Den stora Switch 2-tråden

Medlem

Cyberpunk 2077 i 4k på Switch 2 ser najs ut!

Medlem

https://www.nintendolife.com/news/2025/05/nintendo-apologises...

Uttalande ang. VRR-situationen i Dockat läge. Eller snarare en icke-informativ kommentar som inte gör oss mycket klokare. Önskar förstås att vi kunde få ett rakt svar om den kommer stödja VRR i docked mode eller inte, men tolkar personligen "icke-svaret" som att Nintendo troligtvis arbetar på att försöka lösa det med en system uppdatering efter lanseringen. Nu stödjer min burk ändå inte VRR, men tänkte köpa ny dumburk till jul, så hade ju varit kul att veta, även om jag förmodligen lär köpa en burk med stöd för g-sync ändå, för att vara framtidssäkrad, så man kan ha samma tv i en tio år framåt sen.

Medlem
Skrivet av Samus:

Hade hoppats på att se Prime Remastered där... men icke. Sen har jag inte koll på vad den drivs på för upplösning på Switch 2:an och om det redan är på g eller "automagiskt".

Upplösning och vilken FPS spelen kör i lär nog garanterat vara låsta, vet att många har det i alla fall, just därför man behöver dessa patches. Lär nog få se flera spel komma i framtiden. Prime går stabilt 60FPS och verkar köra 600/900p. Så de skulle nog ledigt kunna klämma in 120FPS 1080/2160p.

Nu vet jag inte hur det är med Prime, men vissa spel brukar ha lite buggar etc om man slänger på högre FPS-gräns vid emulering, så varje Switch 2 patch lär nog behöva testas ganska noggrant innan de släpper dem. Så gissar att de ger oss vissa spel nu i början så de kan visa möjligheterna, men mycket fokus ligger nog på att säkerställa bakåtkompatibiliteten just nu.

Hoppas ju att Nintendo visar vägen och att alla egna spel får Switch 2 Edition eller patch. Borde ju vara ett hyfsat billigt sätt att mjölka fler försäljningar.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det ser ju redan fantastiskt ut tror du det blir bättre?

Oja. Det spelet ser bättre ut än många andra på dagens Switch på en TV men en TV visar tyvärr hur efter Nintendo ligger. Nu när det finns möjlighet så vill jag gärna höja upplösningen ytterligare.

Är nöjd om det skalas upp.

Skrivet av wargreymon89:

Upplösning och vilken FPS spelen kör i lär nog garanterat vara låsta, vet att många har det i alla fall, just därför man behöver dessa patches. Lär nog få se flera spel komma i framtiden. Prime går stabilt 60FPS och verkar köra 600/900p. Så de skulle nog ledigt kunna klämma in 120FPS 1080/2160p.

Nu vet jag inte hur det är med Prime, men vissa spel brukar ha lite buggar etc om man slänger på högre FPS-gräns vid emulering, så varje Switch 2 patch lär nog behöva testas ganska noggrant innan de släpper dem. Så gissar att de ger oss vissa spel nu i början så de kan visa möjligheterna, men mycket fokus ligger nog på att säkerställa bakåtkompatibiliteten just nu.

Hoppas ju att Nintendo visar vägen och att alla egna spel får Switch 2 Edition eller patch. Borde ju vara ett hyfsat billigt sätt att mjölka fler försäljningar.

Det bör man kunna kontrollera. PrimeHack emulatorn driver alla tre spel med förhöjda effekter, FOV och upp till 8K i uppskalning. Givetvis är det en PC variant men det flyter på helt perfekt.

Tror definitivt att Nintendo kan lösa problemet med en Switch 2 emulering.

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

Varför länka en YouTuber när man kan länka officiell information direkt från Nintendo?
https://www.nintendo.com/us/gaming-systems/switch-2/transfer-...

Ganska fattig lista. Utgår från att fler spel kommer patchas down the line.

Medlem
Skrivet av Samus:

Oja. Det spelet ser bättre ut än många andra på dagens Switch på en TV men en TV visar tyvärr hur efter Nintendo ligger. Nu när det finns möjlighet så vill jag gärna höja upplösningen ytterligare.

