Ultrakill-utvecklaren tycker att det är okej att piratkopiera spelet

Avstängd
Skrivet av Sarato:

Att slå vad om något är såklart inte samma sak som en empirisk studie...

Nä, du påstår en massa utan belägg, från upphovsrätt till piratkopiering till vad "alla" vet, vill och gör osv. Inte ett enda belägg för det.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Nä, du påstår en massa utan belägg, från upphovsrätt till piratkopiering till vad "alla" vet, vill och gör osv. Inte ett enda belägg för det.

Okej då:
https://arstechnica.com/gaming/2017/09/eu-study-finds-piracy-...

Läs och begrunda.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Avstängd

"The 306-page "Estimating Displacement Rates of Copyrighted Content in the EU" report (PDF) points out a number of caveats for this headline number, not least of which is a 45-percent error margin that makes the results less than statistically significant (i.e. indistinguishable from noise)."

Detta menar du motsvarar "alla vet"? En enkätstudie? Är det inte lättare att säga "Jag vet faktiskt inte om det är som jag säger men jag skulle vilja att det var så" eller nåt?

Avstängd

Nu har jag läst studien, som inte stödjer det du påstår. Ars nyhetsblurb är dessutom svårt missvisande i rubriken även om de tillstår det själva.

"In sum, the main contribution to the existing literature is the finding on
displacement rates for recent top films"

Och den huvudsakliga slutsatsen är att toppfilmer förlorar ungefär var tredje intäkt pga piratkopering.

Medlem

PSP sålde ju superbra, spelen sålde skit för det piratkopierades enorm, spelen borde ju ha sålt superbra enligt många medlemmars, och utvecklarna logik här. 80 miljoner konsoler och räknas ändå som en flopp.

Skrivet av Siegfried:

PSP sålde ju superbra, spelen sålde skit för det piratkopierades enorm, spelen borde ju ha sålt superbra enligt många medlemmars, och utvecklarna logik här. 80 miljoner konsoler och räknas ändå som en flopp.

PSP var absolut inte en flopp. Den som påstår det vet helt enkelt inte vad de pratar om. Konsolens tie ratio var hyfsat competitive med DS i början, om än lägre. 4.8 för DS jämfört med 4.2 för PSP, enligt NPD 2008. I JP var gapet något större vid denna tidpunkt, men absolut inte någon utklassning. Att PSP kunde lyckas så bra när den gick upp emot en av historiens mest framgångsrika konsoler är en bedrift av Sony. Betänk bara alla bärbara konkurrenter som utmanat Nintendo bärbart tidigare. Neo Geo, Wonderswan, Game Gear m fl bet alla i gruset stenhårt.

Det var först mot slutet av konsolens livstid som mjukvaruförsäljningen hoppade utför ett stup. Men det är en myt att "alla" bara piratkopierade till PSP, det backas inte upp av någon hård data. Till skillnad från DS, som var en renodlad spelkonsol, marknadsfördes PSP också för sina multimediafunktioner -- lite som PS2 tidigare.

123
Skriv svar