Den stora Switch 2-tråden

Medlem

Blooper Team skriver på sin FB-sida:

"Travelers! The brand-new patch for Cronos: The New Dawn has also arrived on Nintendo Switch 2!
You can now download the latest update.
Such is our calling! 🫡"

Medlem
Medlem

Nu när det kom ut ett switch spel som hade en bra patch till switch 2 så gick hag in och kikade på nintendos hemsida
https://www.nintendo.com/en-gb/Hardware/Nintendo-Switch-2/Nin...

Den är ju inte uppdaterad alls sedan releasen av switch 2, finns det några andra hemsidor eller youtube som följer upp patcher? Framerate, upplösning osv?

Medlem

Jag hittade en tråd på Reddit förut där det delades ett offentligt googledoc där folk fick fylla i när de testade olika spel med backcompat om det var skillnader i fps, upplösning (många spel som använder sig av dynamisk upplösning maxar ut den konstant på switch 2 där den på switch oftast fluktuerar). Går säkert att googla på.

Annars finns det en mängd kanaler på youtube som testar detta mer utförligt. SwitchUp har gjort ett antal filmer dedikerade till det bland annat.

Edit: annars är tumregeln att om ett spel är cappat till 30fps på switch 1 så är det fortfarande cappat på switch 2 då det är inbyggt i själva spelet, dock kommer det att vara stabilare än versionen till switch 1 vid de situationer där det tidigare var dippar. Vid situationer där fps är uncappat på switch 1 (oftast med gravt fluktuerande resultat) kommer det generellt flyta stabilt 60fps på switch 2. Med andra ord är det spel med uncapped fps som tjänar mest på att spelas på switch 2 istället för switch 1.

Medlem

Nu kan man väcka Switch 2 med 8bitdo Ultimate 2. Sjukt mycket smidigare än att behöva gå fram till tvn varje gång och den är i alla fall något billigare än Nintendo Pro controller 2. Riktigt bra kontroll i övrigt också.

Medlem
Skrivet av EndySWE:

Jag hittade en tråd på Reddit förut där det delades ett offentligt googledoc där folk fick fylla i när de testade olika spel med backcompat om det var skillnader i fps, upplösning (många spel som använder sig av dynamisk upplösning maxar ut den konstant på switch 2 där den på switch oftast fluktuerar). Går säkert att googla på.

Annars finns det en mängd kanaler på youtube som testar detta mer utförligt. SwitchUp har gjort ett antal filmer dedikerade till det bland annat.

Edit: annars är tumregeln att om ett spel är cappat till 30fps på switch 1 så är det fortfarande cappat på switch 2 då det är inbyggt i själva spelet, dock kommer det att vara stabilare än versionen till switch 1 vid de situationer där det tidigare var dippar. Vid situationer där fps är uncappat på switch 1 (oftast med gravt fluktuerande resultat) kommer det generellt flyta stabilt 60fps på switch 2. Med andra ord är det spel med uncapped fps som tjänar mest på att spelas på switch 2 istället för switch 1.

Även spel som använder dynamisk upplösning så kan/kommer de klara att köra stabilare högre upplösning och högre FPS (upp till cap så klart).

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

Även spel som använder dynamisk upplösning så kan/kommer de klara att köra stabilare högre upplösning och högre FPS (upp till cap så klart).

Yes. Det hade jag redan skrivit med i min första parentes men jag hade nog kunnat punktat upp det mer överskådligt 😅

Medlem
Skrivet av EndySWE:

Yes. Det hade jag redan skrivit med i min första parentes men jag hade nog kunnat punktat upp det mer överskådligt 😅

Måste ha gått in genom ena ögat och ut genom andra 😅

Medlem

NashWeedle tycks ha hört att flertalet Metroid-spel ska komma till "Nintendo Switch" så verkar vara fler än Prime 2+3 som är på gång och kan komma utannonseras inom kort!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/J_ujIJQsiEA?t=152

Enligt nytt rykte från Necrophilipe kommer LEGO och Nintendo samarbeta för att The Legend of Zelda Ocarina of Time set kallad "Ganondorf Diorama" och släppa det första mars 2026 och förväntas bestå av runt 1003 bitar/klossar.

https://pbs.twimg.com/media/G1N2mtgW8AA87D4?format=jpg&name=s...

