Starfield (1 av 2)

Robot
Starfield (1 av 2)

Starfield slåss mot overkliga förväntningar men har, trots allt, Bethesda-magi.

#bethesda-game-studios, #starfield


Medlem

Snälla, en 5:a. Annars väntar jag med köp.


signatur

Memento Mori

Medlem

har det förinstallerat på pcn, släpps det på onsdag?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

har det förinstallerat på pcn, släpps det på onsdag?

Yes, onsdag 02:00.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Det här är det enda spelet som har gjort att jag faktiskt överväger att köpa Xbox eller PC. Men samtidigt känns det vansinnigt att lägga 5 tusen eller mer för ett spel. Jag får helt enkelt vänta några år till tills min PC helt gett upp och jag med gott samvete kan köpa en ny.

Tack för en välskriven delrecension.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Snälla, en 5:a. Annars väntar jag med köp.

Du lär du vänta, en 3a just nu kanske, alldeles för mycket performance problem, samt en del dåliga designbeslut

Geeks Gaming
Skrivet av OAKTHYR:

Det här är det enda spelet som har gjort att jag faktiskt överväger att köpa Xbox eller PC. Men samtidigt känns det vansinnigt att lägga 5 tusen eller mer för ett spel. Jag får helt enkelt vänta några år till tills min PC helt gett upp och jag med gott samvete kan köpa en ny.

Tack för en välskriven delrecension.

Du kan ju alltid testa det via xcloud (lär vara köer/problem i början). Ryktet går att det fungerar på en tv från samsung (eller valfri potatis, typ)

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du kan ju alltid testa det via xcloud (lär vara köer/problem i början). Ryktet går att det fungerar på en tv från samsung (eller valfri potatis, typ)

Hur funkar det? Är det mycket fördröjning i kontrollerna? Jag föredrar att ha hårdvaran jag spelar på hemma men jag kanske får göra ett undantag i det här fallet


signatur

PSN: OAKTHYR

Redaktör
Ponny
Skrivet av Slimebeast:

Snälla, en 5:a. Annars väntar jag med köp.

The jury is still out! 😉


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Trist med att inga av "rymd-RPG-spelen" verkar få till just själva rymden som en intressant del. Hade hoppats på att det skulle vara mer än bara en glorifierad fast travel-karta alá The Outer Worlds och Mass Effect. Just laddningsskärmar känns också som onödigt föråldrad inlevelsebrytande aspekt som de borde kunnat komma runt med all det snabba arbetsminnet och lagringsminnet i Xbox och moderna PC:s. Interaktiv laddning där man befinner sig på rymdskeppet och grafiskt närmar sig destinationen ända fram till landning borde ha varit självklart.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Hur funkar det? Är det mycket fördröjning i kontrollerna? Jag föredrar att ha hårdvaran jag spelar på hemma men jag kanske får göra ett undantag i det här fallet

Har spelat 15-20 timmar Flight Sim via xCloud. Prestandan var väldigt varierande. Ibland helt ok och ibland katastrofal. Då körde jag Ethernet-kabel och Telia Fiber. Det är en märkbar fördröjning och varierande upplösning som ibland bestämmer sig för att buffra titt som tätt. Ibland kom jag inte in i spelet alls men det var mer sällsynt.

Tröttnade till slut och köpte hårdvara. Skillnaden blev enorm. Jag hade undvikit moln-spelande men du kan ju alltid testa. Tröskeln in till Game Pass Ultimate är minimal och teknologin lär ju bara bli bättre

Medlem

Nog är det ett Bethesda spel alltid.

Ska definitivt att spela Starfield, men kommer att mentalt förbereda mig på Bethesda saker


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Hur funkar det? Är det mycket fördröjning i kontrollerna? Jag föredrar att ha hårdvaran jag spelar på hemma men jag kanske får göra ett undantag i det här fallet

Det beror helt på var du bor och närhet till deras datacenter osv. Det är väldigt svårt för oss andra att svara på, men pingen mot servrarna är det som är avgörande just för fördröjning i kontroller osv. Du får nog helt enkelt testa och se hur det funkar

Medlem
Skrivet av Majoren:

Trist med att inga av "rymd-RPG-spelen" verkar få till just själva rymden som en intressant del. Hade hoppats på att det skulle vara mer än bara en glorifierad fast travel-karta alá The Outer Worlds och Mass Effect. Just laddningsskärmar känns också som onödigt föråldrad inlevelsebrytande aspekt som de borde kunnat komma runt med all det snabba arbetsminnet och lagringsminnet i Xbox och moderna PC:s. Interaktiv laddning där man befinner sig på rymdskeppet och grafiskt närmar sig destinationen ända fram till landning borde ha varit självklart.