Är nöjd om det skalas upp.

Det bör man kunna kontrollera. PrimeHack emulatorn driver alla tre spel med förhöjda effekter, FOV och upp till 8K i uppskalning. Givetvis är det en PC variant men det flyter på helt perfekt.

Tror definitivt att Nintendo kan lösa problemet med en Switch 2 emulering.

Ska de börja modifiera så måste de ändå göra någon typ av kontroll och då kan de lika gärna patcha till Switch 2. Emulator kommer undan med det för det för att går något sönder så är det inte betalande kunder som blir upprörda.

Annars skulle de kunnat ge oss något val att experimentera på eget bevåg, men det låter inte så mycket som Nintendo

Skrivet av Aletheides:

Ganska fattig lista. Utgår från att fler spel kommer patchas down the line.

Kommer garanterat mera, just nu är det ju bara Nintendo också.

Medlem

Bilder som är från gratis Switch 2 patch av Scarlet/Violet.

Intressanta är att de är 4K, så dockat. Kul om spelet kör stabilt 4K@60FPS!

Pokémon Korea: https://pokemonkorea.co.kr/sv/menu170?number=3802&mode=view (segt)

https://www.serebii.net/scarletviolet/pics.shtml

Finns jämförelse mot original på Reddit, men lägre kvalité:
https://www.reddit.com/r/NintendoSwitch2/comments/1ko2g6s/pok...

Medlem

Take this strictly as a rumour for the time being, mind you, but supposed sources close to Rockstar Games have indicated that a Red Dead Redemption 2 port will make its way to the Switch 2 before 31st March 2026. So within the current fiscal year, basically.

Känns rätt logiskt att de släppte första till OG Switch för att förbereda inför detta! Blir väl till att spela om en tredje gång då!

Nintendo Has "No Plans" To Use Game-Key Cards For First-Party-Developed Titles

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/3VVHAa4dEbA

Sett det grafiskt lull lull - är mer åt PC/Series X/PS5 hållet än föregående generation?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://media1.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExaXpjZ251MWw...

Det var där jag hörde om nyhetsuppdateringen så då ville jag bara vidareförmedla det. Men borde såklart ha googlat och länkat officiella informationen också.

Och varför står det INGET om framerate? 😱

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Sett det grafiskt lull lull - är mer åt PC/Series X/PS5 hållet än föregående generation?

Eller hur!
När jag såg videon som Gertzy postade så tappade jag nästan hakan.
Ser ju oförskämt bra ut att jag nästan tror att det är fejk

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Ser bra ut på Switchen men det är rejält efter nämnda plattformar. Det är väldigt komprimerat som man ser vilket inte är konstigt pga begränsningar.

Klockrent att de lyckats dra ner element och även fått det att flyta på så bra. Rätt lyxigt för folk som aldrig spelat det.

Medlem
Skrivet av Samus:

Ser bra ut på Switchen men det är rejält efter nämnda plattformar. Det är väldigt komprimerat som man ser vilket inte är konstigt pga begränsningar.

Klockrent att de lyckats dra ner element och även fått det att flyta på så bra. Rätt lyxigt för folk som aldrig spelat det.

Ja, självklart är den inte lika stark som PS5 och XSX - det vore inte realistiskt att förvänta sig - men det ser ju ändå otroligt ut! Och flyter bra. Så det visar ju ändå konsolens potential och styrka - även om den tar hjälp av DLSS för att nå dit.

Nash Weedle är tillbaka med läcka: Star Fox Zero till Switch 2! Musfunktionen kan användas för att efterlikna rörelser med Wii U-paddan. Och så lägger han till: Star Fox Guard kommer också!

Videon öppnar också med att kommande Switch 2-iterationer kan komma att använda 5nm noder istället för nuvarande 8nm som Switch 2 tillslut landade i.

