Rapport: Återförsäljare slutar ta in fysiska Xbox-spel p.g.a. "riktigt dålig" försäljning

Medlem
Skrivet av Dreijer:

På PC där det inte funnits fysisk media på 15 år?

Det är möjligt, men köper jag ett spel på Gog så kan jag lagra det på min hårddisk, och oavsett vad som händer med licenser osv så kommer jag ha kvar den.

It's not a lake, it's an ocean

Tråkigt men väntat, som flera konstaterat. Jag som älskar att köpa spel på skiva kommer börja köpa alltfler multiformatsspel till PlayStation i stället för Xbox framöver.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Aldrig hört talas om "Dring" men en bra idé kan ju vara att ta bara in sånt som inte finns på gamepass...men det är väl för jobbigt för inköpsansvarige att behöva göra research....

Medlem
Skrivet av Mirage:

Inte alltid sant längre, tyvärr. Förr var det så men ser ofta samma prissättning på PC som konsoll nuförtiden.

Om du är så brydd om miljön borde du inte utnyttja elektronik alls.

Ok, samma pris eller billigare på senaste AAA
Känns som reor är bättre och priset sjunker snabbare/oftare på PC butikerna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Fast om de slutar sälja hårdvaran ställer det ju till det lite. Man kan ju inte tänka sig hem en Xbox, digitalt. Åtminstone inte än.

Medlem

Ok👍Meeeen det kommer att komma en ny konsol om några få år. En digital only xbox.
Och om Microsoft slutar med konsoler sen efter den digital only xboxen, då tror jag det kommer att börja säljas på elgiganten eller power eller varför inte på ica små boxar i tändsticks ask storlek (Gr skrev om det för en tid sedan) som man kopplar till tevens usb och taa taaa så har man liksom en mini xbox gömd bakom teven. Ja och handkontroller kan man köpa lite var som helst.

Det har även talats om att framtidens teve apparater kommer att ha xbox playstation nintendo appar som man väljer att prenumerera på.

Oooom det i framtiden istället blir så att för att kunna spela microsoft spel är att man kan endast göra det igenom en pc dååååå gör Microsoft bort sig FETT.
Ifall det blir så då är det gameover med Microsofts spel för min del plus säkerligen för miljontals andra med.
Varför undrar du kanske? Jo för konsoler är bara plugg and play och att äga en pc är fortfarande krångligt och starta ett spel kan ofta vara snårigt. Det är fakta.
Ja det kan bli viss krånglighet med konsoler med men inte lika mycket.

Så ja blir det som jag skrev här sist då kommer Microsoft tappa väldigt många kunder.

Medlem
Skrivet av Guld:

Ok👍Meeeen det kommer att komma en ny konsol om några få år. En digital only xbox.
Och om Microsoft slutar med konsoler sen efter den digital only xboxen, då tror jag det kommer att börja säljas på elgiganten eller power eller varför inte på ica små boxar i tändsticks ask storlek (Gr skrev om det för en tid sedan) som man kopplar till tevens usb och taa taaa så har man liksom en mini xbox gömd bakom teven. Ja och handkontroller kan man köpa lite var som helst.

Det har även talats om att framtidens teve apparater kommer att ha xbox playstation nintendo appar som man väljer att prenumerera på.

Oooom det i framtiden istället blir så att för att kunna spela microsoft spel är att man kan endast göra det igenom en pc dååååå gör Microsoft bort sig FETT.
Ifall det blir så då är det gameover med Microsofts spel för min del plus säkerligen för miljontals andra med.
Varför undrar du kanske? Jo för konsoler är bara plugg and play och att äga en pc är fortfarande krångligt och starta ett spel kan ofta vara snårigt. Det är fakta.
Ja det kan bli viss krånglighet med konsoler med men inte lika mycket.

Så ja blir det som jag skrev här sist då kommer Microsoft tappa väldigt många kunder.

Tänk dig framtidsscenario:

En ensamstående mamma sneglar på om hon ska köpa en PS6 eller PS7 där varje spel kostar 79.99€ plus 500€ för konsolen plus 60€ per år för online.

ELLER, så kan hon prenumerera på Xbox Game Pass på sin iPad, TV och kanske brödrost och hennes barn kan nu spela hundratals spel och nya Xbox Game Studios spel dag ett för 20€ per månad. Hon behöver aldrig mer oroa sig över att hon precis lagt 79.99€ på The Last of Us Part 2 Remake 2 och att hennes barn kommer vilja ha The Last of Us Part 2 Remake 3 Final Cut en månad senare för 79.99€ när det släpps igen. Vad är mest attraktivt för henne?

