Microsoft dementerar att Xbox-hårdvara läggs ner
Ja molnbaserat gick ju så bra för Stadia så verkar vettigt att satsa på.
De flesta bor i Skåne.
Om nu Microsoft tänker fullfölja avtalet med AMD och faktiskt släppa en till Xbox-konsol inom något år, vem är de tänkta kunden? Och var ska den ens säljas? Det är förstås möjligt att utveckla en konsol och sälja den i egen nätbutik, men hur många kommer Microsoft nå då?
Jag skulle hävda att Xbox efter alla turer, alla snedsteg, all usel kommunikation och en närmast utstuderad förmåga att trampa i klaveret så snart de fått lite vind i seglen är slut som plattform. Xbox som varumärke är kört i botten.
Xbox One väckte känslor. Folk var hatiska mot Microsoft konsumentfientliga policies, Kinect och priset. Men vet ni vad som är ännu värre än att folk hatar en? Att ha ett varumärke som inte väcker några känslor över huvud taget. Kunders apati är värre än hat. Här befinner sig Xbox just nu.
Bra inlägg, medhåll! Visst tror jag fortfarande att Xbox kan vända på skutan, men det ska otroligt mycket till och ingenting de gör (eller inte gör, snarare) just nu gör ju att man får något förtroende för varumärket inför framtiden. Trist, för jag gillade ändå min Xbox 360 en gång i tiden.
Nu vet jag knappt vad den aktuella Xbox-konsolen heter, vilket antagligen stämmer väl in i resonemanget om att många tyvärr blivit rätt så apatiska/rycka på axlarna när det kommer till Xbox som märke. Hur tusan kunde de sjabbla bort det så rejält? Det är så otydligt vad deras vision är, vad deras unika selling point är osv. Jag har ingen aning om varför jag skulle välja en Xbox framför PS5, för det finns väl knappt inte ens några Xbox-exklusiviteter längre?
Affärsmodellen spelade nog rätt stor roll för det fiaskot: dyra spel, prenumerationer, marknadsföring osv. Tjänsten i sig var ofta bra med rätt sorts spel.
Affärsmodellen spelade nog rätt stor roll för det fiaskot: dyra spel, prenumerationer, marknadsföring osv. Tjänsten i sig var ofta bra med rätt sorts spel.
Japp, tekniken tar ju hela tiden stora steg framåt. Kanske var de för tidigt ute. Molnbaserat behöver ju inte per automatik vara en dödsdom.
Vettefasen, de molnbaserade tjänster jag provat har alltid haft för mycket input lag för att jag skulle vilja spela så när man trycker -> input går till en produkt på annat håll online -> processar och skickar tillbaka bild av vad som hände.
Även om det skulle finnas planer på att dra sig ur konsolmarknaden så kommer de såklart att som alla företag gör säga att det är "business as usual" tills det en dag plötsligt inte är det.
Stadia skulle inte läggas ner, spelstudior säger att utvecklingen går bra och lägger upp nya jobbannonser för att veckan efter stängas igen, "vi har inga prisökningar planerade" för att sedan höja priset några månader senare osv.
De konstiga är ju att de stänger igen sina kontor som sysslar med distribution och marknadsföring på många marknader och det går inte att köpa konsoler längre - ska de plötsligt starta upp dessa verksamheter från början igen vid en ny konsollansering?
Tillverkas det ens Xbox-konsoler längre?
Nu slutar ju även butiker i USA (som är deras klart bästa marknad) att sälja Xbox. Jag läste häromdagen att EB Games i Australien och Kanada (GameStop heter så där) inte säljer Xbox i många av sina butiker förutom att det på några ställen finns lite "ströspel" kvar på hyllorna. Det är en dedikerad spelkedja som helt enkelt knappt säljer ett av de tre konsolformaten längre.
Varumärket Xbox har aldrig varit i sämre skick än vad det är nu.
Även om det skulle finnas planer på att dra sig ur konsolmarknaden så kommer de såklart att som alla företag gör säga att det är "business as usual" tills det en dag plötsligt inte är det.
