Favoritmatvarubutik?

Medlem
Favoritmatvarubutik?

Rösta på den butik du helst handlar i när du har valmöjligheten. Du kan lägga till en kommentar om varför du gillar den!

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Moderator

Var röstar jag?

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Var röstar jag?

Sorry, jobbade på att ta fram omröstningen.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Moderator
Skrivet av Hanzo:

Sorry, jobbade på att ta fram omröstningen.

Dåligt.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nu så!

Är det ett ord egentligen?
Favoritmat
Favoritmatvarubutik

Det måste vara ett ord!
Det låter märkligt med ”favorit matvarubutik”

signatur

Medlem

Röstade på Coop men är egentligen inget större fan där heller. Går mest efter devisen "Allt utom Ica".

Medlem

Om någon undrar så har idéen till tråden kommit ur frågan: Vem handlar här egentligen? Allt är ju 4-5 kronor dyrare!

Jag och grabbarna kom in på en matvarubutik och våra reaktioner när vi kom till godishyllan var:

”Herregud, Fazer Mjölkchoklad 32 kr? Den här butiken är Expensive-joar (som i pissoar).”

Sen såg vi lösgodiset! ”15 kr /hg! That’s illegal! (svenskt uttal). De måste försökt sätta ett svenskt världsrekord på dyraste lösgodiset i världen!”

Personligen hade jag svårt att välja mellan Lidl och Ica Maxi. I Skövde har vi tyvärr bara en Mid-size Lidl, så det fick bli Ica Maxi. Annars är Lidl tokbra med frukt & grönt och har bra priser i allmänhet.

signatur

Medlem

Alltid tyckt bäst om Willys. Har ingen jättenära dock så får bli min svindyra coop

Medlem

Handlar på Coop här i Visby, dels är det en rätt så trevlig affär men sen är det också mycket lugnare än Maxi som ligger bredvid.
Prismässigt ligger det säkert lite över andra butiker men det är värt att ha lite lugn och ro. Dessutom så har Maxi tillräckligt många kunder som det är.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Den lokala, självständiga affären som ägs av ett andelslag kommer alltid att vara min favorit. När man bor på glesbygden i en by med färre än 500 invånare så är det livsviktigt att ha nån form av service i byn. I affären ryms matvaror, järnhandel, kafé, postombud, apotek och bränslemack, så man får verkligen allt på samma ställe.

Visst, det är dyrare än alla stora kedjor och det finns inte 9001 yoghurtsorter att välja mellan, men att slippa köra en timme till närmaste varuhus för att köpa mjölk är fanimej guld värt. Jag handlar där flera gånger i veckan.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Ica är lite speciella på det sättet att det bara är Kvantum-formatet som är bra, och då riktigt bra. Alla andra varianter är helusla. Annars handlar jag gärna på Hemköp.

ICA. Har bäst butik i mitt lokalområde. När jag bodde på annat håll blev det ofta Hemköp varvat med Lidl.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Om någon undrar så har idéen till tråden kommit ur frågan: Vem handlar här egentligen? Allt är ju 4-5 kronor dyrare!

Jag och grabbarna kom in på en matvarubutik och våra reaktioner när vi kom till godishyllan var:

”Herregud, Fazer Mjölkchoklad 32 kr? Den här butiken är Expensive-joar (som i pissoar).”

Sen såg vi lösgodiset! ”15 kr /hg! That’s illegal! (svenskt uttal). De måste försökt sätta ett svenskt världsrekord på dyraste lösgodiset i världen!”

Personligen hade jag svårt att välja mellan Lidl och Ica Maxi. I Skövde har vi tyvärr bara en Mid-size Lidl, så det fick bli Ica Maxi. Annars är Lidl tokbra med frukt & grönt och har bra priser i allmänhet.

Om man gnäller över dyrt godis tror jag man köper godis för ofta.

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Qus
Medlem

ICA är ju bra, men jäkligt dyra särskilt den vid mig. Willys är bra och prisvärda.

Medlem

Maxi ICA är det som gäller för mig, svårslagen!

Medlem

Annan: Turklivset på hörnet, där man kan köpa persiskt tee.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Förlåt! T_T

Visste inte, och samma år dessutom!

Edit: Jag hade blivit mörkrädd ifall jag hade svarat i din tråd och glömt av det. Hittade inget tur som var.