Nash Weedle svarar/fyller på (visas översatt i videon vid 6:06): "Jag har redan nämnt att det kommer fyra "key dates" med Zelda-utannonseringar och event" ... någonting jag redan skrivit om i tråden redan. Så detta, utannonsering av nya 3D Zelda, något med nöjesparken och kanske Ocarina of Time 4k i väntan på det är kanske (relativt) nära att utannonseras. Vad tror/hoppas ni på?

Jag tror vi kanske kan få en remaster i bästa fall på ett Zelda nästa år. Men i och med att Tears of the Kingdom precis kom ut så förväntar jag mig ingen utannonsering av varken ett ambitiöst remake eller nytt 3D Zelda förrän 2029.

Mina förhoppningar på en full OoT Remkake/nästa 3D Zelda är väldigt låga redan 2026.

Däremot kan jag se ett Switch 2 Oled eller Switch 2 Pro bundlat med nästa 3D Zelda 2029 eller 2030 och att dom släpps ungefär samtidigt mid gen.

Medlem

Vad tror ni att nästa Gamecube spel som kommer ut är?

I Nintendo Switch 2 - April Direct så utannonserades 10 spel till Gamecube Online:

Ute idag:

• 1. The Legend of Zelda: The Wind Waker

• 2. Soul Caliber II

• 3. F-Zero GX

• 4. Super Mario Strikers

• 5. Chibi-Robo!

Utannonserade - Men har inte kommit ut ännu:

• 6. Pokémon XD: Gale of Darkness

• 7. Pokémon Colosseum

• 8. Fire Emblem: Radiant Dawn

• 9. Super Mario Sunshine

• 10. Luigi’s Mansion

Vad tror ni blir nästa spel att komma ut?

Luigis Mansion till Halloween i slutet på Oktober?
Eller blir det Pokémon Colosseum (som är första av dom 2 Gamecube spelen) nu innan Legends Z-A kommer?

Jag vill ha Fire Emblem men tror chanserna för det är ganska slimma just i Oktober

Medlem
Skrivet av Belgaar:

I Nintendo Switch 2 - April Direct så utannonserades 10 spel till Gamecube Online:

Ute idag:

• 1. The Legend of Zelda: The Wind Waker

• 2. Soul Caliber II

• 3. F-Zero GX

• 4. Super Mario Strikers

• 5. Chibi-Robo!

Utannonserade - Men har inte kommit ut ännu:

• 6. Pokémon XD: Gale of Darkness

• 7. Pokémon Colosseum

• 8. Fire Emblem: Radiant Dawn

• 9. Super Mario Sunshine

• 10. Luigi’s Mansion

Eller blir det Pokémon Colosseum (som är första av dom 2 Gamecube spelen) nu innan Legends Z-A kommer?

Jag vill ha Fire Emblem men tror chanserna för det är ganska slimma just i Oktober

Helt otroligt vad det tar tid för Nintendo att få ut de där retro-titlarna. Ganska störigt då Gamecube till NSO varit en stor förhoppning i många år nu.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Helt otroligt vad det tar tid för Nintendo att få ut de där retro-titlarna. Ganska störigt då Gamecube till NSO varit en stor förhoppning i många år nu.

Jo det går inte fort framtå. Verkar vara en titel typ var 6e vecka. Kom 3 i juni (WW, SC2, F-Zero) sen kom Mario Strikers i mitten av Juli och Chibi-Robo i slutet av Augusti.

Så tror nästa kommer nu i Oktober. Gissar på antingen Pokemon Colosseum nästa vecka innan Z-A eller så blir det Luigis Mansion innan Halloween i slutet på Oktober

Pokemon Colosseum och Gale of Darkness kan dock vara material för Champions som kommer nästa år. Det lär vara online och Game Chat medan Z-A är offline. Så Colosseum och Gale of Darkness kan vara promotion för att till att sälja mer Online för Pokemon Champions.

