Game Pass förändras och Ultimate-priset höjs rejält – från 185 till 285 kronor
Om du ska räkna på prisvärdheten mellan att köpa spel och att hyra spel så borde du även ta med försäljning av köpta spel så att det blir mer lika villkor.
Ja precis! Minns inte vilket, men köpte ett spel till ps5 för nedsatt pris på Elgiganten, spelade klart det och sålde det på Tradera och gick +.
Denna tråd påminner väldigt mycket om elbilstrådar, där ICE-vurmare måste in och skriva "jAg TäNkEr Då AlDrIg SkAfFa ElBiL" (vilket inte är en åsikt utan ett intetsägande konstaterande.)
Men till OT, jag vill veta vad Ubisoft core-spelen är för några, vilket jag inte hittar någon info om?
Hahaha XDDD.
Haters gonna hate.
Såg att någon annan random svarat dig om Ubi Core spelen.
+75 spel på release låter som en rejäl satsning från Microsofts sida, kan vi vänta oss ännu fler premiumspel utöver mindre produktioner från tredjepart på release? Låter onekligen som det i alla fall.
Vi har lätt råd med 285 kronor för den mängden spel fast det kanske jag inte borde skriva, då Xbox och Microsoft by default är onda XDDD.
Jag konstaterar argt och besviket att +75 spel på release 2026 tillsammans med en mass andra bra spel vill jag och familjen minsann inte gå miste om för enbart 285 riksdaler i månaden. Microsoft är så ondskefullt greedy i förhållande till Sony, Nintendo och Valve. Vart ska det här sluta? ^^
Men.. alla minnen? Alla, förmodar jag, hundratals timmar av glädje?
Är det bortkastade pengar att gå på konsert och bio också?
Det är väl ändå viktigare att äga en begränsad licens än att kasta bort pengar på att uppleva spelen och bilda minnen för sig själv och tillsammans med andra? Det förstår du väl ändå...
(tydligt ironisk och rentav satirisk).
Jag gjorde en liten uträkning över spelen jag spelade via Gamepass i januari och februari månad och det hade kostat mig 3790 kronor att köpa de spelen så för mig personligen så har jag ju "tjänat" på att ha Gamepass. Sen kan man ju konstatera att man måste spela ganska många spel för att det ska bli så, 17 stycken spelade jag igenom under januari och februari, det enda positiva med att vara utan jobb tänker jag.
Det låter som att du har koll på den ekonomiska biten. Jag hoppas att det ordnar sig med jobb om det är din målsättning.
...
Endast så kan vi konsumenter protestera påriktigt med vår plånbok och mot bedrövliga ideologier som gömmer sig i våra spel!
"75 spel på releasedagen med Game Pass Ultimate motsvarar alltså mellan 7 500 och 67 500 kronor i rent spelvärde, under ett år, beroende på spelets pris. Plus online, cashback (Rewards) och en rad andra saker. Då är alla andra befintliga spel och deras värde på tjänsten obeaktade."
Sannerligen bedrövlig ideologisk ståndpunkt att erbjuda +75 nya spel plus befintliga spel för 285 kronor i månaden (jag är ironisk)?
Du äger väl inte ett spel, du äger väl ändå en licens?
Vad har priset på Game Pass med politisk ideologi att göra ens?
Jag bidrar med lite förnuft, allmänt sans och rationellt tänkande bland övriga inte lika upplysande inlägg.
Spelar du eller ditt hushåll 4 till 7 stycken fullpris spel på ett år? (Troligt en ganska vanlig siffra)
Är ditt hushåll ett normalstort svenskt (kanske spelintresserat) hushåll, ja ni vet:
Mamma, Pappa, Barn ett, barn två, vovve, volvo, bolån/hyra? (Rimligt antagande i det svenska samhället, men måhända inte på FZ som forum)
Då kan defintivt Game Pass vara ett sjukt prisvärt alternativ mellan 95 kronor och 285 kronor i månaden.
Varför?
Om ni är ett spelintresserat hushåll, trendkänsliga och gillar att hänga med i det senaste inom spelkultur så är Game Pass Ultimate fortfarande och definitivt framöver grejen med minst 75 nya titlar på releasedagen varje år, med något för var och envar i familjen.
Det här trots diverse irrationellt hysteriska gamers orimliga ilska över att behöva betala spelutvecklare/kulturarbetare/hantverkare för nya spel, om samma hysteriska gamers nu vill spela spelen och på releasedagen. Att betala för och spela spel är trots allt frivilligt.
Med förändringen av antalet releasespel på Game Pass Ultimate under ett år, hela 75! stycken, som alltså släpps på
"Releasen"/"Premiären"
alltså släpps dag ett, är det sjukt prisvärt med 285 kronor i månaden eller 3420 kronor på ett år där online plus en rad andra förmåner är inkluderat.
75 spel på releasedagen med Game Pass Ultimate motsvarar alltså mellan 7 500 och 67 500 kronor i rent spelvärde, under ett år, beroende på spelets pris. Plus online, cashback (Rewards) och en rad andra saker. Då är alla andra befintliga spel och deras värde på tjänsten obeaktade.
Vem spelar då egentligen igenom 75 release titlar på ett år?
Väldigt få om ens någon person, men Game Pass Ultimate riktar sig nog inte främst till spelaren som är ensamvarg med kanske lite sämre hushållsekonomi och som kanske är lite bitter på livet.
