Vi som ska importera Switch 2
Fick mail idag från nintendo jag med, med en invite. Men har ju hunnit lägga beställning hos FNAC redan. Så nu har jag 3 beställningar en hos arcade dreams som sagt att alla som beställt hos dem inte säkert kommer få en enhet till lanseringen. En hos spelbutiken för runt 7000 sek mario kart bundlen. Behöver avboka de svenska.
Kanske man ska lägga en hos tyska my nintendo store också bara för att?
Skrev i en annan tråd igår tror jag, men den här kändes mer lämplig. Förbokade en från franska Amazon igår, gick för ca 5100 kr för enbart konsolen, känns väldigt bra. Men insåg att den beräknas levereras när jag är bortrest. Någon som vet om Amazon alltid kör hemleverans, eller kan man begära att den ska levereras till ett utlämningsställe alternativt senare datum?
Inte hittat någon information om det här, mer än att chatgpt påstår att det ska gå. Kan ju såklart kontakta Amazon också å höra, vilket jag säkert kommer göra, men trevligare å fråga här först.
Deras system är överbelastat. Jag spammade en stund sedan kom jag in. Så har beställt jag också.
Väntade du mellan försöken eller spammade du hela tiden tills det gick?
Wohoo! Jag fick också en email från nintendo nu där jag kan boka! Men gäller det bara svenska my nintendo eller är det bara att logga in på valfri nintendo store sida exempelvis tyska?
Vad har totalen landat på oss er som beställt via my nintendo store (mariokart bundlen)? Blir det billigare än tyska amazon (544 euro inkl frakt + svensk moms)
En arbetskamrat fick tidigare i dag ett mail från Nintendo där han bjöds in att köpa Switch 2. Han slog till på Mario Kart World-bundlen och betalade €510 (5608 kr) från den irländska butiken. Ingen tull- eller mompåslag samt så var frakten också gratis.
The truth is out there, but so are lies.
Får man vara fräck och fråga vart denna butik ligger?
Absolut, Trippolo i Västervik.
Wohoo! Jag fick också en email från nintendo nu där jag kan boka! Men gäller det bara svenska my nintendo eller är det bara att logga in på valfri nintendo store sida exempelvis tyska?
Vad har totalen landat på oss er som beställt via my nintendo store (mariokart bundlen)? Blir det billigare än tyska amazon (544 euro inkl frakt + svensk moms)
Du kan gå via länken och välja valfri butik. Jag körde den tyska. 510 euro och fri frakt för den med mario kart. Så ungefär 5600 kronor.
Du kan gå via länken och välja valfri butik. Jag körde den tyska. 510 euro och fri frakt för den med mario kart. Så ungefär 5600 kronor.
Betydligt rimligare än de svenska priserna! Synd att jag inte prenumererat på NSO på ett tag och inte kvalificerar mig.
Får tacka för svaret! Lite långt tyvärr så man får fortsätta spana!
Betydligt rimligare än de svenska priserna! Synd att jag inte prenumererat på NSO på ett tag och inte kvalificerar mig.
Vet hur du känner. Varit prenumerant i över 6 år men hade ett avbrott på 1 månad förra året. Tråkigt när det är det som är dealbreakern.
Vet hur du känner. Varit prenumerant i över 6 år men hade ett avbrott på 1 månad förra året. Tråkigt när det är det som är dealbreakern.
Ja, kan nånstans förstå att de vill se att en är "riktig konsument" och de flesta andra reglerna är rimliga då det enda visar att en är legit person och inte bot som bara vill köpa upp lager... men så ska de låsa ute så många på sådan liten detalj. Så synd. Får hoppas de kan droppa det kort efter release då.
Hamnade på irländska butiken via länken. Försökte byta till tyska men då var jag tvungen att logga in igen med e-post och kod för att byta. Då det tog tre timmar att komma in första gången fick det bli en irländska. Lite tråkigt då jag beställt från den tyska butiken förut så mina beställningar ligger på det kontot. Lite orolig att jag får en irländsk strömadapter som inte funkar i Sverige också.
Det borde inte vara så svårt för dem att räkna på totalen. Alla kan ta en paus av någon anledning, gör ingen till mindre trogen kund för det. Jag tycker att tanken är rätt, men utförandet dåligt.
Jag köper hellre från Webhallen än Amazon. Men när chansen att runda Bergsala för Nintendo själva kommer så tar jag den gärna.
Hamnade på irländska butiken via länken. Försökte byta till tyska men då var jag tvungen att logga in igen med e-post och kod för att byta. Då det tog tre timmar att komma in första gången fick det bli en irländska. Lite tråkigt då jag beställt från den tyska butiken förut så mina beställningar ligger på det kontot. Lite orolig att jag får en irländsk strömadapter som inte funkar i Sverige också.
Samma för mig. Gick inte att byta till Tyskland så fick bli från Irland istället.
I värsta fall är det bara köpa en adapter, typ: https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/goobay-uk-till-eu...
Wow låter ju jättebra! Ska nog boka därifrån istället
Men frågan är om Sveriges moms läggs på?
Den tyska är 19% så när man ex beställer från tyska amazon så ändras 509 euro till 534 när de lägger till den svenska momsen på 6%till.
Blir drt samma på my nintendo store eller skippas moms skillnaden helt?
Det borde inte vara så svårt för dem att räkna på totalen. Alla kan ta en paus av någon anledning, gör ingen till mindre trogen kund för det. Jag tycker att tanken är rätt, men utförandet dåligt.
Jag köper hellre från Webhallen än Amazon. Men när chansen att runda Bergsala för Nintendo själva kommer så tar jag den gärna.
