Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.
Till skillnad från VoodooDE så är MRTV väldigt positiv till PSVR2. Tråkigt när någon som har dålig koll får tillgång till tekniken tidigt och lägger ut massa negativitet innan alla andra hinner ut.
VoodooDE som bland annat var tidig med att klaga på bluetooth problem hade rätt många faktafel och väldigt egen subjektiv intryck i sin tidiga recension. Han prisade Quest 3 rätt extremt och menade på sin fördelar/nackdelar lista att PSVR2 knappt hade någon fördel, vilket såklart inte är sant.
Aja, här är MRTVs intryck som var betydligt mer positiv i alla fall:
https://www.youtube.com/watch?v=23uOVkWAhMo
Personligen så tycker jag att det är tråkigt att dem inte inkluderade alla features även till PC, men annars så tror jag att den ändå är ett kompetent headset även för PC miljö.
Jag hoppas såklart att moddare eller att Sony ger stöd i framtiden. Eyetracking tillexempel kanske inte har utbrett stöd hos utvecklare för PC, vilket kan ha påverkat beslutet.
MRTV är extremt partisk och i vissa fall sponsrad. Jag hade förmodligen litat mest på David Heaney på UploadVR, här är hans omdöme: https://www.uploadvr.com/playstation-vr2-pc-adapter-review/
Längtar som fan efter den där jävla adaptern. Så surt att det är svårt att få tag på.
Svenska Amazon fick in i morse, finns kvar. Pangpris också.
Tack!!!
Hittar fasen inte skiten på Amazon. 🥴
Men som sagt, läste i artikeln ovanför. Jag har ju ett USBc uttag, så kanske räcker med att köpa ett Bluetooth adapter.
Ja flera har rapporterat in att om man har USBc på GPUn så ska det fungera utan adapter. Genom virtual link. RX6000 eller rtx 20 serien
Hittar fasen inte skiten på Amazon. 🥴
Men som sagt, läste i artikeln ovanför. Jag har ju ett USBc uttag, så kanske räcker med att köpa ett Bluetooth adapter.
Någon som har testat Golfsimulatorn Golf+?
https://www.golfplusvr.com/
Såg intressant ut, och speciellt med det extra tillbehöret som simulerar en golfklubba.
https://yezro.net/products/all-new-90-degree-version-weighted...
Står på huvudsidan med VR-tillbehör att den passar alla Quest, men har bara Quest 3 i namnet. Har frågat vad som gäller, inte fått svar än. Jag har ett Quest 2
MRTV är extremt partisk och i vissa fall sponsrad. Jag hade förmodligen litat mest på David Heaney på UploadVR, här är hans omdöme: https://www.uploadvr.com/playstation-vr2-pc-adapter-review/
Ska läsa den snart när jag får tid.
Liten komiskt ändå att emulering av PS4 spel går framåt vilket kan leda till att ända sättet att spela PSVR titlar som tillexempel Astrobot rescue mission på PSVR2 är genom PC😅
Beställde
Föe att hitta på amazon måste man söka på Playstation vr2 pc adapter.
Psvr2 funkar inte
Någon som har testat Golfsimulatorn Golf+?
https://www.golfplusvr.com/
Såg intressant ut, och speciellt med det extra tillbehöret som simulerar en golfklubba.
https://yezro.net/products/all-new-90-degree-version-weighted...
Står på huvudsidan med VR-tillbehör att den passar alla Quest, men har bara Quest 3 i namnet. Har frågat vad som gäller, inte fått svar än. Jag har ett Quest 2
Det finns klubbor för Quest 2.
Skillnaden mellan quest 2 och 3 är hur kontrolle är vinklad.
Med quest 2 kontrollen hänger själva kontrollen uppåner i klubbskaftet.
Ta å drit, fått igång VR nu utan adaptern. 👌
Men en fråga, hur hittar jag Alyx modden Gunman Contracts? Hittar bara standalone spelet på Steam som inte går att spelas ännu. 🤷♂️
Beställde
Föe att hitta på amazon måste man söka på Playstation vr2 pc adapter.
Psvr2 funkar inte
Ahh ok, en slapp miss av mig. Trodde inte att de skulle va så långsökt dålig sökfunktion. 😅
Ta å drit, fått igång VR nu utan adaptern. 👌
Men en fråga, hur hittar jag Alyx modden Gunman Contracts? Hittar bara standalone spelet på Steam som inte går att spelas ännu. 🤷♂️
Ahh ok, en slapp miss av mig. Trodde inte att de skulle va så långsökt dålig sökfunktion. 😅
Du hittar alla moddar till alyx i wokshoppen.