Visst, för ensamvargen, den arbetslöse eller socialfallet (inget ont om arbetslösa eller socialfall) som kanske köper ett eller två spel på release och har noll intresse av att prova spel eller hänga med inom spelkulturen, så är Game Pass "Ultimate" ändå kanske inte värt det. Game Pass Essential kan vara ett alternativ för 95 kronor i månaden.
För spelaren som är beredd att vänta upp till 12 månader på några efterlängtade spel, eller kanske väntar på realisation, så är Game Pass Premium med sina 145 kronor i månaden för Xbox egna spel inom ett år, fortfarande lägre än Sonys motsvarande PS Plus Premium för 180 kronor i månaden, och betydligt mer prisvärt, eftersom Sony inte garanterat släpper (när de väl släpper) sina egna spel på tjänsten.
Låt oss dock bli något mer konkreta genom exempel.
Säg att du som spelare/spelköpare på ett år köper några populära spel, under året de släpps, närmre bestämt genom den gamla modellen:
_______
EA Sports FC 25 à 618 kronor
(599+19 kr i frakt just nu, riktpris 899 kr)
Ghost of Yotei à 668 kronor
(649+19 kr i frakt just nu, riktpris 799 kr)
Battlefield 6 à 668 kronor
649+19 kr i frakt just nu, riktpris 899 kr)
Death Stranding 2 à 518 kronor
(499+19 kr i frakt just nu, riktpris 799 kr)
Mario Kart World à 898 kronor
(879+19 kr i frakt just nu, riktpris 899 kr)
_______
Totalt:
3370 kronor/år (just nu)
eller
4295 kronor/år (riktpris exklusive frakt)
_______
3420 kronor/år (Game Pass Ultimate +75 release spel & online)
Värt att notera är att kostnaden för att spela spelen online och att snacka med kompisarna inte är inräknat i just nu priset på 3370 kronor per år.
För att spela och prata online måste spelaren/spelköparen/hushållet lägga på ytterligare:
1068 kronor alltså 4438 kronor om året när det gäller Playstation 5
_______
382-689 kronor alltså 3752-4059 kronor om året när det gäller Switch 2
_______
Båda varianterna alltså betydligt högre kostnad för ansenligt färre spel än Xbox nya exklusiva Ultimate tjänst med minst 75 releasespel, andra spel, onlinespelande, cashback, med mera.
Just det här exemplet gäller fem populära nya spel på releasedagen under ett år. Att vilja spela och köpa fem spel på ett år bedömer jag som rimligt för väldigt många hushåll i Sverige. Beakta Sony och Nintendos riktpriser för spel så är kostnaden för fem premiumspel på releasedagen på deras plattformar rejält mycket högre än +75 spel med sannolikt fler än fem premiumspel på Xbox, där Call of Duty är ett av premiumspelen såklart.
Är Xbox i kris när Microsoft och tredjepartsutvecklare tjänar pengar på Game Pass, spelarna bevisligen får ännu mer värde för pengarna och spelen går att spela på PC, Xbox Series, Xbox Allies?
Nej, det tror jag verkligen inte.
Ett normalt hushåll med mamma, pappa, två barn, volvo och vovve, och en normalt skuldsatt ekonomi med intresse för spel sparar pengar, besvär, mer tid till spelande på Xbox Game Pass Ultimate som exklusiv gamingtjänst.
Ensamvargen med en begränsad plånbok och en förkärlek för att just ge Nintendo eller Sony sina småslantar, kanske vill punga ut extra för att spela några premiumspel om året på releasedagen.
Det är ensamvargen också fri att göra.
Likt vi andra spelintresserade svenssons i våra hushåll är fria att betala väldigt lite för oerhört mycket och med något för alla på Xbox Game Pass Ultimate, platsen där det garanterat händer 2026.
En text som bidrar med lite förnuft, allmänt sans, hyfs och rationellt tänkande bland övriga kanske inte lika upplysande inlägg.
Happy Gaming!
PS
Jag reserverar mig för stavfel eller räknefel, tanken är att förmedla lite insikt och sakligt innehåll. ^^
The truth is out there och det fria ekonomiska valet är ditt och Microsoft kommer likt de flesta bolag att respektera ditt val. ❤️🎮☕🖖
Edit:
Jag fogar in svar till ett par här.
Detta kan vara ditt sämsta inlägg hittills. Människor som inte har gamepass är alltså socialfall och ensamvargar. Hahah
Det får du tycka.
Jag har inte skrivit det du påstår att jag har skrivit, så läs om och försök svara mig lite mer anständigt.
Det blir lätt fel med läsförståelse så du är ursäktad. Det är allt jag har att skriva till dig.
Om du ska räkna på prisvärdheten mellan att köpa spel och att hyra spel så borde du även ta med försäljning av köpta spel så att det blir mer lika villkor.
Nej.
Tyvärr, då det blir ologiskt att beakta något som eventuellt kan komma att ske med väldigt många om (en eventuell försäljning på andrahandsmarknaden, till ett okänt pris, inom ett okänt tidsspann och rum, med en okänd efterfrågan, etcetera), men inte är bortom tvivel att det sker. Dina påstådda lika villkor hör inte till exemplet eftersom du beaktar ett hypotetiskt händelseförlopp med flera okända variabler som något kausalt fastställt.
Don't hate the player, understand the game.
Äter du endast 1gång i mån? 😉
Nä äter varje dag, men lagar aldrig mat.
