Alan Wake 2 släpps bara digitalt, för att hålla priset nere

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Man han lipar inte över att en mörkhyad kvinna möjligen är en huvudkaraktär, allt var bara ett skämt och egentligen har han problem med alla typer av spel är man hoppar runt mellan olika karaktärer.

Ber om ursäkt att jag tappar förståendet lite mer än vanligt men hela det här synsättet, attityden och dåligt sätt att försöka rädda situationen är skrattretande

Framför allt är det tröttsamt och woke-argumentet blir allt mer vanligt här på FZ. Så fort det inte är en man (gärna vit) i spel eller vissa spel har lite diversity så ska woke-kortet fram och sen börjar tjaffsen och varenda tråd handlar i slutändan om politik hit och dit.

Moderator | Testpilot
Skrivet av DieZe:

Framför allt är det tröttsamt och woke-argumentet blir allt mer vanligt här på FZ. Så fort det inte är en man (gärna vit) i spel eller vissa spel har lite diversity så ska woke-kortet fram och sen börjar tjaffsen och varenda tråd handlar i slutändan om politik hit och dit.

Jag är också otroligt less på det Att något är "woke" kan självklart vara ett problem när det är ytterst uppenbart att något görs bara för mångfalldsskull och inget annat, men sättet många här på sajten gnäller (som exemplet i denna tråden) om det gör det otroligt tröttsamt.

Det är så genomskinligt också. Så fort det inte är en vit man, eller en otroligt snygg (enligt dem) vit dam gnälls det direkt att något är woke. Tänker bara hur det hade varit om Tomb Raider kom som helt ny idé idag och Lara Croft hade en annan hudfärg.

Jag vill inte dra alla över en kam. Det finns som sagt exempel på när det är väldigt uppenbart och en agena bakom, men många som
visar sig här på FZ gör det väldigt uppenbart att de är rasister och sexister – inget snack om saken. Kanske visste de inte ens om det själv.

FZ är till för vem som helst och alla ska känna sig välkomna. Sådan här smörja kan få folk att vända när de nyss kommit in, och jag välkomnar hellre folk som är för mångfald och allas like värde än sådan där skit.

Nu ska jag ut i det fina vädret och ta hand om trädgården ett tag


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är lustigt att ditt fokus och gnäll handlar om att det var en mörkhyad kvinna i trailern än att kolla in och beröma det grafiska, tonen och att Alan Wake faktiskt är spelbar. Du har heller ingen aning om hur länge man ens kommer spela som den här karaktären, och spelar det egentligen roll?

Att gnälla på woke i det här fallet när färgade kvinnor i huvudroller knappast är något nytt tycker jag säger mycket om dig som människa.

Men herregud, i nästan varje tråd reagerar du och ett par andra kränkta själar i affekt så fort folk tycker annorlunda, och ni försöker alltid förminska dem som om det är en liten sekt människor eller en grupp alarmistiska foliehattar. Det säger en hel del om dig också med den rent dumdristigt naiva inställningen till allt varje gång. Funderat på att bli politiker ?

Det finns en anledning till att knappt en jävel diskuterade eller reagerade på sånt här för ett decennium sen, och då fanns det ändå gott om bra och välskrivna karaktärer av alla möjliga pigment. Jag förstår att det kliar i låsfingret så fort de vuxna ska härja lite, hur länge ska vi ge denna tråd innan det blir för skitnödigt för svensson ?

Medlem
Skrivet av DieZe:

Framför allt är det tröttsamt och woke-argumentet blir allt mer vanligt här på FZ. Så fort det inte är en man (gärna vit) i spel eller vissa spel har lite diversity så ska woke-kortet fram och sen börjar tjaffsen och varenda tråd handlar i slutändan om politik hit och dit.

Anledningen varför folk har börjat skrika "WOKE" när det är en karaktär som inte är vit eller man
är för att det är vanligtvist enbart är svarta kvinnor med krulligt hår som tar rollen (inte att det är något fel med det)
när det finns andra raser och utseenden att välja bland.