Stadia skulle inte läggas ner, spelstudior säger att utvecklingen går bra och lägger upp nya jobbannonser för att veckan efter stängas igen, "vi har inga prisökningar planerade" för att sedan höja priset några månader senare osv.
De konstiga är ju att de stänger igen sina kontor som sysslar med distribution och marknadsföring på många marknader och det går inte att köpa konsoler längre - ska de plötsligt starta upp dessa verksamheter från början igen vid en ny konsollansering?
Nu slutar ju även butiker i USA (som är deras klart bästa marknad) att sälja Xbox. Jag läste häromdagen att EB Games i Australien och Kanada (GameStop heter så där) inte säljer Xbox i många av sina butiker förutom att det på några ställen finns lite "ströspel" kvar på hyllorna. Det är en dedikerad spelkedja som helt enkelt knappt säljer ett av de tre konsolformaten längre.
Man ska aldrig lita blint på vad företag säger, nej, men:
Jag gissar på att de helt enkelt dragit i bromsen för den här generationen i förtid. Kostnadsökningar, tullar, och galna AI-satsningar hos MS som påverkar alla avdelningars vinstkrav men framförallt skiftet i strategi för speldivisionen tror jag har lett till det. Om nästa konsol är en hybridvariant med PC så är det ju där framtiden ligger och de vill nog dit så fort som möjligt.
Jump in.
MS säger ju att allt är en Xbox, så man kommer troligtvis komma åt sina spel ändå i någon form
Fast man kommer inte ens åt sina xbox konsolspel ens i PC appen på datorn så det är väldigt osannolikt att man skulle komma åt dom någon annanstans heller.
Hos amerikanska Costco har dom helt rensat bort Xbox ur sortimentet, man möts av detta om man söker på Xbox.
På Walmart så huserar numera Switch-spel hyllplanen där Xbox-spelen tidigare stod.
Och Xbox-konsollerna är på utförsäljning på Sam's Club.
MS fasar verkligen ut Series S/X nu, något är ju på gång. Inte läst något om stoppad tillverkning men det är mycket möjligt.
Edit: Rättning
ᵢₜ'ₛ gᵣᵢₘ ᵤₚ ₙₒᵣₜₕ
Exakt. Den enda trösten att jag inte har särskilt många spel jag tappar för jag är ny till Xbox denna generation och har de flesta spel jag vill ha på Switch 2. Backloggen räcker för ett par decennier typ... 😁
Jag tror alla vill ha spel till switch 2, eftersom det knappt finns 2 spel till den : D :D.
Hos amerikanska Costco har dom helt rensat bort Xbox ur sortimentet, man möts av detta om man söker på Xbox.
<Uppladdad bildlänk>
På Walmart så huserar numera Switch-spel hyllplanen där Xbox-spelen tidigare stod.
<Uppladdad bildlänk>
Och Xbox-konsollerna reas ut på Sam's Club.
<Uppladdad bildlänk>
Något är ju på gång.
Det är ju också rea på Jeans, vad betyder det? Att vi kommer gå runt i shorts hela vintern?
Fast man kommer inte ens åt sina xbox konsolspel ens i PC appen på datorn så det är väldigt osannolikt att man skulle komma åt dom någon annanstans heller.
Nu har ju du skrivit att din dator inte fungerar så pass bra. Att tom ditt windows krånglar. Så du kanske ska installera om windows och se det lite som en vinst. För appen fungerar utmärkt.
Det är ju också rea på Jeans, vad betyder det? Att vi kommer gå runt i shorts hela vintern?
Det är alltså utförsäljning som det står på prisskyltarna.
ᵢₜ'ₛ gᵣᵢₘ ᵤₚ ₙₒᵣₜₕ
Och Xbox-konsollerna är på utförsäljning på Sam's Club.
Säljer man ut Series X för $280 så är det inget man planerar att ha kvar i lager.
Det är alltså utförsäljning som det står på prisskyltarna.
Japp.
Vill minnas att "Onlive" gjorde et försök som sket sig ganska direkt.
Man ska aldrig lita blint på vad företag säger, nej
Sant. Gibson är ett gammalt företag som tillverkar gitarrer. Only a Gibson is good enough, tycker dom. Och så tycker dom att man spelar autentiskt när man spelar på en Gibson.
