Analys: Switch 2 säljer 104 miljoner till och med 2030
Inte helt oväntat Nintendo säljer alltid bra (förutom Wii U då) Själv är jag helnöjd har spelat Mario Kart World och The Legend of Zelda Tears of the Kingdom hela helgen Switch 2 levererar med bravur! Grafiken är super läcker och konsolen är väldigt användarvänlig! Imponerande hur dom har lyckats att klämma in så mycket i en så enkel konsol! Perfekt uppdatering från första Switch. Pro kontrollen är också världens skönaste kontroll tror absolut att Switch 2 blir en ny försäljnings succé för Nintendo.
Inte helt oväntat Nintendo säljer alltid bra (förutom Wii U då) Själv är jag helnöjd har spelat Mario Kart World och The Legend of Zelda Tears of the Kingdom hela helgen Switch 2 levererar med bravur! Grafiken är super läcker och konsolen är väldigt användarvänlig! Imponerande hur dom har lyckats att klämma in så mycket i en så enkel konsol! Perfekt uppdatering från första Switch. Pro kontrollen är också världens skönaste kontroll tror absolut att Switch 2 blir en ny försäljnings succé för Nintendo.
Spelar du spelen i handhållet läge med lägre prestanda eller i dockad läge utan variabel uppdateringsintervall?
Jag tror inte Switch 2 kommer upp i 13 miljoner i år. Den släpptes 3 månader senare än Switch 1 (som då var ett nytt koncept med högt "vill ha"-begär), och världsekonomin är inte lika stabil idag som den var 2017, varpå många hushåll väljer att prioritera annat än en spelkonsol med tanigt spelutbud. Når den upp till 10 miljoner på det resterande halvåret så gör den det bra, men jag har svårt att se den nå upp till så många. Nu finns ju även konkurrenter som Steam Deck, Lenovo Go och ROG Ally, som gör att många som köpte Switch 1 för att det var det enda alternativet inte kommer köpa Switch 2, då det inte var Nintendos egna spel som de egentligen var ute efter, utan en bärbar spelkonsol.
Spelar du spelen i handhållet läge med lägre prestanda eller i dockad läge utan variabel uppdateringsintervall?
Kör mest dockat då jag föredrar att spela på TV men har såklart testat handhållet Mario Kart World känns som gjutet för handhållet det kommer jag nog att spela i sängen på kvällarna men The Legend of Zelda Tears of the Kingdom kändes faktiskt lite jobbigt att spela i handhållet, lite knepigt att komma åt alla knappar när man håller i en stor skärm. Men jag har samma problem med Steam Dock så det är nog mest mig det är fel på. Personligen märker jag knappt någon skillnad i varken i prestanda och grafik tycker att det flyter på bra och ser läckert ut både i handhållet och på TV Men det finns säkert skillnader som otekniska jag inte märker!
Dom säljer ju ofta bra men dom har faktiskt ett knepigt track-record, något som ingen av analytikerna verkar tänka alls på...
Tycker det är märkligt hur mycket man läser något i stil med, "Det är nintendo, dom säljer alltid som smör".
Deras Grandslams är ju Wii och Switch 1 sett till antal.
Nintendo 64 : 32.93M
vs
Playstation 1: 102.49M
Nintendo Gamecube: 21.74M
vs
Playstation 2: 160M
Wii U: 13.56M
Vs
Playstation 4: 117.2M
Rätt hård konkurrens nu även om de har speciella spel, tror inte det går lika bra som föregående.
Xbox handhållna kan nog bli rätt poppis
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Tror worst case scenario blir runt 70-80M på 5 år. Ska väl bli mest spännande att se hur mycket den sålt till efter julhandeln, efter jul så borde man ha ett hum om hur stor eller liten succé Switch 2 blir på sikt..
