Ubisoft ser stor potential för prenumerationer om kunder vänjer sig vid att inte äga spel

Robot
Ubisoft ser stor potential för prenumerationer om kunder vänjer sig vid att inte äga spel

Precis som med musik och film.

#Ubisoft


Känns lite sent 2024 att få den här insikten. De är inte ens tvåa på bollen utan missade matchstart.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Retro gaming ftw.... Tröttnar på att spela en business(hur får vi ut så mycket pengar vi kan ur kunden) istället för spel gjorda för att underhålla och vara så bra som möjligt...

Ekonomi är rörlig, gamla giganter försvinner nya kommer upp. Detta kan innebära att du blir av med spel... Jag vill egentligen snarare tillbaka till att kunna äga mina spel, som på GOG...

Medlem

Det är inte många gamers som ser potential för Ubisoft

Inaktiv

"tjänsten kommer att fortsätta och man kommer att kunna komma åt dem när man vill. Det är betryggande."

Det kommer man ju inte alls. Gamla spel försvinner ju.

Medlem

Jag tycker inte det funkar med prenumerationstjänster för spel. Tänk när man har fördjupat sig i ett spel som The Witcher 3, sedan försvinner spelet plötsligt ifrån tjänsten och man kan inte fortsätta sitt äventyr? Med det scenariot i bakhuvudet kan jag inte sätta mig in i ett spel på samma sätt än om jag ägde spelet.

Medlem
Skrivet av Shinsen:

Jag tycker inte det funkar med prenumerationstjänster för spel. Tänk när man har fördjupat sig i ett spel som The Witcher 3, sedan försvinner spelet plötsligt ifrån tjänsten och man kan inte fortsätta sitt äventyr? Med det scenariot i bakhuvudet kan jag inte sätta mig in i ett spel på samma sätt än om jag ägde spelet.

Du vet, idén är att du inte skall avsluta din prenumeration, eller så får du ju bara prenumerera igen om du vill spela igen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Vi går en strålande framtid till mötes, mina vänner! Jag kommer ha så mycket mer utrymme till mina animéfigurer och hyllningsaltaret till Bobby Kotick i bokhyllan när man äntligen kan slänga alla sopiga gamla spelboxar.

Medlem

Det är därför jag köper spelen från GOG. Jag vill fortfarande kunna äga mina spel.

Medlem

Älskar prenumeration och förstår mig inte riktigt på folk som klagar över att inte äga spelet. Jag är ju dock den som spelar färdigt spelet (oftast inom månaden slut) och spelar aldrig spelet igen.

Kostar mig runt hundringen att spela ett helt nytt spel istället för minst 500kr. Win win!

Medlem
Skrivet av B-itta:

Älskar prenumeration och förstår mig inte riktigt på folk som klagar över att inte äga spelet. Jag är ju dock den som spelar färdigt spelet (oftast inom månaden slut) och spelar aldrig spelet igen. Kostar mig runt hundringen att spela ett nytt spel. Win win.

Problemet blir den dagen som servrarna stänger och spel som var exklusiva till plattformen går förlorade. Jag vill kunna spela spel även 20-25 år efter de släpps utan att vara orolig för DRM eller annat skit.

Medlem
Medlem

Ubisoft igen med en snille ide.

Skrivet av B-itta:

Älskar prenumeration och förstår mig inte riktigt på folk som klagar över att inte äga spelet. Jag är ju dock den som spelar färdigt spelet (oftast inom månaden slut) och spelar aldrig spelet igen.

Kostar mig runt hundringen att spela ett nya spel. Win win!

Det är bara då det möjligtvis är värt det och dom som vill hoppa runt och spela lite här och där.
Många tycker inte så. Sen finns det dom som bara ligger med en preumeration oavsett hur man spelar och tja, bolagen som håller i tjänsten tackar dig


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag kör fysiskt i största utsträckning men har börjat köpa lite digitalt i de fall där digitala priserna slår ut de fysiska (inte ofta på nya spel men helt klart på äldre spel). Har ingen prenumeration (inte ens Spotify haha) och vet ärligt talat inte hur jag kommer ställa mig till framtiden om den blir helt digital.

Det jag vet är att jag när spelsugen faller sig på alltid går till min hylla och tittar på mina spel, och oftast på min 360-samling. Där kommer alltid tryggheten till den nostalgiska känslan ligga kvar för mig.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Vi går en strålande framtid till mötes, mina vänner! Jag kommer ha så mycket mer utrymme till mina animéfigurer och hyllningsaltaret till Bobby Kotick i bokhyllan när man äntligen kan slänga alla sopiga gamla spelboxar.

Animefigurer låter som något du skulle kunna kolla på i vr istället. Någon kanske lägger ut 3d modeller mot en månadskostnad så kan du spara ännu mer plats! 😏

Medlem

Fyfan hatar idén med prenumeration, känns som att man kan bli bortkapad från sina favoritspel när som helst då.
Jag fortsätter köpa spel på steam eller var som så länge det går.

Medlem

Jag använder prenumerationer till att spela igenom många single player spel.
Jag klarar ut dom sen återkommer aldrig till dom flesta igen så behöver inte "äga" dom
Sparat tusenlappar på detta

Medlem
Skrivet av Alexcan:

Så du är upprörd över att ett företag (som endast existerar för att tjäna pengar precis som alla andra företag) försöker öka sina inkomster.

Något annat i verkligheten som upprör dig?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av ace84:

Fyfan hatar idén med prenumeration, känns som att man kan bli bortkapad från sina favoritspel när som helst då.
Jag fortsätter köpa spel på steam eller var som så länge det går.

