Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Six Days in Fallujah early access-släpps denna månad

Robot
Six Days in Fallujah early access-släpps denna månad

Efter många år verkar det kontroversiella spelet till slut närma sig mållinjen.

#Highwire-games, #Six-days-in-fallujah, #nyhetstips


Medlem

Kontroversiellt minst sagt.

Medlem
Skrivet av nils45:

Kontroversiellt minst sagt.

Varför?

Ska man begränsa sig för att vissa individer tar illa upp så skulle vi gå miste om många bra spel.

Behandlar spelutvecklarna händelsen med respekt så ser jag inget fel i att göra ett spel om detta.

Medlem

Blir ett köp

Medlem

Man ska kunna skildra historien och berättelser som bygger på sanningen. Vad är skillnaden mot alla WW2 spel t.ex?
Men jag kan förstå om man har gjort massaker mot civila eller fångade och vill återskapa det. Det är kanske på gränsen till hyllning.

Skrivet av tuxsmasher:

Man ska kunna skildra historien och berättelser som bygger på sanningen. Vad är skillnaden mot alla WW2 spel t.ex?
Men jag kan förstå om man har gjort massaker mot civila eller fångade och vill återskapa det. Det är kanske på gränsen till hyllning.

Det är just att det är en hyllning som är problemet med denna. Utvecklarna har tidigare kallat soldaterna "hjältar"i tidigare intervjuer.

Medlem

Kul att det äntligen verkar leta sig ut till släpp trots alla triggade tomtar.

Kvalitén återstår att se (är skeptisk men hoppas), men det ger ju ett intryck av att någorlunda genuint faktiskt försöka återskapa vissa scenarion/upplevelser. Det är ytterst får spel som går igenom den sortens trubbel för att leverera någon form av autentisk historia oavsett nivån av realism eller budget i produktionen.

Brothers in Arms kommer till minne men annars är det rätt tomt trots alla riktigt snygga AAA-spel på området. Mest är det korkade Ryssar och Tyskar som ställs upp i skottgalleri vilket tyvärr får man säga tar bort otroligt mycket av känslan när du skjuter ner ditt 30:e stukaplan. Otroligt waste på ofta väldigt vackra miljöer som skapats. Detta kan bli bra och det kan vara rätt unikt, återstår att se som sagt.

Testpilot
Skrivet av tuxsmasher:

Man ska kunna skildra historien och berättelser som bygger på sanningen. Vad är skillnaden mot alla WW2 spel t.ex?
Men jag kan förstå om man har gjort massaker mot civila eller fångade och vill återskapa det. Det är kanske på gränsen till hyllning.

Ärligt talat kan jag anse att om det begicks massaker mot den civila befolkningen (eller liknande saker), då ska detta definitivt vara med i spelet. Men då ska det inte vara någon Call of Duty-kampanj alá "Remember, no russian", utan skildras som just något otroligt hemskt.

Det är ett problem med glorifierat våld i allmänhet. Men det går att återspegla hemskheterna på ett vis som även visar respekt för de människor som fått sätta livet till. För att inte glömma de spår som lämnas i de efterlevande.

Här anser jag att t.ex. HBO-serien Band of Brothers gjort det rätt okej, där man visar den mänskliga aspekten genom bra skådespeleri, manus och fokus på invecklad 'karaktärsutveckling'. Men det som verkligen säljer det hela, det är att man visar intervjuer med veteranerna som var på marken under den skildrade tiden – och här kan man verkligen se deras ånger, fasa, sorg och ilska över allt som hände.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av nils45:

Kontroversiellt minst sagt.

Medlem
Skrivet av Matrosen:

Varför?

Ska man begränsa sig för att vissa individer tar illa upp så skulle vi gå miste om många bra spel.

Behandlar spelutvecklarna händelsen med respekt så ser jag inget fel i att göra ett spel om detta.

Tänk dig ett Ryskt spel där du spelar som Rysk elitsoldat som intar Ukraina för att befria dess befolkning från Nazister, men låt oss säga att detta spelet kommer om 10-15 år där ryssarna hyllas som hjältar. Personligen har jag ingen direkt åsikt om något av dessa krig, men det finns en förståelse varför folk finner det kontroversiellt då kriget i Irak hade delade meningar.

