Vi som ska importera Switch 2

Medlem
Skrivet av Mazzimazzimo:

Irland är ju EU, så tillkommer väl inga avgifter därifrån?

Nej, du betalar bara ev. kort/bank-avgifter

signatur

no remorse

Medlem

Rekommenderar ett kort som Klarna, där ingen extra avgift tillkommer för köp utomlands. Sparar en eller två tusenlappar om året på det inkl. utlandssemester.

Medlem

Förutom att man sparade nästan 2000 kr så känns det bra att demonstrera mot det löjligt höga priset i Sverige. Euroliebe så att säga! 😈

Medlem

Gjorde också slag i saken och köpte från Nintendo Irland. Helt sjukt att det kostar 2000 kronor mindre. Passade på att slänga med lite handkontroller till N64, GCN och NES innan de är slut i lager i sju år till. Alltid när jag har kollat tidigare har de varit slut. Hade tänkt att slänga med ett par SNES-kontroller, men de fanns ej i lager.

Lite av varje blev det. Landade i ungefär 10 500 kronor.

Medlem

Någon mer än jag som har kvar förhandsbokning på FNAC? Pengar kommer dras när produkten skickas har jag fått information om. Ingen som bokat från FNAC där pengarna dragits ännu?

https://youtu.be/quqF6INumQw?si=TgbmdNX_L2lxhucf

Jag som trodde switchet behövde day 1 patch för att man skall kunna starta den?

Medlem
Skrivet av Buzzlightyear12:

https://youtu.be/quqF6INumQw?si=TgbmdNX_L2lxhucf

Jag som trodde switchet behövde day 1 patch för att man skall kunna starta den?

Hur ska man patcha den om man inte kan starta den?

Medlem
Skrivet av NickNack007:

Någon mer än jag som har kvar förhandsbokning på FNAC? Pengar kommer dras när produkten skickas har jag fått information om. Ingen som bokat från FNAC där pengarna dragits ännu?

Jag har bokat från FNAC (Frankrike) och 669:- drogs idag av nån anledning. Vet inte om dom drar nån handpenning först och sen resten av summan när den skickats?

Köpte switch 2 mario kart world bundle, extra kontroller och zelda botw switch 2 edition bör tilläggas.

Skrivet av Thomas:

Hur ska man patcha den om man inte kan starta den?

Menade inte starta konsolen🤣 jag var nog otydlig, menade att komma in på menyerna osv att den skulle vara låst tills man uppdaterade den

Medlem
Skrivet av Buzzlightyear12:

Menade inte starta konsolen🤣 jag var nog otydlig, menade att komma in på menyerna osv att den skulle vara låst tills man uppdaterade den

Man kan spela Switch 2 spel (genom game cards) men inte Switch 1 spel utan uppdateringen. Lite som hur Wii U funkade med sin uppdatering vid release.

Skrivet av TheGurkan:

Man kan spela Switch 2 spel (genom game cards) men inte Switch 1 spel utan uppdateringen. Lite som hur Wii U funkade med sin uppdatering vid release.

Intressant!

Medlem
Skrivet av Håkan:

Ja troligtvis hade du kunnat få det.
Är det bekräftat att dom skickar med DPD/Postnord?
Alltså, jag skulle tro att skickar dom konsolen imorgon, ofta skickas den ju ut samma dag som dom drar pengarna, så tycker jag att folk borde få konsolerna i nästa vecka. Tyskland - Sverige tar ju en dag för leverans. Tror ju inte dom skickar ut den 4:e för leverans den 5:e.

Finns nog en risk att de skickar den 4e. Särskilt som det stod i info-texten att leverans på release inte kunde garanteras för en rad länder (däribland Sverige). Men skulle vi få på release är det förstås en positiv överraskning

Medlem
Skrivet av Mazzimazzimo:

Irland är ju EU, så tillkommer väl inga avgifter därifrån?

Inga tullavgifter inom EU.

Medlem

Ni som fått blockerat av Nordea bör kontakta kundservice. En spärr låg kvar trots att jag svarat JA på SMSet om att det var jag som skulle köpa. Det va flaggat som bedrägeri.

Nu har kundtjänst lovat att betalningen kommer gå igenom nästa gång dom drar pengar.

