Färre spelar Doom: The Dark Ages på Steam – Game Pass-effekten?
Toppnoteringen är mindre än en tredjedel än för Doom Eternal.
#doom, #doom-eternal, #doom-the-dark-ages
Om man kan välja att köpa något för 80€ eller skaffa game pass för 120kr (pc) för en månad och köra både Doom och något annat kul under en månad… då är i alla fall valet enkelt för mig. Jag och mina polare gör så, skönt för plånboken. Så antar att det finns en betydande procent som gör samma sak, skaffar game pass bara för en månad istället för att köpa licenser för fullpris.
Prislappen, i kombination med längden på spelet, tror jag spelar rätt stor roll i det här fallet. Clair: Obscur släpptes ju också samtidigt på Game Pass, men anses nog av de flesta som ganska prisvärt för 50€.
I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg
Själv tycker jag det är för dyrt, ointressant och inte särskilt väloptimerat.
Det som imponerade sjukt med DOOM 2016 och Eternal, var hur väloptimerade spelen vad och hur bra de skalade på äldre hårdvara. Prestandamässigt var eternal en hur mysig upplevelse som helst i 1440p, maxat (förutom RT), på ett 5 år gammalt GTX 980 Ti.
Köpte 1 månad game pass för att spela igenom det. Nu när man är 30% in i kampanjen får man bugsplat krascher efter 15-20 min spelande. Vilket fick mig att tappa intresset för det, och orkar inte sitta och testa alla workarounds för att lösa det. Glad att man inte betalade €80 för det.
Intressanta kommentarer - priset verkar vara väldilgt viktigt. Ser liknande ut för MS Flight Sim 2020 och 2024, som kostade 60 och 80 euro på Steam vid release, fanns på GP dag 1 och som toppar 61 000 respektive 24 000 spelare samtidigt.
Vad fan, kostar spelen 80 euro på Steam också nuförtiden :/
Verkligen inte. Några få ser man ligga på 70 men tycker fortfarande att de flesta stora släpp ligger på 60. Dock finns det många mindre som ligger på 50 och nedåt.
Kanske kan systemkraven vara en del av anledningen till färre spelare på steam?
Det kräver väl GPU med raytracing capabilities? (För att se eller funka ok?)
3080 rekommenderat (1440p) eller 2060 Super minimum (1080p) är väl inte så farligt?
Otroligt välgjort och väloptimerat spel som förtjänar vartenda öre, och inte ett jävla stutter eller shadercomp så långt ögat kan nå. Ger gladeligen fullpris när man möts av den sortens AAA kvalité. Vore fantastiskt att se den här tekniken snurra på mer titlar än ID och Machinegames verk.
DF har gjort en väldigt intressant intervju med Billy Kahn som är en av huvudpersonerna bakom dagens ID-tech, lika intressant att höra nu som med Eternal och 2016.
Otroligt välgjort och väloptimerat spel som förtjänar vartenda öre, och inte ett jävla stutter eller shadercomp så långt ögat kan nå. Ger gladeligen fullpris när man möts av den sortens AAA kvalité. Vore fantastiskt att se den här tekniken snurra på mer titlar än ID och Machinegames verk.
DF har gjort en väldigt intressant intervju med Billy Kahn som är en av huvudpersonerna bakom dagens ID-tech, lika intressant att höra nu som med Eternal och 2016.
Ja här har de ju prioriterat flyt över ögongodis, på konsoll iaf även om man sett lägra tier grafikkort får det svettigt i högre settings på PC