Lite lur på att Luigis Mansion är nästa. Men vi får se

Lite nytt om motorcykeln, Vi-O-La (eller Viola?), i Metroid Prime 4 Beyond.

Origin:
• Vi-O-La, a high-speed motorcycle, was developed by the Lamorn race.

Combat Functions:
• Perform special maneuvers to battle enemies and destroy ore deposits scattered across the planet.

• Activate a boost ability that both knocks enemies back and breaks through ore.

• Execute a power slide attack to send enemies flying while smashing through obstacles and terrain.

• Fire homing projectiles capable of locking onto up to five enemies simultaneously.

• After firing, these projectiles return to Vi-O-La in a boomerang-like motion.

Additional Features:
• Vi-O-La can be summoned in designated areas for traversal and combat.

• Dismounting Vi-O-La seamlessly returns gameplay to Samus' first-person perspective.

Tre Amiibos kommer också släppas:

Fler och större bilder finns på hemsidan.
https://www.nintendo.com/jp/topics/article/a376fcba-6f8a-4b2e...

signatur

ᵢₜ'ₛ gᵣᵢₘ ᵤₚ ₙₒᵣₜₕ

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Det ser verkligen så dött, oinspirerat och tråkigt ut. Och det här med "ore deposits" låter som något påtvingar crafting eller samlartjafs som i alla fall jag inte alls är intresserad av.

Medlem

Många spekulerar om att Nintendo teasar oss med en nytt Pikmin...

Medlem

Installerade Galaxy 1 och Galaxy 2 spelkasetten nu på Switch 2. Intressant ändå att båda spelen är som separata spel på hem menyn även om dom körs från samma kasett. Det gillar jag.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

https://assets.topics.apps-jp.nintendo.com/image/2025/09/0902...

Origin:
• Vi-O-La, a high-speed motorcycle, was developed by the Lamorn race.

Combat Functions:
• Perform special maneuvers to battle enemies and destroy ore deposits scattered across the planet.

• Activate a boost ability that both knocks enemies back and breaks through ore.

• Execute a power slide attack to send enemies flying while smashing through obstacles and terrain.

• Fire homing projectiles capable of locking onto up to five enemies simultaneously.

• After firing, these projectiles return to Vi-O-La in a boomerang-like motion.

Additional Features:
• Vi-O-La can be summoned in designated areas for traversal and combat.

• Dismounting Vi-O-La seamlessly returns gameplay to Samus' first-person perspective.

Tre Amiibos kommer också släppas:

Fler och större bilder finns på hemsidan.
https://www.nintendo.com/jp/topics/article/a376fcba-6f8a-4b2e...

Synd att de inte gjorde en hover-bike, det hade varit så mycket coolare.
Men då skulle väl folk klaga på typ Star Wars ripoff.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Nu är man igång med MK World igen, lite av en skandal tycker jag att Nintendo ännu inte lagt fram någon plan för mer innehåll. Men det är ju Nintendo det, blir väl en shadow-drop release med nya banor om typ 2 år och sen inget mer, Nintendo har ju en tendens att ibland ignorera sina mest framgångsrika speltitlar.

Skrivet av mrizze:

Det ser verkligen så dött, oinspirerat och tråkigt ut. Och det här med "ore deposits" låter som något påtvingar crafting eller samlartjafs som i alla fall jag inte alls är intresserad av.

Jepp.
Snygga Amiibos, dock.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Jag tror vi kanske kan få en remaster i bästa fall på ett Zelda nästa år. Men i och med att Tears of the Kingdom precis kom ut så förväntar jag mig ingen utannonsering av varken ett ambitiöst remake eller nytt 3D Zelda förrän 2029.

Mina förhoppningar på en full OoT Remkake/nästa 3D Zelda är väldigt låga redan 2026.

Däremot kan jag se ett Switch 2 Oled eller Switch 2 Pro bundlat med nästa 3D Zelda 2029 eller 2030 och att dom släpps ungefär samtidigt mid gen.

