Baldur's Gate 3 på PS5 motsvarar pc:ns ultra, droppar till 20 fps i akt 3

Robot
Baldur's Gate 3 på PS5 motsvarar pc:ns ultra, droppar till 20 fps i akt 3

Digital Foundry testar konsolversionen.

#baldurs-gate-3, #digital-foundry


Moderator | Testpilot

Älskar spelet, men med tanke på hur man hoppar på vissa spel som har problem med prestanda och knappt någon snackar om detta tycker jag är märkligt. Kände av problemen redan i första akten - även om det inte är lika vanligt eller störande. Men problemen finns där.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Releasehästryttare

20 hade varit bra för mig, på ytan i akt 3 har jag som mest 10 fps, dags att byte upp sig från 3070 snart.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Älskar spelet, men med tanke på hur man hoppar på vissa spel som har problem med prestanda och knappt någon snackar om detta tycker jag är märkligt. Kände av problemen redan i första akten - även om det inte är lika vanligt eller störande. Men problemen finns där.

Det är skillnad på utvecklare och utvecklare tydligen.

Act 3 har varit ospelbart för många i flera veckor nu men ingen som skriver om det.

Medlem

Kollat när tjejen lirar på våran PC med ett 3090. Kan maxa allt och få 90-120 fps. Men efter ett par timmars spelande börjar det hacka mer och mer. Verkar som spelet har en minnesläcka för när vi startar om flyter det betydligt bättre igen.

Sen finns det definitivt ställen som är extremt krävande/dåligt optimerande där fps sjunker under 60 även med sänkta inställningar.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Älskar spelet, men med tanke på hur man hoppar på vissa spel som har problem med prestanda och knappt någon snackar om detta tycker jag är märkligt. Kände av problemen redan i första akten - även om det inte är lika vanligt eller störande. Men problemen finns där.

Det är ganska lätt det här, folk har egentligen inga egna åsikter utan dom upprepar bara vad deras YouTuber/streamer overlords har sagt till dom att tänka. När man läser negativa kommentarer om ett spel så är det oftast men naturligtvis inte alltid personer som inte ens har spelat spelet själva. Dom upprepar bara vad andra har sagt till dom. Människor i allmänhet och speciellt new age gamers är inget annat än får. Men det i sig själv är häller inte speciellt konstigt, människan går väldigt långt för att få "passa in"

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Det är skillnad på utvecklare och utvecklare tydligen.

Act 3 har varit ospelbart för många i flera veckor nu men ingen som skriver om det.

Läst ganska mycket om att akt 3 har problem.
Funkade helt OK för mig även om jag hade betydligt lägre fps än tidigare delar.

Medlem

Tråkigt för de som har problem. Flyter på bra för mig. Vissa ställen i Act 3 blir det fps drops ner till 40 fps, men flyter på betydligt mycket bättre efter Patch #2 med 12600K och 3080.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Det är ganska lätt det här, folk har egentligen inga egna åsikter utan dom upprepar bara vad deras YouTuber/streamer overlords har sagt till dom att tänka. När man läser negativa kommentarer om ett spel så är det oftast men naturligtvis inte alltid personer som inte ens har spelat spelet själva. Dom upprepar bara vad andra har sagt till dom. Människor i allmänhet och speciellt new age gamers är inget annat än får. Men det i sig själv är häller inte speciellt konstigt, människan går väldigt långt för att få "passa in"

Sådär är jag med innan jag får i mig morgonkaffet. x)

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Älskar spelet, men med tanke på hur man hoppar på vissa spel som har problem med prestanda och knappt någon snackar om detta tycker jag är märkligt. Kände av problemen redan i första akten - även om det inte är lika vanligt eller störande. Men problemen finns där.