Och det gör det att se riktigt påtvingat ut.

I det här fallet så klandrar jag inte folk heller att tänka så
Det är Alan Wake, man förutsätter ju att man ska spela som honom

För mig så är det skit samma i det här fallet då jag inte kommer ge dom en krona hur det än är pga exklusivitet och enbart digitalt på konsoll.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Men, €60 respektive €50 var ju inte så mycket billigare. Då hade de lika gärna släppt fysiskt också. Då blev det inget köp alls då, exklusivt till Epic och endast digitalt till konsol. Ugh.

Medlem
Skrivet av heady89:

....Det finns en anledning till att knappt en jävel diskuterade eller reagerade på sånt här för ett decennium sen, och då fanns det ändå gott om bra och välskrivna karaktärer av alla möjliga pigment.....

Anledningen verkar vara att det tillkommit fler kränkta människor, som ofta verkar reagera på ytligheter såsom könstillhörighet, hudfärg och sexuell läggning som presenteras i korta "speltrailers" och därefter direkt kallar spelet olika öknamn baserat på subjektivt agg.

I fallet "Alan Wake 2", vet ingen någonting om hur välskrivna karaktärerna är eller dess roll i spelet, men ändå har fokus helt hamnat på könstillhörighet och hudfärg, än kvaliteten på spelet ifråga. Inte direkt vad man kan kalla vuxet beteende.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Inaktiv

Hoppas inte 2an har såna skittråkiga skuggfigurer som ettan hade. De förstörde helt spelet för mig.

KoP
Medlem
Skrivet av beersgarden:

Lite förvånad över att så många fortfarande verkar vilja ha fysiska utgåvor om jag ska vara ärlig. Inget fel på det, för min egen del så är det alldeles för skrymmande och plottrigt för att vara aktuellt. Senaste fysiska spelet jag köpte var nog typ Skyrim eller liknande.

Brukar föredra att spela som endast en (1) huvudkaraktär, och brukar vilja spela som man (antagligen något om att identifiera sig med karaktären), men inget av sakerna är en dealbreaker för mig och jag ser fram mot det här.

Vi människor är samlare, så enkelt är det. Det är inget beteende man kan göra sig av med.

Moderator | Testpilot
Skrivet av heady89:

Men herregud, i nästan varje tråd reagerar du och ett par andra kränkta själar i affekt så fort folk tycker annorlunda, och ni försöker alltid förminska dem som om det är en liten sekt människor eller en grupp alarmistiska foliehattar. Det säger en hel del om dig också med den rent dumdristigt naiva inställningen till allt varje gång. Funderat på att bli politiker ?

Det finns en anledning till att knappt en jävel diskuterade eller reagerade på sånt här för ett decennium sen, och då fanns det ändå gott om bra och välskrivna karaktärer av alla möjliga pigment. Jag förstår att det kliar i låsfingret så fort de vuxna ska härja lite, hur länge ska vi ge denna tråd innan det blir för skitnödigt för svensson ?

Det är ju dock en sak att vara annorlunda och faktiskt se ned på andra personer

Att inte tycka om att ha ananas på sin pizza, eller att föredra en typ av genre av underhållning är en sak. Vi är alla annorlunda och har olika åsikter – men att aktivt gnälla över att kvinnor och folk med en annan hudfärg får vara med i större roller i spel, film och serier är ju bedrövligt rent utsagt. Visst får man väl vara av åsikten att kvinnor och färgade människor inte ska visas i större roller i media – men det är ju äckligt på riktigt.

Det är en helt annan grej om det är uppenbart att det bara görs i form av någon gömd agenda för att försöka få massvis med godhetspoäng och att man egentligen inte bryr sig (precis som att jag ger presenter till folk jag hatar bara för att de ska gynna mig i långa loppet). Problemet för mig är att många av er här på sajten gnäller på det konstant, och jag menar konstant att sådana här personer syns.

