Medlem

Amvänder ChatGPT mycket i jobbet då jag jobbar i Excel så är den grym på att sammanfoga information från olika Excelark.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är inte AI däremot. Det är en assistent.

Ja det stämmer, det låter bekant

Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är inte AI däremot. Det är en assistent.

Hoppas de kan uppdatera Nest med senaste Gemini. Förstår inte varför de är så långsamma

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem
Skrivet av Workout51:

Hoppas de kan uppdatera Nest med senaste Gemini. Förstår inte varför de är så långsamma

Kanske för att en assistent inte killgissar som en AI. Den repeterar bara information.

Medlem

Perplexity, använder den nästan dagligen både privat och i arbete.

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Försöker undvika att använda amerikanska tech-tjänster så gott det går (Steam undantaget) och därav ryker många av AI-tjänsterna. Le chat tycker jag däremot har fungerat riktigt bra från våra europeiska baguette-älskare. 🇫🇷

signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Releasehästryttare

Såg denna, väldigt intressant.

Medlem

Lekt runt med olika AI verktyg en del på senaste.
Mitt eget konstaterande.
Det är tur att AI fortfarande har en del hårdvarukrav så inte vem som helst kan hålla men man kommer nog snart inte kunna lita på nått man ser och hör på nätet.

Medlem

Jag har subscriptions på Claude AI och ChatGPT — använder dem som bollplank i jobbet (jobbar som fullstackutvecklare) och även till andra saker.

Om jag till exempel har ett tekniskt problem eller vill bolla en idé jag har så kan jag ställa samma frågor till båda, och ifall jag får liknande responser så stärker det svaren. På det viset filtrerar jag även bort hallucinationer. Använder även copilot då och då i kodandet.

Jag har helt klart kunnat boosta effektiviteten med AI-verktygen, och bollplankandet där jag får snabba och bra svar gör att jag sparar tid och får mera gjort.

Medlem

Gillade Perplexity förr då den hade länkar till källhänvisning så man kunde fakta kolla att den inte blåljög en rakt i ansiktet. Störigaste med alla AI chattar är att de har slagit på självförtroendet till 100% och inte erkänner fel förrän man påpekar det.

Medlem

AI är coolt på film.
I verkligheten vill jag inte ha sånt fjant.
Det var bättre förr.

Medlem
Skrivet av GordonF:

Lekt runt med olika AI verktyg en del på senaste.
Mitt eget konstaterande.
Det är tur att AI fortfarande har en del hårdvarukrav så inte vem som helst kan hålla men man kommer nog snart inte kunna lita på nått man ser och hör på nätet.

Vi är redan där.

Deepfakes är en stor del i propaganda idag. Både inhemsk politisk påverkan/desinformation (Ja, även i Sverige) samt påverkan/desinformation från främmande makt. Det är de som har större resurser som är de som först börjar använda teknik till dåliga syften samt att de har plattformarna för att sprida detta brett. Så vi behöver inte vänta på att tröskeln skall sjunka till "vem som helst".

Sedan har vi den fördummande inverkan som Ai producerat skräpmaterial har. Det är något som verkligen "vem som helst" kan skapa redan idag. I fattigare länder så livnär sig ett ökande antal människor på detta. Ai har revolutionerat skapandet av Spam.

John Oliver hade ett bra inslag om det förra veckan.

Medlem

Kör primärt Google Gemma 3 lokalt på min macbook pro. Tycker den fungerar förvånansvärt bra även i "litet" 12b utförande, och bra prestanda. Kör både får kod-generering och annat. Men är ju inte mer än en knapptryckning bort för att hoppa över till någon annan LLM. (qwen3/llama/mistral/deepseek etc)

Medlem

Gör ett spel helt med AI. Github copilot (vilket har en massa olika modeller) samt VS Code. Tycker det är coolt att man kan göra spel utan att kunna koda en enda rad..

Använder AI många timmar varje dag, gjort sedan det kom, klart bästa som hänt med datorer sedan Internet. Kommer ihåg när internet kom och man kunde inte slita sig, det är samma nu men för AI

Det kommer ha minst lika stor betydelse som Internet haft och jag tror vi kommit ungefär lika långt med AI som när Usenet var det coolaste med internet, dvs baby-steps bara.. Kommer hända mycket närmaste åren, samma explosiva utveckling som vi sett med Internet, från text-UI till WWW och numera är det ju bara fantasin som sätter gränserna för Internet.

