Diskutera – När bör unga få börja spela GTA?

Medlem

Har man lärt ungen vad som är fantasi och vad som är verklighet så spelar inte åldern någon roll.

Medlem

När föräldrarna tycker de ok. Det är inte upp till ngn annan. Särskilt inte myndigheter

Medlem

Ifall ungdomen är våldsam i allmänhet 18+ annars e nog 13-14 okej för min del.

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem

Problemet med GTA är inte våldet eller sexet. Det romantiseringen av en kriminell livsstil som gör att jag inte vill att mina barn ska spela det.

Medlem

Jag och mina vänner spelade GTA när vi gick i förskolan.
Finns så mycket som kan förstöra en person jag tror inte att spela GTA i ung ålder är en stor orsak till problem.
Men det är ju en bekväm sak att skylla på så slipper man erkänna för sig själv att man inte lyckades så bra som förälder. Sen finns det ju såklart de som skulle blivit idioter även med bra föräldrar.

Många här som tycker att GTA 6 är jämförbart med gröten de själva såg på skärmen när de var tolv. Det är det inte. Stor skillnad mot att spela GTA 1 eller San Andreas och GTA 5 eller 6.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Precis, att ge ungen full tillgång till YouTube men förbjuda GTA är hyfsat motsägelsefullt

Som förälder är jag böjd att hålla med, ungar börjar ju med Fortnite i förskolan typ, och får dom inte lov så blir dom utanför...
Just GTA har ju ett speciellt stigma över sig också för extra hög moralpaniksfaktor, som du säger tror jag ungarna blir långt mer förstörda av alla jävla shorts på yt/snap eller för den delen om dom får ha igång voice chat i valfritt multiplayer spel.

Det är ju individuellt såklart, men om dom får lov att ha snap så kan dom lika gärna spela gta också 😅

Medlem

ur egen erfarenhet:
när GTA V kom 2013, då var min äldre grab 12. Alla hans vänner snackade om spelet och vissa lirade hos sig (sjäv/med förälder? det vet jag inte). Det var tydligt att han skulle lira ngn annanstans ändå, så jag lät honom spela i mitt närvaro så att vi kunde snacka om vad som sker osv. Och efter ett tag så var det tydligt att han och kompisar (när de hälsade på) inte var så mycket intresserade av puff-puff-bang-bang men mera i den öppna världen och sandlådan i allmänhet - de hittade fuskkoder på nätet, typ stänga av gravitation, spawna vilket fordon som helst och bara ha kul och "derpa omkring",
Om jag minns rätt så slutade han och hans kompisar spela efter ett tag när annat intressant blev poppis, men kom tillbaka några år senare när GTA kom till PC för att kunna lira online tillsammans.

Medlem

Det är väl ändå 18+, men samtidigt är det väl ingen som bryr sig vad ungarna spelar.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Varför är det motsägelsefullt? Att titta på en tveksam video och att skjuta en oskyldig digital person i huvudet skulle jag säga är två olika saker. En är att uppleva och den andra är att utföra.

Jag håller faktiskt inte med dig, en frisk människa kan skilja på fantasi och verkligen oavsett om det handlar om film eller spel. Du "utför" inget då det är på låtsas, och du trycker bara på knappar.

Redaktör
Skrivet av beltet:

Jag har ungefär samma inställning för mina barn. Men jag har inte tillåtit dem testa något GTA ännu. Men det är just GTA V jag är mest tveksam till. Eftersom i det försvann mycket av den satiriska inställning som fanns i de tidigare spelen.

Samma här, min son har fortfarande inte fått lira GTA 5 här. De andra är ju också väldigt våldsamma, men mindre grafiskt råa - jag tycker det gör skillnad. Sen har jag suttit med och förklarat skeva grejer för honom, så han fattar att det är satir och underhållning.

Jag är inte ett smack orolig att han ska bli våldsam, få skev bild av kvinnor osv, det handlar mest om att inte bli rädd och otrygg av att se otäcka saker. Jag har en fyra år äldre bror och hade äldre kompisar när jag var barn, och fick se några skräckfilmer som alldeles för ung och var livrädd efter. Vill undvika sånt.

signatur
Medlem

För mig är det mogenheten, förståelse och förnuftigheten att se skillnad på spel och verklighet hos barnet som avgör. Min grabb har fått spela 18+ spel sedan han var tio år. Väldigt mycket online med headset vilket har bidragit extremt mycket i både svenska och engelska talet. Han är 13 år nu, Betyg A i både svenska och engelska och jag kan nästan påstå att hans engelska är bättre än min. Och då jobbar jag med global support med väldigt mycket tekniska beskrivningar.

signatur

"Kebab?"
Specs: Intel Core i9-13900F, Nvidia GeForce RTX 4080, 32 GB RAM, 5120 x 1440, 240Hz.

Medlem

Som förälder är det nog bra om man kan följa de åldersgränser och sk rekommendationer så nära som möjligt.
Sen kan man ju diskutera det här med mognad fram och tillbaks. Men åldersgränser och rekomendationer finns ju där av en anledning, och anledningen är inte direkt för att våra minderåriga är så vuxna och ansvarsfulla

Medlem

Jag tycker själv att GTA V blev för mycket ungefär när säkerhetsvakten blev skjuten i öppningssekvensen.

