Dead Space-veteranen Glen Schofield lämnar The Callisto Protocol-utvecklaren

Robot
Dead Space-veteranen Glen Schofield lämnar The Callisto Protocol-utvecklaren

Trots att det var han som grundade Striking Distance Studios.

#Glen-schofield, #Krafton, #Striking-distance-studios, #The-callisto-protocol

Medlem

underbar grafik. väldigt meh story och gameplay var väldigt konstig. de visste lnte riktigt var de ville med action delen. om de skulle vara melee Combat eller skjutar spel. så inget blev riktigt bra. sedan meny systemet var värdelöst i strid.

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

underbar grafik. väldigt meh story och gameplay var väldigt konstig. de visste lnte riktigt var de ville med action delen. om de skulle vara melee Combat eller skjutar spel. så inget blev riktigt bra. sedan meny systemet var värdelöst i strid.

Jag kunde tyvärr inte lira mer än 3-4 timmar in i storyn. Hade spelat Dead Space Remake precis innan så var sugen på mer. Men tyckte detta var sämre på alla punkter och det var mycket jag blev irriterad över

Medlem

Jag gillade spelet, trots alla brister. Synd att det aldrig lär komma en uppföljare

signatur

Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: Corsair Vengeance RGB 64GB 6400mhz
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 100 x 2
VR: Meta Quest 3 + VR Air Bridge

Medlem

ifall 2 miljoner sålda exemplar är en flopp så måste man nog tänka om hur spelet skulle ha gjorts.

Var för mycket vikt på hur snyggt det skulle bli osv, men själva gameplayet var inte speciellt bra. lätt att se felen så här i efterhand, men hade nog varit bättre med en nedskalad studio och mer fokus på kul istället för grafik. Ifall jag fick ett spel i stil med dead space 2 fast modernt, med kanske bara lite bättre grafik än dead space 3, fast mycket bättre gameplay, så hade jag nog köpt det.

Istället vid release så såg gameplayet skittråkigt ut, och grafiken alldelles för krävande.

Är orolig att spelbranschen har en tendens att sikta för högt med budgetar osv, bara för att sen avskeda halva företaget när det inte lönar sig. Bara kolla på Beamdog med Mythforce häromdagen, säkert lagt flera år av budget, sen så har dom 143 concurrent spelare på steam dag 1.

Har dock inga lösningar för detta, mer orolig att detta kommer konsolidera branschen mer och mer till jättarna.

Ifall jag var en nystartad studio så skulle jag nog sätta förhoppningarna låga på försäljningen av en ny IP ifrån ett oprövat företag och sen budgetera efter dom förväntningarna, ifall det levererar mer än vad man trodde så kan man nog öka allteftersom, All or nothing strategin är inte sunt för industrin.

dyb
Medlem

Köpte nyligen spelet för 99kr. För den summan har jag ändå tillräckligt kul. Snart klar, men ja , grafiken e ju dunder (förutom elden) , gameplay e alldeles för repetetiv, menyn under strider e för irriterande. Storyn e trisst

Medlem

Steve Papoutsis tog även över chefrollen för Dead Space 2 när Glen Schofield lämnade Visceral. Märkligt att samma händelse inträffar igen på annat företag.

Inaktiv

jag har inte spelat Dead Space. Kickade igång Calisto Protocoll. Grafiken och ljudet är fantastiskt. Handlingen började bra men det hände så mycket de första 30 minutrarna att de tappade mig på vägen.

Medlem

Ger spelet en 3 av 5 betyg. Fin, skarp grafik. Gillade skjutandet men inte melee striderna vilket kändes klumpiga o stela. Det borde ha funnits en riktig dodge button även. Hade dock gärna tagit en uppföljare.

Skrivet av Piigge:

ifall 2 miljoner sålda exemplar är en flopp så måste man nog tänka om hur spelet skulle ha gjorts.

Var för mycket vikt på hur snyggt det skulle bli osv, men själva gameplayet var inte speciellt bra. lätt att se felen så här i efterhand, men hade nog varit bättre med en nedskalad studio och mer fokus på kul istället för grafik. Ifall jag fick ett spel i stil med dead space 2 fast modernt, med kanske bara lite bättre grafik än dead space 3, fast mycket bättre gameplay, så hade jag nog köpt det.

Istället vid release så såg gameplayet skittråkigt ut, och grafiken alldelles för krävande.

Är orolig att spelbranschen har en tendens att sikta för högt med budgetar osv, bara för att sen avskeda halva företaget när det inte lönar sig. Bara kolla på Beamdog med Mythforce häromdagen, säkert lagt flera år av budget, sen så har dom 143 concurrent spelare på steam dag 1.

Har dock inga lösningar för detta, mer orolig att detta kommer konsolidera branschen mer och mer till jättarna.

Ifall jag var en nystartad studio så skulle jag nog sätta förhoppningarna låga på försäljningen av en ny IP ifrån ett oprövat företag och sen budgetera efter dom förväntningarna, ifall det levererar mer än vad man trodde så kan man nog öka allteftersom, All or nothing strategin är inte sunt för industrin.

Jasså, så det har ändå sålts i 2 miljoner.

signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || NordVPN™ ||

Medlem

Callisto Protocol levde inte riktigt upp till förväntningarna. Visst, det var estetiskt snyggt, men saknade den där nya wow-känslan som första Dead Space erbjöd.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ronzem:

Jag kunde tyvärr inte lira mer än 3-4 timmar in i storyn. Hade spelat Dead Space Remake precis innan så var sugen på mer. Men tyckte detta var sämre på alla punkter och det var mycket jag blev irriterad över

Då vet jag vilken ordning jag ska spela i. På riktigt. Man vill ju hellre gå åt "rätt håll", så att säga.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Skumt han lämnar, men antar han kommer skapa en ny studio då.

Medlem

Synd att folk ogillar spelet så mycket för det är inget dåligt spel, ett snyggt linjärt soffa-sitta-spel som kör sin egen grej, men det är förståeligt att det inte håller samma mått som Dead Space då Dead Space är mer "ordinärt" i jämförelse, det är väl mest combat systemet i början utav Callisto Protocol som begränsar spelaren (QTE), i kombination med ett linjärt upplägg, men som sedan lossnar lite grann mot slutet. Det är väl meningen att spelet ska vara en liten CGI upplevelse. En 2:a har potential om nästa spel börjar där första spelet slutade, som ett modernt Dead Space.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Då vet jag vilken ordning jag ska spela i. På riktigt. Man vill ju hellre gå åt "rätt håll", så att säga.

Du ska börja med Callisto Protocol och acceptera att spelet kör sitt eget race. Tycker du att det är tråkigt så kan du se fram emot Dead Space.

Avstängd

Det årets bästa spel.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Ja jag tror det fungerar att göra så i detta fall

Medlem

Tråkigt att han slutar då spelet var de fetaste skräckisen förra året o i särklass det snygasste till dagens datum. Spel som Alan wake 2 kommer nog bli det första som bräcker det. Sen är 2 miljoner sålda spel skit mycket. Vad förväntar sig folk när det är ett skräck spel med 18års gräns. 80% av kidsen försvinner direkt

Medlem

Jag hade skitkul med Calisto. Spelade dock när det var patchat och på PC. Hade inga problem med buggar men kom till ett ställe mot slutet där jag inte kom vidare pga jag hade för lite talang och för dåliga vapen.... Där slutade jag spela. Men fram till dess var jag väldigt förvånad över spelets kvalitet då jag mest hört klagosång. Tycker även att animationen över lag höll oerhört hög nivå.

1
Skriv svar