Jag gissar att de kommer tappa alla oss som haft gamepass löpande för smidighetens skull men som inte spelar supermycket. Jag personligen kommer nog köpa en månad eller två här och där istället för att köpa årsvis som jag gör nu
Definitivt. Jag kommer kliva ur nu. Efter åtta år utan avbrott. Ska köpa loss något spel som ligger på Game Pass, barnen vill ha sitt Minecraft. Men annars tror jag att det kommer gå bra, finns så mycket annat att spela. Det är väl när det är lite stiltje jag kommer sakna att bara gå in och slöscrolla och hoppa in i något spel spontant. Men det är inte värt 300 kr/mån.
Denna tråd påminner väldigt mycket om elbilstrådar, där ICE-vurmare måste in och skriva "jAg TäNkEr Då AlDrIg SkAfFa ElBiL" (vilket inte är en åsikt utan ett intetsägande konstaterande.)
Men till OT, jag vill veta vad Ubisoft core-spelen är för några, vilket jag inte hittar någon info om?
Fast många och kanske rent utav de flesta av inläggen är användare av Gamepass som tycker det har börjat kosta för mycket?
Microsofts kan ju lägga till flera olika Game Pass prisklasser? Så alla blir nöjda, inte så svårt?
Tex en prisklass: Inget EA Play,Ubisoft+ classic,crew pass, man får Xcloud,72+ spel dag ett spel per år osv, för ca 200kr
Man borde kunna få välja bort det man inte vill ha.
Ja precis. Är ju som med livesport. Jag vill bara se premier league. Viaplay - då måste du har vårt fetaste paket med exakt ALLT vi har att erbjuda!! Det skiter väl för fan jag i ge mig just den ligan bara.
I fallet med GP så borde folk nedgradera eller avsluta sina prenumerationer. Man måste inte vara först på bollen med alla nya spel hinner man ju inte med dessutom är du ju mer regel än undantag att de behövs patchas ett tag efter release ändå...
Hoj: Ducati Streetfighter 848
PC: 9800X3D/ Noctua NH-D14/ Sapphire 9070 Pulse
"75 spel på releasedagen med Game Pass Ultimate motsvarar alltså mellan 7 500 och 67 500 kronor i rent spelvärde, under ett år, beroende på spelets pris. Plus online, cashback (Rewards) och en rad andra saker. Då är alla andra befintliga spel och deras värde på tjänsten obeaktade."
Sannerligen bedrövlig ideologisk ståndpunkt att erbjuda +75 nya spel plus befintliga spel för 285 kronor i månaden (jag är ironisk)?
Shit pommesfrites och jag trodde jag var ett xbox-fanboi, du tar ju priset tydligen.
Jag vet inte ens vad jag får för spel eller om jag hinner med alla. Eftersom jag tydligen knappt kan spela klart 10 spel per år, då pratar vi om ta alla achievements och djupdyka i samtliga spel. Kul för de som hinner med 75 nya spel per år ¯\_(ツ)_/¯
Om du saknar ett spelbibliotek och inte har en koll på vad du gillar men ändå har fått för dig att du vill spela spel, då kan det ju vara värt det. Vad jag vet så är detta inte vanligt, de flesta har spel i mer ägande format.
Många microsoftspel har ju varit dränkta i DEI den senaste tiden och personligen gett mig en avsmak för deras egna titlar eftersom de krockat med en sund världsåskådning t ex kontroversen med Avowed, South of Midnight. Klart att jag äger mitt fysiska spel och även de digitala, och jag kan fortfarande spela det i offline läge där jag spenderar merparten av tiden även i framtiden om de drar pluggen. Det såg vi med Ubisoft hur de var tvugna att tillåta ett mer multiplayer fokuserat spel som The Crew att ha ett offline läge även när de ryckte pluggen. Där kommer jag personligen inte missa något eller någon annan för solospel.
Det är klart att fortsätter man betalar för GamePass fast man är oehört missnöjd och inte hittar en bättre lösning på sina nuvarande spel så är det ju en tyst överenskommelse att det är okej att de ninja höjer priserna även i framtiden men också att man stödjer den inriktning som deras spel varit marinerade i, det är väl bara Doom The Dark Ages som varit förskonade från det dessvärre.
Det är ändå ganska smaskigt att det finns de som försvarar en prishöjning på 50% på en tjänst. Uppenbarligen som jag nämde tidigare i och med alla reaktioner så har Microsoft trampat på en ömtå. Det kan säkert vara värt det ur ett kostnadsperspektiv om man har jättemycket tid att hinna spela en massa samtidigt som man inte har en backlog och älskar just Xbox- egna titlar. Nu har jag valt att gå en annan väg och detta hjälper mig bara på traven att förstå att jag befinner mig på rätt vatten.
Nej.
Tyvärr, då det blir ologiskt att beakta något som eventuellt kan komma att ske med väldigt många om (en eventuell försäljning på andrahandsmarknaden, till ett okänt pris, inom ett okänt tidsspann och rum, med en okänd efterfrågan, etcetera), men inte är bortom tvivel att det sker. Dina påstådda lika villkor hör inte till exemplet eftersom du beaktar ett hypotetiskt händelseförlopp med flera okända variabler som något kausalt fastställt.
Det behöver inte vara 100% korrekt för att bli mer lika villkor. Att helt avfärda försäljning gör inte ditt argument starkare. Det gör argumentet svagare.
