Vi som ska importera Switch 2

Medlem
Skrivet av Dish:

FAQ hos Nintendo:

"In the following locations, courier service availability may result in delivery after release date: Czech Republic, Denmark, Estonia, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Finland, Greece, Hungary, Latvia, Lithuania, Malta, Romania, Slovakia, Slovenia, Sweden, Andorra, Gibraltar, Monaco, San Marino, Vatican City, Poland, Liechtenstein, Guernsey (Channel Islands), Jersey and Isle of Man."

Så leverans på release är inte garanterad. Men så mycket billigare det är från Nintendo än Inet så skulle inte jag bry mig om det kom nån dag senare. Jag har förbokat från Nintendo iallafall.

Nej någon dag gör inget. Jag tänker att en förbokning idag är långt senare än de flesta har förbokat och därför kanske man får vänta någon månad.

signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem
Skrivet av Dish:

Tänk på att boka från Tyska hemsidan och inte den Irländska som länken i mailet skickar er till. Beställde från Irländska först och på den ordern står det att det ingår en UK strömadapter. Bokade om till den tyska sidan istället och på den ordern står det EU strömadapter.

Jag fick välja afapter på den irländska

m67
Medlem
Skrivet av Balkp:

Kom hit för att skriva samma och att kolla om fler fått inbjudan.
Har kvar min förbokning på inet som känns garanterad att få på release.
Tror ni denna från Nintendo kommer komma på releasedatum?

De skickar den före release datumet men jag är säker på att den kommer fram några dagar senare. Den kostar runt 5600 med MarioKart.

Du kan också välja EU adapter i den irländska butiken.

Medlem
Skrivet av Balkp:

Nej någon dag gör inget. Jag tänker att en förbokning idag är långt senare än de flesta har förbokat och därför kanske man får vänta någon månad.

Ok, då vet jag inte. Men jag tycker inte att de borde skicka ut fler mail om de inte hade enheter i lager till release, eller informera om att det inte blir leverans till release. Du fått väl kolla med deras support. Brukar tyvärr inte inte svara så bra alltid men brukar gå fort att få svar åtminstone.

Medlem
Skrivet av bummer:

Jag fick välja afapter på den irländska

Skrivet av m67:

De skickar den före release datumet men jag är säker på att den kommer fram några dagar senare. Den kostar runt 5600 med MarioKart.

Du kan också välja EU adapter i den irländska butiken.

Ok, då har de ändrat sen jag beställde. Jag fick inget val då. Men jag har varit i kontakt med deras support en hel del och förklarat att många inte lär tycka om att få en UK-laddare när man bor i Sverige eller våra grannländer. De eskalerade det ärendet och jag trodde inte att det skulle hända nåt, men tydligen har de fixat så man nu kan välja. De har också lagt till så man ser på ordern vilken strömadapter som följer med också, det kunde jag inte heller se förut.

Nu förstår jag att många fler säkert varit i kontakt med Nintendo om detta men lite av äran tar jag åt mig.

Medlem
Skrivet av Dish:

Ok, då har de ändrat sen jag beställde. Jag fick inget val då. Men jag har varit i kontakt med deras support en hel del och förklarat att många inte lär tycka om att få en UK-laddare när man bor i Sverige eller våra grannländer. De eskalerade det ärendet och jag trodde inte att det skulle hända nåt, men tydligen har de fixat så man nu kan välja. De har också lagt till så man ser på ordern vilken strömadapter som följer med också, det kunde jag inte heller se förut.

Nu förstår jag att många fler säkert varit i kontakt med Nintendo om detta men lite av äran tar jag åt mig.

Frågade supporten om man kunde byta UK mot EU adapter eftersom de verkar ha tilldelat alla det per automatik, men det gick inte. Man måste avbryta ordern och skapa ny. Men jag har lagt in minneskort och GameCube dosa, och det verkar inte finnas att beställa just nu. Så får bli en reseadapter bakom TVn...

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

Frågade supporten om man kunde byta UK mot EU adapter eftersom de verkar ha tilldelat alla det per automatik, men det gick inte. Man måste avbryta ordern och skapa ny. Men jag har lagt in minneskort och GameCube dosa, och det verkar inte finnas att beställa just nu. Så får bli en reseadapter bakom TVn...

Jag avbeställde min Switch 2 från Irland. Supporten nollställde så jag kunde beställa igen och då beställde jag från Tyskland så jag fick EU-kontakt.
Jag kan få fortfarande förboka både minneskort och Gamecube-kontroll fortfarande när jag testade lägga den i varukorgen.
Kan det vara så att knappen att beställa inte kommer upp för att du redan förbokat de produkterna? Man får ju bara beställa ett minneskort och två Gamecube-kontroller per person. Men att få supporten att nollställa alla de produkterna och sen göra om beställningen blir rätt krångligt. En reseadapter bakom tv:n är inte hela världen.

Jag hade ju bara en beställt en Switch 2 och jag kände att det var värt besväret att göra om ordern för att slippa en adapter, helst när jag ska ha med Switchen någonstans.