Det är bara coolt att hata Starfield just nu vettu

Medlem

Har inte kunnat bestämma mig om jag ska köpa det på PC eller PS5 ännu men som det låter här så kanske man skulle skita i PC då de verkar gå soso på 3070-kort? Kanske säkrare att spela på PS5🤔

Medlem
Skrivet av Devan:

20 hade varit bra för mig, på ytan i akt 3 har jag som mest 10 fps, dags att byte upp sig från 3070 snart.

Som DF säger är det främst CPU som begränsar, spelet är inte särskilt grafiskt krävande, så jag tvivlar på att det skulle hjälpa.

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Som DF säger är det främst CPU som begränsar, spelet är inte särskilt grafiskt krävande, så jag tvivlar på att det skulle hjälpa.

Helt korrekt. Händer mycket i staden på en gång, så CPU får jobba. Går man bara in i en mindre, stängd miljö, flyter det på som i de tidigare akterna. Och att PS5 som kör ultra med drops till 20 fps, känns lite i underkant.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Deekar:

Har inte kunnat bestämma mig om jag ska köpa det på PC eller PS5 ännu men som det låter här så kanske man skulle skita i PC då de verkar gå soso på 3070-kort? Kanske säkrare att spela på PS5🤔

Rent grafiskt tycks prestanda motsvarande PS5, dvs ungefär 2060, räcka för att driva spelet utan problem. Problemet är CPU, där spelet är riktigt ooptimerat vilket märks i sista akten när NPC:erna börjar bli många (märkbara nedsaktningar även med min 7950X pga få utnyttjade trådar). Skulle därför rekommendera PC, då spelet verkligen behöver mus- och tangentbordsgränssnittet, om din CPU inte är märkbart svagare än PS5:ans.

Medlem

Har 4090 men får ändå låg fps i act3 oavsett inställningar.. Low eller maxat, spelar ingen roll. Samma problem i Starfield i städer så antar min CPU inte orkar skyffla informationen till mitt 4090.

Väntar ivrigt på 14700K eller 14900K..

Medlem

Jag har aldrig förstått varför man inte låter konsolspelare använda mus och tangentbord? Är det så mycket svårare att få det att fungera på konsol?

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Har 4090 men får ändå låg fps i act3 oavsett inställningar.. Low eller maxat, spelar ingen roll. Samma problem i Starfield i städer så antar min CPU inte orkar skyffla informationen till mitt 4090.

Väntar ivrigt på 14700K eller 14900K..

Vad har du för CPU nu då?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Vad har du för CPU nu då?

9900K. Får bra score i alla testprogram som 3DMark och CPU score i olika program ligger inom normalvärdet.
Har läst fler med 4090 och äldre CPU som fått problem i CPU bundna spel så tror inte det är min dator specifikt.

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Rent grafiskt tycks prestanda motsvarande PS5, dvs ungefär 2060, räcka för att driva spelet utan problem. Problemet är CPU, där spelet är riktigt ooptimerat vilket märks i sista akten när NPC:erna börjar bli många (märkbara nedsaktningar även med min 7950X pga få utnyttjade trådar). Skulle därför rekommendera PC, då spelet verkligen behöver mus- och tangentbordsgränssnittet, om din CPU inte är märkbart svagare än PS5:ans.

Okej! Jag har en i7-12700H-processor. Minns inte va PS5an sitter inne på. Kör Laptop ska sägas också så kanske risk att den blir varm med?

Medlem
Skrivet av Stripe:

Jag har aldrig förstått varför man inte låter konsolspelare använda mus och tangentbord? Är det så mycket svårare att få det att fungera på konsol?

Slippa tangentbord o mus är ju ett av skälen man skaffar konsol...

Medlem
Skrivet av Deekar:

Okej! Jag har en i7-12700H-processor. Minns inte va PS5an sitter inne på. Kör Laptop ska sägas också så kanske risk att den blir varm med?

Den tycks vara betydligt kraftfullare än PS5:ans(en customlösning som teoretiskt ligger mellan Ryzen 3600X och 3700X), särskilt när bara enstaka trådar används. En laptop med en sådan och ett dedikerat grafikkort får man väl även hoppas har kylning dimensionerad efter effekten.