Medlem

Ska bli kul att köra sen nån gång på series x. Utvecklarna har sagt att release sen blir på nya generationen. Ser fram emot att spela.

Medlem

Vad är kontroversiellt med att döda nazister?

Medlem
Skrivet av tuxsmasher:

Man ska kunna skildra historien och berättelser som bygger på sanningen. Vad är skillnaden mot alla WW2 spel t.ex?
Men jag kan förstå om man har gjort massaker mot civila eller fångade och vill återskapa det. Det är kanske på gränsen till hyllning.

Största skillnaden jag kan komma på är att i de flesta WW2-spel spelar man inte som det invaderande landet.

Hade varit intressant att se reaktionerna till ett spel där man spelar som Tysk och krossar Warszawa-upproret 1944

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Vad är kontroversiellt med att döda nazister?

Jag skulle säga mer kontroversiellt än att döda IS-terrorister som frivilligt rest från världen över för att slåss och skapa ett kalifat.

Alla soldater i nazi-Tyskland var inte nazister. Man hade inget val; min fästmös morfar var tysk under andra världskriget, och därmed automatiskt soldat. Det fanns inte ett uns av nazism i honom, han jobbade senare inom NATO på höga positioner.

I Sverige tror vi WW2 är Band of Brothers på TV, eller Wolfenstein3D som dataspel. För oss är det inte på riktigt. Alla familjer i Tyskland hade sina män och söner som slogs i kriget, och dom hade inget val. Historien om dom allierades insatser har delvis ifrågasatts på senare år; det var t.ex inte rimligt (snarare ett krigsbrott) att urskillningslöst bomba bort Dresden från jordens yta, med civila mål och allt.

Med det sagt, jag blastar gärna skiten ur både IS-terrorister och nazister i dataspel, men att säga att inget är utan kontrovers är fel.

Medlem
Skrivet av superapan:

Jag skulle säga mer kontroversiellt än att döda IS-terrorister som frivilligt rest från världen över för att slåss och skapa ett kalifat.

Alla soldater i nazi-Tyskland var inte nazister. Man hade inget val; min fästmös morfar var tysk under andra världskriget, och därmed automatiskt soldat. Det fanns inte ett uns av nazism i honom, han jobbade senare inom NATO på höga positioner.

I Sverige tror vi WW2 är Band of Brothers på TV, eller Wolfenstein3D som dataspel. För oss är det inte på riktigt. Alla familjer i Tyskland hade sina män och söner som slogs i kriget, och dom hade inget val. Historien om dom allierades insatser har delvis ifrågasatts på senare år; det var t.ex inte rimligt (snarare ett krigsbrott) att urskillningslöst bomba bort Dresden från jordens yta, med civila mål och allt.

Med det sagt, jag blastar gärna skiten ur både IS-terrorister och nazister i dataspel, men att säga att inget är utan kontrovers är fel.

Nej men jag frågade inte om det är kontroversiellt att döda soldater ur wehrmacht heller? Jag skrev uttryckligen nazister, i Wolfenstein dödar man nazister och inte Karl som blivit mönstrad till wehrmacht som 17åring.

Sen att jämföra Fallujah med IS är ju direkt smaklöst med tanke på hur många civila som dog.

Medlem
Skrivet av superapan:

Jag skulle säga mer kontroversiellt än att döda IS-terrorister som frivilligt rest från världen över för att slåss och skapa ett kalifat.

Alla soldater i nazi-Tyskland var inte nazister. Man hade inget val; min fästmös morfar var tysk under andra världskriget, och därmed automatiskt soldat. Det fanns inte ett uns av nazism i honom, han jobbade senare inom NATO på höga positioner.

I Sverige tror vi WW2 är Band of Brothers på TV, eller Wolfenstein3D som dataspel. För oss är det inte på riktigt. Alla familjer i Tyskland hade sina män och söner som slogs i kriget, och dom hade inget val. Historien om dom allierades insatser har delvis ifrågasatts på senare år; det var t.ex inte rimligt (snarare ett krigsbrott) att urskillningslöst bomba bort Dresden från jordens yta, med civila mål och allt.

Med det sagt, jag blastar gärna skiten ur både IS-terrorister och nazister i dataspel, men att säga att inget är utan kontrovers är fel.