Jag håller med till fullo! Tyvärr är ju inte Bethesda kända för att ligga i teknologins framkant, det kör mer på beprövade kort.

Geeks Gaming
Skrivet av OAKTHYR:

Hur funkar det? Är det mycket fördröjning i kontrollerna? Jag föredrar att ha hårdvaran jag spelar på hemma men jag kanske får göra ett undantag i det här fallet

Väldigt olika. Jag känner inga jätteproblem med fördröjning i kontrollerna men det kan pixlas till lite då och då.

Dock lär ju belastningen vara extra hög när spelet släpps så man får nog räkna med att det fungerar sämre

Medlem
Skrivet av Tanktyr:

Du lär du vänta, en 3a just nu kanske, alldeles för mycket performance problem, samt en del dåliga designbeslut

Jag håller med.
3/5 är ett passande betyg i nuläget.
Det är bra men inte vad folk förväntat sig av kanske det mest efterlängtade spelet i år.
Personligen tycker jag det är rätt tråkigt och spelar hellre BG3 just nu.

Medlem

Starfield är det största fiaskot sedan Cyberpunk enligt mig.

Spelade i 10 timmar innan jag fick nog. Finns ingen som helst utforskning eller rymdresor, bara cutscenes för fast travel mellan planeter. AI är ett skämt, dina companions buggar loss 24/7, grafiken är "ok", finns ingen variation på fienderna, ingen minimap nånstans, UI är katastrof, tomt, själlöst.

Sedan att spelmotorn är ett 2011 -spel patchat som Frankensteins monster är fascinerande i sig. Pratade med en från deras mod community som sa att assets sedan oblivion, skyrim, fallout fortfarande används. Vilket förklarar dess begränsningar.

Steam reviews kommer att bli intressant läsning

Medlem

Så jävla sur att det inte finns stöd för Hotas

Medlem

Jag måste nästan sluta läsa recensioner, speciellt på spel som jag redan innan bestämt mig för inte är någor för mig.

Jag var helt ointresserad av BG3 tills jag läste FZs recension.
Jag var nästan helt ointresserad av Starfield men tänkte att jag kan väl lika gärna testa när jag ändå har Gamepass. Men sen läser jag recensioner som denna på FZ eller kommentarer som denna

Skrivet av SID 6.7:

MEN känslan! Känslan att kunna åka vart man vill, göra vad man vill och i vilken ordning man vill, det finns inga kapitel, ingen mainstory som pockar på och tvingar dig att lämna gamla områden till förmån för nya.

Du har ett hem (eller flera) , ditt rymdskepp (eller flera) Du kan bygga baser och skepp, du kan plocka på dig allt du ser och om du vill sälja eller bara spara intressanta saker som inredningsdetaljer i ditt nuvarande eller framtida hem.

Vill du bygga upp din egen gruvkoloni? Kavla upp ärmarna och gör det.
Vill du leka prisjägare och jaga pirater? Kör på.
Vill du gå med piraterna och ställa till med ofog? Självklart är det en möjlighet.
Vill du gå med i rymdarmén och säkra galaxen? Skriv under kontrakten och sätt igång och mörsa.
Vill du gå med i rymdens egna Texas Rangers och jaga bus och tjuvpack? På med din Stetson och Yee Ha!
Vill du ta anställning på ett skumt megaföretag och klättra på karriärsstegen? Det verkar som det går också (har blivit inbjuden, men har ännu inte testat).

Vill du bara glida runt och rensa baser, gruvor, grottor eller övergivna labb och rymdskepp och sälja allt loot medans du levlar upp och blir en grymmare loot/mördarmaskin? More power to you.

Jag kan inte sluta tänka på Starfield nu när jag sitter på jobbet!
Rollspel för mig är frihet, frihet att kunna göra vad jag vill och inte slaviskt behöva följa en förbestämd story och handling och förutom det sega starten så är detta frihet i sin bästa form. Du kan fasiken göra allt och vad du vill (som vanligt i Bethesdas spel) och det är DET som gör det för mig.

