Gaming A-Z en utmaning för 2025 (och längre?)
Kort och gott, En Garde! är färdig duellerat. Ett bra första spel från Fireplace Games där man spelar som en kaxig duellant som dodgar, parerar och sparkar sina korrupta fiender ur balans. En Garde! är kort, main story tar under tre timmar att nå eftertexterna. Men med nuvarande mängd innehåll skulle det ha känts som att det hade stannat kvar för länge. Just enough gameplay. Skulle däremot kunna se mig själv spela 2-3 timmar extra om det var möjligt att spela som andra karaktärer, finns två som är huvudkaraktärens vänner/rivaler som absolut skulle passa den rollen. Synd att det innehållet inte finns. Lätt på komedin, En Garde! fick mig på bra humör och gav mig en å annan chuckle. Svårighetsgraden på medium gav tillräckligt med utmaning där jag förlorade några gånger. Jag fick kämpa med vissa moment, förlorade jag så var det mitt fel (oftast min tajming som blev fel).
En Garde! är en klockren 3/5!
Önskar verkligen att det skulle finnas fler spelbara karaktärer som potentiellt hade ökat speltiden med några timmar, speciellt för 20€. Tycker inte riktigt att det är värt det med innehållet det har nu. Köpt det på rea om du är intresserad av att spela En Garde!
Mitt nästa spel får bli The Forgotten City (länk till spelets steam store page) som släpptes 2021 till PC och jag kommer igång med det imorgon 2025-04-04. Har ingen koll på vad jag ger mig in på här men förhoppningsvis blir det en trevlig resa
Ännu ett spel avklarat! The Forgotten City, ett kort "solve the mystery" med flera slut (fick förövrigt slut 3). Det var en helt okej story upplevelse men jag kände aldrig att geniknölarna behövde arbeta särskilt mycket. Var bara till att hitta alla npc:er, ställa samma frågor och hitta, eller få rätt info/föremål som hjälper antingen den man pratar med eller en annan npc andra sidan stan. Var däremot kul att se visuella hintar, och om du kan din antika romersk/grekisk historia, kan det snabbare hjälpa dig att lösa spelets gåta. Spelet påminner mig lite om ett äldre spel till ps2, Shadow of Memories som också handlar om time looping/time travel, lös gåtan för att rädda dig själv och andra. Dock saknar The Forgotten City ett svårlöst mysterium något Shadow of Memories verkligen hade. Som jag skrev tidigare är FC ett helt okej spel men inget som gav mig ett större intryck och jag är säker på att det kommer glömmas bort efter inte allt för länge.
Mitt betyg till The Forgotten City får bli ett: 3/5!
Fullt duglig upplevelse utan något vidare krångligt mysterium, vilket är synd. Är ju väluttänkta mysterium som "make or break" denna typen av spel.
Nära på att kännas som om att jag bara spammar dig nu @Shadee
Nästa spel kommer bli ett längre, eller åtminstone ett svårare spel att klara ut (vill ge dig en paus från mina @:s Shadee ). Tänkt ge mig på metroidvania, souls-like spelet Grime: Definitive Edition (länk till spelets steam store page), släpptes 2021 till PC och jag börjar spela det idag 2025-04-06.
Hejsan!
14 januari drog jag igång med Brutal Legend för bokstaven B men gav upp 18 februari och började då spela Blackguards istället, som idag är avklarat!
Spelet släpptes 2014 och jag spelade på Steam
Betyg? En..stabil 3/5. Helt ok spel, märks att det inte är AAA med en hel del skavanker och buggar. Men det höll mig kvar av någon outgrundlig anledning så jag landar på en trea.
Näst upp..
Jag tror det landar i att jag kliver in i Control på Xbox series X. Vi får se hur det här slutar
Hej!
Jag försökte spela igenom Control men är väldigt mörkrädd av mig så det gick ju inte att spela i mörkret på kvällarna när sonen somnat - det var alldeles för mycket övernaturligt i spelet, haha.
Istället blev det 2013 års Call of Duty: Ghosts till Xbox One (spelat på Xbox Series X) som fick bjuda upp till dans. Tyvärr blev det inte mycket till elegant dans, utan jag räknade ned uppdragen tills spelet var avklarat. Har svårt för det stora amerikanska svulstiga, mer cringe än coolt etc så betyget landar i 1/5.