Hardcore gamers är ute. Ingenting anpassas efter dem längre, det är en irrelevant målgrupp.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Tänk dig framtidsscenario:

En ensamstående mamma sneglar på om hon ska köpa en PS6 eller PS7 där varje spel kostar 79.99€ plus 500€ för konsolen plus 60€ per år för online.

ELLER, så kan hon prenumerera på Xbox Game Pass på sin iPad, TV och kanske brödrost och hennes barn kan nu spela hundratals spel och nya Xbox Game Studios spel dag ett för 20€ per månad. Hon behöver aldrig mer oroa sig över att hon precis lagt 79.99€ på The Last of Us Part 2 Remake 2 och att hennes barn kommer vilja ha The Last of Us Part 2 Remake 3 Final Cut en månad senare för 79.99€ när det släpps igen. Vad är mest attraktivt för henne?

Hardcore gamers är ute. Ingenting anpassas efter dem längre, det är en irrelevant målgrupp.

Problemet med att endast köra xCloud är ju att man bara kan spela titlarna som finns på tjänsten. Blir inte så roligt när barnens favoritspel helt plötsligt är borta och inte går att få tag på längre. 😬 Mycket bättre att köpa en Series S isåfall.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Tänk dig framtidsscenario:

En ensamstående mamma sneglar på om hon ska köpa en PS6 eller PS7 där varje spel kostar 79.99€ plus 500€ för konsolen plus 60€ per år för online.

ELLER, så kan hon prenumerera på Xbox Game Pass på sin iPad, TV och kanske brödrost och hennes barn kan nu spela hundratals spel och nya Xbox Game Studios spel dag ett för 20€ per månad. Hon behöver aldrig mer oroa sig över att hon precis lagt 79.99€ på The Last of Us Part 2 Remake 2 och att hennes barn kommer vilja ha The Last of Us Part 2 Remake 3 Final Cut en månad senare för 79.99€ när det släpps igen. Vad är mest attraktivt för henne?

Hardcore gamers är ute. Ingenting anpassas efter dem längre, det är en irrelevant målgrupp.

Ja gamepass blir fantastiskt sen på smart teven igenom prenumerations appen eller igenom den där mini boxen man kopplar in i usb ingången bakom teven.
Men stor FET tumme ner om alla konsoler försvinner och man kan endast spela alla spel igenom en pc.

Skrivet av Bro Exotic:

Tänk dig framtidsscenario:

En ensamstående mamma sneglar på om hon ska köpa en PS6 eller PS7 där varje spel kostar 79.99€ plus 500€ för konsolen plus 60€ per år för online.

ELLER, så kan hon prenumerera på Xbox Game Pass på sin iPad, TV och kanske brödrost och hennes barn kan nu spela hundratals spel och nya Xbox Game Studios spel dag ett för 20€ per månad. Hon behöver aldrig mer oroa sig över att hon precis lagt 79.99€ på The Last of Us Part 2 Remake 2 och att hennes barn kommer vilja ha The Last of Us Part 2 Remake 3 Final Cut en månad senare för 79.99€ när det släpps igen. Vad är mest attraktivt för henne?

Hardcore gamers är ute. Ingenting anpassas efter dem längre, det är en irrelevant målgrupp.

Ja, xCloud på en Samsung-tv, kan ju inte bli mycket bättre än så.

Inaktiv

Ett steg närmare tills fysiska spel bara är ett minne blott

Men tror nog att Nintendo kommer vara det företag som kommer ha kvar fysiskt längst (får jag hoppas)

Medlem

MS fick som de ville tillslut, tog bara 10 år extra.

Som inbiten PC spelare är detta ju inget konstigt. Men största problemet med konsollerna är ju att det bara finns en butik.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Fast om de slutar sälja hårdvaran ställer det ju till det lite. Man kan ju inte tänka sig hem en Xbox, digitalt. Åtminstone inte än.

Streaming? 😂

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Som sagt, Microsoft vill inte sälja Xbox:ar de vill sälja abonnemang. Hade man velat sälja Xboxar hade Xbox haft exklusiva spel.

Klart dom vill sälja Xboxar, varför annars tillverka xboxar öht..

