Silent Hill f
Vet inte hur du kan säga det när Homecoming och Downpour existerar
Dom hade sina ljuspunkter dom också.
Jag är bara någon timme in än, så det är för tidigt att lägga ett omdöme. Men jag gillar det så långt. Striderna är vad de är, och eftersom det verkar bli mer av den varan mot slutet av spelet är det möjligt att jag kommer ledsna lite. Atmosfären är på topp, dock, och settingen fungerar. Detta är stabilt survival horror, helt klart. Lika bra som remaken av SH2 tycker jag dock inte att det är. Det höll mig klistrad från första stund.
Dom hade sina ljuspunkter dom också.
Fortfarande sämre än alla andra i serien
DEI och Woke är en Dogwhistle för bigots och facister
Jag klarade ut det för första gången igår. Stundtals irriterande med striderna, men efter ett tag klickade det (iykyk) och ser fram emot de kommande rundorna Det var redan en del saker som ändrades i första cutscenen i spelet i NG+ så det känns lovande (jag älskade de mångfacetterade sluten i Nier t.ex.) So far 3,5/5, som kan klättra mer!
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: Corsair Vengeance RGB 64GB 6400mhz
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 100 x 2
VR: Meta Quest 3 + VR Air Bridge
Fortfarande sämre än alla andra i serien
Sämre än 4an? Känns som en smaksak.
Ibland när det snöar eller är dimma utanför fönstret så får jag lite Silent Hill vibbar.
I vilket land tycker du att nästa Silent Hill ska utspelas?
I Leif och Billys hemtrakter, dimman är väldigt tät där har jag hört ☺️
Sämre än 4an? Känns som en smaksak.
tror aldrig jag har hört nån säga att 4:an är dålig. medioker är den. men den är verkligen inte dåliga. eller allafall inte lika dålig som Downpour
tror aldrig jag har hört nån säga att 4:an är dålig. medioker är den. men den är verkligen inte dåliga. eller allafall inte lika dålig som Downpour
https://www.youtube.com/watch?v=AUirUOifFZs
Jag tror det är en smaksak. Jag skulle säga att Downpour om man verkligen gillar silent hill spelen är bättre än dom flesta square enix spel som har släppts.
Jag klarade ut det för första gången igår. Stundtals irriterande med striderna, men efter ett tag klickade det (iykyk) och ser fram emot de kommande rundorna Det var redan en del saker som ändrades i första cutscenen i spelet i NG+ så det känns lovande (jag älskade de mångfacetterade sluten i Nier t.ex.) So far 3,5/5, som kan klättra mer!
Kul! Ja, jag är också taggad på att gå in djupare i det här. Det vägrar liksom släppa taget om mig. Det känns ovant men fint att se fram emot Silent Hills framtid för första gången på... drygt tjugo år? Eller ja, man fick ju hopp ett tag om Kojimas Silent Hills. Men det var kortlivat.
En Bamseponny av folket
Är drygt 3.5 timmar in och tycker personligen inte att striderna är speciellt klumpiga, för att vara ett survival horror-spel.
Silent Hill originalen har klumpiga strider, i f känns det smidigare och mer responsivt, enligt mig. Med det sagt så gör det att det känns mer actionbetonat än tidigare. Känslan av tyngd känns även ganska bra.
Jag säger inte att det spelet har mästerliga strider, men det känns inte helt uruselt heller.
Något jag inte är ett fan av är vapen som går sönder och försvinner dock. Har inte stött på att något försvinner ännu, men känns bara en aning onödigt, iallafall att dom försvinner.
Är nog mycket av en smaksak, som mycket är. Hade tyckt det känns konstigt om spelet kastat pistoler och hagelbrakare på mig. Jag hade dock föredragit ett enklare system utan mätare och så. Men hey, det är jag. Kul att du är positiv.
Trodde det kunde bli ett irritationsmoment med vapen som gick sönder, men på den "förvalda" (traditionella) svårighetsgraden kändes det inte som ett problem. Spelet kastade nya tillhyggen på mig och ibland fick jag till och med "kill a darling" och slänga. (Tyckte nog inventory-biten var mer irriterande än vapenslitage. Att tvingas kasta saker som jag gärna sparat på.)