Medlem

10 till 12 är känns väl lagom om ungen inte leker gangster på fritiden, i det fallet så är nog 18 mer rimligt

Medlem

Absolut 18+, med undantag för GTA 1 och 2, då de är extremt arkad-aktiga titlar.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Runt 10 känns okej. Vad är det man är rädd ska hända om barnen spelar våldsamma spel? Mitt äldsta barn har inte fyllt två än, så jag kanske ändrar mig senare, men rent spontant ser jag inget problem så länge barnet förstår att det är ett spel och att man inte kan utöva handlingarna på riktigt, vilket jag är övertygad om att de flesta barn förstår.

Vet inte hur många som tror att nått "händer" med barnen, men precis som med film kan det väcka obehag hos många barn; och kan av den anledningen vara olämpligt material. Jag har två tjejer som inte är intresserade av den typen av spel, så det är en ickefråga i mitt hushåll.

Jag är däremot inte speciellt positiv till on-linespel för barn över lag, med eller utan ond bråd död. Jag tror själva on-linedelen är mer ohälsosam för barn än spelinnehållet i sig.

Redaktör
Ponny

Sånt här är svårt. Då jag inte har barn (har fullt upp att uppfostra mig själv!) slipper jag. Skönt. Kan tänka mig massa olika dilemman: mor tycker en sak, far en annan, "mina kompisar får!", etc. Var liksom mer okomplicerat när jag var liten och grafiken var två pixlar hög. Mina föräldrar hade inga grubblerier om sånt. Sen hade dom väl extremt dålig koll på spel – förutom Harvest Moon. Det tyckte min mamma var väldigt fascinerande.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

35+

signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Vid 11 års ålder fick mina föräldrar köpa GTA Vice City åt mig i butik. Det var 18+ åldersgräns. Det var tider!

Idag sitter 7 åringar och spelar dessa titlar som dom har köpt digitalt på pappas kreditkort! 😅

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

Lillebrosan fick spela enligt mamma när han var 5-årish gammal om "han bara körde bil" i GTA3. Jag försökte göra en setup där han kunde köra, men blir ju oundvikligt med krock/påkörd fotgängare & folk börjar skjuta.

Lillebrosan börjar gråta i panik & mamma går i taket, "men du skulle ju bara köra bil!" och jag försöker pedagogiskt förklara att det är omöjligt. topkek

Medlem

Lyssnade på Vrävarna och Onkel Kånkel när jag började högstadiet...

It's not a lake, it's an ocean

Jag är glad så länge sjuåringen hemma älskar Sonic och inte ens vet vad GTA är. Men han lär väl höra om det från kompisar vars äldre syskon spelar det.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Sviskon:

Lyssnade på Vrävarna och Onkel Kånkel när jag började högstadiet...

En klasskompis drog igång en gammeldags jul i klassrummet! Läraren gick i taket när onkel sjöng om vad de skulle göra med Jesus barnet.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Samma här, min son har fortfarande inte fått lira GTA 5 här. De andra är ju också väldigt våldsamma, men mindre grafiskt råa - jag tycker det gör skillnad. Sen har jag suttit med och förklarat skeva grejer för honom, så han fattar att det är satir och underhållning.

Jag är inte ett smack orolig att han ska bli våldsam, få skev bild av kvinnor osv, det handlar mest om att inte bli rädd och otrygg av att se otäcka saker. Jag har en fyra år äldre bror och hade äldre kompisar när jag var barn, och fick se några skräckfilmer som alldeles för ung och var livrädd efter. Vill undvika sånt.

Återigen, i princip samma inställning.
Men tänkte lite mer på det idag.
Jag anser att GTA har varit en satir på det amerikanska samhället, en form av anti-utopi. Med allt vad det innebär, korrupta politiker poliser, gängvåld, prostitution osv.
När mina barn kan förstå det, och reflektera över det. Då tror jag att jag skulle tillåta dem spela det.
Men som du säger, de är fortfarande barn och kan fortfarande bli påverkade av vissa saker.
För att koppla till din anekdot kring skräckfilm.
Jag gjorde ju misstaget att jag lät min äldsta son titta på IT(med Skarsgård) med sin kompis. Det blev en backfire... Han har aldrig tidigare reagerat på filmer någonsin.
Men det knäppa var att det var exakt samma scen(gatubrunnen) i den gamla IT som jag såg, när jag var exakt samma ålder som honom och fick exakt samma reaktion. 😆

Medlem

Vid 25-26. Då har hjärnan växt klart.

Medlem

Minns när jag hamnade i en heated diskussion med en kusin som tyckte jag var sinnessjuk som lät min 10årige son spela "krigsspelet" Fortnite. Eller när jag arbetade på Onoff och föräldrarna frågade om jag tyckte Call of duty (som i just den upplagan hade ett mission när man slaktade folk på en flygplats) var lämpligt att köpa till deras 10 åriga son varpå jag sa "definitivt inte" varpå sonen började stor gråta 😃 Jag tycker personligen mer det är vad man gör, moralen i spelet som är viktigt. Därför säger jag tvär nej till GTA. Att romantisera gangster beteende för småbarn är inget man vill göra som Sverige ser ut idag

Medlem

Så fort spelen släppts till PC

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skägg.
10 Chambers

Min inställning har varit 14-15 för online om det bara är att köra race och liknande med kompisar. 16 år för kampanjen (och övriga 18-spel).

signatur
Skriv svar