Tips på bra spel från 2024 som man kanske missat (stora som små)

It's not a lake, it's an ocean

Nobody Wants to Die

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

När Shadow of the erdtree räknas som ett 2024-lir så öppnar det upp för en hel del rekommendationer, men från min sida skulle det ändå bara bli super-nischat, eller ja, nischat iaf. Elite:Dangerous firar för övrigt 10 år idag(tror jag) 😃😅

Medlem

Minds Beneath Us är nog i min top 5 bästa spel jag spelat i år.

Medlem

Bra initiativ! Ska skriva ner en hel del spel i tråden på min att köpa lista.

Mina tips:
Pacific Drive.
Går ut på att utforska och samla resurser för att uppgradera din bil för att kunna ta dig längre in i zonen. Men jag har stängt av alla tidsbegränsningar i menyn för att slippa stressa när jag utforskar. Det har faktiskt riktigt bra möjligheter att anpassa upplevelsen efter dina preferenser.

Thank Goodness You're Here.
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det var roligt att bara spring runt och utforska denna udda värld. Många fniss och skratt för min del.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Workers and Resources: Soviet Republic är ett riktigt bra spel som ni nämner i recensionen. Tror dock många missat detta spel. De har nu också släppt ett nytt DLC mer fler kartor.

Medlem

Uppskattad tråd, som uppskattas ännu mer om ni skriver ut till vilken plattform spelet finns att tillgå, så man inte hinner få upp ett intresse, bara för att få det krossat när man googlar spelet.

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

+1 på Planet Crafter!

Påminner om Subnautica antar jag, i byggandet åtminstone.

signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Skribent

Tipsar gärna om Duck Detective: The Secret Salami

Kort men naggande gott kan det väl sammanfattas som - Lite över 2h gameplay och hittas för kring 100-lappen!

Medlem

Ett spel åtminstone jag missat:

Medlem

Svenskutveckalde Ultros är min favorit av spelen som gavs ut 2024.
Det var en positiv överraskning för jag hade tidigare tänkt att det bara skulle vara ett standard-metroidvania som helt levde på sin underbara grafiska design... men så var det inte.
Det är visserligen mycket metroidvania i början men sedan blir det mer ett pusselspel. Jag hade inte kollat upp Ultros så mycket innan jag började spela och det var nog bra för då blev allt som spelet visade så mycket intressantare och spännande.

Har spelat drygt 32 timmar av det och tror jag bara har sista bossen kvar. Som sagt dom första 7-10 timmarna var metroidvania med tidsloop och sedan har mer än 20 timmar varit mera pussel med växter.

Man har hela tiden fått lära sig något nytt så tidsloopen har inte känts upprepande och om man vill så kan man se till att fienderna inte spawnar till nästa tidsloop för att slippa (nästan alla) fightingmoment i spelet.

Extra plus för färgglad och flummig grafisk design som ger visuell njutning

signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast.. etc

Medlem

Throne and Liberty om man gillar MMORPG!
Även Ravendawn är en rolig Tibia-klon som jag hade väldigt kul med ett tag!

Båda gratis och värda att spela!:)

Medlem
Skrivet av denkaforss:

Ett av årets bästa spel skulle jag säga!

Medhåll.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Releasehästryttare

Här är fyra spel som släpptes 2024 som sitter på 98% positivt på Steam:

Medlem

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem
Skrivet av Fezk:

Nine Sols - ett ypperligt Metroidvania som kombinerar ett tight parry-system ala Sekiro och rörelse likt Hollow Knight/Ori samt har ett grymt soundtrack. Otroligt fin känsla när man hamnar i ett Zen-mode och allt sitter.
https://www.youtube.com/watch?v=8AXi3ZZ6VS4

"Nine Sols is a lore rich, hand-drawn 2D action-platformer featuring Sekiro-inspired deflection focused combat. Embark on a journey of eastern fantasy, explore the land once home to an ancient alien race, and follow a vengeful hero’s quest to slay the 9 Sols, formidable rulers of this forsaken realm."
https://store.steampowered.com/app/1809540/Nine_Sols/ (Finns även på Game Pass)

Mitt favorit spel i år!

Moderator

Stort tack till alla som bidrar med både tips och diskussion! Kul att det är så många som vill vara. Era åsikter kommer definitivt påverka videon som kommer ut någon av årets sista dagar!

Moderator

Gott nytt år alla FZare och stort tack till alla som bidrog. Här är videon! Jag skulle egentligen ha velat ha med minst 20 av spelen, men det är 10 som gäller och jag vill skapa en lista med variation.

Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Gott nytt år alla FZare och stort tack till alla som bidrog. Här är videon! Jag skulle egentligen ha velat ha med minst 20 av spelen, men det är 10 som gäller och jag vill skapa en lista med variation.

https://youtu.be/GhxF_J1Nloc

Trevlig video, tidsstämplarna har dock blivit helt fel

Moderator
Skrivet av Tiggaren:

Oups. Tar en titt!

Medlem

Kul att se att spelet (minds beneath us) jag rekommenderade kom med i videon.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Tiggaren:

Skrivet av Wakkaah:

Oups. Tar en titt!

Fixat!

Gott nytt år!

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator
Skrivet av uberpwnage2.0:

Fixat!

Gott nytt år!

Legend!

Medlem

Rise of the ronin hör man sällan något om. Lysande spel med massor av vapen och välja på, med grymma strider. Kanske inte bästa grafiken och storyn, men gameplay finns i drivor! 4/5 sushis!

Flintlock the siege of dawn är ett kort souls-like på kanske 5-7 timmar med mer förlåtande strider. Perfekt för dom som vill prova souls spel, men blir lite skraja för hurvida dom är lättillgängliga eller skoningslösa. 4/5 musköter!

Köpte även Warhammer Rouge Trader för några dagar sedan, och det verkar som ett Warhammer/Temu Baldurs gate 3 typ. Har inte spelat tillräckligt för att ge betyg. Älskar man Warhammer 40 000k lore så verkar det än så länge vara rena guldgruvan

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem

Bra tips! Gillade Planet Crafter och Animal Well. Sen kan jag även tipsa om Botany Manor som jag gillade än mer faktiskt.

Medlem

Jag har haft riktigt kul med Steamworld Heist 2 på Switch. Nu med stor skam ska jag också bekänna att jag har fastnat lite i Pokémon Trading card game. Första mobilspelet jag kör sedan Angry birds kom.

Medlem

ANTONBLAST blev mitt favoritspel 2024 och det har knappt mer än 2000 recensioner på Steam. Om 2D-platformers som Wario intresserar dig så rekommenderar jag det stor. Annars så är det bara kul att höra explosioner och klantiga ljudbitar överallt, man ser att det är väldigt inspirerat av tecknade filmer/program.

ANTONBLAST är ett av mina favorit indiespel någonsin, finns på Steam och Nintendo Switch!

Medlem

Thank Goodness You're Here och Ultros är på rea på PS Store för tillfället, så köpte dom båda nu pga denna tråd. Får hoppas dom är bra.

Medlem

Path of Exile 2.

12
Skriv svar