Fast grejen är att du inte äger något av spelen.
Låt oss ta ett exempel:
5 år av prenumeration är 17 100 kr.
Spel för 400 spänn resulterar i ca 42 spel om du istället hade köpt.
När du efter 5 år avbryter har du inget. Nada. Kan inte gå tillbaka och spela något av de spel du spelat lite grann av. Som du kanske har en sparade spelgenomgång till också.
Det är också skillnaden mot streama filmer att du har filer kopplat.
Du kan inte jämföra gamla spel som kostar 400kr/st med xbox gamepass Ultimate. Där hela grejen är att du får spela nya spel på dag ett. Spel som ofta kostar 800kr/st
Bara i år har jag spelat Avowed, Atomfall, grounded 2, nya Doom, expedition 33, oblivion remaster. Och fler spel i höst jag ser fram emot som Ninja Gaiden 4, outer worlds 2, nya cod.
Så jag tycker det varit väldigt prisvärt. Men med det sagt så tycker även jag att nästan 300kr/mån är dyrt. Så jag kommer omvärdera och se hur jag ska göra
Hahaha XDDD.
Haters gonna hate.
Såg att någon annan random svarat dig om Ubi Core spelen.
+75 spel på release låter som en rejäl satsning från Microsofts sida, kan vi vänta oss ännu fler premiumspel utöver mindre produktioner från tredjepart på release? Låter onekligen som det i alla fall.
Vi har lätt råd med 285 kronor för den mängden spel fast det kanske jag inte borde skriva, då Xbox och Microsoft by default är onda XDDD.
Jag konstaterar argt och besviket att +75 spel på release 2026 tillsammans med en mass andra bra spel vill jag och familjen minsann inte gå miste om för enbart 285 riksdaler i månaden. Microsoft är så ondskefullt greedy i förhållande till Sony, Nintendo och Valve. Vart ska det här sluta? ^^
Det är väl ändå viktigare att äga en begränsad licens än att kasta bort pengar på att uppleva spelen och bilda minnen för sig själv och tillsammans med andra? Det förstår du väl ändå...
(tydligt ironisk och rentav satirisk).
Det låter som att du har koll på den ekonomiska biten. Jag hoppas att det ordnar sig med jobb om det är din målsättning.
The truth is out there och det fria ekonomiska valet är ditt och Microsoft kommer likt de flesta bolag att respektera ditt val. ❤️🎮☕🖖
Edit:
Jag fogar in svar till ett par här.
Det får du tycka.
Jag har inte skrivit det du påstår att jag har skrivit, så läs om och försök svara mig lite mer anständigt.
Det blir lätt fel med läsförståelse så du är ursäktad. Det är allt jag har att skriva till dig.
Nej.
Jadå, det löste sig med jobb redan i slutet av januari.
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Jag bidrar med lite förnuft, allmänt sans och rationellt tänkande bland övriga inte lika upplysande inlägg.
Spelar du eller ditt hushåll 4 till 7 stycken fullpris spel på ett år? (Troligt en ganska vanlig siffra)
Är ditt hushåll ett normalstort svenskt (kanske spelintresserat) hushåll, ja ni vet:
Mamma, Pappa, Barn ett, barn två, vovve, volvo, bolån/hyra? (Rimligt antagande i det svenska samhället, men måhända inte på FZ som forum)
Då kan defintivt Game Pass vara ett sjukt prisvärt alternativ mellan 95 kronor och 285 kronor i månaden.
Varför?
Om ni är ett spelintresserat hushåll, trendkänsliga och gillar att hänga med i det senaste inom spelkultur så är Game Pass Ultimate fortfarande och definitivt framöver grejen med minst 75 nya titlar på releasedagen varje år, med något för var och envar i familjen.
Det här trots diverse irrationellt hysteriska gamers orimliga ilska över att behöva betala spelutvecklare/kulturarbetare/hantverkare för nya spel, om samma hysteriska gamers nu vill spela spelen och på releasedagen. Att betala för och spela spel är trots allt frivilligt.
Med förändringen av antalet releasespel på Game Pass Ultimate under ett år, hela 75! stycken, som alltså släpps på
"Releasen"/"Premiären"
alltså släpps dag ett, är det sjukt prisvärt med 285 kronor i månaden eller 3420 kronor på ett år där online plus en rad andra förmåner är inkluderat.
75 spel på releasedagen med Game Pass Ultimate motsvarar alltså mellan 7 500 och 67 500 kronor i rent spelvärde, under ett år, beroende på spelets pris. Plus online, cashback (Rewards) och en rad andra saker. Då är alla andra befintliga spel och deras värde på tjänsten obeaktade.
Väldigt få om ens någon person, men Game Pass Ultimate riktar sig nog inte främst till spelaren som är ensamvarg med kanske lite sämre hushållsekonomi och som kanske är lite bitter på livet.
Visst, för ensamvargen, den arbetslöse eller socialfallet (inget ont om arbetslösa eller socialfall) som kanske köper ett eller två spel på release och har noll intresse av att prova spel eller hänga med inom spelkulturen, så är Game Pass "Ultimate" ändå kanske inte värt det. Game Pass Essential kan vara ett alternativ för 95 kronor i månaden.
För spelaren som är beredd att vänta upp till 12 månader på några efterlängtade spel, eller kanske väntar på realisation, så är Game Pass Premium med sina 145 kronor i månaden för Xbox egna spel inom ett år, fortfarande lägre än Sonys motsvarande PS Plus Premium för 180 kronor i månaden, och betydligt mer prisvärt, eftersom Sony inte garanterat släpper (när de väl släpper) sina egna spel på tjänsten.