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

ELLER, så kan hon prenumerera på Xbox Game Pass på sin iPad, TV och kanske brödrost och hennes barn kan nu spela hundratals spel och nya Xbox Game Studios spel dag ett för 20€ per månad.

Vad hindrar Nintendo och Sony från att erbjuda streaming till diverse enheter på samma sätt?

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Dagen då konsoler blir digital only är dagen då jag går över till PC exklusivt.

PC är ju redan digital only nästan... vad är skillnaden?

Medlem

Folk måste komma ihåg två viktiga saker. Dels är detta Microsofts ide sedsn länge, men framförallt så är Series X en konsol som inte säljer. Spanien redovisar hårdvaraförsäljning varje vecka och PS5 säljer 10-15 gånger mer. Gamla Switch, 4-5 gånger bättre. Vi vet att försäljngen i Tyskland och Frankrike också är katastrofalt dålig. SWtch och PS5 är i en helt annan situation. Series X har på sin höjd en marknadsandel på 10-15 procent.
VI har en fysisk indie-marknad som är större än någonsin med Limited run Som gett ut hundratals spel till PS4/ PS5 och Switch, men i princip inga alls till Xbox. Konsoler säljer dåligt och dess konsumenter köper digitalt. Det är inget som påverkar Sony och Nintendo.

Medlem
Skrivet av Margy:

Vad hindrar Nintendo och Sony från att erbjuda streaming till diverse enheter på samma sätt?

De har inte investerat tiotals miljarder dollar under åren i det som Microsoft.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

De har inte investerat tiotals miljarder dollar under åren i det som Microsoft.

Både Sony och Nintendo har streaming av spel?

Sony hade streaming av PS Now till TV-apparater för 10 år sedan långt innan MS ens började fundera på att erbjuda samma sak. Varför skulle de inte kunna göra det igen?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tror Xbox är på väg att klappa ihop butiken nu.

Även om de ligger klart sist av de tre stora så tjänar de ändå fortfarande pengar och kommer därför inte lägga ned (än. Vem vet hur framtiden ser ut)

Medlem
Skrivet av Margy:

Både Sony och Nintendo har streaming av spel?

Sony hade streaming av PS Now till TV-apparater för 10 år sedan långt innan MS ens började fundera på att erbjuda samma sak. Varför skulle de inte kunna göra det igen?

Jag jobbar inte i en högt uppsatt position på någon av de företagen så har ingen aning. Jag upprepar bara vad Phil Spencer sa i videon jag länkade, kanske du kan fråga honom om varför han anser sig ha störst övertag inom streamingen med motiveringen tiotals miljarder dollar i Azure.

Medlem
Skrivet av showerguy:

PC är ju redan digital only nästan... vad är skillnaden?

Ganska många skillnader.
Kan lista några jag har i huvudet.

* fler konkurrerande säljare av spel
* fler valmöjligheter vart man köper spel
* vissa spel kan köpas utan DRM via exempelvis GOG
* generellt går det att betala lägre pris för nya spel digitalt på pc än via sony, microsoft.
* steam är en stark fördel med två timmar fönster för retur
* gratis online-spelande

Finns säkert mer jag inte kommer på nu men går alla digitalt så väljer jag hellre pc och slutar spendera pengar på konsoler.

Medlem

Om konsollerna går helt digitalt. Kommer inte EU lagen som just nu tvingar Apple att öppna upp för andra butiker även tvinga Playstation och Xbox att öppna upp för andra digitala butiker?

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Det är möjligt, men köper jag ett spel på Gog så kan jag lagra det på min hårddisk, och oavsett vad som händer med licenser osv så kommer jag ha kvar den.

Problemet är att vi ser samma sak ske för PC också, folk väljer digital prenumerationstjänst (Steam) hellre än möjligheten att kunna ladda hem (GOG). Vill minnas att det inte går särskilt bra för GOG.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

...kanske du kan fråga honom om varför han anser sig ha störst övertag inom streamingen med motiveringen tiotals miljarder dollar i Azure.

En lustig detalj där är att MS inte verkar använda sina Azure-center för streaming speciellt mycket.

I dokumentation de skickade in till brittiska myndigheter i samband med ABK-köpet framkom det att MS datacenter inte är designade för snabb respons samt att de ligger "på vischan" långt från där de flesta bor så all streaming i Storbritannien sker genom att hyra kapacitet från andra. Jag misstänker att det ser likadant ut i många andra länder.