Tar vi Alan Wake II som ett exempel så råkar nu en andra spelbar karaktär vara en kvinna. Det finns inget som tyder på att det är tvingat i form av story eller dialog. Karaktären råkar bara vara en kvinna som inte är vit.

När då det första och enda man kommenterar är just det faktum att hon är av ett annat kön och mörkhyad då ligger inte erat problem i att något är "tryckt ned i halsen" som vissa uttrycker sig. Det handlar bara om ren rasism och sexism. Gnället handlar om att hon är kvinna och mörkhyad – inget annat.

Nog för att en användare senare kommer och skriver att det inte hade spelat någon roll hur den här andra spelbara karaktären såg ut, då man inte gillar att hoppa mellan karaktärer – men då hade man inte lagt ett sådant fokus på hennes kön och utseende i sitt initiala inlägg


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

It's not a lake, it's an ocean

Trist att det endast släpps digitalt. Som gammalt AW-fan hade jag mer än gärna betalat för en collector's edition med soundtrack, en figur, en artbook och några andra samlarföremål. Samlarutgåvan av det första spelet till Xbox 360, där boxen passande nog såg ut som en bok, var rätt fin.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

eld
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Trist att det endast släpps digitalt. Som gammalt AW-fan hade jag mer än gärna betalat för en collector's edition med soundtrack, en figur, en artbook och några andra samlarföremål. Samlarutgåvan av det första spelet till Xbox 360, där boxen passande nog såg ut som en bok, var rätt fin.

Inte helt omöjligt att de släpper collectors grejjer eller artbook och liknande

Medlem

Dags att öppna upp satt man kan köpa digitala spel på fler sätt än direkt hos xbox/ps.

Om nu apple skall bli tvingade att släppa sitt monopol på app store så måste det väl ändå vara samma för konsolerna?

Föredrar fysisk kopia som så många andra här, samt att det är billigare dessutom.

Jäkla bullshit . Rena rövar priset


signatur

New life, New hope

Medlem

Har inte köpt ett fysiskt spel på 100 år, så detta är ett ickeproblem för mig. Snarare bättre med enbart digitalt om det nu gör att priset kan hållas nere.

Förövrigt är jag högst tveksam till två spelbara karaktärer, hoppas dom verkligen har tänkt till nu.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av eld:

Inte helt omöjligt att de släpper collectors grejjer eller artbook och liknande

Själv så skippar jag collector editions som inte kommer med spelet fysiskt
Vissa på senaste tiden får man inte ens spelet digitalt
(tex diablo 4)

en collectors edition utan fysiskt spel är ofullständig enligt mig


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Flugsaft:

Mig gör det ingenting. Hatar fysisk utgåva för de tar bara massa plats. Tycker det är snällt ändå att de gjort något åt priset på spelen eftersom de varit mycke klagomål kring det. 👍

En digital utgåva hade ju släppts i alla fall. Det man gör nu är att förvägra alla som vill ha en fysisk utgåva att köpa en sådan. Jag har dessutom svårt att se att den som är sugen på Alan Wake II skulle avstå för att priset är lika högt som för andra AAA-spel.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av eld:

Inte helt omöjligt att de släpper collectors grejjer eller artbook och liknande

Inte omöjligt. Men kanske inte så sannolikt? Såg inget sådant för vare sig Quantum Break eller Control, och Control släpptes åtminstone som en steelbook.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

eld
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Inte omöjligt. Men kanske inte så sannolikt? Såg inget sådant för vare sig Quantum Break eller Control, och Control släpptes åtminstone som en steelbook.