Säg att du som spelare/spelköpare på ett år köper några populära spel, under året de släpps, närmre bestämt genom den gamla modellen:
_______
_______
Totalt:
3370 kronor/år (just nu)
eller
_______
Värt att notera är att kostnaden för att spela spelen online och att snacka med kompisarna inte är inräknat i just nu priset på 3370 kronor per år.
För att spela och prata online måste spelaren/spelköparen/hushållet lägga på ytterligare:
_______
_______
Båda varianterna alltså betydligt högre kostnad för ansenligt färre spel än Xbox nya exklusiva Ultimate tjänst med minst 75 releasespel, andra spel, onlinespelande, cashback, med mera.
Just det här exemplet gäller fem populära nya spel på releasedagen under ett år. Att vilja spela och köpa fem spel på ett år bedömer jag som rimligt för väldigt många hushåll i Sverige. Beakta Sony och Nintendos riktpriser för spel så är kostnaden för fem premiumspel på releasedagen på deras plattformar rejält mycket högre än +75 spel med sannolikt fler än fem premiumspel på Xbox, där Call of Duty är ett av premiumspelen såklart.
Är Xbox i kris när Microsoft och tredjepartsutvecklare tjänar pengar på Game Pass, spelarna bevisligen får ännu mer värde för pengarna och spelen går att spela på PC, Xbox Series, Xbox Allies?
Ett normalt hushåll med mamma, pappa, två barn, volvo och vovve, och en normalt skuldsatt ekonomi med intresse för spel sparar pengar, besvär, mer tid till spelande på Xbox Game Pass Ultimate som exklusiv gamingtjänst.
Ensamvargen med en begränsad plånbok och en förkärlek för att just ge Nintendo eller Sony sina småslantar, kanske vill punga ut extra för att spela några premiumspel om året på releasedagen.
Likt vi andra spelintresserade svenssons i våra hushåll är fria att betala väldigt lite för oerhört mycket och med något för alla på Xbox Game Pass Ultimate, platsen där det garanterat händer 2026.
En text som bidrar med lite förnuft, allmänt sans, hyfs och rationellt tänkande bland övriga kanske inte lika upplysande inlägg.
Happy Gaming!
PS
Jag reserverar mig för stavfel eller räknefel, tanken är att förmedla lite insikt och sakligt innehåll. ^^
Vilket starkt argument. Kostnaden för Gamepass-folk som vill ”hänga med” blir alltså 7715kr/år eftersom inget av spelen du listar medföljer i Ultimate-prenumerationen och alltså måste köpas ändå. Att man kastar ut lite gamepass-mög som ”day 1” har väldigt liten relevans i vad som räknas som ”trendspelen” du skriver om, med den logiken har gamepass endast haft ett relevant spel i år med Expedition 33 (som kostade 400kr vid release).
Vidare tror jag inte att elitistperspektivet ”är det för dyrt vill vi inte ha dig” är någonting Microsoft håller med om i och med målet om 100 miljoner prenumeranter till 2030. Verkar ju gå lite sådär med den planen men vem vet, prishöjningar kanske är lösningen för att locka fler spelare.
Så om man istället köper spel för 3420 kr, vad får man då? 1 och ett halvt gta6?..
Du får Silksong, Hades 2 och Expedition 33 för 1040kr på steam i alla fall. Tre av dom bästa spelen i år.
Då har du drygt 2000kr kvar att köpa andra spel du vill för.
Nu börjar jag överväga att säga upp Ultimate medlemskapet efter många år. Jag har haft bra nytta av det framförallt iår men det börjar bli dyrt. Att gå ner till annan tier känns inte aktuellt då jag inte orkar med att hålla reda på vilka spel som ingår i vilken tier.
Om det inte vore för att Outer Worlds 2 kommer snart så hade jag nog redan sagt upp det.
_______
_______
Totalt:
3370 kronor/år (just nu)
eller
_______
Nu kanske jag har missat något men 3 av dina 5 spelexempel finns väl inte ens på gamepass. Ett är nintendo exklusivt och 2 playstation exklusivt för tillfället i alla fall? Det betyder ju att dessa spel måste köpas in utöver en prenumeration om man vill "hänga med" som du säger. Det är ju ännu ett argument mot prenumeration, att allt du kanske är intresserad av finns inte med i utbudet.
Nu kanske jag har missat något men 3 av dina 5 spelexempel finns väl inte ens på gamepass. Ett är nintendo exklusivt och 2 playstation exklusivt för tillfället i alla fall? Det betyder ju att dessa spel måste köpas in utöver en prenumeration om man vill "hänga med" som du säger. Det är ju ännu ett argument mot prenumeration, att allt du kanske är intresserad av finns inte med i utbudet.
Detta är en stor del till varför GP inte varit värt det för mig sedan början av året då mina 3 år som jag fick billigt (gold omvandling) tog slut. Spelar kanske 20 spel/år och av dem finns ca 3-4 på GP och ungefär hälften av dem är dyra AAA-spel. Om man dessutom tar med Humble Choice och att spel över lag blir ganska billiga på PC efter 2-3 år så har den tålmodige spelaren som mestadels spelar på PC inte mycket att spara på en GP prenumeration.