En av deras mest kända signaturgitarrer är Slash Les Paul. Slash spelade inte på en Gibson på skivan han är mest känd för. Nej, gitarrhjälten spelade på en replika som en man hade byggt själv.
Såhär funkar ofta företag.
Nu har ju du skrivit att din dator inte fungerar så pass bra. Att tom ditt windows krånglar. Så du kanske ska installera om windows och se det lite som en vinst. För appen fungerar utmärkt.
Min dator har inga problem, men jag kommer inte åt mina Xbox konsolspel varken på min laptop eller rog ally, eftersom dessa är datorer och inte konsoler. Även om man har ett 5090 TI grafikkort för 50000kr kommer man ändå inte åt sina xbox konsolspel eftersom de inte är tillgängliga på något annat än Xbox konsoler.
Håller med dig. Det hade varit trevligt om man kunde spela Xbox-spel som Panzer Dragoon Orta och Lost Odyssey på PC osv, men det kan man inte.
Min dator har inga problem, men jag kommer inte åt mina Xbox konsolspel varken på min laptop eller rog ally, eftersom dessa är datorer och inte konsoler. Även om man har ett 5090 TI grafikkort för 50000kr kommer man ändå inte åt sina xbox konsolspel eftersom de inte är tillgängliga på något annat än Xbox konsoler.
Vill minnas att "Onlive" gjorde et försök som sket sig ganska direkt.
Just det, den gamla klassikern. Det var ett antal år sen vill jag minnas.
Håller med dig. Det hade varit trevligt om man kunde spela Xbox-spel som Panzer Dragoon Orta och Lost Odyssey på PC osv, men det kan man inte.
Lost Odyssey, Infinite Undiscovery och ett par titlar till är enda orsaken till att jag köpte en Xbox Series S. För att kunna fortsätta lira dem. Annars har jag inte haft någon nytta av den, eller något behov av att köpa en X. Allt av värde efter 360 generationen kommer ju på PC.
Det är pc spel i Xbox appen på pc som kallas "xbox" spel. Men det är pc spel, inte xbox konsolspel.
Konsolexklusiva spel går fortfarande inte att spela på pc, då de är konsolexklusiva.
Jag har runt 400 spel som inte är play anywere, som endast funkar på konsolen och inte på datorn.
Rare replay är till exempel ett xbox spel som inte går att spela på datorn.
Xbox 360 spel går inte att spela på datorn, jag köpte Rock band 4 i helgen, det går heller inte att spela på en pc.
Installerade Xbox-appen och gav den ett försök. Kan inte installera något av mina digitala Xbox eller Xbox 360-spel. Inte ens mitt Xbox One-spel Rare Replay gick att installera. Så i slutändan en ganska så meningslös app för min del.
Det är pc spel i Xbox appen på pc som kallas "xbox" spel. Men det är pc spel, inte xbox konsolspel.
Konsolexklusiva spel går fortfarande inte att spela på pc, då de är konsolexklusiva.
Jag har runt 400 spel som inte är play anywere, som endast funkar på konsolen och inte på datorn.
Rare replay är till exempel ett xbox spel som inte går att spela på datorn.
Xbox 360 spel går inte att spela på datorn, jag köpte Rock band 4 i helgen, det går heller inte att spela på en pc.
Ah trist att det inte fungerar för dig, för mig fungerar alla xbox 360 bra för mig. Men jag skulle ge det här en chans ; https://www.pcguide.com/news/your-favorite-xbox-360-games-cou...
Kan bli konsekvenser från FTC också. Microsoft lovade inför domaren som godkände ABK affären att Game Pass priset INTE skulle gå upp. Lina Khan har nu gått ut med "vad var det jag sa". Hoppas faan på att de startar en stor utredning av Microsoft och kommer fram till X-antal miljarder dollar i böter eller någon annan lösning.
Jag tror alla vill ha spel till switch 2, eftersom det knappt finns 2 spel till den : D :D.
Exakt därför xbox går i graven. Trist.