Det finns 2st gunman contracts till alyx.
Sen kan jag också tipsa om bioshock back to rapture plus golden eye och leviatan
Sen finns det fler jag glömt.
Du hittar alla moddar till alyx i wokshoppen.
Det finns 2st gunman contracts till alyx.
Sen kan jag också tipsa om bioshock back to rapture plus golden eye och leviatan
Sen finns det fler jag glömt.
I workshopen? Är de ingame i Alyx?
(EDIT: nu hitta jag nån flil där i Alyx på Steam. 😊)
Kool! Bioshock borde göra sig bra i VR. 👌
I workshopen? Är de ingame i Alyx?
(EDIT: nu hitta jag nån flil där i Alyx på Steam. 😊)
Kool! Bioshock borde göra sig bra i VR. 👌
Öppna "alyx sidan" i ditt steam bibliotek finns workshopen där
Såg lite youtubeklipp och det verkar som en del har problem att koppla bluetooth mellan VR kontrollerna på PS vr 2 till datorn även om man skaffat sig en bluetooth adapter.
Jag har det problemet. Ena handkontrollen fastnar då och då. Det märks att BT-adapter måste va i direkt line of sight, vilket är lite störigt. Men verkar inte vara det som är bekymmret när den fastnar, tycker att jag är såpass nära och i linje att de inte borde va ett problem. 🤔
Jag har det problemet. Ena handkontrollen fastnar då och då. Det märks att BT-adapter måste va i direkt line of sight, vilket är lite störigt. Men verkar inte vara det som är bekymmret när den fastnar, tycker att jag är såpass nära och i linje att de inte borde va ett problem. 🤔
Vad tråkigt.
Jag hade problem ett tag med min Xbox kontroller att den kopplade från. Men löste det genom att stänga av bluetooth på moderbordet så enbart Xbox V2 dongeln tar signalerna och blir mycket stabilare. Men ibland tror jag datorns drivrutiner går i något bortprioriterat läge då andra resurser går först.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Att testa:
Läs manualen till Bluetooth adaptern. De flesta rekommenderar att du kopplar in i USB 2.0 (inte 3.0). Koppla direkt till moderkortet eller genom en förlängningskabel (undvik hubbar, de kan skapa problem). Att använda en förlängningskabel får bort BT-adaptern från potentiella störningar. Stäng av moderkortets bluetooth så det inte stör.
Att testa:
Läs manualen till Bluetooth adaptern. De flesta rekommenderar att du kopplar in i USB 2.0 (inte 3.0). Koppla direkt till moderkortet eller genom en förlängningskabel (undvik hubbar, de kan skapa problem). Att använda en förlängningskabel får bort BT-adaptern från potentiella störningar. Stäng av moderkortets bluetooth så det inte stör.
Tack! Har testat en del, uppdaterat drivisar, olika portar och även med en förlängningsladd osv. Den har dock en USB Micro i ena änden så har därför en Micro till USB adapter på där som då Bluetoothen sitter i, men de borde väl inte räknas som en hub? Något som följde med gamingmusen. Men de vart samma resultat med förlängningsladd och utan i 2.0 portarna. Har tyvärr inte något inbyggd Bluetooth som jag kan stänga av. 😵💫 Desperat efter en lösning så tack för tipsen, men känns som att jag provat allt nu. Är ju en TP-Link UB500 som dom själva rekommenderade lustigt nog.
Det störiga är att det annars funkar kmockrent men att ena jävla handen fastnar i luften med jämna mellanrum. 😅
Tack! Har testat en del, uppdaterat drivisar, olika portar och även med en förlängningsladd osv. Den har dock en USB Micro i ena änden så har därför en Micro till USB adapter på där som då Bluetoothen sitter i, men de borde väl inte räknas som en hub? Något som följde med gamingmusen. Men de vart samma resultat med förlängningsladd och utan i 2.0 portarna. Har tyvärr inte något inbyggd Bluetooth som jag kan stänga av. 😵💫 Desperat efter en lösning så tack för tipsen, men känns som att jag provat allt nu. Är ju en TP-Link UB500 som dom själva rekommenderade lustigt nog.
Det störiga är att det annars funkar kmockrent men att ena jävla handen fastnar i luften med jämna mellanrum. 😅
Gah, jobbigt. Du råkar inte ha starkt solljus som lyser in via ett fönster? Hört att det kan störa kontrollerna, men vet inte säkert.
Gah, jobbigt. Du råkar inte ha starkt solljus som lyser in via ett fönster? Hört att det kan störa kontrollerna, men vet inte säkert.