Personligen kanske jag kommer köra en PC GP månad (om jag orkar brottas med den värdelösa Xbox-appen) för OW2, men förmodligen väntar jag 2 år och köper en "complete edition" när den är på 50% rea.
Tror helt ärligt att detta är ett sätt för MS att få folk att antingen köpa spelen eller betala närmare vad den verkliga kostnaden för "day one" är i uteblivna intäkter. Påståendet att "GP är lönsamt" kan vara sant samtidigt som "GP leder till förlorade intäkter" också är det.
Sade att prisökningar skulle bli konsekvensen av ABK-uppköpet redan innan det var klart då summan var så stor att ledning+ägare skulle kräva större avkastning/lönsamhet från Xbox-divisionen efter den investeringen. Blev påhoppad av "xbottar" som skrek sig hesa att så minsann inte var fallet, ser nu mer och mer ut som jag kanske visste vad jag pratade om.
4 av 5. FC25 kom i maj, och kostar för övrigt 149 kr om man vill köpa det fysiskt.
Varför?
"Releasen"/"Premiären"
_______
_______
Totalt:
3370 kronor/år (just nu)
eller
_______
_______
_______
Happy Gaming!
PS
+75 nya spel på release är alltså ett snitt på mer än 6 nya spel i månaden utöver de andra spelen med Xbox nya och mest exklusiva Game Pass Ultimate.
Det är ett rejält kliv från dagens antal spel på Game Pass och lämpligt för normalstora hushåll.
Spelen som släpps, "It's all about the games.", avgör om 285 kronor blir gångbart. Säkerligen människor som avslutar eller förändrar sin modell nu, och många verkar inte ens förstå förändringarna, utan ser snarare enbart en prisökning. När det är frågan om att fler premiumspel släpps dag ett på tjänsten.
Kulan rinner kanske ned i skålen framöver om vad den nya strukturen innebär.
Den medvetne spelaren går vaken genom livet.
Ja precis. Är ju som med livesport. Jag vill bara se premier league. Viaplay - då måste du har vårt fetaste paket med exakt ALLT vi har att erbjuda!! Det skiter väl för fan jag i ge mig just den ligan bara.
I fallet med GP så borde folk nedgradera eller avsluta sina prenumerationer. Man måste inte vara först på bollen med alla nya spel hinner man ju inte med dessutom är du ju mer regel än undantag att de behövs patchas ett tag efter release ändå...
To be fair så erbjuder Microsoft tre varianter på Game Pass enligt nya strukturen.
Där Game Pass Premium erbjuder Premier League (Microsofts titlar) för 145 kronor i månaden. En skillnad mot Sony som för PS Plus Premium à 180 kronor i månaden inte garanterat erbjuder sitt Premier League (Sonys titlar när de väl kommer) inom ett år. Jag hoppas att Sony tänker mer på sina spelare med mindre plånböcker framöver.
Var och en måste inte vara först på bollen likt YNWA Liverpool FC (även om Xbox spel ofta släpps väloptimerade till skillnad mot vad många andra spel gör), var och en måste heller inte vara sist på bollen likt Wolverhampton Wanderers FC, valet är tack och lov fritt och Game Pass kommer i tre varianter med en fjärde utan Game Pass variant. Valfrihet. Gott så. Vårt hushåll väljer extra allt, för att vi kan, vi vill och det passar oss.
Shit pommesfrites [...]
Vad har priset på Game Pass med politisk ideologi (konservatism, liberalism, socialism, etcetera) att göra ens?
Det behöver inte vara 100% korrekt för att bli mer lika villkor. Att helt avfärda försäljning gör inte ditt argument starkare. Det gör argumentet svagare.
Först skriver du till mig att jag minsann måste vara korrekt, sedan skriver du att vi inte måste vara korrekta? Hur ska du ha det?
Jag gör en konkret jämförelse och du skriver om en hypotetisk jämförelse. Att blanda äpplen och päron.
Jag avfärdar inte försäljning på den eventuella marknaden för begagnade varor och tjänster. Jag skriver om en konkret jämförelse om något som är och inte om en hypotetisk jämförelse som skulle kunna bli av, men som inte är allmängiltig och garanterad för alla människor. Äpplen och päron.
Ja nu har du missförstått något. Vad mitt exempel handlar om är inte de specifika spelen i fråga. Exemplet handlar om att populära spel har ett pris som ligger på de vanligt förekommande prisnivåerna och de prisnivåerna visar på att den nya tjänsten Game Pass Ultimate med +75 nya releasespel, varav många sannolikt är premiumspel, därför är prisvärd. Prisvärd eftersom det blir fler spel med liknande prisnivåer och fler spel generellt.
Visst, en rimlig invändning är att alla spel inte kommer på tjänsten och att allt av intresse kanske inte kommer med. Fortfarande kan spelaren från en månad till en annan köra med Game Pass Ultimate, Premium, Essential, eller ingendera (spelaren kanske är på en semesterresa).
Det här är enligt mig mer fömånligt, innebär större valfrihet med prismodell, livssituation, mer tid för spel eller annat och öppnar för bättre ekonomiska beslut runt spel än att köpa ett endaste (rentav dåligt optimerat eller trasigt) spel, eller som i mitt exempel fem spel på ett hushåll om fyra personer för dyra pengar under ett helt år. Fyra personer i hushållet som troligt tycker om olika spel och kanske även gillar samma spel emellanåt. Det är också befriande som förälder med barn i samma plder att inte behöva köpa flera exemplar av samma spel, för att de ska kunna spela spelet de gillar tillsammans. Visst det finns spel med lokal multiplayer, men frågan är vad barnen eller kanske jag och kärleken eller kompisarna vill spela tillsammans.
