Ni som jobbar inom logistikens förlovade värld vet att det handlar om mycket mer än att flytta objekt A till plats B. Det är en kakafoni av "Hur är det ens möjligt?" och "Hur fan tänkte ni här?". Man kan lugnt säga att hjärnan är nära kollaps var och varannan dag. Vad passar då bättre som, eh, avkoppling än Workers & Resources: Soviet Republic?
Slovakiska 3Division har jobbat med sitt Soviet Republic ett bra tag, genom en lyckad early access-period. Spelet kan med ett ord beskrivas som en logistiksimulator. Ska vi vara mer ingående, och det ska vi, kan du föreställa dig en blandning av Transport Tycoon och Cities: Skylines. Ljuv musik för alla som gillar stadsplanering och logistik.
"Min hjärna både blöder och underhålls till den milda grad att jag får svårt att sova"
Spelmekaniskt är till en början igenkänningsfaktorn hög i den mening att invånare behöver hus att bo i, en affär att handla i, och biografer att förlusta sig i. De behöver även kläder, sprit, bilar, utbildas i partiprogrammet och få hembesök av män i svarta bilar när de varit stygga. En republik klarar sig inte på att endast importera varor, den inhemska produktionen behöver snabbt komma igång.
Det är med industriproduktionen som min hjärna både blöder och underhålls till den milda grad att jag får svårt att sova. Produktionskedjor skall planeras in i minsta detalj. För att få mat behöver du råvaror och för att få tillgång till dessa behöver du fält att så på. Dessa fält kopplas sedan till en farm där man behöver köpa traktorer, skördetröskor och lastbilar. Råvarorna skickar du sedan till matproducenten nästgårds. Denna skickar sedan dessa vidare, men först måste du bygga ett lager där varorna lagras. Samtidigt upptäcker du att det inte finns någon lagring för skörden från dina fält och dessa blir liggande – kedjan måste planeras om. Sömnbristen träder in.
Soviet Republic är kanske mer ett Dark Souls-inspirerat Transport Tycoon, när jag tänker efter, och det tar ett bra tag ett bemästra det. Kampanjen är därför ett måste, för där får du uppdrag i spelets många små delar och den kan väl likställas vid en friare tutorial. Till en början irriterar den mig och jag måste knyta näven i fickan, men det går över i samma sekund jag inser min egna okunskap. Kampanjen vill mig bara väl.
Det är svårt att summera Soviet Republic. Detaljnivån är från en annan planet, samtidigt som det är ett mer avancerat Tycoon-spel. Under mina många timmar känns det som jag upptäcker nya delar i den mest basala delen av att skapa en republik, och samtidigt har jag bara skrapat på ytan i den mer avancerade delen där till exempel bilproduktion ingår. Allt är en del i något större och det du trodde fanns i överflöd, sinar fort när du måste expandera en annan del av republiken.
"...utbildas i partiprogrammet och få hembesök av män i svarta bilar när de varit stygga"
För mig som växt upp med strategispel och Transport Tycoon är detta drömmen. Det är nära perfektion i sitt utförande och känslan av att för en gångs skull planerat ett riktigt snyggt industriellt flöde är oslagbart. Det är som det bästa inom mitt jobb och spel samtidigt. "Lean Production" i spelform, hur ofta får man det egentligen? Precis som i verkligheten kan en välfungerande logistisk process fungera i mindre skala, men när republiken går från by till att börja fylla den gigantiska kartan, kan fasaden rämna.
Det som ligger Soviet Republic i fatet är att det känns aningen daterat i grafik, och så har vi den enormt irriterande setup-skärmen som öppnas varje gång du skall spela. Det är lite som att behöva ställa in säten och speglar varje gång du startar bilen. Att du ska behöva välja vilken Windows-version och grafiska inställningar innan du ens öppnat spelet, känns bara konstigt. Låt mig göra det inuti istället. I ett siffertungt spel, fokuserat på flöden, förstår jag till viss del att grafiken inte varit i fokus, men det känns lite statiskt och dött.
Med klagomålen åt sidan; det räcker att gå in på Steam Workshop där det i skrivande stund finns närmare 10 000 olika moddar och förbättringar. Bland annat förbättrad grafik i modden "Texture, Sky and Lighting Overhaul (V2)". I spelet finns även allt du laddat ned från workshoppen lättillgängligt. 3Division har verkligen förstått sig på sin publik och det hedrar dem.
Workers & Resources: Soviet Republic är för mig sommarens spel och jag har svårt att se mig spela många andra spel under semestern. Det här kommer kräva min fulla uppmärksamhet, flöden måste optimiseras och mina kamrater skall utbildas i den nya republikens förträfflighet. 3Division klarar sig med bravur undan omskolning genom arbete – den här gången.