Nix inga bekymmer. Men har gjort några framsteg nu. Det jag gjort va att flytta förlängningskabeln ännu längre bort, men det har att röra sig om ca 30cm max. Men stängde inaktiverade virusskyddet på Avast, men de låter väl långsökt att de skulle störa blåtanden? Om inte annat kanske den drar mindre resurser. 🤔
Körde nu Gunman Contracts Chapter 2 från början till slut, utan att handen fastna en enda gång. 🙏
Nix inga bekymmer. Men har gjort några framsteg nu. Det jag gjort va att flytta förlängningskabeln ännu längre bort, men det har att röra sig om ca 30cm max. Men stängde inaktiverade virusskyddet på Avast, men de låter väl långsökt att de skulle störa blåtanden? Om inte annat kanske den drar mindre resurser. 🤔
Körde nu Gunman Contracts Chapter 2 från början till slut, utan att handen fastna en enda gång. 🙏
Har du någon RGB controller på datorn? Tex ICUE från corsair kan spöka.
Har du någon RGB controller på datorn? Tex ICUE från corsair kan spöka.
Nej ingen sån där färgs joks.
Det trista är att jag troddede löst sig men nu fastnar handen igen. Vet inte vad som va sammanträffandet att jag kunde spela såpass länge förut utan strul. 😔
Måste ju nästan va nåt som bör kunna patchas när det är så många med samma bekymmer. Fruktansvärt störigt. Alyx och Gunman är awesome och vill sätta täbderna i massa mer. Men det förstör upplevelsen som det är nu.
Nej ingen sån där färgs joks.
Det trista är att jag troddede löst sig men nu fastnar handen igen. Vet inte vad som va sammanträffandet att jag kunde spela såpass länge förut utan strul. 😔
Måste ju nästan va nåt som bör kunna patchas när det är så många med samma bekymmer. Fruktansvärt störigt. Alyx och Gunman är awesome och vill sätta täbderna i massa mer. Men det förstör upplevelsen som det är nu.
Japp precis detta jag följt, dessutom med samma Bluetooth adapter. 😔 Men detta verkar ha löst det för många.
Japp precis detta jag följt, dessutom med samma Bluetooth adapter. 😔 Men detta verkar ha löst det för många.
Så du har kört det sista också, med drivrutinerna? 😢
Tänkte göra en kort review för de VR-spel jag spelat, mest för min egen skull, men någon kanske ser ett spel de funderat över.
Arizona Sunshine
Kul att gå runt och försöka träffa huvudet på Zombies. Splattigt så är givande. Men är alldeles för buggigt, och känns gammalt, inte bara i VR, vilket det ju är idag, utan även som vanligt spel, funktioner som man tycker bara borde fungera idag, som buggig auto-save, och andra ting. Dålig svårighetsuppbyggnad, som även det känns gammalt och amatörmässigt, superenkelt, kanske dör 1 gång eller 2 för att man klantar sig. Sen plötsligt kommer 500 zombies och svårighetsgraden dras upp extremt från ingenstans, istället för gradvis. Spelade faktiskt inte ens klart, trots det bara ska vara runt 3h långt. På grund av en bugg som gjorde att jag tröttnade.
Absolut inte värt de 250kr de ska ha.
5/10
Beat Saber
Klassikern alla med ett VR-headset har spelat. Är rent ut genialiskt för VR, går inte att säga något annat, och övriga kommentarer är väl överflödiga. Custom maps/songs upplägget hade kunnat vara bättre, men att funktionen finns är underbart. Finns kanske mods som fixar även det om man pallar gräva ner sig.
Vet inte vad det kostar idag, men lätt värt ett köp för alla med ett headset, kul att svinga lite själv till någon låt du tankat ner, perfekt att låta folk som aldrig testat VR köra. Kör inte själv så ofta, men känns som det kommer i vågor och ett spel jag kommer spela då och då för resten av mitt liv.
9/10
Budget Cuts
Inte spelat på många år, minns jag inte gillade det, var för segt, underligt, och frustrerande. Men ska kanske ge det ett nytt försök nu när man har sladdfritt och bättre headset.
5/10
GORN
Slakt som var kul i kanske en halvtimme, vapnen känns som gummi, och hugga av benen på en fiende är inte så tillfredsställande som man kan tro. Rekommenderar inte ett köp utan att testa det först.
4/10
Half-Life: Alyx
Här får jag väl ducka burop, men tycker det är oerhört överskattat. Gå runt och plocka ammunition, och tycker du inte det är kul så kan du inte klara spelet, för du kan inte slåss med händerna, eller kofot för den delen. Blev väldigt mycket bättre med sladdlös Pico4 än det var med kablad Rift. Otroligt snyggt, och alltid härligt att få uppleva lite HL, men helt klart överskattat som spel.