Det är det som trots att spelet inte har skuggan av en suck mot Baldurs eller Cyberpunk när det kommer till det tekniska eller story (så här långt) gör att detta med all sannolikhet kommer vara mitt "Game of the Year".

vem fan bryr sig om gubbarna är stela eller animationerna lite off eller att det inte är det vackraste spelet som någonsin skapats när man läser saker som recensionen och kommentaren..

Starfield låter ju helt fantastiskt. Men jag som har tid/ork för att spela en timme då och då, hur fan ska jag kunna ta mig igenom spel som BG3 eller Starfield?


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Inget Bethesda spel har någonsin varit ett 5/5 spel för mig.

De kan däremot vara väldigt roliga att spela och utforska i. Eftersom de är ganska så ”sandbox” fokuserade spel.

Starfield är vid vissa tillfällen väldigt coolt och med en grym känsla. På vissa ställen raka motsatsen.
Men det är nog deras bästa spel hittills.

Påminner mycket om Fallout 4 så gillade man det kommer man garanterat gilla Starfield.

Var dock beredd på att krävs en deal tweaks och mods på PC för att få spelet att fungera som ett spel skall göra år 2023. Hur Bethesda totalt ignorerar vissa grejer även 15 år senare är en stor gåta.

Med mods så blir deras spel riktigt bra. Trots att jag ger Skyrim 3/5 i betyg i sitt originalutförande så är det nog 5/5 med många bra mods.
Kan helt ärligt inte vänta tills om några år när Starfield modscenen är på toppform.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Snälla, en 5:a. Annars väntar jag med köp.

Recensionen låter ju övervägande positiv, men inte lätt att betygsätta ett så stort rollspel såklart

Medlem
Skrivet av Issue:

Jag måste nästan sluta läsa recensioner, speciellt på spel som jag redan innan bestämt mig för inte är någor för mig.

Jag var helt ointresserad av BG3 tills jag läste FZs recension.
Jag var nästan helt ointresserad av Starfield men tänkte att jag kan väl lika gärna testa när jag ändå har Gamepass. Men sen läser jag recensioner som denna på FZ eller kommentarer som denna

vem fan bryr sig om gubbarna är stela eller animationerna lite off eller att det inte är det vackraste spelet som någonsin skapats när man läser saker som recensionen och kommentaren..

Starfield låter ju helt fantastiskt. Men jag som har tid/ork för att spela en timme då och då, hur fan ska jag kunna ta mig igenom spel som BG3 eller Starfield?

Problemet för mig och många andra är att det skulle vara så enkelt för Bethesda att göra sina spel betydligt vackrare. Om moddare kan fixa det på bara någon dag utan försämring i prestanda varför kan inte Bethesda? Problem som funnits i deras spel sedan Oblivion finns kvar trots att det är så enkelt att fixa.
Sen är animationerna inte dåliga. Men många stora AAA spel idag använder mo-cap och det tror jag inte Bethesda gör. Något de bör ha gjort sedan 10 år tillbaka. Speciellt i delarna kring huvudstoryn.
Funktioner och Verktyg som andra utvecklare har haft i sina spel i över 10 år har ännu inte något stöd i Creation Engine. Det finns mycket i Starfield som är direkt begränsat på grund av motorn de använder.

Så jag tycker det finns gott om utrymme att kritisera detta.

Men med det sagt så är Starfield inte ett spel man ska undvika på grund av detta

Redaktör
Ponny
Skrivet av Majoren:

Trist med att inga av "rymd-RPG-spelen" verkar få till just själva rymden som en intressant del. Hade hoppats på att det skulle vara mer än bara en glorifierad fast travel-karta alá The Outer Worlds och Mass Effect. Just laddningsskärmar känns också som onödigt föråldrad inlevelsebrytande aspekt som de borde kunnat komma runt med all det snabba arbetsminnet och lagringsminnet i Xbox och moderna PC:s. Interaktiv laddning där man befinner sig på rymdskeppet och grafiskt närmar sig destinationen ända fram till landning borde ha varit självklart.