Jag tror inte Switch 2 kommer upp i 13 miljoner i år. Den släpptes 3 månader senare än Switch 1 (som då var ett nytt koncept med högt "vill ha"-begär), och världsekonomin är inte lika stabil idag som den var 2017, varpå många hushåll väljer att prioritera annat än en spelkonsol med tanigt spelutbud. Når den upp till 10 miljoner på det resterande halvåret så gör den det bra, men jag har svårt att se den nå upp till så många. Nu finns ju även konkurrenter som Steam Deck, Lenovo Go och ROG Ally, som gör att många som köpte Switch 1 för att det var det enda alternativet inte kommer köpa Switch 2, då det inte var Nintendos egna spel som de egentligen var ute efter, utan en bärbar spelkonsol.
Steam Deck har väl bara sålt runt 5-6M på nu 4 år, så den här grejen med bärbara PC-konsoler verkar väldigt sval. Tror inte de utgör någon kännbar konkurrens mot Switch med så låg försäljningstakt..
Dom säljer ju ofta bra men dom har faktiskt ett knepigt track-record, något som ingen av analytikerna verkar tänka alls på...
Tycker det är märkligt hur mycket man läser något i stil med, "Det är nintendo, dom säljer alltid som smör".
vs
vs
Vs
Sen har de ju totalt dominerat den bärbara marknaden så de har alltid kunnat boosta sin försäljning från den.
"Writer and Fighter"
Sen har de ju totalt dominerat den bärbara marknaden så de har alltid kunnat boosta sin försäljning från den.
Sant, blir lite intressant och se hur de tilltalar den delen av spelare med denna något dyrare grej.
Hur går det med recensionerna för FZ?
Väldigt tyst för att vara ny konsol och nytt storspel.
De kommer!
"Writer and Fighter"
Rätt hård konkurrens nu även om de har speciella spel, tror inte det går lika bra som föregående.
Xbox handhållna kan nog bli rätt poppis
Xbox handhållna (dvs en Asus-konsol med marginella justeringar) kommer tyvärr knappast bli särskilt poppis. Tror jag.
vs
vs
Vs
Gamecube SÅ UNDERSKATTAD
Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X
ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC
En snabb googling på switch2 + sales säger 3 miljoner första dygnet, om det nu stämmer så har det ju onekligen startat bra för Nintendo.
Nintendo har gått om fanboys (precis som för alla andra konsoler/hobby grejer) som skulle köpt Switch 2 om den så kostat 15 000kr och det är oftast dessa som handlar en ny konsol till att börja med.
Det intressanta blir att se om den breda massan över tid kommer att acceptera konsolen och framför allt då den nya spelprisnivån (900kr+). För om inte så kommer det nog märkas ganska tydligt. Förmodligen då främst på att det kommer dyka upp större rabatter än vad nintendo vanligtvis är kända för att komma med, snarare än regelrätta prissäkningar (till att börja med åtminstone).
(Jag har vänner som varit gedigna nintendo gamers i 20+ år. Dom har nu för första gången vid en ny nintendo konsol release helt valt att strunta i konsolen pga priserna. Så jag är skeptisk på att dom där höjningarna var bra timat, eller ens bra idé till att börja med, men men, den som lever får se.)
Nintendo har gått om fanboys (precis som för alla andra konsoler/hobby grejer) som skulle köpt Switch 2 om den så kostat 15 000kr och det är oftast dessa som handlar en ny konsol till att börja med.
Det intressanta blir att se om den breda massan över tid kommer att acceptera konsolen och framför allt då den nya spelprisnivån (900kr+). För om inte så kommer det nog märkas ganska tydligt. Förmodligen då främst på att det kommer dyka upp större rabatter än vad nintendo vanligtvis är kända för att komma med, snarare än regelrätta prissäkningar (till att börja med åtminstone).
(Jag har vänner som varit gedigna nintendo gamers i 20+ år. Dom har nu för första gången vid en ny nintendo konsol release helt valt att strunta i konsolen pga priserna. Så jag är skeptisk på att dom där höjningarna var bra timat, eller ens bra idé till att börja med, men men, den som lever får se.)
Jag gjorde tvärt om. Skippade Wii U och Switch och köpte nu Switch 2 med typ 20 spel och 6 handkontroller.