Skrivet av Jönsen:

Nej men jag frågade inte om det är kontroversiellt att döda soldater ur wehrmacht heller? Jag skrev uttryckligen nazister, i Wolfenstein dödar man nazister och inte Karl som blivit mönstrad till wehrmacht som 17åring.

Sen att jämföra Fallujah med IS är ju direkt smaklöst med tanke på hur många civila som dog.

Spelet utspelar sig också långt innan IS grundades. Många muslimer (säkert en del islamister) reste till Irak för att slåss mot USA efter invasionen 2003. Det handlar alltså om motstånd mot en ockuperande makt och skapandet av ett kalifat.

Medlem

Är väl inget kontroversiellt att skjuta på muslimer när man köttat ryssar och tyskar i decennier

Medlem
Skrivet av nils45:

Tänk dig ett Ryskt spel där du spelar som Rysk elitsoldat som intar Ukraina för att befria dess befolkning från Nazister, men låt oss säga att detta spelet kommer om 10-15 år där ryssarna hyllas som hjältar. Personligen har jag ingen direkt åsikt om något av dessa krig, men det finns en förståelse varför folk finner det kontroversiellt då kriget i Irak hade delade meningar.

Jag hade gärna tagit ett bra Single-Player där du spelar som tysk i olika scenarion under ww2. Det behöver inte ha det minsta med att pusha ideologin att göra, och hade varit lite mer unikt på området.

Det har vågats inom film/serier men inte inom spel på någon högre nivå. Eller ptja, Coh3 och BFV stories men det är alltid med en enorm ursäktshistoria så man har något att falla på ifall folk börjar skrika och fantisera om att de vurmar för nazism. Första CoH-expansionen där du kör som tysk ~2006/7 var betydligt mer mogen mot sin publik.

Apropå intressanta händelser att göra spel på, Battle of Castle ltter är skapligt unik med tyskar och amerikaner stridande på samma sida.

Medlem
Skrivet av nils45:

Tänk dig ett Ryskt spel där du spelar som Rysk elitsoldat som intar Ukraina för att befria dess befolkning från Nazister, men låt oss säga att detta spelet kommer om 10-15 år där ryssarna hyllas som hjältar. Personligen har jag ingen direkt åsikt om något av dessa krig, men det finns en förståelse varför folk finner det kontroversiellt då kriget i Irak hade delade meningar.

Ja? Osmakligt? Absolut. Ska ett sådant spel ges ut? Ja, om det finns utgivare. Du behöver inte spela spelet om du inte tycker om det. Säljer det inte kommer det inga fler.
Låt inte din kränkhet ta bort spel som din kränkhet inte håller med om.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ja? Osmakligt? Absolut. Ska ett sådant spel ges ut? Ja, om det finns utgivare. Du behöver inte spela spelet om du inte tycker om det. Säljer det inte kommer det inga fler.
Låt inte din kränkhet ta bort spel som din kränkhet inte håller med om.

Hur är han kränkt? Han är mycket sakligare än vad du är.

"Their greatest fear was not death ... it was failure"

Skämskudde direkt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Intressant att i nästan alla fiktiva verk med påhittade handlingar är det alltid motståndsrörelsen som är hjältarna och ockupationsmakten de som förtrycker.

I verkligheten gäller detta bara ryssar och tyskar, få vågar skildra t ex amerikaner som bad guys som begår krigsbrott och förklarar krig på olagliga grunder. Speciellt i spel. Detta är självklart pga amerikanska propagandamaskineriet men tycker fortfarande det måste ändras.

Det räcker med samma trötta narrering där USA alltid är hjältarna, väldigt barnsligt ärligt talat. Våga göra ett moget verklighetsbaserat spel där man spelar ur en sk ”rebells” perspektiv mot amerikanska ockupationsmakten. De är ju lika mycket människor de med och har sin sida att berätta i konflikterna.

Inaktiv

Har väntat på att få uppleva det här länge.
Älskar taktiskt och realistiskt och rått.
Hoppas det blir lite dokumentär-vibe på det hela som tar upp olika perspektiv på ett rättvist sätt och inte för mycket "America, fuck yeah!".