Tänker mer utanför, inte som en collectible inför släpp, mer sånt här:

It's not a lake, it's an ocean

Ah. Ja, jo, det är ju inte omöjligt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Märkligt beslut att skippa fysiskt, kanske utgivaren vädrar ett fiasko, att de tappat tron på spelet? Annars känns det märkligt att bärja argumentera för att trycka ned spelets värde...

eld
Medlem
Skrivet av Majoren:

Märkligt beslut att skippa fysiskt, kanske utgivaren vädrar ett fiasko, att de tappat tron på spelet? Annars känns det märkligt att bärja argumentera för att trycka ned spelets värde...

Majoriteten av spel säljs ju digitalt nuförtiden, så det är ju inte ett jätteorimligt beslut.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

En digital utgåva hade ju släppts i alla fall. Det man gör nu är att förvägra alla som vill ha en fysisk utgåva att köpa en sådan. Jag har dessutom svårt att se att den som är sugen på Alan Wake II skulle avstå för att priset är lika högt som för andra AAA-spel.

Ja givetvis hade en digital utgåva släppts ändå men det kostar pengar att göra fysiska utgåvor, och om det nu är så att det är pågrund av detta de kan sänka priset så är det något jag tycker är förståeligt och jag respekterar beslutet.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Flugsaft:

Ja givetvis hade en digital utgåva släppts ändå men det kostar pengar att göra fysiska utgåvor, och om det nu är så att det är pågrund av detta de kan sänka priset så är det något jag tycker är förståeligt och jag respekterar beslutet.

Ja, eller bara ta mer betalt för den fysiska utgåvan så får vi som vill ha den betala för det? Visserligen brukar den digitala utgåvan vara dyrare...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Inte omöjligt. Men kanske inte så sannolikt? Såg inget sådant för vare sig Quantum Break eller Control, och Control släpptes åtminstone som en steelbook.

Å andra sidan kanske de samarbetar med typ Iam8bit för en specialutgåva/or för fans som fortfarande samlar. Då kan de "hålla nere kostnaden digitalt" (fast egentligen - hur många spel blir dyrare för att de även släpps på skiva? Låter som ett svepskäl?) men ändå kränga trevligheter till fans som vill ha mer än en kod i en burk. Kan vi hoppas.

Medlem

När man säger att spelet blir "billigare", så är det ju en lögn.

Man tappar ju hela summan, för det går inte sälja spelet vidare på tradera, eller liknande...
Snarare skulle man skrivit att spelet blir dyrare för kund, och att Remedy får mer av kakan och slipper hela återförsäljarledet.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem
Skrivet av eld:

Majoriteten av spel säljs ju digitalt nuförtiden, så det är ju inte ett jätteorimligt beslut.

Nja, känns märkligt att skippa fysiskt på en stor release. Tror de är avvaktande på att investera i spelet, kanske blir det en tyst release?

eld
Medlem
Skrivet av pskjonte:

När man säger att spelet blir "billigare", så är det ju en lögn.

Man tappar ju hela summan, för det går inte sälja spelet vidare på tradera, eller liknande...
Snarare skulle man skrivit att spelet blir dyrare för kund, och att Remedy får mer av kakan och slipper hela återförsäljarledet.

För att majoriteten säljer inte vidare spel

Avstängd

Kommer vi få det i Xcloud dag 1?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gertzy:

Å andra sidan kanske de samarbetar med typ Iam8bit för en specialutgåva/or för fans som fortfarande samlar. Då kan de "hålla nere kostnaden digitalt" (fast egentligen - hur många spel blir dyrare för att de även släpps på skiva? Låter som ett svepskäl?) men ändå kränga trevligheter till fans som vill ha mer än en kod i en burk. Kan vi hoppas.

Ja, jag tycker också det låter som ett svepskäl. Jag håller tummarna för att vi får något i alla fall. Allra minst spelet på skiva till slut.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Fruktansvärt patetiskt att skrika "Woke!!!!!" så fort ett spel har en icke-vit man/kvinna som spelbar karaktär. Vänta och se om karaktären är bra skriven och skådespelerskan spelar karaktären bra innan ni börjar härja med ert jävla "woke".

123
Skriv svar