Ocarina of Time HD/4k har varit beryktat i flera år så verkar inte vara något de påbörjade igår direkt. Att det skulle kunna komma ut redan till nästa år ser jag inte alls som orealistiskt eller konstigt. Det behöver ju inte heller vara gjort av BoTW/Ttk-teamet utan kanske i samarbete med dem eller helt av partner. Däremot lär det vara många år tills vi ser nästa "riktiga" 3D-Zelda så 2029 eller 2030 är nog rätt bra gissat. Men vi får nog minst en remake/remaster innan dess. Antagligen i samband med nya filmen.

Skrivet av Belgaar:

Jag hoppas personligen på Luigis Mansion! Passar perfekt nu i Halloween-tider Pokémon Colloseum kanske släpps efter Z-A då det kanske bygger upp hype för varumärket igen.

Skrivet av Majoren:

Nu är man igång med MK World igen, lite av en skandal tycker jag att Nintendo ännu inte lagt fram någon plan för mer innehåll. Men det är ju Nintendo det, blir väl en shadow-drop release med nya banor om typ 2 år och sen inget mer, Nintendo har ju en tendens att ibland ignorera sina mest framgångsrika speltitlar.

Jepp.
Snygga Amiibos, dock.

MKW har ju bara varit ute i några månader, är väl inte jättekonstigt att de inte har roadmap för DLC ännu? Det lär få leva som det är i något år innan det tillslut får något nytt DLC och kanske en längre plan som MK8DX fick - men det har Nintendo ingen riktig anledning till att börja göra redan nu och bör inte ses som ett tecken på att de tänkt överge spelet.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

https://www.youtube.com/watch?v=rsufGY5I8jA

Många spekulerar om att Nintendo teasar oss med en nytt Pikmin...

Det har nu bekräftats av Nintendo att det är Pikmin det handlar om! Men finns det mer? Detta spekuleras det om i videon ovan!

Medlem

Inte tittat då jag sitter på bussen hem och den precis lagts upp men lägger in här för att se senare!

Medlem

Detta är ju sjukt intressant! Ett Pokémon MMORPG tycks vara på gång (enligt Necrophilipe) där fyra regioner kan besökas sömlöst! Och det ska alltså handla om Hoenn, Johto, Kanto och Sinnoh! Han hintar också om att Pokédex ska kunna slutföras i samarbete med andra så det kanske inte bara är personliga fångster (kan iofs vara byten också som menas) som räknas då. Vi får se. Hoppas verkligen detta stämmer!

Medlem
Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ocarina of Time HD/4k har varit beryktat i flera år så verkar inte vara något de påbörjade igår direkt. Att det skulle kunna komma ut redan till nästa år ser jag inte alls som orealistiskt eller konstigt. Det behöver ju inte heller vara gjort av BoTW/Ttk-teamet utan kanske i samarbete med dem eller helt av partner. Däremot lär det vara många år tills vi ser nästa "riktiga" 3D-Zelda så 2029 eller 2030 är nog rätt bra gissat. Men vi får nog minst en remake/remaster innan dess. Antagligen i samband med nya filmen.

Ja, vi får se. Jag är inte stängd till en Remaster nästa år. Däremot tror jag det kan fortsättas ryktas om nästa 3D Zelda eller Zelda Remake några år till innan det släpps. Så håller inte med om 2026 release för en remake/nytt 3D Zelda, varken utannonsering eller släpp. Men hoppas jag har fel.

Däremot så tror jag det kommer en Nintendo Direct nästa vecka eller veckan efter för Kirby Airriders nu efter att Legendz Z-A är ute. Sen Metroid Prime 4: Beyond Direct i November som årets sista direct. MP4 känns som finalen detta år innan vi går in i 2026. 2.5 månad kvar av 2025 nudå.

Sen nästa år så har vi nytt Fire Emblem och förhoppningsvis nytt 3D Mario att se fram emot! Jag räknar med att Maj/Juni blir väldigt tunnt releasemässigt pga GTA VI releasen 26 Maj.

Utannonsering av 3D Mario i Februari, release 2 månader senare i april. Nja, för kort turnaround för en så stor titel. tror inte heller semestermånaderna Juli, Augusti är aktuella för 3D Mario då det är lite lågsässong spelmässigt. Börjar tyvärr luta åt att 3D Mario är finalen nästa år i Q4 2026.