ChatGPT använder jag mest. Suveränt när man vill ha ett pythonscript som gör nått... måste lätt ha skapat 1000 scripts bara senaste året. Men det är långt ifrån bäst. Gemini och Claude är egentligen bättre på kod men för enklare script behöver jag bara chatGPT.

Vad gäller att inte kunna lita på "allt som sägs på internet" så har det varit så från början. Men ja, man ska inte lita på videos. För krig använde man ju innan ofta videos från te.x Arma 3, vilket man blivit påkommen med flera ggr då folk känt igen det.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Vi är redan där.

Deepfakes är en stor del i propaganda idag. Både inhemsk politisk påverkan/desinformation (Ja, även i Sverige) samt påverkan/desinformation från främmande makt. Det är de som har större resurser som är de som först börjar använda teknik till dåliga syften samt att de har plattformarna för att sprida detta brett. Så vi behöver inte vänta på att tröskeln skall sjunka till "vem som helst".

Sedan har vi den fördummande inverkan som Ai producerat skräpmaterial har. Det är något som verkligen "vem som helst" kan skapa redan idag. I fattigare länder så livnär sig ett ökande antal människor på detta. Ai har revolutionerat skapandet av Spam.

John Oliver hade ett bra inslag om det förra veckan.

https://youtu.be/TWpg1RmzAbc

Jo tack lekt en del med deepfake mm.
Tycker dock det mannser hitils är lätt att urskilja. Sett även svenskt, senast såg jag måns semlelöv snacka om att mannskulle investera pengar. Men för ett tränat öga ser jag iaf att det är fake.
Har du nått exempel på svensk politik som är deepfake skapat skulle gärna vilja se då jag inte sett.
Har du exempel på hur man livnär sig på att skapa ai-skräp? Skulle jag få betalt för allt skräp jag skapar hade jag lätt kunna ha som bisyssla 😄

Medlem
Skrivet av GordonF:

Jo tack lekt en del med deepfake mm.
Tycker dock det mannser hitils är lätt att urskilja. Sett även svenskt, senast såg jag måns semlelöv snacka om att mannskulle investera pengar. Men för ett tränat öga ser jag iaf att det är fake.
Har du nått exempel på svensk politik som är deepfake skapat skulle gärna vilja se då jag inte sett.
Har du exempel på hur man livnär sig på att skapa ai-skräp? Skulle jag få betalt för allt skräp jag skapar hade jag lätt kunna ha som bisyssla 😄

Finns mycket fake i Svensk politik. AI har effektiviserat trollfabriker. Men det är emot forum reglerna att posta politik här så jag avstår exempel Men måltavlorna är människor som kanske inte har ett tränat öga att se skillnaden på vad som AI eller inte. Samt folk som "vill höra" vissa vinklar för att det bekräftar deras, oftast skruvade, världsbild. Vilket gör dem extra mottagliga. Första målgruppen skapar mer människor som faller in under andra målgruppen. Klassisk desinformation och propaganda. Mycket effektivt i demokratiska system där det är endast mängden röster som räknas under just den korta tid allmänheten får rösta.

När det gäller andra frågan så finns det exempel samt en beskrivning hur man gör i inslaget från John oliver. Det handlar om att plattformsägare till sociala medier platformar alla har system där användare kan tjäna pengar på att driva engagemang. Eftersom att ökat engagemang leder till att plattformarna tjänar mer pengar från reklam osv. Dvs samma system influencers och streamers nyttjar (minus sponsringen). Det är enkelt att köpa sociala medier konton med nog med följare för att nå trösklarna för att få tjäna pengar helt öppet för de som vill köra igång att skapa AI spam. Billigt och väldigt tillgängligt.

För oss i västvärlden är det småpengar det handlar om ifall inlägg går viralt. Från några cent upp till några hundra dollar om det går megaviralt. Men för någon i tredje världen så är det väldigt mycket pengar. Så där har det exploderat. Man kikar runt på sociala medier efter saker som går viralt. Sedan kopierar man det genom att skapa egna AI versioner och trycker ut det överallt. Man gör samma sak med sådant som drar klick. Tex olyckor. Man skapar egna olyckor och naturkatastrofer via AI på platser som är kända för många människor. Eller så skapar man fake videos eller fake bilder om pågående naturkatastrofer. Sedan drar man in kosing på klick. Vilket har konsekvenser för räddningstjänster osv på dessa platser (exempel i nämnda video). Bild delningstjänster så som Pinterest är idag mer än 80% AI spam bilder, vilket har helt förstört tjänsten för de som vill nyttja den för att se riktiga bilder tagna av andra. Och så håller det på.