100 procent medhåll. Nu känns världen snarare mindre storslagen när områdena avgränsas av laddskärmar och menyer. Kan t.o.m. föredra gamla Ratchet & Clank där resorna mellan planeter var laddskärmar ”in disguise”. Här blir det mycket kartor och menyer. Vill se bättre rymdlösningar i rollspel.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Mjae, 3.5/5 typ. Börjar ångra lite att jag faktiskt la ut en bit över tusenlappen på detta*.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Finns ingen som helst utforskning eller rymdresor, bara cutscenes för fast travel mellan planeter.

Jag har kanske en 15 timmar spelat i helgen och även om jag kan acceptera många av bristerna (dom är enligt mig oftast inte så katastrofala) så är detta det som stör mig allra mest.

Är på en planet, springer till skeppet, får en kort laddning medan karaktären flyttas till cockpit (om du hoppar direkt dit iaf, annars måste du springa dit från airlock och sen se animationen när karaktären sätter sig och justerar skärmarna). Sen håller jag inne en knapp någon sekund och skeppet lyfter, en till animation, sen en laddningsskärm innan jag är i rymden. Sen tar man fram menyn och försöker hitta igen var man ska, man trycker på några knappar, sen väntar man på att ens drive ska ladda upp, sen en laddningsskärm. Man kommer fram till systemet och ska välja att landa, men nej man ska bli scannad av polisen först, sen kan jag ta upp menyn igen och leta efter rätt plats att landa på, sen lite laddning och sen en cutscene när skeppet landar.

Allt som allt så är detta 10% interaktivitet (och detta är att klicka i menyer) och resten animationer/cutscenes som man sett ett otal gånger redan.

Jag älskar att flyga runt i rymden i spel, men här får jag ingen anledning att göra det (annat än i ett fåtal strider man stött på), och som du säger så är utforskningen minimal (det finns massor att utforska iofs, men nästan inget kul att hitta). I Fallout/Elder Scrolls så kunde man sätta av ut i skogen och chansen att man sprang på något intressant var rätt hög, här är det (hittills) relativt platta och öde planeter eller peka-och-klicka i rymden.

Med det sagt så har spelet sina stunder och i klassiskt Bethesda-manér så är det i sidouppdragen som det är som bäst. Men det skulle inte få mer än 3/5 av mig.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av strangelove:

Har spelat 15-20 timmar Flight Sim via xCloud. Prestandan var väldigt varierande. Ibland helt ok och ibland katastrofal. Då körde jag Ethernet-kabel och Telia Fiber. Det är en märkbar fördröjning och varierande upplösning som ibland bestämmer sig för att buffra titt som tätt. Ibland kom jag inte in i spelet alls men det var mer sällsynt.

Tröttnade till slut och köpte hårdvara. Skillnaden blev enorm. Jag hade undvikit moln-spelande men du kan ju alltid testa. Tröskeln in till Game Pass Ultimate är minimal och teknologin lär ju bara bli bättre

Skrivet av Kalliban:

Det beror helt på var du bor och närhet till deras datacenter osv. Det är väldigt svårt för oss andra att svara på, men pingen mot servrarna är det som är avgörande just för fördröjning i kontroller osv. Du får nog helt enkelt testa och se hur det funkar

Skrivet av NordhNet:

Väldigt olika. Jag känner inga jätteproblem med fördröjning i kontrollerna men det kan pixlas till lite då och då.

Dock lär ju belastningen vara extra hög när spelet släpps så man får nog räkna med att det fungerar sämre

Ok. Tack för svaren. Det blir nog att vänta tills jag skaffar en ny dator då så att jag kan uppleva spelet på bästa möjliga sätt.
Då kanske det hinner patchas lite under tiden också. Älskar både Skyrim och Fallout 4 men man kan inte komma ifrån att det har funnits en del oerhört frustrerande buggar.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Har bara blivit mindre och mindre sugen på detta spel ju mer recensioner jag sett från seriösa recensenter (då menar jag inte IGN, GameSpot, GameRadar och liknande, utan folk som recenserar spelet efter att spelat det mer än 1 timme)... Utifrån det man hört hittills känns som ett ganska medelmåttigt spel men men extremt massa buggar. Tur att man kommer kunna spela det utan att betala nått extra genom Game Pass, annars skulle jag nog passat detta spel tills det såldes på rejäl rea...

