvecklare följande: When making a game for a console, you're making it for one set of drivers/hardware. When making a game for PC you're making it for like 900+ possible combinations. I promise you it's not laziness. It's just really really really hard.

Detta va ett svar till PC gamers inlägg: This now makes the 6th AAA game to release broken on PC at launch this year alone.

Så du kan tolka det hur du vill
Personligen så tycker jag att dom får lägga mer tid på test genom någon form av stängd/öppen beta då istället för att släppa ett 70 euro spel som är så trasigt att det skadar studions rykte

Det kan man förstå att det är svårt att täcka upp de där obskyra buggarna. Men shader compilation stutter som är välkänt på unreal motorn är ju helt sjukt dåligt att missa då det gäller alla de där 900+ kombinationerna på PC.

Räcker med att de optimerar pc versionen för en av de vanligaste combos på Steam tex: 6 kärnig CPU och Geforce 3060 och om det funkar där har man kommit väldigt långt men de missar ju även det öppna målet som vi märkt på alla misslyckade släpp.

Medlem

Var det inte det här spelet som satsade på 30 fps?


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Har spelat ett par timmar nu, och om man bortser från prestandan så var det verkligen ett kanonspel, superkul på alla sätt och vis ...vänta nu, det var nog något annat spel, jösses, maken till generiskt och dödstråkigt spel får man leta efter, kändes mest som någon Farcry wannabe varvat med nån fallout variant där allt man lootar (utom vapen och ammo och vissa grejer man kan använda såsom lockpicks och medpacks) blir automagiskt omvandlat till pengar.

Tacka fan för Gamepass så man fick se skiten med egna ögon.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Skriv svar