EDIT:
Men för ända in i bövelen, jag hade ju inte ens köpt popcorn till tråden här och på SweC. :< nu blir jag bitter.
Du får poppa egna popcorn, tråden kommer att växa och det är bara bra. Nu ska jag poppa lite karamelliserade popcorn, njuta av tillvaron och spela lite mer Silent Hill f. 🖖🎮☕
Totalt slöseri med pengar.
Förstår inte hur man får ut värdet av 300 kronor per månad i spel, man måste ju spela något kopiösa mängder, tänker jag som köper kanske 3-5 spel per år och tycker jag har svårt att finna tiden att verkligen krama ur dem. Och sen när man väl säger upp prenumerationen så är allt puts väck, tusentals kronor för något utan något som helst permanent värde...
5 x 900 = 4500. Så du tjänar 1500. Är du smart och köper 3 månader i taget från inet som kostar 500 så spar du 2500. Känns nästan som att det är korkat att inte ha ett gamepass.
Först skriver du till mig att jag minsann måste vara korrekt, sedan skriver du att vi inte måste vara korrekta? Hur ska du ha det?
Jag gör en konkret jämförelse och du skriver om en hypotetisk jämförelse. Att blanda äpplen och päron.
Jag avfärdar inte försäljning på den eventuella marknaden för begagnade varor och tjänster. Jag skriver om en konkret jämförelse om något som är och inte om en hypotetisk jämförelse som skulle kunna bli av, men som inte är allmängiltig och garanterad för alla människor. Äpplen och päron.
Nej, jag skrev att du borde ta med det i jämförandet.
Läsaren får en mer skev bild av det du förklarar annars.
Det hade räckt att du svarat med att du inte har tillräckligt med statistik eller intresse för att göra en relevant bedömning med försäljning som en del av din jämförelse.
Din egna text hade blivit bättre om den tog hänsyn till försäljning. Det är allt som påpekades. Sen kanske "lika villkor" var fel term att använda. Det kan jag ta på mig.
Snarare så att samtliga fem listade spel finns ej på Gamepass och hade behövts köpas separat, förutsatt att man då äger samtliga konsoler.
Hade några tankar i morse. För det första, så verkar ABK-köpet vara det sämsta som kunde ha hänt Xbox efter alla prishöjningar på kort tid. Förväntningarna och trycket/kraven från MS-ledningen verkar ha ökat markant (vilket var väntat) efter alla storsatsningar.
För det andra, kan det vara så att de har höjt priset så pass drastiskt för att folk ska börja kliva av och börja köpa spel igen istället för att mestadels förlita sig på Gamepass? Efter alla miljoner sålda spel av deras titlar på PS5 så har de kanske insett hur mycket mer dem kan tjäna på spelförsäljningen kontra Gamepass.
Visst, 75+ nya titlar kan låta lockande, men vem fan har tid och spela så många spel? Hittills har jag klarat ut 24 spel totalt på PS5/XSX och då är jag ensamstående med 30 timmars jobb i veckan. Skulle jag förmoda att man var intresserad av majoriteten av de nya spelen så hade jag ej hunnit klara ut dem innan de flesta hade lämnat tjänsten efter ett år (tredjepart).
Då jag har många år kvar av GPU så får jag se vad dem kommer erbjuda och om prishöjningen kommer ha varit värt det för de som då betalar premiumbeloppet på 285 kr/månad. Ska onekligt bli intressant att se vad påföljderna blir.
To be fair så erbjuder Microsoft tre varianter på Game Pass enligt nya strukturen.
Där Game Pass Premium erbjuder Premier League (Microsofts titlar) för 145 kronor i månaden. En skillnad mot Sony som för PS Plus Premium à 180 kronor i månaden inte garanterat erbjuder sitt Premier League (Sonys titlar när de väl kommer) inom ett år. Jag hoppas att Sony tänker mer på sina spelare med mindre plånböcker framöver.
Nu är väl denna nya premium-nivå lämpligare att jämföra med PS Plus Extra?
De flesta som inte bara tar någon månad ibland betalar 1350 kr per år för den nivån.
Sedan är allt detta tjat om att "det är värt pengarna" och att det ingår spel till ett värde av si eller så mycket inte helt relevanta för verkligheten.
En person som hinner spela 50 timmar/månad med Game Pass Ultimate kommer fortfarande bara ha tid att spela 50 timmar fast det nu kostar 50 % mer. Visst, urvalet blir större men någonstans når man ju "diminishing returns".
Om en lunchbuffé höjer priset med 50 % men har fler rätter så kan man ändå bara äta sig mätt. Vissa gäster kommer kanske tycka att det är värt det men många kommer gå till en annan restaurang. Om någon vill äta oxfilé eller liknande ibland så måste de ändå betala mer än vad buffén kostar.
Nu framstår mitt alternativa som det bästa. Jag har valt att köpa alla mina spel och byggt ett eget gamepass bibliotek. För tillfället så köper jag inget mer och jag har en stor, stor backlog att beta upp under kommande år. Föredrar att äga spelen än att vara beroende av dessa månadsprenumerationerna. Detta kan verkligen slå tillbaka mot xbox/microsoft och det är bra! Endast så kan vi konsumenter protestera påriktigt med vår plånbok och mot bedrövliga ideologier som gömmer sig i våra spel!
