Vad är viktigast när du väljer gamingskärm?

Robot
Vad är viktigast när du väljer gamingskärm?

Vägen till den perfekta gamingskärmen är kantad av kompromisser – vilka egenskaper värderar du allra högst?

#aoc, #gamingskärm


Medlem
  1. Paneltyp

  2. Uppdateringsfrekvens

  3. Storlek

  4. Svarstid

  5. Pris

Jag vet inte om jag riktigt bryr mig om resten om jag ska vara ärlig. Vet dock att mjukvara och appar i själva skärmen är en turn-off för mig.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:
  1. Paneltyp

  2. Uppdateringsfrekvens

  3. Storlek

  4. Svarstid

  5. Pris

Jag vet inte om jag riktigt bryr mig om resten om jag ska vara ärlig. Vet dock att mjukvara och appar i själva skärmen är en turn-off för mig.

Har precis skaffat en ny skärm, och är helt lyrisk över hur pc-gaming blev nu.

1. Oled 2k (3440x1440)
2. 175 hz
3. 34" ultrawide
4. 0.1 ms
5. 9650


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

ZF
Medlem

Att den är lika stor som min andra skärm.

Medlem

Garanti / Inbrännings-garanti.

Medlem

Paneltyp och uppdateringsfrekvens.
Använder en Alienware AW3423DWF OLED nu och är utan tvekan det bästa köpet jag gjort till min dator.
Helt klart värt varenda krona

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Har precis skaffat en ny skärm, och är helt lyrisk över hur pc-gaming blev nu.

1. Oled 2k (3440x1440)
2. 175 hz
3. 34" ultrawide
4. 0.1 ms
5. 9650

Gjorde något liknande

1. 2st Oled QHD (2560x1440)
2. 240hz
3. 27"
4. 0.03ms
5. 20800 (nedsatt från 13490 vardera)


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Typ dessa i denna ungefärliga ordning. De går ju liksom hand i hand, och jag skulle inte välja en skärm som inte bockade av alla alternativ. Även "Anslutningar" blir ju ett måste, men för skärmarna jag köper har det aldrig varit ett issue.

  1. Upplösning

  2. Storlek

  3. Pris

  4. Uppdateringsfrekvens

  5. Svarstid

  6. Rekommendation av experter

  7. Paneltyp

Medlem

Att tillverkaren inte byter panel men behåller produktnamn. *host*24G2*host* xD

Jag vill ha bra prestanda för pengarna. Å ingen j*vla RGB, hah.*

Medlem

Den verkliga bildkvaliteten. Alla skärmar har ju superspec om man läser på kartongen, men ska man ha en skärm som faktiskt ger bra bild måste man gå ganska högt i pris. "Riktig" HDR tex får man inte på de billiga skärmarna oavsett hur mycket tillverkarna flashar med det i reklamen.

Medlem

1. Att SweClockers testat och gett grönt ljus


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Vägen till den perfekta gamingskärmen är kantad av kompromisser – vilka egenskaper värderar du allra högst?

#aoc, #gamingskärm


Kontrast och färg och riktig svärta.

Sen upplösning

Frekvens

G-synk

Pris

Medlem

Som någon som inte har en särskilt stor budget är pris alltid viktigt, men vad jag framförallt saknar i min prisklass är en bra "fot". Skärmen jag har nu är staplad på böcker för att den inte går att justera högt nog, och flexibilitet på det planet något jag önskar att jag inte behövde dubbla min budget för.

Medlem

Annat = GSYNC/FreeSync

Medlem

Jag vill bara veta vilken typ av skärm som är bra till Xbox Series X.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

det absolut mest prioriterade är svarstid, för är den fel så är hela skiten fel. Ser jag ghosting på min skärm så är skärmen helt enkelt inte funktionell över huvud taget.

Köpte en skärm för ett år sedan och så fort man rörde musen så vart det ghosting och svarta streck som följde alla objekt, vart returnerat direkt.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Har precis skaffat en ny skärm, och är helt lyrisk över hur pc-gaming blev nu.

1. Oled 2k (3440x1440)
2. 175 hz
3. 34" ultrawide
4. 0.1 ms
5. 9650

OLED är riktigt grymt med färger och svärta. Har haft OLED-TV men skaffade precis en OLED-gamingskärm jag med, LG UltraGear 45GR95QE 45". Då jag spelar mest har jag inga problem med det lägre antalet pixels per inch Supernöjd och fantastiskt med den rejäla kurvan på skärmen med R800


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

En balans mellan uppdateringsfrekvens och upplösning/panel. Behöver inte 500hz. Men kan inte spela på mindre än 165. Behöver inte vara 4k men gärna 1440p.