Något som talar för Switch 2 är ändå spelen och det är förmodligen viktigare än priset. Köper man från Europa så är den faktiskt inte så värst mycket dyrare än Switch 1 heller. MK World är ett stort steg också som lär passa mainstream som handen i handsken, överraskande stort steg framåt faktiskt. Mycket mer levande än tidigare Mario Kart.
Glöm inte heller att Xbox och PS5 är dyrare i resten av världen och har till och med ett något dyrare standard pris här än Switch 2.
Jag gjorde tvärt om. Skippade Wii U och Switch och köpte nu Switch 2 med typ 20 spel och 6 handkontroller.
Något som talar för Switch 2 är ändå spelen och det är förmodligen viktigare än priset. Köper man från Europa så är den faktiskt inte så värst mycket dyrare än Switch 1 heller. MK World är ett stort steg också som lär passa mainstream som handen i handsken, överraskande stort steg framåt faktiskt. Mycket mer levande än tidigare Mario Kart.
Glöm inte heller att Xbox och PS5 är dyrare i resten av världen och har till och med ett något dyrare standard pris här än Switch 2.
Plus 1
Hoppade Wii, Wii U och Switch men väntar på min Switch 2 nu och är taggad på att spela alla spelen jag missat på Switch. Känns som att det finns en del av oss, vilket skulle innebära en ny kundbas.
Kör mest dockat då jag föredrar att spela på TV men har såklart testat handhållet Mario Kart World känns som gjutet för handhållet det kommer jag nog att spela i sängen på kvällarna men The Legend of Zelda Tears of the Kingdom kändes faktiskt lite jobbigt att spela i handhållet, lite knepigt att komma åt alla knappar när man håller i en stor skärm. Men jag har samma problem med Steam Dock så det är nog mest mig det är fel på. Personligen märker jag knappt någon skillnad i varken i prestanda och grafik tycker att det flyter på bra och ser läckert ut både i handhållet och på TV Men det finns säkert skillnader som otekniska jag inte märker!
Du missade helt ironin från pazu tror jag med din positiva attityd. Personen ville säkert inte ha något svar utan bara vara negativ. Jag själv är bara glad över att jag kan säga "I chose you Switch 2" och att det låter så bra tycker jag utan att jag är det minsta intresserad av pokemon ha ha! Det är så underbart att Switchen förbättrar gamla Switch spel. Och jag kan äntligen få uppleva Dave the Diver I bärbart läge och spelet flyter på bra.
Älskar Switch 2 som fan men batteritiden känns lite snål. Efter att ha vant mig vid den helt okay batteritiden på 3 - 5 timmar (beroende på spel) hos Oled Switch kändes dock Switch 2's knappa 2 timmar (Cyberpunk 2077 med full ljusstyrka) en aning kort. Skön konsol i övrigt. Kändes lite som att uppgradera till en nyare Galaxy-telefon. Lite mer styrka och ett par nya funktioner men allt känns fortfarande bekant.
Får min konsol idag så ska bli spännande att testa den efter jobbet. Tycker på förhand det verkar vara en bra uppgradering men jag tror inte den kommer sälja lika bra som den första Switchen som ju sålt extremt bra. Mer prestanda precis som det brukar vara när konkurrenterna släpper nya konsoler är allt som räcker för mig, men jag vet inte om det är tillräckligt för att locka de stora massorna lika mycket som med ett revolutionerande nytt koncept som den förra var. Dessutom rätt högt pris och dyra spel i ekonomiska anstränga tider gör det ännu svårare, speciellt för barnfamiljer som ändå är en av de större målgrupperna.
Väldigt svårt att sia om förstås men jag kill-gissar att den hamnar kring Wii i försäljningssiffror. Det har väl ryktats om ett Nintendo Direct snart så då vet vi kanske mer angående vad Nintendo kan tänkas släppas i år. Ett nytt 3D-Mario kring jul kan säkert sälja många konsoler kring jul!
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Tror inte Switch 2 kommer sälja bättre än första Switch
Nä det tror jag inte någon konsol kommer göra faktiskt.
Nä det tror jag inte någon konsol kommer göra faktiskt.
Man ska aldrig säga aldrig 🙈