Medlem

Spelet verkar intressant minst sagt.
Att det har tagit så lång tid för att vi skulle få det, gör att det blir intressant att uppleva det.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Närmar sig mållinjen? Det kommer till Early Access och är inte färdigt. Det kan ju sluta med att spelet är fast där ett par år till som så mycket annat. Det går verkligen baklänges i spelvärlden när spel betraktas som "släppta" när de kommer till Early Access.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Citat:

Utvecklaren Highwire Games skyltar även med avancerad AI som låter fienden röra sig över hela kartan, koordinera attacker, lägga sig i bakhåll, lura spelarna i fällor, flankera etc. Det finns heller ingen logisk rutt för spelarna att följa, utan de är fria att planera och förflytta sig som de vill.

Det är ett spel som säljs på kontroversen, i stort sett oprövad spelstudio som är mest känd för den som gör musiken, förväntar mig att de tekniska löftena inte kommer att vara i närheten av vad de lovat.

Skrivet av nils45:

Tänk dig ett Ryskt spel där du spelar som Rysk elitsoldat som intar Ukraina för att befria dess befolkning från Nazister, men låt oss säga att detta spelet kommer om 10-15 år där ryssarna hyllas som hjältar. Personligen har jag ingen direkt åsikt om något av dessa krig, men det finns en förståelse varför folk finner det kontroversiellt då kriget i Irak hade delade meningar.

Skulle inte förvåna mig då det finns redan liknande spel, dock utspelar det sig i Syrien och är ett strategispel
https://www.youtube.com/watch?v=oe899j3xhOs

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Nej men jag frågade inte om det är kontroversiellt att döda soldater ur wehrmacht heller? Jag skrev uttryckligen nazister, i Wolfenstein dödar man nazister och inte Karl som blivit mönstrad till wehrmacht som 17åring.

Sen att jämföra Fallujah med IS är ju direkt smaklöst med tanke på hur många civila som dog.

Hur är det smaklöst ?

Skrivet av Thane:

Spelet utspelar sig också långt innan IS grundades. Många muslimer (säkert en del islamister) reste till Irak för att slåss mot USA efter invasionen 2003. Det handlar alltså om motstånd mot en ockuperande makt och skapandet av ett kalifat.

Muslimer reser alltid till krig där muslimer är inblandade för det ses som en religiös plikt. Därför fanns det saudiska jihadister i Europa under jugosöavientiden och det går alltid ut på att skydda den islamiska gemenskapen som i sin tur alltid ska mynna ut i kalifat.

Skrivet av BeardedRobot:

Intressant att i nästan alla fiktiva verk med påhittade handlingar är det alltid motståndsrörelsen som är hjältarna och ockupationsmakten de som förtrycker.

I verkligheten gäller detta bara ryssar och tyskar, få vågar skildra t ex amerikaner som bad guys som begår krigsbrott och förklarar krig på olagliga grunder. Speciellt i spel. Detta är självklart pga amerikanska propagandamaskineriet men tycker fortfarande det måste ändras.

Det räcker med samma trötta narrering där USA alltid är hjältarna, väldigt barnsligt ärligt talat. Våga göra ett moget verklighetsbaserat spel där man spelar ur en sk ”rebells” perspektiv mot amerikanska ockupationsmakten. De är ju lika mycket människor de med och har sin sida att berätta i konflikterna.

Precis, alternativa hjältar som Sovjet och Saudiarabien som rensar världen på otrogna och reaktionärer medan USA kommer och tjatar om liberty and justice for all finns inte. Bias!

Tycker man ska kunna spela som lägervakt i Bergen Belsen som står emot den sovjetiska och amerikanska ockupationsmakten. Eller som ett barn i Volkssturm när ockupationsmakten närmar sig och man skjuter tillbaka.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Precis, alternativa hjältar som Sovjet och Saudiarabien som rensar världen på otrogna och reaktionärer

medan USA kommer och tjatar om liberty and justice for all

finns inte. Bias!

Hahaha, liberty and justice for all, vad gulligt. Gå ut lite då och då, kan inte vara hälsosamt med all denna exponering gentemot Hollywoodrullar.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Hahaha, liberty and justice for all, vad gulligt. Gå ut lite då och då, kan inte vara hälsosamt med all denna exponering gentemot Hollywoodrullar.

Oj, du har genomskådat komplotten. Du har rätt, det är bara ett maskerande talesätt för giriga kapitalister som ligger i bakgrunden och anordnar krig under falska premisser. Att USA är världens äldsta demokrati spelar ju in i ett lands kultur.

12
Skriv svar