Edit 2: Det ser ut som vi får liknande resultat. Det är bra med replikationer av studier. Det ökar trovärdigheten i en sånn här ”Livs”-viktig fråga.

signatur

Svarar Hemköp i den här tråden också.

Medlem

Pendlar varannan vecka in till staden för lidl. Vägrar handla på ICA som numera är den enda butiken kvar på orten. Ockerpriser är det enda som de är bra på, och att vara tjenis med kommunens "valda".

Medlem

Handlar mest på Lidl då det ligger närmast och jag gillar butiken, sen blir det några besök till Hemköp också. ICA är väl den enda butiken jag faktiskt undviker.

Medlem

Här i Vetlanda har vi både en liten lokal ICA butik i västra delen av stan som kallas Helges och ett ICA Maxi i östra delen. Båda affärerna gör mycket mat själva och har chark. Så jag valde ICA för det är oftast det jag går till.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Jag visste väl vi hade haft en sådan här tråd förut! ^^

Svaret är samma som då.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Min lokala hemköp är bäst för det är lite kunder där så man kan handla snabbt!

Medlem

Mestadels Coop för oss då frun jobbar där. Men har inget emot andra affärer.

Undviker dock Ica så mycket som möjligt, tycker dem försöker för mycket med sina Maxi butiker som säljer allt möjligt och inte bara mat. Alltför många andra små butiker, bokhandlare osv går i graven pga dessa maxi butiker som ska ha allt.

Medlem

Jag lyssnar bara på musik från 90-talet

signatur

P4 3,2 Ghz, 2 Gb Ram, Radeon 9800 Pro

Medlem

Värmer i hjärtat att se en tråd om det här ämnet. Jobbar inom BI-sidan av den här branschen. TV4 använde en grafik jag gjorde i ett inslag om krympflation!

Willys. De har stark prissättning på det mesta, det är ju lite deras grej. Det har visserligen Lidl också, men sortimentet passar mig inte lika bra, butikerna i min närhet är inte lika fräscha och ligger sämre till. Men det är ju värt att ta sig dit ibland bara för att se vad fasen de slängt ned i sin mittränna. Finns ett litet Coop jag tar mig förbi ibland då det är det enda inom rimlig gångavstånd. Annars ICA om de är ensamma om att ha det jag behöver, eller vilken kedja som helst om de har tillräckligt bra extrapriser.

Skrivet av blackidus:

Mestadels Coop för oss då frun jobbar där. Men har inget emot andra affärer.

Undviker dock Ica så mycket som möjligt, tycker dem försöker för mycket med sina Maxi butiker som säljer allt möjligt och inte bara mat. Alltför många andra små butiker, bokhandlare osv går i graven pga dessa maxi butiker som ska ha allt.

Utöver din poäng gällande Maxi så tar ju ICA runt 50% av marknadsandelarna bara inom livsmedel, så det finns ju en god poäng med att se till att konkurrens fortsätter finnas.

Skrivet av Hanzo:

En grej angående lösvikt och choklad! Om godiset ni gillar finns som lösgodis så är det antagligen billigare på det viset. Plopp i hyllan ca 200 kr/kg, Plopp som plockgodis ca 90 kr/kg.

Medlem

Jag tycker Coop känns fräschast men de tillsammans med Ica är dyrast. Oftast blir det Lidl för basvaror (och lite verktyg och barnkläder ibland) såsom potatis, lök, mjöl, mejeri, pasta mm. De saknar ju en del vitala grejer såsom sirap och vanilj t ex. Helt enkelt för att de ligger närmst! Men butiken är rätt sunkig och ingen självscanning är segt. Det blir en runda till City Gross ca 1 i månaden för storhandling av sånt som Lidl inte har.

Medlem

Ica.

98 % av mitt handlande sker på Ica och om jag inte kan handla på Ica så skippar jag nog att handla till dess jag kan gå till Ica.

Andra kedjor:
Lidl: Varför är det en vedklyv precis bredvid mjölken?
Coop: Stora butiker med sketet sortiment och dyrt.
Willys: Kommer inte på något roligt att skriva, men handlar inte där.
Hemköp: Är inte det typ Willys lillebror?
City Gross: Har ingen i närheten, men skulle troligtvis inte handla där ändå.

signatur

Submission is for the weak

Medlem

Willys, men enbart pga priset. Om priserna vore samma så hade jag helst alltid handlat på typ Ica Maxi eller Stora Coop.

123
Skriv svar