Medlem

Någon annan som fick betalningen blockerad av Nordea och som varit i kontakt med kundtjänst? Personen på linjen lät osäker på om de faktiskt kan öppna kortet för alla internetköp. Så känner mig inte direkt säker på att det kommer funka.

Har nu också skrivit till Nintendo för att höra om de kan dra tidigare. Såg att tidigare i tråden försökt men hoppas mot hoppet.

Medlem
Skrivet av Dergo218:

Någon annan som fick betalningen blockerad av Nordea och som varit i kontakt med kundtjänst? Personen på linjen lät osäker på om de faktiskt kan öppna kortet för alla internetköp.

Byt bank!
Vad är detta för jävla fasoner?!
Det är dina pengar som du har beslutat att ha på Nordea. De skall se till att uppfylla dina önskemål i detta fall.
Fucking kapitalister!!!!!!

Medlem
Skrivet av Dimenjho:

Ni som fått blockerat av Nordea bör kontakta kundservice. En spärr låg kvar trots att jag svarat JA på SMSet om att det var jag som skulle köpa. Det va flaggat som bedrägeri.

Nu har kundtjänst lovat att betalningen kommer gå igenom nästa gång dom drar pengar.

Gjorde ett till samtal till banken efter jag såg din post och själva köpet var spärrat. Det handlade alltså inte om (som jag trodde) att det handlade om att öppna onlineköp. Nu har även jag blivit lovad att det ska gå igenom nästa gång de gör dragning.

Skrivet av JokerM6:

Byt bank!
Vad är detta för jävla fasoner?!
Det är dina pengar som du har beslutat att ha på Nordea. De skall se till att uppfylla dina önskemål i detta fall.
Fucking kapitalister!!!!!!

Öh... jag tror du kan lugna ner dig lite. Det handlar nog om en person som är ny på jobbet. Ja lite surt men klart man låter lite osäker och ÄR osäker när man är ny.

Medlem

Pratade precis med Nordeas kundtjänst. Tydligen skulle jag ha svarat Ja på deras super suspekta SMS som de skickade ut igår men nu ska det åtminstone inte vara något problem när Nintendo försöker dra pengar vid nästa försök.

Medlem
Skrivet av Dergo218:

Gjorde ett till samtal till banken efter jag såg din post och själva köpet var spärrat. Det handlade alltså inte om (som jag trodde) att det handlade om att öppna onlineköp. Nu har även jag blivit lovad att det ska gå igenom nästa gång de gör dragning.

Öh... jag tror du kan lugna ner dig lite. Det handlar nog om en person som är ny på jobbet. Ja lite surt men klart man låter lite osäker och ÄR osäker när man är ny.

Öhhhhh....då kopplar personen i tjänst till en som kan sådant!
Återigen, det är våra pengar, och BETALAR bankerna för detta.
Det är deras jobb.
Då skall dom, återigen, se till att uppfylla den simplaste KRAVEN!

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Öhhhhh....då kopplar personen i tjänst till en som kan sådant!
Återigen, det är våra pengar, och BETALAR bankerna för detta.
Det är deras jobb.
Då skall dom, återigen, se till att uppfylla den simplaste KRAVEN!

Jag vill inte friskriva bankerna, men jag förstår deras situation också där en utländsk handlare försöker dra pengar nattetid från hundra- eller tusentals av deras kunder. Algoritmerna för fraud slår förstås till hos dem. Jag tror att de dels har ganska strikta regulatoriska krav på hur de ska agera när signalerna blir röda, och dels något slags egenintresse eftersom banken kan åka på att stå för de förlorade pengarna om det är bedrägeri. Så var det för mig och Skandiabanken för cirka 10 år sedan iaf, där de fick stå för notan. Jag förstår att de är försiktiga.

Däremot är det svagt att vi som kunder inte kan påverka situationen, mer än att svara på ett SMS som kan komma mitt i natten. Varken proaktivt eller reaktivt egentligen. Vi borde kunna öppna upp för en kommande transaktion i förtid. Typ "Handlare X får dra pengar från mitt konto under perioden Y". Samtidigt tycker jag att Nintendo skulle kunna göra det mycket enklare genom att vi får betala i samband med att vi förbokar konsolen, då är problemet löst. Nu har de själva valt att agera order för order och inkludera betalningsflödet i den processen, vilket uppenbarligen ställer till det för oss.