7/10
Punch Fit
Gratis! Workout där man boxas mot saker. Helt okej och körde rätt mycket innan gamla headsettet krashade. Inte tagit med pris i de andra betygen, men här får den lite extra på grund av priset. Bara att ladda ner och testa om det är något för dig.
7/10
Space Pirate Trainer
Space Invaders i VR. Möjligen det bästa VR-spelet. Man blir svettig, känner sig tuff, behöver inte mycket utrymme och fungerade fantastiskt även på de äldra VR-modellerna. Väldigt kul och rekommenderas stark. Men. Dess stora svaghet är dess storlek. Finns bara en bana, och begränsade sätt att spela. De hade kunnat göra så otroligt mycket mer och bra och långlivat när de byggt en så bra grund. Är definitionen av missad potential.
7/10
Superhot VR
Coolt, men kort, och dyrt. Var jävligt coolt när VR var nytt för en, men lite för litet för att kännas som ett riktig spel idag. Men ändå jävligt ballt. För dyrt idag dock.
6/10
Blade and Sorcery
Här undrar jag om jag missat något, för det är överväldigande positivt på steam, men jävlar vilket skitspel, om man kan kalla det ett spel. Mer en sandbox där man kan slå ihjäl folk som känns som dockor, både i fysik och intelligens, med vapen som man håller helt skevt och inte är en tillstymmelse av äkta känsla. Som dessutom blir tråkigt efter en kvart. Ett riktigt skitspel.
2/10
Until You Fall
Fantastiskt rougelike svärdsvingarspel. Är som ett träningspass för man svingar och duckar och verkligen fokuserar. Svärden (och de andra vapnen) känns som de har riktig tyngd, att det är kraft när man träffar, och att man faktiskt håller i de och har kontroll över de. Är duell efter duell, until you fall, och då kan man uppgradera vapen och börja om och fightas, until you fall.
9/10
Walkabout Mini Golf
Minigolf helt enkelt. Inte dåligt, fungerar bra, men inte så kul. Kanske kul om man spelar multiplayer med några kompisar, men ärligt talat tveksamt.
5/10
DMT
Bland första jag installerade när jag fått hem min första Rift 6-7 år sedan. Mer en vizualizer av musik än ett spel. Minns jag var besviken trots VR var nytt och häftigt för mig.
3/10
Thumper
Likt ovan ett av de första jag körde, och ändå besviken. Någon typ av musik/beat-spel, men fungerar dåligt, och är tråkigt.
2/10
The Talos Principle VR
Jesus vad tråkigt. Helt poänglöst att ha i VR. Puzzelspel, men i VR, ingen spänning, ingen handling, ingen action. Blä.
2/10
Accounting+
Mer som ett demo för VR. Småhumoristiskt, men kort, och man märker det är tidig VR, och skulle säga att det inte värt tiden ens om det är gratis.
3/10
The Lab
Också mer som ett demo. Men av Valve, så atmosfär och humorn är där, och småspelen är faktiskt kul, roligare än många riktiga VR-spel. Rekommenderar alla att testa bara för skojs skull, är gratis. Kommer nog aldrig spela igen dock.
6/10
Rick and Morty: Virtual Rick-ality
Som ett tidigare fan så borde detta vara något, men minns inget av det när jag spelade det 2018 så kan inte varit så bra. Klarade det på 1,5h. Så inte värt om man verkligen inte kan få nog av Rick and Morty.
3/10
Drunken Bar Fight
Buggigare skräpspel får man leta efter. Man går in i en bar, och kan slåss med allt och alla, men är otroligt buggigt och dålig känsla. Kanske bättre idag dock, var många år sedan.
2/10
Creed: Rice to Glory
Boxningsspel, som är kul, men onödigt arkadigt, som att man spelar på nintendo. Ganska kort tid till man tröttnar. Var fett första gången när jag inte testat några andra boxningsspel, men finns bättre.
5/10
The Thrill of the Fight
Också ett boxningsspel, och vilket boxningsspel det är. Här måste man verkligen ge allt, och är helt slut efter ett par matcher, ibland efter en enda. Riktig intensivträning, och matcherna är skoningslöst utmattande, man måste verkligen ge allt - och man vill ge allt, för man är helt indragen i fighten. Stark rekommendation om man vill köra ett boxningsspel.
8/10
Har väl kört ett gäng till, men ser bara på Steam-listan, orkar inte tänka på vilka Oculus exclusives jag kört. Håller på med ett par också, som jag inte känner jag spelat tillräckligt för att ge en review än. Kommer kanske senare.