Här är några av de recensioner jag ändå anser vara värda att lyssna till
https://www.youtube.com/watch?v=P4vVxkbduMs
https://www.youtube.com/watch?v=3uuI-6fwwtY
https://www.youtube.com/watch?v=blQjbbF7HlQ
https://www.youtube.com/watch?v=CvbK1fsc-yk

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Jag har kanske en 15 timmar spelat i helgen och även om jag kan acceptera många av bristerna (dom är enligt mig oftast inte så katastrofala) så är detta det som stör mig allra mest.

Är på en planet, springer till skeppet, får en kort laddning medan karaktären flyttas till cockpit (om du hoppar direkt dit iaf, annars måste du springa dit från airlock och sen se animationen när karaktären sätter sig och justerar skärmarna). Sen håller jag inne en knapp någon sekund och skeppet lyfter, en till animation, sen en laddningsskärm innan jag är i rymden. Sen tar man fram menyn och försöker hitta igen var man ska, man trycker på några knappar, sen väntar man på att ens drive ska ladda upp, sen en laddningsskärm. Man kommer fram till systemet och ska välja att landa, men nej man ska bli scannad av polisen först, sen kan jag ta upp menyn igen och leta efter rätt plats att landa på, sen lite laddning och sen en cutscene när skeppet landar.

Allt som allt så är detta 10% interaktivitet (och detta är att klicka i menyer) och resten animationer/cutscenes som man sett ett otal gånger redan.

Jag älskar att flyga runt i rymden i spel, men här får jag ingen anledning att göra det (annat än i ett fåtal strider man stött på), och som du säger så är utforskningen minimal (det finns massor att utforska iofs, men nästan inget kul att hitta). I Fallout/Elder Scrolls så kunde man sätta av ut i skogen och chansen att man sprang på något intressant var rätt hög, här är det (hittills) relativt platta och öde planeter eller peka-och-klicka i rymden.

Med det sagt så har spelet sina stunder och i klassiskt Bethesda-manér så är det i sidouppdragen som det är som bäst. Men det skulle inte få mer än 3/5 av mig.

/ LordDaimos

Om du bara vill ta dig till ditt mål så kan du direkt från första planeten gå till din quest, välja show on map och direkt välja fast travel. Då kommer du direkt laddas till skeppet när det kommer ur hoppet vid rätt planet och sen scannas och landas. Jag har för mig att du kan hoppa direkt till att landa om det är på en planet utan scanning osv, men kan minnas fel där. Oavsett så kan du spara flera steg om du bara vill ta dig till ditt mål (dvs skippa "springa till skeppet", "takeoff från planeten", "grav jump till rätt system").

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ronzem:

Med mods så blir deras spel riktigt bra. Trots att jag ger Skyrim 3/5 i betyg i sitt originalutförande så är det nog 5/5 med många bra mods.
Kan helt ärligt inte vänta tills om några år när Starfield modscenen är på toppform.

Detta! På något vis är det nu det börjar. Visst, i en perfekt värld hade moddar till Starfield inte behövts, men det är spännande också.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Körde New Vegas när det var helt färdigpatchat och gav det en 5:a för att konsekvenserna fungerade bra.

Fallout 4 kändes ofärdigt och livlösare trots många andra förbättringar. Rollspelet tog stryk när dialogerna och valen var nerfade rejält. En fyra på sin höjd.

Starfield med 25 år" in the making" och så är det ytterligare en release-soppa med begangnade assets och dialoger som tyder på att det snacket bara är mumbo jumbo.

Hade det varit sant hade dialogerna legat på en nivå som smäller New Vegas på fingrarna rejält. Rörelsefriheten och nasa-punken i all ära, men det saknar ändå så mycket av vad fansen väntat på.

Lite som Diablo 4 som saknar endgame. Fansen går tillbaka till D3, som hade sin bästa säsong någonsin.

Hypen bakom Bethesda har hållts uppe på orimliga nivåer. Världen bästa spel?
Mediokert när de inte ens levererar på New Vegas-nivå. Att spelet kommer räddas av moddar ska inte Bethesda ha äran för, de har släpt ett trevlig rymdspel minst ett år för tidigt. Inget mera, inget mindre.

Med tanke på hypen och det som levererats, 3 av 5.
Pinsamt med 25 års förberedelse. Oförsvarligt faktiskt.

Skriv svar