Världens bästa NES-spel: Semifinal!
Semifinalisterna är klara och det är bara att ge sig in i semifinalerna!
Finalen kommer gå av stapeln i slutet av nästa vecka, den här omgången ligger uppe från och med kl 12:00 idag söndag 10/8 till och med kl 14:00 på torsdag 14/8.
På torsdag kväll drar vi igång finalen och bronsmatchen som kommer att vara igång tills söndag kväll.
Ad hoc addendum
"Semifinalisterna är klara och det är bara att ge sig in i semifinalerna!"
Ja, semifinalisterna är ju utsedda, så då är det väl bara att starta, just semifinalerna?
Ad hoc addendum
Ducktales är ett bra spel, men att det skulle vara topp 4 NES är... Intressant! Men gissar på SMB3 och Zelda i finalen, då.
Ja, reagerade också lite på DuckTales, men vad gör man.
Ad hoc addendum
Som vanligt är det många som röstar fel.
Typiskt människor.
Ad hoc addendum
Ja, semifinalisterna är ju utsedda, så då är det väl bara att starta, just semifinalerna?
Hahaha... läste helt annorlunda än hur du skrev
Skyller på att jag inte fått i mig god kebab denna veckan!
Halo kompis!
Hahaha... läste helt annorlunda än hur du skrev
Skyller på att jag inte fått i mig god kebab denna veckan!
Sånt som händer!
Ad hoc addendum
Ja, reagerade också lite på DuckTales, men vad gör man.
Motargument
https://www.youtube.com/watch?v=KF32DRg9opA&list=RDKF32DRg9op...
Ad hoc addendum
Antar att det inte är så många som spelat Metroid, annars hade det vunnit överlägset.
Många som spelat, få som älskat. Jag tycker de är okej spel, men absolut inte i närheten av bäst. Lite för enformigt enligt min smak.
Antar att det inte är så många som spelat Metroid, annars hade det vunnit överlägset.
Metroid var populärt när det kom, men har kanske inte åldrats lika väl som vissa andra NES-spel. Kan se att ett spel som Ducktales är enklare att komma in i, även om jag nog personligen håller Metroid som ett bättre och ffa viktigare spel. Samtidigt lider väl NES-originalet lite av att det fullkomligt mästerlika Super Metroid kom senare, vilket får de äldre Metroid-spelen (och även många av de senare, imho) att blekna lite i dess skugga. Anyway, my two cents!
Roligt att Ducktales är med fortfarande
Gissar att det beror på att det nyligen publicerades en recension på sidan. Att ställa Ducktales mot Zelda kan rimligen bara sluta på ett sätt... Första delen i ett fenomen (Zelda-serien) mot ett hyfsat Disney-spel som fick en bortglömd tvåa och en bortglömd remake... Vore en skymf om Ducktales anses bättre än Links första steg i Hyrule.
SMB 3 är självklart ett bättre spel än första delen i spelserien - men samtidigt hade inte SMB 3 funnits utan orginalet. Fascinerande att bägge spelen kom till samma konsol - en rejäl utveckling!
Roligt att Ducktales är med fortfarande
Gissar att det beror på att det nyligen publicerades en recension på sidan. Att ställa Ducktales mot Zelda kan rimligen bara sluta på ett sätt... Första delen i ett fenomen (Zelda-serien) mot ett hyfsat Disney-spel som fick en bortglömd tvåa och en bortglömd remake... Vore en skymf om Ducktales anses bättre än Links första steg i Hyrule.
SMB 3 är självklart ett bättre spel än första delen i spelserien - men samtidigt hade inte SMB 3 funnits utan orginalet. Fascinerande att bägge spelen kom till samma konsol - en rejäl utveckling!
Personligen anser jag att Duck Tales åldrats mycket bättre än vad Zelda har gjort.
Enda anledningen till att anse att SMB är bättre än trean är ju ren och skär nostalgi som man bör upphöra med då det är tramsigt. SMB3 är objektivt bättre än SMB på samtliga punkter. Nostalgi måste vara främsta anledningen till att SMB ens tagit sig så långt, så jävla bra är det inte.
Jag röstade på Duck Tales i den andra matchen. Har alltid tyckt att redan Adventure of Link var bättre än första Zelda. Duck Tales hade jag nog fortfarande fått ut nåt av att spela idag, vill jag spela ett 2D-Zelda hade jag mycket hellre spelat A Link to the Past.
Kan ärligt säga att jag inte spelat Metroid 1. Testat ja, men det var inte riktigt min grej.
Super Metroid däremot och Zero mission osv alla de andra känns bättre än Metroid 1 enligt mig.
Samtidigt lider väl NES-originalet lite av att det fullkomligt mästerlika Super Metroid kom senare, vilket får de äldre Metroid-spelen
Spelen? Kom det fler till NES?
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Enda anledningen till att anse att SMB är bättre än trean är ju ren och skär nostalgi som man bör upphöra med då det är tramsigt. SMB3 är objektivt bättre än SMB på samtliga punkter. Nostalgi måste vara främsta anledningen till att SMB ens tagit sig så långt, så jävla bra är det inte.
Jag röstade på Duck Tales i den andra matchen. Har alltid tyckt att redan Adventure of Link var bättre än första Zelda. Duck Tales hade jag nog fortfarande fått ut nåt av att spela idag, vill jag spela ett 2D-Zelda hade jag mycket hellre spelat A Link to the Past.
När jag tänker bästa NES-spelet väger jag också in faktorer som hur viktigt/banbrytande/inflytelserikt spelet var när de kom, inte bara vilket som är mest "spelbart" idag. Med mera! Så det kan ju finnas olika anledningar att rösta SMB 1 före 3.
Kan ärligt säga att jag inte spelat Metroid 1. Testat ja, men det var inte riktigt min grej.
Super Metroid däremot och Zero mission osv alla de andra känns bättre än Metroid 1 enligt mig.
Spelen? Kom det fler till NES?
Nej, men vi får inte glömma Metroid 2 till GB! Väldigt bra och underskattat, de gjorde det så bra till ett så begränsat format!
Intressant med Duck Tales när uppföljaren är så oändligt mycket bättre, men sen beror det ju på lottningen också.
Jo, men här tror jag förklaringen ligger i att det är måånga fler som spelat ettan, än uppföljaren. Skulle jag gissa på. Känns som det finns många spel som hade fått fler röster, om folk bara hade spelat/känt till dem. Faxanadu/DQ3/Sweet Home m fl m fl.
När jag tänker bästa NES-spelet väger jag också in faktorer som hur viktigt/banbrytande/inflytelserikt spelet var när de kom, inte bara vilket som är mest "spelbart" idag. Med mera! Så det kan ju finnas olika anledningar att rösta SMB 1 före 3.
Nej, men vi får inte glömma Metroid 2 till GB! Väldigt bra och underskattat, de gjorde det så bra till ett så begränsat format!
Jo, men här tror jag förklaringen ligger i att det är måånga fler som spelat ettan, än uppföljaren. Skulle jag gissa på. Känns som det finns många spel som hade fått fler röster, om folk bara hade spelat/känt till dem. Faxanadu/DQ3/Sweet Home m fl m fl.
Så är det nog! Duck Tales 2 kom så pass sent till formatet att många tyvärr missade det.
Håller med ditt resonemang om Metroid 2 till GB, inte så konstigt att det sen kom en nyversion till 3DS.
Kollar man omröstningen på Reddits top 100 nes-spel så vet man hur den här omröstningen kommer att sluta
https://www.reddit.com/r/nes/comments/1e7bsgp/the_nes_subredd...