Medlem
Skrivet av Devan:

20 hade varit bra för mig, på ytan i akt 3 har jag som mest 10 fps, dags att byte upp sig från 3070 snart.

Kör vulkan, har mer än 20 fps pp ett 1080...

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Den tycks vara betydligt kraftfullare än PS5:ans(en customlösning som teoretiskt ligger mellan Ryzen 3600X och 3700X), särskilt när bara enstaka trådar används. En laptop med en sådan och ett dedikerat grafikkort får man väl även hoppas har kylning dimensionerad efter effekten.

Ah okej, jo kylning har de väl förvisso. Är en MSI Katana. Åh, känns bara som jag fått mer beslutsångest nu haha🤣 Finns för och nackdelar med båda plattformarna!! Att ligga i soffan och spela på PS5an är för jäkla gött. Slippa tänka på och justera grafikinställningar. Samtidigt är de gött att spela med mus och tangentbord på Laptopen och inte behöva tänka på att andra i familjen vill spela på konsolen eller kolla på TVn!

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Den tycks vara betydligt kraftfullare än PS5:ans(en customlösning som teoretiskt ligger mellan Ryzen 3600X och 3700X), särskilt när bara enstaka trådar används. En laptop med en sådan och ett dedikerat grafikkort får man väl även hoppas har kylning dimensionerad efter effekten.

Värt att notera är väl att 12700H är långt ifrån prestandan av en 12700K. Throttling inte inräknat.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Azureye:

Värt att notera är väl att 12700H är långt ifrån prestandan av en 12700K. Throttling inte inräknat.

Självklart, jag har inte ännu sett den laptopprocessor som matchar en samtida stationär motsvarighet. För att förtydliga: Jag kollade snabbt några prestandatester av 12700H då jag inte som regel håller koll på laptopprocessorer, jag blandar inte ihop dem och baserar ingenting på kunskaper om 12700K:s prestanda. Baserat på de siffrorna skulle det krävas ordentlig throttling för att nå PS5-nivå, särskilt med tanke på att den ser ut att prestera lågt även i förhållande till sina teoretiska PC-motsvarigheter.

Medlem

Mår nästan bra av det! Glad att min lille burk klarar av det. 75 h inte ens nått akt 3. Nä skit tråkigt för alla som sett fram emot det. Men om jag känner larian löser det sig.


signatur

Allätare

Medlem

Som alla dagens spel, vänta ett par månader, sen kan man börja spela det. Ser fram att lira Aliens: Dark Descent snart.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Slippa tangentbord o mus är ju ett av skälen man skaffar konsol...

Nja, inte för min del. För mig handlar det om att jag kommer billigare undan med en konsol. Jag upplever att dator (+ skärm) är mycket dyrare. Jag kan tycka att man i alla fall kan ha möjlighet att använda mus och tangentbord.

Avstängd
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Det är ganska lätt det här, folk har egentligen inga egna åsikter utan dom upprepar bara vad deras YouTuber/streamer overlords har sagt till dom att tänka. När man läser negativa kommentarer om ett spel så är det oftast men naturligtvis inte alltid personer som inte ens har spelat spelet själva. Dom upprepar bara vad andra har sagt till dom. Människor i allmänhet och speciellt new age gamers är inget annat än får. Men det i sig själv är häller inte speciellt konstigt, människan går väldigt långt för att få "passa in"

Då är det väl tur att sådana som du och jag kan tänka själva?

Medlem
Skrivet av Devan:

20 hade varit bra för mig, på ytan i akt 3 har jag som mest 10 fps, dags att byte upp sig från 3070 snart.

Vad kör du för upplösning? Körde igenom på ett 3080 i 1440p och det lägsta jag såg var låga 40. 10 fps låter helt galet.

12
Skriv svar