Färre spelar Doom: The Dark Ages på Steam – Game Pass-effekten?

Robot
Färre spelar Doom: The Dark Ages på Steam – Game Pass-effekten?

Toppnoteringen är mindre än en tredjedel än för Doom Eternal.

#doom, #doom-eternal, #doom-the-dark-ages

Releasehästryttare

Kostade inte Eternal 60 euro också när det släpptes?

Medlem

Om man kan välja att köpa något för 80€ eller skaffa game pass för 120kr (pc) för en månad och köra både Doom och något annat kul under en månad… då är i alla fall valet enkelt för mig. Jag och mina polare gör så, skönt för plånboken. Så antar att det finns en betydande procent som gör samma sak, skaffar game pass bara för en månad istället för att köpa licenser för fullpris.

Medlem

Många kanske, men bara kanske, valde att köpa Doom till Playstation 5 i stället för till Steam? ...

Dags att fortsätta spela The Dark Ages via Game Pass.

Vad fan, kostar spelen 80 euro på Steam också nuförtiden :/

International
Man of Mystery

No shit, sherlock!

Jag gör så iallafall, om det däremot är nåt jag absolut vill ha och spela länge eller ha på Steamdecket så kan jag köpa på Steam också

signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Prislappen, i kombination med längden på spelet, tror jag spelar rätt stor roll i det här fallet. Clair: Obscur släpptes ju också samtidigt på Game Pass, men anses nog av de flesta som ganska prisvärt för 50€.

signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Tyckte det var för dyrt. Jag inväntar en REA innan jag vill köpa det.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem

Kanske folk inte är intresserade att betala 80E för ett Fps spel.

signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

På tok för dyrt för vad det är

Medlem

Mer Gäsp-effekten...

signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Medlem

För mig är det flertalet anledningar till att jag inte köper spelet.
* Spelet skeppas inte på skivan för konsol
* Spelet kostar mer än jag är beredd att lägga
* Jag har massvis med andra spel jag kan spela istället

Medlem

Köper kanske när det reas ut för 25 euro, är gammal nog att inte hetsa

Gäsp-effekten och inget-Mick-Gordon-effekten.

signatur

❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!

Medlem

Kanske kan systemkraven vara en del av anledningen till färre spelare på steam?
Det kräver väl GPU med raytracing capabilities? (För att se eller funka ok?)

signatur

Playstation 5 | Series X | Steam Deck

Medlem

Själv tycker jag det är för dyrt, ointressant och inte särskilt väloptimerat.

Det som imponerade sjukt med DOOM 2016 och Eternal, var hur väloptimerade spelen vad och hur bra de skalade på äldre hårdvara. Prestandamässigt var eternal en hur mysig upplevelse som helst i 1440p, maxat (förutom RT), på ett 5 år gammalt GTX 980 Ti.

Medlem

För min del känn det för dyrt sett till vad man får. Enkelt så. Clair Obscur var rena rama rean sett till pris och innehåll tex. Får plocka upp det för €25-30 senare

Medlem

Köpte 1 månad game pass för att spela igenom det. Nu när man är 30% in i kampanjen får man bugsplat krascher efter 15-20 min spelande. Vilket fick mig att tappa intresset för det, och orkar inte sitta och testa alla workarounds för att lösa det. Glad att man inte betalade €80 för det.

Medlem

Ganska självklart att spel som släpps på gamepass säljer sämre på Steam.

Medlem

Kör själv på gamepass, hört folk klaga på priset på spelen så inte förvånad.

Medlem

För min egen del är det att;
1. Jag är inte klar med Clair Obscur än
2. Tänker inte betala 80 EUR

Medlem

Spelar det på Game Pass just nu och det är riktigt kul men inte €80 kul. Kommer nog spela ut det en-två gånger och sedan inte starta det igen.

Medlem

Det är för dyrt, hoppas att denna trend fortsätter så företagen måste se över sin prissättning.

signatur

Skeptiker som rannsakar det folk accepterar

Medlem

Tror också att det har att göra med den höga prislappen, även om Game Pass säkerligen påverkar en del.

Redaktör

Intressanta kommentarer - priset verkar vara väldilgt viktigt. Ser liknande ut för MS Flight Sim 2020 och 2024, som kostade 60 och 80 euro på Steam vid release, fanns på GP dag 1 och som toppar 61 000 respektive 24 000 spelare samtidigt.

signatur
Gen
Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Vad fan, kostar spelen 80 euro på Steam också nuförtiden :/

Verkligen inte. Några få ser man ligga på 70 men tycker fortfarande att de flesta stora släpp ligger på 60. Dock finns det många mindre som ligger på 50 och nedåt.

Skrivet av FilureN:

Kanske kan systemkraven vara en del av anledningen till färre spelare på steam?
Det kräver väl GPU med raytracing capabilities? (För att se eller funka ok?)

3080 rekommenderat (1440p) eller 2060 Super minimum (1080p) är väl inte så farligt?

Medlem

Betalar inte det priset för doom väntar in ev rea

Medlem

Otroligt välgjort och väloptimerat spel som förtjänar vartenda öre, och inte ett jävla stutter eller shadercomp så långt ögat kan nå. Ger gladeligen fullpris när man möts av den sortens AAA kvalité. Vore fantastiskt att se den här tekniken snurra på mer titlar än ID och Machinegames verk.

DF har gjort en väldigt intressant intervju med Billy Kahn som är en av huvudpersonerna bakom dagens ID-tech, lika intressant att höra nu som med Eternal och 2016.

Medlem

Mer priset än Gamepass, det och att spelet ser fruktansvärt dåligt ut.

Medlem
Skrivet av heady89:

Otroligt välgjort och väloptimerat spel som förtjänar vartenda öre, och inte ett jävla stutter eller shadercomp så långt ögat kan nå. Ger gladeligen fullpris när man möts av den sortens AAA kvalité. Vore fantastiskt att se den här tekniken snurra på mer titlar än ID och Machinegames verk.

DF har gjort en väldigt intressant intervju med Billy Kahn som är en av huvudpersonerna bakom dagens ID-tech, lika intressant att höra nu som med Eternal och 2016.

DZfhbMc9w0Q

Ja här har de ju prioriterat flyt över ögongodis, på konsoll iaf även om man sett lägra tier grafikkort får det svettigt i högre settings på PC

12
Skriv svar