Du vet att det samma gäller köp via Steam också va? Att du inte äger spelen där? Kan tänka mig att det är samma med andra digitala butiker (undantaget Gog där du kan spara det på disken).

Medlem
Skrivet av Karmak:

Jag använder prenumerationer till att spela igenom många single player spel.
Jag klarar ut dom sen återkommer aldrig till dom flesta igen så behöver inte "äga" dom
Sparat tusenlappar på detta

Funkar ju om man stressa igenom spelen på mindre än en månad men en annan som kan hålla på upp till ett år blir de knappast win-win

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Du vet, idén är att du inte skall avsluta din prenumeration, eller så får du ju bara prenumerera igen om du vill spela igen.

Fast om produkten försvinner från tjänsten spelar det ingen roll om du är prenumerant eller inte. Produkten är borttagen.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Fast om produkten försvinner från tjänsten spelar det ingen roll om du är prenumerant eller inte. Produkten är borttagen.

Jag vara bara lite språkrör för tjänsten där =D Själv skulle jag inte prenumerera på spel om jag inte tvingades in i det, tycker det är ganska dåligt.

Det kommer ju en dag, som så ofta händer med Ubisoft, att helt plötsligt finns det varken server eller spel kvar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av joejjeman:

Funkar ju om man stressa igenom spelen på mindre än en månad men en annan som kan hålla på upp till ett år blir de knappast win-win

Varför får du automatiskt för dig att jag stressar igenom spelen?
Det gör jag aldrig. Jag har mycket tid att lägga på spel om det behövs.
De flesta single player spel tar 50-100 timmar max att klara av utan att stressa och det har jag tid för på en månad

Sa aldrig det passar alla men de som det passar är det jävla bra tjänst.

Medlem

Ehm? Vi äger ju inte spelen som det är redan. De enda spel man äger idag är väl de på GOG. Nu snackar jag om PC, konsoler kanske fungerar annorlunda om man har fysiska diskar.

Medlem

Man kan ju debattera om detta till solen går ned i öst, verkar det som. Det ena alternativet är klart mer konsumentvänligt, och det andra är lätt förklädd till att vara konsumentvänligt.

Premumerationer är till för att företag ska ha en bättre uppsikt och en 'säkrad' inkomst en tid framöver, istället för att få en engångssumma, om jag inte är helt ute och cyklar. Har svårt att se hur Netflix, t.ex, skulle kunna konkurrera med min gamla dvd samling dock.

Jag som konsument vet ju på ett ungefär vilket jag föredrar.

Medlem

Förvånad över att Ubisoft ens finns kvar

Medlem

För mig är prenumerationsvarianten ingen höjdare, jag brukar ta min tid i spel, ta längre pauser(veckor,månader) för att sedan fortsätta.
Buggisoft får gärna skaffa en prenumerationstjänst så länge det inte är enda sättet att skaffa spelen

Medlem

”Dessa spelen kommer existera” är ju dock en ren lögn. Försök spela äldre Forza-spel, äldre licensspel som Deadpool och The Punisher eller samarbeten som Telltales Poker Night at the Inventory. No One Lives Forever är ett annat exempel. Minsta lilla rättighetsstrul vare sig det gäller licenser för IP:n eller varumärken och musik i spelen så försvinner de direkt utan något som helst intresse från ”service providers” att lösa det för att göra dem tillgängliga igen.

Medlem

Alla har väl favorititlar de återkommer till?

Jag tror jag kan räkna att ungefär 80-90% av min totala speltid ligger på spel som är 10+ år gamla de senaste åren.

Rör knappt det nya skräpet som är en uppstötning av en gammal klassiker som man lagt till markers å skit på för att man inte ska gå av vägen i spelet, för då har man gått för långt från var AAA-tillverkaren har bemödat sig att skapa grafik för.....

Om prenumeration blir standard i branschen så försvinner över 90% av all gammal content garanterat.
De titlar som får stanna på prenumerationstjänsterna är de som drar in störst mängd pengar år för år.
Precis som storföretagen stänger gamla servrar till spel oavsett hur många som köpt det för att "spara pengar" så hade prenumeration mött samma död.

Varför hosta spel bara 5% spelar en gång vart fjärde år? Nej där kan vi spara pengar....

Tack och lov för ett fåtal företag som gog och helt ärligt, något ingen person eller företag kan neka.... '

TACK OCH LOV FÖR PIRATKOPIERINGEN. Om det inte vore för att tiotusentals eller fler gamla titlar från 80-talet och framåt hade piratkopierats så hade dessa spel förr eller senare försvunnit från biblioteken då företagen försvunnit, gått i graven eller bara slutat tillverka spelen för mycket längesen.

Den som tror den kan köpa sig fri med en prenumerationstjänst ser bara till att mata sig för den nuvarande dagen.

Medlem

Det stämmer inte att man inte äger spel idag, köper man ett spel i en fysisk butik så har man köpt en produkt. För det är i laglig mening skillnad på att köpa ett spel i en butik som El-Giganten kontra ett köp av ett spel på exempelvis Steam. Utgivare har så länge jag kan minnas försökt få igenom sin skrattretande s.k EULA som ofta går emot vår lag. Ett lands lagar gör att sådan s.k avtal oftast inte gäller. För ett avtal krävs att BÅDA parter känner till villkoren och att de SIGNERAT detta. På nätet räcker det med en form av godkännande.

När det kommer till vad utgivaren anser sig har rätten att göra så har inget ändrats, det som ändrats är att de idag kan få denna kontroll genom att man köper ett spel som en tjänst och inte som en produkt.

12
Skriv svar