Medlem

Annat=Färgåtergivning som inte är så bedrövligt dålig att man vill gråta (vilket tyvärr är fallet på MÅNGA "gamingskärmar" som trots det får bra betyg i recensioner).

Medlem

Jag ogillar att när man flyttar ifrån 1080 till 1440 så blir skärmen större, vill bibehålla mina 24 tum och få högre pixeldensitet istället.

Medlem

Jag spelar nästan bara online baserade tävlings inriktade FPS där ljusstyrka är viktig för att kunna fräta ut skuggor så att spelare syns tydligt i alla områden på spelar plan och inte försvinner i FOW.
Så LCD skärmar med 144hz -165hz 24tum e for the win.
Har Oled på min film och discord skärm som e 27tum.

Medlem

Att det är en kvalitativ TV. Små gamingskärmar med fåniga uppdateringsfrekvenser ger jag inget för.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Till att börja med har jag svårt att sitta nära en liten skärm. Och sen vill jag sträcka ut mig när det är dax för film och vissa spel å youtube. Så det blir relativt stor tv för min del. Spelar endå bara på konsol.

Medlem

"Tack vare sponsorskap och samarbeten kan SweClockers fortsätta erbjuda högkvalitativt innehåll utan kostnad för läsaren."

Borde det inte stå FZ istället för SweClockers?
Denna artikel är ju trots allt bara postad här.

Medlem

Tänker inte så mycket på sånt här sedan LG's OLED kom ut. Har en 77" till speldatorn och 42" på kontoret. Checkar alla mina boxar.

Medlem

Väldigt tunt antiglare-filter är det viktigaste.

Medlem

Efter sommaren är det adjöss med min TN- panel. Flera år nu jag önskat ta steget. OLED för jag verkligen vill ha premium och kan offra på ljusstyrkan. 27 tums för jag har ej plats för mer, 1440p för datorn måste kunna driva den. Jag spelar varierat, men en del snabba spel, så svarstid och uppdateringsfrekvens bör vara bra.
Jag håller mig till vad experter rekommendera, för det är extremt sant att det kompromissas massor gällande skärmar. Hardware Unboxed är fantastiska i sina tester.

Medlem

Kan inte tänka mig gå under 21:9 längre, men är nyfiken på 32:9 för nästa skärm. Gsync är ett måste för mig, och IPS. Testat TN och gillar inte det så värst, och VA var hemskt. Minst 120hz, men helst högre givetvis. Ingen överdriven backlight bleeding är ett måste också. Lite gör mig inget. Den jag har just nu har lite men aldrig något jag tänker på, så jag är inte så värst petig.
Ska även kunna fästas på väggen eller med annat stativ.

En bonus är "bra" inbyggda högtalare! Inte något jag ofta använder men det är ibland ganska behagligt för sakens skull. Hade aldrig varit en dealbreaker om det var utan dock.
En till bonus är sådant ljus bakom skärmen för att lysa upp väggen bakom som anpassar sig enligt vad som är på skärmen! Haha.

Medlem

Det viktigaste är kvaliteten på HDR. Hur många nits färgerna har, hur klipper det svarta nära noll och hur länge klarar skärmen att hålla peak innan kylningen ger upp. Med andra ord, en välkyld och fint kalibrerad QD-OLED. Är den märkt HDR 400 så undersöker jag inte ens resten.

Rörelsehantering och eftersläp. Grey to grey är inget bra sätt att mäta. Peak brightness till svart däremot.

Hur mycket skräp mjukvaran lägger till och hur mycket input lag det medför.

Här börjar jag titta på storlek och pris. Med tanke på hur billiga panelerna är jämfört mot "riktiga" TV storlekar, blir det svårt att motivera en prislapp som är femsiffrig. Det är 2024. Gör en bra panel till ett rimligt pris.

Är det en svart ram, eller en plastig nattlampa i regnbågens färger från ett rymdskepp?

Går foten att ställa in ordentligt, med generösa vinklar och både höjd/djup?

Medlem

Färgåtergivning och hur mycket ghosting den har. En skärm kan ha 8k o 10000hz men om inte den klarar och uppdatera skärmen så det förekommer ghosting så är det inget och ha.

12
Skriv svar