Medlem
Skrivet av Dish:

Tänk på att boka från Tyska hemsidan och inte den Irländska som länken i mailet skickar er till. Beställde från Irländska först och på den ordern står det att det ingår en UK strömadapter. Bokade om till den tyska sidan istället och på den ordern står det EU strömadapter.

Såg att man fick välja mellan UK och EU plugg på irländska. Men kör på tyska jag med, de brukar vara snabba med leveranser. Och man vet ju annars aldrig om de gör en tabbe och skickar med fel plugg från Irland.

Medlem

Var inne på webhallen idag och passade på och ställa några frågor angående Nintendo switch 2, frågade om ja tex förbokar idag hur stor chansen är att jag får min konsol på release dagen osv, får då svar av personal att kolla utomlands och beställa från Tyskland eller Frankrike för att det är mycket billigare där än i Sverige, nu var det ju något jag redan visste men komiskt att personalen råder folk att köpa utomlands utan att man ens som kund tagit upp det själv!

Medlem
Skrivet av Pacman22:

Var inne på webhallen idag och passade på och ställa några frågor angående Nintendo switch 2, frågade om ja tex förbokar idag hur stor chansen är att jag får min konsol på release dagen osv, får då svar av personal att kolla utomlands och beställa från Tyskland eller Frankrike för att det är mycket billigare där än i Sverige, nu var det ju något jag redan visste men komiskt att personalen råder folk att köpa utomlands utan att man ens som kund tagit upp det själv!

Bra skit! Fuck Bergsala!

Medlem
Skrivet av Pacman22:

Haha underbart! Så kallade slipade säljare hade gjort allt för att få in dig som kund men här var det bara ren ärlighet som rådde istället

Medlem
Skrivet av Pacman22:

Klockrent om något.

Medlem

Jag fick inbjudan idag från nintendo store, 5500kr för en förbokning, bokad o klart

Medlem

Det kanske har diskuterats tidigare i tråden men är det någon som vet vilken vinstmarginal våra svenska återförsäljare har när de köper in från Bergsala, eller alltså vad Bergsala säljer dem för? Det har ju dykt upp några bokningstillfällen på vissa svenska butiker som legat närmre 1000-lappen under det "standardpris" de flesta tar, samt att spelbutiken låg på 6899:- för MK bundlen vilket förvisso är dyrt men ändå rätt mycket lägre än genomsnittet.

Jag vet att vi har högre moms och elektronikskatt i Sverige än vissa andra EU-länder men när man exempelvis beställer från Amazon Frankrike lägger de på procenten i skillnaden mellan deras moms och vår och man sparar ju fortfarande tusentals kronor.

Medlem
Skrivet av Morti:

Jag fick inbjudan idag från nintendo store, 5500kr för en förbokning, bokad o klart

Samma här! Nappade omedelbart på detta.
Skönt att äntligen sluta fundera på vilken återförsäljare man ska välja, billigare än 5500:- inkl MKW lär det inte bli på länge.
Var hyfsat nöjd men min bokning hos Retrospelsbutiken för 6299:- men nu får man lägga till en pro controller "på köpet" istället.

Medlem
Skrivet av Pacman22:

Woow Webbhallen alltså! Nu fick de plus i kanten i min bok!

Medlem

Hur fungerar det med garanti och sånt om man handlar från ett land som tyskland eller frankrike?

Medlem
Skrivet av Hackers:

Hur fungerar det med garanti och sånt om man handlar från ett land som tyskland eller frankrike?

Gjorde en snabb googling och verkar vara EU-regelverk på 2 års reklamationsrätt iallafall.

https://www.google.com/amp/s/europa.eu/youreurope/citizens/co...

Medlem

Ifall man får en UK-Plug kan man då
Köpa en vanlig AC-adapter från Nintendo? Spänningen lär väl vara densamma?
Är i valet och kvalet ifall man ska avboka från irländska och boka från tyska..

Medlem

Aftonbladet idag! Ett 80-tal anmälningar gällande spelkonsolen Nintendo Switch har gjorts till Konsumentverket sedan mitten av april, rapporterar nyhetsbyrån Siren. Anmälningarna gäller att företaget Bergsala har ensamrätt på importen av Nintendo-produkter till Sverige.
Monopolsituationen gör att priset är ovanligt högt, enligt anmälarna.
”Priset är otroligt högt i jämförelse med resten av EU. 30% högre”, skriver en.
”Bergsala håller svenska befolkningen gisslan med sitt monopol på Nintendo produkter” skriver en annan anmälare till Konsumentverket.

Medlem
Skrivet av Pampers:

Skulle byta till tyska eller franska

Medlem
Skrivet av Pampers:

Borde räcka med att köpa till en sån här. En av mina WiiUs kör med UK uttag och har en liknande.

https://www.webhallen.com/se/product/300594-Skross-World-to-E...

Medlem
Skrivet av Pampers:

Vad du får verkar bero på när du beställde från den Irländska butiken. Jag gjorde det rätt tidigt och skulle då få UK-kontakt. Beställer man nu verkar det som EU-kontakt är standard på beställningen. Om du går in och tittar på din order ser du vilken variant du ska få.