Videon avslutar med att visa hur du kommer kunna använda "Find my controller" för att hitta eventuellt borttappade joy-cons så de lämnar ifrån sig ett ljud för att hjälpa dig. Det är från Nintendo Today-appen som Nintendo utannonserade funktionen.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, självklart är den inte lika stark som PS5 och XSX - det vore inte realistiskt att förvänta sig - men det ser ju ändå otroligt ut! Och flyter bra. Så det visar ju ändå konsolens potential och styrka - även om den tar hjälp av DLSS för att nå dit.

https://youtu.be/ZkDlQnyFfno?t=507

Nash Weedle är tillbaka med läcka: Star Fox Zero till Switch 2! Musfunktionen kan användas för att efterlikna rörelser med Wii U-paddan. Och så lägger han till: Star Fox Guard kommer också!

Videon öppnar också med att kommande Switch 2-iterationer kan komma att använda 5nm noder istället för nuvarande 8nm som Switch 2 tillslut landade i.

Videon avslutar med att visa hur du kommer kunna använda "Find my controller" för att hitta eventuellt borttappade joy-cons så de lämnar ifrån sig ett ljud för att hjälpa dig. Det är från Nintendo Today-appen som Nintendo utannonserade funktionen.

Fanns potential men inget slår banorna mellan planeterna i Star-Fox Adventure. Dom är klart bäst efter Star-Fox 64.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Eller hur!
När jag såg videon som Gertzy postade så tappade jag nästan hakan.
Ser ju oförskämt bra ut att jag nästan tror att det är fejk

Såg att jag glömde ordet ”det” så det var tänkt som en frågeställning då jag själv aldrig spelat Cyberpunk 2077.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Fanns potential men inget slår banorna mellan planeterna i Star-Fox Adventure. Dom är klart bäst efter Star-Fox 64.

Star Fox Adventures älskade jag! Har hoppats på att det ska remakas till Switch men nu är väl hoppet på att det släpps på NSO så att jag kan återuppleva det där igen i alla fall!

Skrivet av PGR1985:

Såg att jag glömde ordet ”det” så det var tänkt som en frågeställning då jag själv aldrig spelat Cyberpunk 2077.

Inte jag heller så är nog inte rätt person att besvara frågan. Men kollar en på videos från båda tycker jag det ser likvärdigt ut, kanske något enklare på Switch 2 men ändå otroligt vad den klarar av och tycks prestera även om det är med "fuskhjälp".

Medlem
Skrivet av Samus:

Skrivet av Gertzy:

Och det på sådan kort tid! Lyckats optimera spelet så sjukt bra

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Dessutom fått in hela spelet + expansion på spelkassetten. Jag har för mig att alltihopa tar 59 GB i utrymme.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Ja, det är otroligt vad en del ägnar sig åt nitpicking vad gäller tredjepartsspelen till Switch 2, som jag tycker verkar prestera helt otroligt när man tänker på att man kan spela dem bärbart, och att man denna gång faktiskt måste i princip spela dem sida-vid-sida för att ens se skillnaden mellan Switch 2 och PS5. Tycker det är väldigt tillfredsställande för vad Switch 2 faktiskt är, alla vi som köper den vet ju att den är bärbar med allt vad det innebär, och ingen som köper en bärbar konsol gör det väl med syftet att den ska utklassa en desktop-PC för 25.000. Och finns det verkligen nån frisk människa som på allvar stör sig så på att Switch 2 versionen typ saknar några reflektioner här och där, som gör spelen "ospelbara". Jag skulle förmodligen inte ens lägga märka skillnaden personligen. 😅

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, det är otroligt vad en del ägnar sig åt nitpicking vad gäller tredjepartsspelen till Switch 2, som jag tycker verkar prestera helt otroligt när man tänker på att man kan spela dem bärbart, och att man denna gång faktiskt måste i princip spela dem sida-vid-sida för att ens se skillnaden mellan Switch 2 och PS5. Tycker det är väldigt tillfredsställande för vad Switch 2 faktiskt är, alla vi som köper den vet ju att den är bärbar med allt vad det innebär, och ingen som köper en bärbar konsol gör det väl med syftet att den ska utklassa en desktop-PC för 25.000. Och finns det verkligen nån frisk människa som på allvar stör sig så på att Switch 2 versionen typ saknar några reflektioner här och där, som gör spelen "ospelbara". Jag skulle förmodligen inte ens lägga märka skillnaden personligen. 😅

Hear hear.
Jag är fanimej sugen på att skaffa mig CyberPunk nu när jag kan lira det handhållet, är sådan sucker för handhållet kontra sitta i en soffa och lira på en TV.