Allt ovanstående har även konsekvenser för det som läggs upp som är äkta. För människor börjar misstro även detta. Vilket betyder att man ifrågasätter verkligheten. Det används också som slagträ av de som vill driva en agenda. Trump och hans förtrogna är ett gott exempel. När det visade sig att Harris hade mer folk än honom på valvakor så påstod han ofta att det var AI fake bilder och AI fake videor. Samma när Demokraterna svarade republikanernas video på Bidens "old man moments" genom att släppa en likadan med trumps "old man moments", allt taget från verifierad media, så hävdade republikanerna att det var AI fake.

Vad som är verkligt är inte längre självklart, utan för många beror det nu på vad för agenda skaparen har med det innehåll man konsumerar.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Finns mycket fake i Svensk politik. AI har effektiviserat trollfabriker. Men det är emot forum reglerna att posta politik här så jag avstår exempel Men måltavlorna är människor som kanske inte har ett tränat öga att se skillnaden på vad som AI eller inte. Samt folk som "vill höra" vissa vinklar för att det bekräftar deras, oftast skruvade, världsbild. Vilket gör dem extra mottagliga. Första målgruppen skapar mer människor som faller in under andra målgruppen. Klassisk desinformation och propaganda. Mycket effektivt i demokratiska system där det är endast mängden röster som räknas under just den korta tid allmänheten får rösta.

När det gäller andra frågan så finns det exempel samt en beskrivning hur man gör i inslaget från John oliver. Det handlar om att plattformsägare till sociala medier platformar alla har system där användare kan tjäna pengar på att driva engagemang. Eftersom att ökat engagemang leder till att plattformarna tjänar mer pengar från reklam osv. Dvs samma system influencers och streamers nyttjar (minus sponsringen). Det är enkelt att köpa sociala medier konton med nog med följare för att nå trösklarna för att få tjäna pengar helt öppet för de som vill köra igång att skapa AI spam. Billigt och väldigt tillgängligt.

För oss i västvärlden är det småpengar det handlar om ifall inlägg går viralt. Från några cent upp till några hundra dollar om det går megaviralt. Men för någon i tredje världen så är det väldigt mycket pengar. Så där har det exploderat. Man kikar runt på sociala medier efter saker som går viralt. Sedan kopierar man det genom att skapa egna AI versioner och trycker ut det överallt. Man gör samma sak med sådant som drar klick. Tex olyckor. Man skapar egna olyckor och naturkatastrofer via AI på platser som är kända för många människor. Eller så skapar man fake videos eller fake bilder om pågående naturkatastrofer. Sedan drar man in kosing på klick. Vilket har konsekvenser för räddningstjänster osv på dessa platser (exempel i nämnda video). Bild delningstjänster så som Pinterest är idag mer än 80% AI spam bilder, vilket har helt förstört tjänsten för de som vill nyttja den för att se riktiga bilder tagna av andra. Och så håller det på.

Allt ovanstående har även konsekvenser för det som läggs upp som är äkta. För människor börjar misstro även detta. Vilket betyder att man ifrågasätter verkligheten. Det används också som slagträ av de som vill driva en agenda. Trump och hans förtrogna är ett gott exempel. När det visade sig att Harris hade mer folk än honom på valvakor så påstod han ofta att det var AI fake bilder och AI fake videor. Samma när Demokraterna svarade republikanernas video på Bidens "old man moments" genom att släppa en likadan med trumps "old man moments", allt taget från verifierad media, så hävdade republikanerna att det var AI fake.

Vad som är verkligt är inte längre självklart, utan för många beror det nu på vad för agenda skaparen har med det innehåll man konsumerar.

"trollfabrik" = politiker (på vänstersidan) är inte nöjda med utkomsten eller mottagandet av något, skyller allt på "trollfabrik", sett detta i flera år nu.

AI kommer överlag vara väldigt smidigt för dessa politiker för de kommer alltid kunna skylla på att något är AI, bots osv, även ännu mer än vad de redan gör, och aldrig med några som helst bevis.

Sådär, nu kan du kalla mig Trollfabrik

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag förstår.
Tror dock du har lite väl negativt aich alarmerande inställning.
Det är väll nu i blrjan och riskerar väll kansle bli lite värre. Men detta kommer som mycket annat att mogna.
Eller så skapas skynet och vi är körda 😄

12
Skriv svar