Medlem
Skrivet av Dish:

Vad du får verkar bero på när du beställde från den Irländska butiken. Jag gjorde det rätt tidigt och skulle då få UK-kontakt. Beställer man nu verkar det som EU-kontakt är standard på beställningen. Om du går in och tittar på din order ser du vilken variant du ska få.

Beställde tidigt i April så har fått UK.. men den här lär väl funka?

https://www.webhallen.com/se/product/384565-Nintendo-Switch-2...

Dockan strömförsörjer sig med USB-C ändå?

Medlem

Ja, den du länkade kommer fungera, så om du av någon anledning inte har plats för exempelvis reseadaptern jag länkade är det ju ett alternativ.

Medlem
Skrivet av Pampers:

I början av Switch så köpte jag en billigare tredjepartsladdare, den laddade konsolen utan problem, men dockan behövde mer kräm för att lira. Så ja, den drivs av USB-C, men man behöver nog kunna mata med tillräckligt mycket Watt också. Adaptern ska vara på 60W och dockan ska dra 45W till Switch 2 verkar det som.

Medlem
Skrivet av EndySWE:

Det kanske har diskuterats tidigare i tråden men är det någon som vet vilken vinstmarginal våra svenska återförsäljare har när de köper in från Bergsala, eller alltså vad Bergsala säljer dem för? Det har ju dykt upp några bokningstillfällen på vissa svenska butiker som legat närmre 1000-lappen under det "standardpris" de flesta tar, samt att spelbutiken låg på 6899:- för MK bundlen vilket förvisso är dyrt men ändå rätt mycket lägre än genomsnittet.

Jag vet att vi har högre moms och elektronikskatt i Sverige än vissa andra EU-länder men när man exempelvis beställer från Amazon Frankrike lägger de på procenten i skillnaden mellan deras moms och vår och man sparar ju fortfarande tusentals kronor.

Som jag förstått så brukar väl vinstmarginal på spelkonsoler vara betydligt lägre än för tv-apparater och annan elektronik. Så tar de 1000 kronor i vinst på varje SWitch 2 så skulle jag tro det är väsentligt högre än de tar för de andra spelkonsolerna.

Skrivet av Pampers:

Ja, så länge det är Nintendos officiella strömadapter så lär det nog funka. Det är väl bara reseladdare och andra generiska adaptrar man ska akta sig för då med i alla fall Switch 1 så körde konsolen och ACadaptern nått udda USB PD-protokoll

Skrivet av Hackers:

Köper du från Nintendos butik så kan jag nog tänka mig det blir minst strul om det skulle bli ett garanti eller reparationsärende.

Skrivet av Pacman22:

Aftonbladet idag! Ett 80-tal anmälningar gällande spelkonsolen Nintendo Switch har gjorts till Konsumentverket sedan mitten av april, rapporterar nyhetsbyrån Siren. Anmälningarna gäller att företaget Bergsala har ensamrätt på importen av Nintendo-produkter till Sverige.
Monopolsituationen gör att priset är ovanligt högt, enligt anmälarna.
”Priset är otroligt högt i jämförelse med resten av EU. 30% högre”, skriver en.
”Bergsala håller svenska befolkningen gisslan med sitt monopol på Nintendo produkter” skriver en annan anmälare till Konsumentverket.

Såg att nyheten letat sig in i flera tidningar nu. Jag är en av de som anmält. Framförallt tycker jag att det är viktigt att vi får en klarhet i varför prisskillnaden är vad den är och hur de olika parterna i kedjan agerat. Hoppas att Konsumentverket lyssnar och inleder ett ärende.

Medlem

Man vill ju veta hur dom motiverar priset, kan köpa att det är några hundra lappars skillnad men inte tusenlappar!

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Såg att nyheten letat sig in i flera tidningar nu. Jag är en av de som anmält. Framförallt tycker jag att det är viktigt att vi får en klarhet i varför prisskillnaden är vad den är och hur de olika parterna i kedjan agerat. Hoppas att Konsumentverket lyssnar och inleder ett ärende.

Jepp, plus att jag tycker det vore på tiden att konkurrensverket faktiskt fyller sin funktion som vi betalar skatt för, och ser till att svenska handeln faktiskt konkurrerar med varandra. Trött på att uppenbara priskarteller får fortsätta år efter år. Och regeringen som med jämna mellanrum kallar upp handlarna för att sedan inte göra några åtgärder fast det är uppenbart att t.ex. livsmedelsjättarna matchar varandras priser till stor del. Bergsala är väl nog så illa, men jag tror ju personligen inte att elektronikjättarna är oskyldiga vad gäller de nordiska ockerpriserna för Switch 2. Det mest sannolika är att de sätter dessa priser i fullt samförstånd för att vi har relativt isolerade marknader som inte får lika mycket uppmärksamhet från Bryssel som om konsolpriserna hade varit märkligt höga i exempelvis Tyskland.

Skriv svar