Fire Emblem blir Nintendos jättetitel första halvåret och 3D Mario blir Nintendos jättetitel andra halvåret.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Ja, vi får se. Jag är inte stängd till en Remaster nästa år. Däremot tror jag det kan fortsättas ryktas om nästa 3D Zelda eller Zelda Remake några år till innan det släpps. Så håller inte med om 2026 release för en remake/nytt 3D Zelda, varken utannonsering eller släpp. Men hoppas jag har fel.

Däremot så tror jag det kommer en Nintendo Direct nästa vecka eller veckan efter för Kirby Airriders nu efter att Legendz Z-A är ute. Sen Metroid Prime 4: Beyond Direct i November som årets sista direct. MP4 känns som finalen detta år innan vi går in i 2026. 2.5 månad kvar av 2025 nudå.

Sen nästa år så har vi nytt Fire Emblem och förhoppningsvis nytt 3D Mario att se fram emot! Jag räknar med att Maj/Juni blir väldigt tunnt releasemässigt pga GTA VI releasen 26 Maj.

Utannonsering av 3D Mario i Februari, release 2 månader senare i april. Nja, för kort turnaround för en så stor titel. tror inte heller semestermånaderna Juli, Augusti är aktuella för 3D Mario då det är lite lågsässong spelmässigt. Börjar tyvärr luta åt att 3D Mario är finalen nästa år i Q4 2026.

Fire Emblem blir Nintendos jättetitel första halvåret och 3D Mario blir Nintendos jättetitel andra halvåret.

Är Fire Emblem värdigt att kallas för en jättetitel? Ingen spelserie som säljer superbra direkt. Känns som att det måste mer till än det för att pengarna ska rulla in i den takt som Nintendo önskar.

Medlem

Rent grafiskt behöver det spelet ingen remaster, och får det en så gissar jag på att det blir en sån där de antingen lyckats få spelet att se sämre ut, eller att man behöver spela det i slow motion och 200% zoom för att se skillnaden.
Vad de däremot skulle kunna fixa är ju att simplifiera det lite så spelet inte är en sån långtråkig plåga att spela. De kunde ju kvicka på vissa animationer, ta bort "håll in knappen"-grejer osv.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Rent grafiskt behöver det spelet ingen remaster, och får det en så gissar jag på att det blir en sån där de antingen lyckats få spelet att se sämre ut, eller att man behöver spela det i slow motion och 200% zoom för att se skillnaden.
Vad de däremot skulle kunna fixa är ju att simplifiera det lite så spelet inte är en sån långtråkig plåga att spela. De kunde ju kvicka på vissa animationer, ta bort "håll in knappen"-grejer osv.

Personligen tycker jag spelet är närmast perfekt som det är, men många har ju efterfrågat 60fps patch bara. Men för mig kan de släppa det som det är till Switch 2 och jag skulle spela om det för tredje gången

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Personligen tycker jag spelet är närmast perfekt som det är, men många har ju efterfrågat 60fps patch bara. Men för mig kan de släppa det som det är till Switch 2 och jag skulle spela om det för tredje gången

Jo, håller med, rent tekniskt duger det hur bra som helst att bara droppa PS4-versionen till Switch 2. Kommer dock inte köpa det denna gång oavsett hur mycket jag älskar västern-tematiken, för det slutar garanterat om på PS4 att jag lessnar efter runt 10h

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, håller med, rent tekniskt duger det hur bra som helst att bara droppa PS4-versionen till Switch 2. Kommer dock inte köpa det denna gång oavsett hur mycket jag älskar västern-tematiken, för det slutar garanterat om på PS4 att jag lessnar efter runt 10h

Personligen skulle jag satsa mer på sidouppdrag och jakt då jag tidigare fokuserat på huvudstoryn de två tidigare gångerna jag spelat det. Och jag tröttnar nog inte fören typ 50 timmar eller mer så för mig vore det ett bra köp!

Skriv svar