En Bamseponny av folket
Är nog mycket av en smaksak, som mycket är. Hade tyckt det känns konstigt om spelet kastat pistoler och hagelbrakare på mig. Jag hade dock föredragit ett enklare system utan mätare och så. Men hey, det är jag. Kul att du är positiv.
Trodde det kunde bli ett irritationsmoment med vapen som gick sönder, men på den "förvalda" (traditionella) svårighetsgraden kändes det inte som ett problem. Spelet kastade nya tillhyggen på mig och ibland fick jag till och med "kill a darling" och slänga. (Tyckte nog inventory-biten var mer irriterande än vapenslitage. Att tvingas kasta saker som jag gärna sparat på.)
Ja, det var enklare förr. Harry använde det han fick tag på, hela spelet igenom. Bättre kvalitet på grejerna då.
Lara använde pistoler med oändlig ammunition. Så att man kunde ägna sig åt det som var kul, och njuta av atmosfären.
Så var spel förr. Kul.
Ja, det var enklare förr. Harry använde det han fick tag på, hela spelet igenom. Bättre kvalitet på grejerna då.
Lara använde pistoler med oändlig ammunition. Så att man kunde ägna sig åt det som var kul, och njuta av atmosfären.
Så var spel förr. Kul.
spel är kul nu också
spel är kul nu också
Ja, och ännu roligare vore de om de skalade bort allt överfödigt fett. Det måste inte vara realistiskt. Det är ett spel.
Ja, och ännu roligare vore de om de skalade bort allt överfödigt fett. Det måste inte vara realistiskt. Det är ett spel.
Alla spel är inte realistiska. Spel har varit kul hela tiden
Alla spel är inte realistiska. Spel har varit kul hela tiden
Spel där vapnen går sönder eller där man måste rengöra vapnet hade varit roligare om man slapp sånt. I Quake brydde sig inte monstren om hagelgeväret var skitigt. Inte i Resident Evil heller.
Det var bara att skjuta. I Tomb Raider behövde man inte ens ha koll på ammon med pistolerna. Pang pang.
Spel där vapnen går sönder eller där man måste rengöra vapnet hade varit roligare om man slapp sånt. I Quake brydde sig inte monstren om hagelgeväret var skitigt. Inte i Resident Evil heller.
Det var bara att skjuta. I Tomb Raider behövde man inte ens ha koll på ammon med pistolerna. Pang pang.
spela inte spel där vapen går sönder då? det inte svårt att skippa spel man inte tycker är kul
Är det inte lite samma sak med vapen som går sönder som att ha väldigt lite ammo som var vanligt i bl.a. Silent Hill 2 Remaken?
Förutom att det strösslas med vapen så tycker jag sällan att det är ont om Toolkits för att reparera dem heller, men YMMV så klart
Grejen är väl att du inte ska plocka upp det om du vill spara på saker utan hellre gå och förvandla dina items till Faith istället, så får man spara de man har och skaffa större ryggsäck för att få plats med mer. Så får man gå tillbaka sen och hämta upp det man inte ville/kunde plocka på sig sist. Tycker det är rätt mycket back tracking som det är, men hade varit trevligt att kunna sätta ut en markör på kartan så man lättare kan hitta dit.
Tycker snarare att spelet är för lätt på den förvalda svårighetsgraden, det är sällan man dör för att en fiende är för övermäktig, vilket för mig personligen tar bort lite av skräcken att möta fiender.
Är det inte lite samma sak med vapen som går sönder som att ha väldigt lite ammo som var vanligt i bl.a. Silent Hill 2 Remaken?
Förutom att det strösslas med vapen så tycker jag sällan att det är ont om Toolkits för att reparera dem heller, men YMMV så klart
Grejen är väl att du inte ska plocka upp det om du vill spara på saker utan hellre gå och förvandla dina items till Faith istället, så får man spara de man har och skaffa större ryggsäck för att få plats med mer. Så får man gå tillbaka sen och hämta upp det man inte ville/kunde plocka på sig sist. Tycker det är rätt mycket back tracking som det är, men hade varit trevligt att kunna sätta ut en markör på kartan så man lättare kan hitta dit.
Tycker snarare att spelet är för lätt på den förvalda svårighetsgraden, det är sällan man dör för att en fiende är för övermäktig, vilket för mig personligen tar bort lite av skräcken att möta fiender.