Nu är jag lyckligt lottad att Nordea godkände just min order, men Jag hade exakt det här problemet när jag skulle köpa biljetter till fotbolls-EM förra året. Jag var med i ett lotteri hos UEFA om jag skulle få köpa biljetter - och vann jag i lottdragningen så skulle pengar dras vid samma tidpunkt. Jag drogs i lottningen, men köpet blockerades 🤨

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Har också ringt Nordea som sa till mig att den sidan jag fick sms om har blivit vitlistad för framtida köp då jag svarade JA på sms:et.
Hon sa att de gör slumpmässiga kontroller vid köp för bedrägeri, om man nu ska tro på det med tanke på hur många här som blev drabbade.

Hur som så ska nästa dragning gå genom från Nintendo om det hon har sagt stämmer, annars blir jag väldigt purken.

Medlem
Skrivet av Dunfalken:

Jag har bokat från FNAC (Frankrike) och 669:- drogs idag av nån anledning. Vet inte om dom drar nån handpenning först och sen resten av summan när den skickats?

Köpte switch 2 mario kart world bundle, extra kontroller och zelda botw switch 2 edition bör tilläggas.

Intressant, inget har dragits för mig, iofs beställde jag bara konsolen. När la du din beställning? 20 april här.

Medlem
Skrivet av Thomas:

Gjorde också slag i saken och köpte från Nintendo Irland. Helt sjukt att det kostar 2000 kronor mindre. Passade på att slänga med lite handkontroller till N64, GCN och NES innan de är slut i lager i sju år till. Alltid när jag har kollat tidigare har de varit slut. Hade tänkt att slänga med ett par SNES-kontroller, men de fanns ej i lager.

Lite av varje blev det. Landade i ungefär 10 500 kronor.

https://i.ibb.co/9kDs7hcS/IMG-3808.png

Om någon är nyfiken verkar det skickas med DHL. Fick information om att N64-kontrollerna samt NES-kontrollerna har skickats separat, så antar att konsolen och GCN-kontrollerna använder sig av samma fraktsätt. Hemleverans är förvalt, men går att ändra till service-point eftersom det är ett relativt litet paket. Så behöver man inte vänta hemma en hel dag.

Medlem
Skrivet av Thomas:

Om någon är nyfiken verkar det skickas med DHL. Fick information om att N64-kontrollerna samt NES-kontrollerna har skickats separat, så antar att konsolen och GCN-kontrollerna använder sig av samma fraktsätt. Hemleverans är förvalt, men går att ändra till service-point eftersom det är ett relativt litet paket. Så behöver man inte vänta hemma en hel dag.

Hur fick du veta det och fick du kollinummer också? Jag har en separat beställning på en kamera där status är "Slutförd" sen flera dagar tillbaks men inte fått veta nåt om att den skickats.

Medlem

Ser ut som att min status har gått från "Awaiting Shipment" till "Completed" hos Nintendo nu.

signatur

Medlem
Skrivet av Anwest:

<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som att min status har gått från "Awaiting Shipment" till "Completed" hos Nintendo nu.

Vilket land har du beställt från? Mitt från Irland saknar status och själva bundle när man går in på ordern, blev så efter de dragit pengar. Så ska bli intressant att se vad (om?) jag får sen

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

Vilket land har du beställt från? Mitt från Irland saknar status och själva bundle när man går in på ordern, blev så efter de dragit pengar. Så ska bli intressant att se vad (om?) jag får sen

Irland här också ☺️

signatur

Medlem
Skrivet av Anwest:

Irland här också ☺️

Gissar att min order är ledsen för att den stod som UK plug men de har lovat EU. Gissar att din order är efter de lade till att man kunde välja?

EDIT: Kollade svaret från servern och alla items står som Completed, står fortfarande UK-plug som jag tolkar det. Ingen trackingURL.

Medlem

Beställt från Tyskland och den är också Avslutad nu. Är det nån som fått kollinummer eller nåt mail om att konsolen är skickad? Tycker det är konstigt att man inte får det.

Medlem

Completed här med, från Tyskland. Inget mail eller kolli.

Jag har haft blandade erfarenheter av DHL men förhoppningsvis sköter de sig bra denna gång

Skriv svar