Jag började spela 30/3 och klarade av spelet 9/4.
På bokstaven D kommer jag preliminärt att kasta mig in i The Dungeon Of Naheulbeuk: The Amulet Of Chaos på Steam.
utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)
Ser fram emot min A-Z-comeback. Är ju djupt inne i Assassin's Creed Shadows, men planer finns. Börjar mer och mer umgås med tanken på att spela storslagna titlar snarare än att kämpa för att klara utmaningen i år. Men vi får se! Lär nog lira Shadows åtminstone månaden ut.
En Bamseponny av folket
Nu är det dags igen! Har fnulat lite på hur jag behöver göra för att det inte ska kännas för mycket som ett straff när det blir för många dåliga spel i rad.. Kom fram till att fultolka §5 och jag gör helt enkelt hopp framåt till bokstäver där jag har spel jag vill spela (istället för att köra en tveksam nödraket), men sen fortsätta vid hoppet och inte gå tillbaka till föregående bokstav. Nästa spel blir hopp till bokstaven i och Impostor Factory!
Edit:
Impostor Factory avklarat. Freebird Games har förbättrat hantverket genom åren – Impostor Factory känns som en väldigt kompakt resa utan någon onödig utfyllnad. Välskrivet och väl avvägt mellan humor och "feels", mellan flippad science fiction och det jordnära. Trevlig grafik och de ack så effektfulla pianoslingorna ramar inte alltihop på ett fint sätt. Samtidigt är "walking simulator i RPGmaker"-konceptet väl inarbetat och levererar ganska exakt vad man kan förvänta sig av en tredje del i en serie. Inget fel i det i och för sig, men jag ser gärna att Freebird går utanför komfortzonen i framtiden. Kanske ta sina bitterljuva berättelser till en helt annan genre? Betyg: 3/5

Spel | Plattform | Utgivningsår | Startdatum | Slutdatum | Betyg | Speltid |
---|---|---|---|---|---|---|
PC | 2016 | 2025-01-19 | 2025-01-19 | 3/5 | 1h | |
PC | 2023 | 2025-01-19 | 2025-01-25 | 3/5 | 5,8h | |
PC | 2023 | 2025-02-09 | 2025-02-09 | 4/5 | 8h | |
PC | 2016 | 2025-03-03 | 2023-03-26 | 3/5 | 18.3h | |
PC | 2022 | 2025-03-29 | 2025-03-30 | 4/5 | 5.1h | |
PC | 1994 | 2025-03-30 | 2025-03-30 | 3/5 | 44m | |
PC | 2013 | 2025-03-30 | 2025-03-30 | 3/5 | 1.1h | |
PC | 2022 | 2025-03-30 | 2025-04-05 | 2/5 | 6.5h | |
PC | 2021 | 2025-04-13 | 2025-04-13 | 2/5 | 2.2h | |
Avklarade spel: 9/26 |
High on Life avklarades förra helgen. Rätt mediokert spel. Humorn föll rätt pladask, på samma sätt som allt Rick & Morty kändes efter första säsongen. Det blir helt enkelt lite för mycket av samma sak.
Idag avklarades också spelet Industria. Ännu en "walking simulator" men med lite skjutande (för att vara lite "annorlunda" antar jag). Gone Home vann över mig med mystik och relativt bra berättande, även om det var kort och kanske lite för enkelt. Industria kändes som ett väldigt lamt försök på samma koncept (walking simulator) men där storyn är alldeles för simpel och man hinner varken få någon emotionell koppling till huvudpersonen eller världen. Där Gone Home lyckades förmedla vad som kändes som ett helt liv med både toppar och dalar på cirka 1 timme, så klarar Industria knappt av att förmedla huvudpersonens panik/chock när den plötsligt lyfts av en osynlig kraft och slängs 20 år framåt i tiden. Rekommenderar inte att spela spelet, om man inte som jag fick spelet gratis någon gång och har 2-3 timmar att lägga på något rätt kasst.
Härnäst lutar det mot att testa Jotun: Valhalla Edition, heter spelet så, eller är det en extra cool utgåva? Vem vet, det ser lite intressant ut iaf så det får bli nästa spel att försöka lira igenom!