Nej, hade aldrig slut på varken vapen eller toolkits. Hade gärna vetat exakta stats för vapen, men det kanske vore lite märkligt att ha sådana stats i själva spelet. Tar en ur känslan så att säga. Men man kan ju alltid googla. ^^
Det är en bra poäng, att den förvalda svårighetsgraden kanske var liiite för lätt. Var lite märkligt att det fanns en "story" och en "hard". Inget mellanting. Är jag i alla fall inte van vid.
En Bamseponny av folket
Det är en bra poäng, att den förvalda svårighetsgraden kanske var liiite för lätt. Var lite märkligt att det fanns en "story" och en "hard". Inget mellanting. Är jag i alla fall inte van vid.
Nä precis, tyckte det var konstigt att Story skulle vara den normala Silent Hill upplevelsen enligt spelet och att man sätter puzzle till hard som default. Kommer nog inte bemöda mig med det, men hade varit kul och se skillnaden på Hard i spelläget också om det bara är att fienderna blir svårare eller om annat påverkas också.
Nej, hade aldrig slut på varken vapen eller toolkits. Hade gärna vetat exakta stats för vapen, men det kanske vore lite märkligt att ha sådana stats i själva spelet. Tar en ur känslan så att säga. Men man kan ju alltid googla. ^^
Jag gillar äldre spel som Silent Hill, Resident Evil, Tomb Raider. Inte mycket info alls om vapnen. Tror det bara är i Resident Evil det står vad modellerna heter. De är baserade på verkliga vapen och det kanske är lite coolt. Jag bryr mig inte om halgelgeväret heter Jan Banan. JB M780. Det viktigaste för mig är att det funkar. Det gör det, hela spelen igenom.
Jag gillar äldre spel som Silent Hill, Resident Evil, Tomb Raider. Inte mycket info alls om vapnen. Tror det bara är i Resident Evil det står vad modellerna heter. De är baserade på verkliga vapen och det kanske är lite coolt. Jag bryr mig inte om halgelgeväret heter Jan Banan. JB M780. Det viktigaste för mig är att det funkar. Det gör det, hela spelen igenom.
Keep it simple. Keep it beautiful.
Här (i SHf alltså) blev jag dock förvirrad kring huruvida ett metallrör är bättre än ett brännbollsträ (jaja, baseboll). Var en del sådana funderingar jag hade. I äldre spel var det ju ofta stora skillnader mellan vapnen. Men jaja, huvuden slogs in. Det är väl vad som spelar roll.
En Bamseponny av folket
Keep it simple. Keep it beautiful.
Här (i SHf alltså) blev jag dock förvirrad kring huruvida ett metallrör är bättre än ett brännbollsträ (jaja, baseboll). Var en del sådana funderingar jag hade. I äldre spel var det ju ofta stora skillnader mellan vapnen. Men jaja, huvuden slogs in. Det är väl vad som spelar roll.
Det är det. Man får inte vara ifred, så dom får skylla sig själva
Blev klar med spelet igår, atmosfäriskt och välgjort spel! Väldigt tekniskt/grafiskt snyggt också.
Jag kommer inte nöta vidare med ng+ dock känner jag. Vilket jag vanligtvis inte brukar göra ändå i spel(med få undantag). Kollade upp dom andra sluten och lite annat på tuben istället. Ändå ganska trevliga tillägg i NG+, storymässigt och bossmässigt, men jag känner inte att det är värt tiden för mig personligen.
Det blev en aning utdraget mot slutet kände jag och spelet blev mer actionbetonat snarare än psykologisk skräck. Det hade sina mysrysliga stunder dock och atmosfären går inte att klaga på överlag.
Men man blir ju inte direkt lika rädd av skräck(varken film eller spel) så som man blev när man var barn/yngre, så det får man väl ha överseende med. Men obehag och mysrys kan man helt klart känna fortfarande. Dock så hoppa jag till åtminstone 1 gång måste medges hehe, det var ingen överanvändning av jump scares, vilket är ett plus.
Lite fler och mer varierande pussel hade inte varit helt fel heller, dom som fanns var okej.
Jag tror nog jag får hålla med om betyget i recensionen, en riktigt stabil 3/5.
The more I practice, the luckier I get.