Jag tog en koll av hur mycket spel jag verkligen spelade och gjorde samma. Har fortfarande kvar psn+, men spelen jag ville spela på xbox finns i regel i steamrea till pc senare.
1338 - One Step Above
polarna har alla börjat köpa jädra godissnus som nyx
🤢
Ja nu har du missförstått något. Vad mitt exempel handlar om är inte de specifika spelen i fråga. Exemplet handlar om att populära spel har ett pris som ligger på de vanligt förekommande prisnivåerna och de prisnivåerna visar på att den nya tjänsten Game Pass Ultimate med +75 nya releasespel, varav många sannolikt är premiumspel, därför är prisvärd. Prisvärd eftersom det blir fler spel med liknande prisnivåer och fler spel generellt.
Visst, en rimlig invändning är att alla spel inte kommer på tjänsten och att allt av intresse kanske inte kommer med. Fortfarande kan spelaren från en månad till en annan köra med Game Pass Ultimate, Premium, Essential, eller ingendera (spelaren kanske är på en semesterresa).
Det här är enligt mig mer fömånligt, innebär större valfrihet med prismodell, livssituation, mer tid för spel eller annat och öppnar för bättre ekonomiska beslut runt spel än att köpa ett endaste (rentav dåligt optimerat eller trasigt) spel, eller som i mitt exempel fem spel på ett hushåll om fyra personer för dyra pengar under ett helt år. Fyra personer i hushållet som troligt tycker om olika spel och kanske även gillar samma spel emellanåt. Det är också befriande som förälder med barn i samma plder att inte behöva köpa flera exemplar av samma spel, för att de ska kunna spela spelet de gillar tillsammans. Visst det finns spel med lokal multiplayer, men frågan är vad barnen eller kanske jag och kärleken eller kompisarna vill spela tillsammans.
Poängen är att det är bara prisvärt om du vill eller har möjlighet att spela några av dom spelen som erbjuds. Om du spelar samma spel flera månader i rad för du gillar det så tjänar du inte på det. En månad kanske du bara spelar silksong tex och då har du tekniskt sett förlorat pengar för kostnaden att köpa spelet är lägre än att prenumerera.
Därför är också plattforms exklusiva spel också intressant. Säg att du har barn som gillar att spela på nintendo, då måste detta köpas separat, och varje månad dom inte utnyttjar gamepass lika effektivt så förlorar du värde av månadskostnaden. Teoretiskt sett kan du väl pausa ditt medlemskap då, men då kanske pappan inte får spela cod en månad för barnen bara vill spela mariocart i en månad.
Så teoretiskt sätt, ja det kan vara en bra deal eftersom du får tillgång till fler spel till ett pris du inte kan matcha om du köper. Men i praktiken så har oftast inte folk tid att spela fler spel i månaden. Du sparar troligen fortfarande sparar pengar på att köpa dom än att prenumerera. Enligt steam replay spelar folk i snitt 4 spel per år. Det finns säkert undantag, men generellt sett skulle jag säga att dom flesta skulle spara pengar på att köpa istället för prenumerera, men flexibiliteten lockar så dom väljer prenumeration istället även om dom inte utnyttjar det.
Mitt liknelse exempel är min kollega vars spotify recap är 95% Beyonce. Ganska säker på att hon bara köpte skivorna och spelade dom så är det lägre kostnad än en spotify prenumeration per år, men flexibiliteten att kunna lyssna på annat lockar mer.
Hade inte aviserats om någon prishöjning ännu, och mitt PC Game Pass låg kvar på 119 kr igår, men jag passade på att säga upp det innan det höjs till 160 kr/mån. Gissar på att det hade skett efter min nästa planerade dragning den 7 oktober.
Som vanligt är det helt individuellt om man tycker att det är värt pengarna eller inte. För en del kommer 285 kr/månaden för Ultimate fortfarande vara en riktigt bra deal, för andra alldeles för dyrt. Därför aktar jag mig för att säga vad som är rätt eller fel för andra, men för mig blev det en uppsägning för att jag ville "rösta med plånboken" mer än att jag inte hade råd med mitt PGP. Utan någon inbördes ordning baserade jag mitt val på:
* Flera prishöjningar de senaste åren
* Microsoft argumenterar för de dyrare priserna med att flera nya funktioner tillkommer. Höjer priset på PC Game Pass med 35 procent men ingen ny funktionalitet
* Pakteterar om tiers så att det inte finns en riktigt bra sweetspot, utan man dras till Ultimate (jag har en Xbox också)
* Likt streamingtjänster a'la Netflix, som har maxupplösning 720p(!) och 1080p i lägre tiers, så placerar man funktioner som kortast kötider för XCloud i Ultimate och övriga tiers blir andra klassens kunder
* Microsoft har en svansföring att de dikterar hur man ska spela spel i framtiden (digitalt och strömmande) samtidigt som de fördyrar min favorithobby
* Historiken att man lagt ner studios som The Initiative, Tango, Arkane Austin m.fl. väger också in
Sedan är jag också medveten om att saker och ting ser annorlunda ut när man är mitt inne i kontexten av förändringarna, och en tid senare när andra värden (som nytt spelsläpp, ny funktion tillkommer osv) spelar större roll. Men just nu: Game Pass uppsagt.