Min vana trogen så har jag köpt mycket spel, följt mycket spelnyheter och engagerat mig i diskussioner kring spel, men jag har inte spelat något direkt. Spelat typ 2 timmar på Balan Wonderworld, kommer fortsätta. AC Shadows kom lite emellan, men det tröttnade jag på efter cirka 5 timmar.
Nästa spel: Keep Driving!
Edit: Keep Driving avklarat. Många olika slut och saker att göra, så kommer fortsätta spela det vidare. Trevlig estetik. Gillade inte riktigt gameplay i början men så småningom växte det på mig, en smula i alla fall. Behöver spela mer för att sätta ett betyg. Nästa spel: The Last Campfire.
Trots att 50h AC Shadows kom i mellan, har jag klarat både Killer is Dead och nya The Legend of Zelda nu i April. Kanske dags att gå ut i solen lite nu
M är en trevlig bokstav. Finns hur mycket bra som helst. Jag funderar t.ex. på om Max Payne, Mandragora, Megaman eller Metal Slug ska bli mitt nästa. För er andra kan jag rekommendera The Murder of Sonic The Hedgehog...

The Last Campfire avklarat. Och nu snackar vi! Mitt hittills bästa spel den här utmaningen. Kvalitet rakt igenom från No Man's Sky-skaparna Hello Games. Lagom kluriga pussel i en förtrollande fin liten värld. Charmigt och lite vemodigt. Betyg: 4/5.
Lutar åt att nästa spel blir Moss till PSVR2.
https://virtualbastion.com/wp-content/uploads/2020/12/lastcam...
The Last Campfire avklarat. Och nu snackar vi! Mitt hittills bästa spel den här utmaningen. Kvalitet rakt igenom från No Man's Sky-skaparna Hello Games. Lagom kluriga pussel i en förtrollande fin liten värld. Charmigt och lite vemodigt. Betyg: 4/5.
Lutar åt att nästa spel blir Moss till PSVR2.
Hade helt missat att Hello Games gjort något nytt. Den får hamna i min wishlist efter en klar rekommendation från lilla A-Z gänget. Själv har jag fastnat med event tider i Hunt: Showdown och åter börjat kämpa med hardcore spelet GTFO. Igår satt vi med en och samma bana, detta var vid ett specifikt försök, och blev klar runt ca 3 timmar in (var riktigt nära å förlora i sista minuten innan extrakt den gången, detta var fjärde försöket). Hypen för Den of Wolfes från 10 Chambers är enorm efter vad dom lyckats göra med GTFO!
Spel | Plattform | Utgivningsår | Startdatum | Slutdatum | Betyg | Speltid |
---|---|---|---|---|---|---|
PC | 2016 | 2025-01-19 | 2025-01-19 | 3/5 | 1h | |
PC | 2023 | 2025-01-19 | 2025-01-25 | 3/5 | 5,8h | |
PC | 2023 | 2025-02-09 | 2025-02-09 | 4/5 | 8h | |
PC | 2016 | 2025-03-03 | 2023-03-26 | 3/5 | 18.3h | |
PC | 2022 | 2025-03-29 | 2025-03-30 | 4/5 | 5.1h | |
PC | 1994 | 2025-03-30 | 2025-03-30 | 3/5 | 44m | |
PC | 2013 | 2025-03-30 | 2025-03-30 | 3/5 | 1.1h | |
PC | 2022 | 2025-03-30 | 2025-04-05 | 2/5 | 6.5h | |
PC | 2021 | 2025-04-13 | 2025-04-13 | 2/5 | 2.2h | |
PC | 2023 | 2025-04-13 | 2025-04-15 | 4/5 | 5.3h | |
PC | 2021 | 2025-04-21 | ... | ... | ... | |
Avklarade spel: 10/26 |
Bytte från Jotun till Jusant förra helgen och lirade igenom det i sin helhet. Jotun var, alldeles för janky, stelt, och hade inte riktigt tillräckligt med polish för att man skulle orka igenom det. Gillar världen och att man inte får berättat för sig i princip någonting gällande hur man ska göra saker. Ba gå ut och gör det du bör göra.
Men nä, ingen favorit. Trots att jag säkert lirade igenom mer än 50% av spelet.