Just det som är konstigt med, för på nintendos NSO app så har de en "total prenumerations tid" som de skyltar klart och tydligt. Därav varför jag vet att jag har varit medlem i 5 år, 9 månader och 4 dagar haha
Surt. Jag behövde också skicka om koden, men jag hade å andra sidan inte så stora problem som andra verkar haft. Det är ju ganska enkelt att lösa adapter till kontakten, men så klart smidigare att få rätt från början...
Wow låter ju jättebra! Ska nog boka därifrån istället
Men frågan är om Sveriges moms läggs på?
Den tyska är 19% så när man ex beställer från tyska amazon så ändras 509 euro till 534 när de lägger till den svenska momsen på 6%till.
Blir drt samma på my nintendo store eller skippas moms skillnaden helt?
Inom EU ska du bara betala moms i landet du köper från, spelar ingen roll om det är online eller i butik. Det här är med den tyska momsen på 19 procent inräknat.
Från Skatteverket :
Handla på nätet från ett land inom EU
När du beställer en vara från ett annat EU-land behöver du inte betala någon tull, moms eller andra skatter till Tullverket. Detta gäller oavsett om varan är ny eller begagnad.
Väntade du mellan försöken eller spammade du hela tiden tills det gick?
skickade var femte minut eller så. Till slut fick jag en kod direkt. Nu efteråt så har det ramlat in koder hela kvällen så några av de jag skickat kommer trots stor delay. Men då gäller de inte längre då koderna gäller i 10 min efter du skickat efter dem.
Woop woop! Vimmerby här🙃
Surt. Jag behövde också skicka om koden, men jag hade å andra sidan inte så stora problem som andra verkar haft. Det är ju ganska enkelt att lösa adapter till kontakten, men så klart smidigare att få rätt från början...
Inom EU ska du bara betala moms i landet du köper från, spelar ingen roll om det är online eller i butik. Det här är med den tyska momsen på 19 procent inräknat.
Från Skatteverket :
Handla på nätet från ett land inom EU
När du beställer en vara från ett annat EU-land behöver du inte betala någon tull, moms eller andra skatter till Tullverket. Detta gäller oavsett om varan är ny eller begagnad.
Jag har för mig att butiker som säljer mycket till Sverige kan bli tvungna att betala svensk moms just för att det inte ska konkurrera för mycket mot svenska butiker. Just därför Amazon lägger på korrekt moms när du handlar därifrån. Antar att Nintendo bara äter kostnaden. Men som kund ska du inte behöva betala något mer än vid köptillfället.
var påväg att beställa från MyNintendo när jag såg ditt inlägg. Slog mig inte alls att dom har en annan strömadapter såklart och den kommer inte funka här.....inte jättesugen på att ha en extra adapter på den bricken.....känns lite B.
Tror jag behåller min beställning av min kompis i Berlin från Mediamarkt.de då.....
För övrigt tror jag inte vi med svenskt konto kunde välja en annan affär än Irland? Inte jag iaf....
Om man skulle handla på Brittiska sidan i Pund så blir det faktiskt ännu lite billigare, en 100-ing med dagens kurs mot Punden
var påväg att beställa från MyNintendo när jag såg ditt inlägg. Slog mig inte alls att dom har en annan strömadapter såklart och den kommer inte funka här.....inte jättesugen på att ha en extra adapter på den bricken.....känns lite B.
Tror jag behåller min beställning av min kompis i Berlin från Mediamarkt.de då.....
För övrigt tror jag inte vi med svenskt konto kunde välja en annan affär än Irland? Inte jag iaf....
Om man skulle handla på Brittiska sidan i Pund så blir det faktiskt ännu lite billigare, en 100-ing med dagens kurs mot Punden
Du kan välja Tyskland (och andra länder?) , kan få logga in igen.
Jag slussades in på Irlandsbutiken men kunde välja att byta land i en meny (längst upp på sidan i mobilen). Fick sedan göra upp processen med mejl och kod och kom då till den valda butiken.
Jag har för mig att butiker som säljer mycket till Sverige kan bli tvungna att betala svensk moms just för att det inte ska konkurrera för mycket mot svenska butiker. Just därför Amazon lägger på korrekt moms när du handlar därifrån. Antar att Nintendo bara äter kostnaden. Men som kund ska du inte behöva betala något mer än vid köptillfället.
Tack så mycket för klargörande! Då känns det som den absolut bästa dealen just nu! Då ska jag göra en beställning
Testade att logga in igen och då fungerade det så att jag fick en ny kod igen och kom in på Tysklands affär. Då jag redan lagt en beställning så kunde inte beställa en konsol till så klart.
Men tänker att i och med att Nintendo verkar slussa alla svenska kunder till Irland och de vet att konsolen ska till Sverige vore det väldigt konstigt om de skickar fel strömadapter till alla. Kan ju vara så att paketen skickas från ett centrallager närmast de land beställningen ska till oavsett vilken butik man beställt den i. Såg att eventiella returer från till exempel Sverige och Tyskland ska skickas till Nintendos lager i Polen. Sen har de ett lager i Spanien och ett i UK.
Kör man irland kan man alltid köpa en AC adapter för 350kr eller så i Sverige sedan. Finns uppe för förbokning redan nu. Behövs inga adaptrar kloss på kloss således.

Koderna verkar rulla enklare nu. Har redan beställt från tyska My Nintendo store. Men testade logga in nu och det kom koder direkt. Så kan vara läge att testa nu (samt kolla så koderna inte hamnat i mailprogrammet spamfilter) ifall man vill byta från irland till tex Tyskland (eftersom det i vissa fall kräver en andra inloggning = ännu en kod)