Två och halv vecka ♥️

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Hear hear.
Jag är fanimej sugen på att skaffa mig CyberPunk nu när jag kan lira det handhållet, är sådan sucker för handhållet kontra sitta i en soffa och lira på en TV.

Två och halv vecka ♥️

Jag har aldrig spelat en ynka sekund av Cyberpunk - ville vänta på inköp av PS5 som aldrig genomfördes så det är den versionen som gäller för mig med start den 5:e juni. 🙏❤️

Medlem

Har inte heller spelat Cyberpunk. Efter allt negativt kring releasen har jag helt enkelt inte kommit mig för trots att jag inte direkt saknat tillfälle till både PC och PS5. Möjligheten att kombinera stationärt hemma och bärbart på jobbet är definitivt en lockande faktor, precis som det alltid är med titlar till switch

Medlem
Skrivet av Majoren:

ingen som köper en bärbar konsol gör det väl med syftet att den ska utklassa en desktop-PC för 25.000.

Ingen som köper en PS5 Pro kan rimligen förvänta sig samma prestanda som en stationär dator för 25 000 kronor. Man får nog justera de förväntningarna en aning i så fall.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/3VVHAa4dEbA

För bövelen alltså! Hur läckert som helst ju.
Detta är något dom har gjort på under 3 månader innan ens konsolen är släppt.
Föreställ er vad de kommer kunna göra med Switch 2 om ett par år bara ♥️

Medlem

28 Maj har vi Dragon Quest day - Fortfarande 10 dagar bort. Har förhoppningar på DQ 12: The Flames of Fate - första riktiga trailern!

Får se om det bli en till direct (indie/partner/mini) innan lansering av Switch om 2.5 veckor.

Main direct tror jag fortfarande är 3.5-5.5 veckor bort. Torsdag: 12-19-26 Juni

Medlem
Skrivet av JokerM6:

https://www.youtube.com/watch?v=ejbUxKRuhdk

För bövelen alltså! Hur läckert som helst ju.
Detta är något dom har gjort på under 3 månader innan ens konsolen är släppt.
Föreställ er vad de kommer kunna göra med Switch 2 om ett par år bara ♥️

Ja, ser verkligen otroligt ut! Att ha nära PS5-upplevelser på en bärbar maskin är rätt mind blowing! Och som du säger, det är redan såhär i början av konsolens livstid - några år in kommer vi nog se otroliga spel både från Nintendo och tredjepart som vi knappt kunde drömma om innan

Medlem

Nintendo visar upp Gamecube-kontrollern för Switch 2!

Och spelfodralen har visats upp i Japan - de är lika stora som OG Switch-fodralen fast röda. Inuti också!

Medlem

Har ni tänkt på det att av alla spel som fått gratis uppdatering eller en switch 2 upgrade patch så finns inte Mario Kart 8 med bland dessa titlar.

De hade säkert kunnat boosta upp framerate till 120 eller liknande.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Har ni tänkt på det att av alla spel som fått gratis uppdatering eller en switch 2 upgrade patch så finns inte Mario Kart 8 med bland dessa titlar.

De hade säkert kunnat boosta upp framerate till 120 eller liknande.

Sant.
Är dock så trött på det spelet att jag nästan vill kräkas på det, 11 år med samma Mariokart blev i längsta laget

På tal om skärmskydd, nån som testat Steam Deck med skärmskyddet med antireflex? Köpte ett med anti-glare nu till Switch 2, men är lite orolig att skärmen kommer bli suddigare av det eller förlora mycket ljusstyrka, som gör hdr mimdre framträdande.

Fragtjuv

Såg i en FB-grupp att en del personen verkar ha fått mail om att de ska få en konsol på releasedagen. Jag har beställt från Komplett och inte hört ett ord ännu trots att jag skickat iväg ett meddelande till dem och frågat lite försiktigt. Någon här som fått mail med bekräftelse att ni får en konsol den 5 juni?

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Skriv svar