Jusant dock, vilken fröjd! Extremt mysig atmosfär och spelvärld. Jag brukar inte ha tålamod att läsa allt som finns nedskrivet i såna spel. Det blir liksom lite för mycket när det inte är karaktärer som pratar direkt till varandra (med röstskådisar osv). Men ändå lyckades spelet fånga mig och hade min uppmärksamhet hela vägen igenom. Förmodligen hade jag förstått mer av spelvärlden om jag stannat upp och läst allting och kanske gillat det mer (vem vet?). Men njöt ändå hela vägen så ser det inte som något negativt.
Efter det tänkte jag gå vidare på spel K direkt. Men efter att ha letat runt i mitt bibliotek och inte hittat något som för stunden passade mig så fastnade jag istället i Blue Prince hela förra veckan och är fortfarande och irrar runt i huset på jakt efter ny information och pussel att lösa. Underbart spel! Inte ofta man drar fram anteckningsblocket och till och från nästan spenderar mer tid där än i spelet..
Nu har jag dock börjat vänja mig vid tanken att jag kanske är klar med det för stunden. Så tillbaka till utmaningen! Spelet på K blir inget annat än Kingdom Hearts (HD 1.5 Remix? rörigt med namnen här). Efter Deus Ex: Mankind Divided så blir detta det första riktigt långa spelet, så vi får se om jag tagit mig vatten över huvudet och om jag någonsin blir klar med utmaningen. Men det är det enda spelet på K jag har som (förhoppningsvis) ens är värt att starta haha
Men bör vara lugnt. Har ett exceldokument där jag fyllt i alla spel jag spelat hittils, framtida spel jag tänkt lira och dess "howlongtobeat" tid och hur mycket snabbare/långsammare jag är i jämförelse. Så behöver roughly lira ungefär 0.7h per dag (4.8h per vecka) för att komma igenom utmaningen
Det korta A Plague Tale: Innocence tog en jäkla tid för mig att komma igenom, det var inte riktigt min grej. Stealth är överlag inget jag brukar dras till och i kombination med direkt död vid misslyckande plus fasta checkpoints blev det väldigt tradigt att spela. Extra irriterande att man ibland kan springa runt och plocka upp ett gäng material, fylla på arsenalen och när man sedan dör och skickas tillbaka är även den biten återställd och behöver upprepas.
Presentationen är en klar höjdpunkt, med grafik, miljöer och musik som levererar. Lite synd att animationerna inte når upp till samma nivå. Hela grejen med horder av råttor blev jag aldrig trött på.
Storyn var helt okej, tillräckligt bra för att jag skulle fortsätta men ganska förutsägbar och aldrig speciellt spännande. Det abrupta slutet var en stor besvikelse, kändes bara som ett stort "jaha?".
På en tiogradig skala hade det blivit rakt i mitten men här får det rundas nedåt till 2/5 baserat på känsla - jag tyckte helt enkelt aldrig att det var speciellt kul. Borde väl ha bytt spel egentligen men hade inget annat jag var sugen på för stunden och detta har legat högt upp i backloggkön i flera år så det är lite tillfredsställande att beta av det oavsett.
På B kommer en ännu större backloggveteran: Bastion.
Spelar Balan någon gång i veckan, annars blir det andra spel. Just nu helt hooked i Clair Obscur, där jag såklart skulle kunna "fuska" med att säga att jag kör C samtidigt som B, men jag vill inte göra det. Det blir en utmaning för många år detta för mig helt enkelt!
Balan Wonderworld är för övrigt bättre än jag trodde. Absolut inte bra, men det är ju spelbart.
103 timmar in i Assassin's Creed Shadows har jag spikat mitt "F"-spel. Det blir Fuga: Melodies of Steel. Doppade tårna i det på Game Pass, men släppte det efter några timmar. Nu är 80-procentig Playstation-rea, så tänkte slå till. Och spelet: ett gäng antropomorfiska ungar boardar en gigantisk tank under brinnande krig. Ett taktiskt rollspel. Känns väldigt rätt!
Spelar Balan någon gång i veckan, annars blir det andra spel. Just nu helt hooked i Clair Obscur, där jag såklart skulle kunna "fuska" med att säga att jag kör C samtidigt som B, men jag vill inte göra det. Det blir en utmaning för många år detta för mig helt enkelt!
Balan Wonderworld är för övrigt bättre än jag trodde. Absolut inte bra, men det är ju spelbart.
Kan verkligen respektera det. Känner lite likadant. Det får ta den tid det tar.
En Bamseponny av folket