Medlem
Skrivet av Guld:

Ok👍Meeeen det kommer att komma en ny konsol om några få år. En digital only xbox.
Och om Microsoft slutar med konsoler sen efter den digital only xboxen, då tror jag det kommer att börja säljas på elgiganten eller power eller varför inte på ica små boxar i tändsticks ask storlek (Gr skrev om det för en tid sedan) som man kopplar till tevens usb och taa taaa så har man liksom en mini xbox gömd bakom teven. Ja och handkontroller kan man köpa lite var som helst.

Det har även talats om att framtidens teve apparater kommer att ha xbox playstation nintendo appar som man väljer att prenumerera på.

Oooom det i framtiden istället blir så att för att kunna spela microsoft spel är att man kan endast göra det igenom en pc dååååå gör Microsoft bort sig FETT.
Ifall det blir så då är det gameover med Microsofts spel för min del plus säkerligen för miljontals andra med.
Varför undrar du kanske? Jo för konsoler är bara plugg and play och att äga en pc är fortfarande krångligt och starta ett spel kan ofta vara snårigt. Det är fakta.
Ja det kan bli viss krånglighet med konsoler med men inte lika mycket.

Så ja blir det som jag skrev här sist då kommer Microsoft tappa väldigt många kunder.

Det tror jag inte. Det här med streama spel känns väldigt 2016, daterat och utspelat. Tror konceptet är i princip dött nu.

Medlem
Skrivet av baxtex:

MS fick som de ville tillslut, tog bara 10 år extra.

Som inbiten PC spelare är detta ju inget konstigt. Men största problemet med konsollerna är ju att det bara finns en butik.

Xbox har och har länge haft att man kan köpa digitala spel på fler ställen än deras egna butik
Sålde min ps5 utan skivläsare pga Sony har monopol på sina digitala spel och de kostar skjortan, men på Xbox har jag köpt de flesta digitala spel på andra ställen mkt billigare än deras egna butik.

Medlem
Skrivet av caracarn:

Snarare att xbox säljer så dåligt jämfört med Nintendo och Sony, de säljer ju fortfarande bra med fysiska ex.

Jag tror på det här med… att Xbox säljer för dåligt med fysiska spel.

Det kan delvis bero av att Xbox är mindre aktör på konsolmarknaden än Sony/Nintendo men kanske ännu mer på grund av spelare får de senaste spelen via Xbox gamepass.

Sen kan det inte va gratis för MS att erbjuda fullprisspel dag 1 med xbox gamepass. Jag vet inte vad MS har för avtal med publishers/förläggare, eller hur det fungerar och MS får allt att gå runt. Kanske går det inte ihop? Just avtalen med förläggare och day-1 släpp på Xbox Gamepass kan möjligen kopplas till MS strategi att köpa upp stora bolag.

Jag har ingen aning.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Folk måste komma ihåg två viktiga saker. Dels är detta Microsofts ide sedsn länge, men framförallt så är Series X en konsol som inte säljer. Spanien redovisar hårdvaraförsäljning varje vecka och PS5 säljer 10-15 gånger mer. Gamla Switch, 4-5 gånger bättre. Vi vet att försäljngen i Tyskland och Frankrike också är katastrofalt dålig. SWtch och PS5 är i en helt annan situation. Series X har på sin höjd en marknadsandel på 10-15 procent.
VI har en fysisk indie-marknad som är större än någonsin med Limited run Som gett ut hundratals spel till PS4/ PS5 och Switch, men i princip inga alls till Xbox. Konsoler säljer dåligt och dess konsumenter köper digitalt. Det är inget som påverkar Sony och Nintendo.

Precis. Xbox är så gott som död i Europa och inom några år har det kollapsat även i USA.


signatur

Memento Mori

Medlem

Visst, det lär stämma, men en annan orsak är faktumet att Xbox Series X är en flopp. Series S och X sålde de två första åren eftersom folk ville köpa PS5, men kunde inte få tag i en, så de köpte en Xbox istället. Och då var det Series S som majoriteten av Xbox-kunderna köpte. Series X har inte sålt särskilt väl. Och nu när alla kan få tag i PS5 är det nästan ingen som köper en Xbox. Microsoft har förlorat konsolkriget, därför försöker de köpa upp allt och alla (nu senast Activision Blizzard King) i hopp om att spel ska sluta komma till Sonys och Nintendos konsoler, exempelvis Call of Duty som lär sluta komma till Sony- och Nintendo-enheter om 10 år.

123
Skriv svar