FZ High Score säsong 6 – var med från start!

Witcher-författaren om spelens många Witcher-skolor: "Fullständigt onödigt"

Medlem

Är själv enbart intresserad av The Witcher serien på Netflix.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Samtidigt så skrev han själv över rättigheterna och kontrollen.
Han trodde inte på idén, tog för lite betalt och ångrar sig nu efteråt.

Nerru, han kan sitta ner i båten som han själv bäddat….eller nåt

Vad har det med saken att göra? Får han inte ha en åsikt om att deras fokus ligger fel? Jag förstår inte vad du försöker säga. Sen så äger han fortfarande varumärket, karaktärerna, historierna osv. CDPR äger bara rättigheterna att få göra spel baserat på hans verk. Spelen är i praktiken fan fiction.

signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Mitt intresse för Witcher föddes i samband med första spelet. Därefter började jag läsa böckerna på engelska och tycker att de flesta av dem är bra och inte så glättiga som nästan all annan fantasy.

Jag har nog haft mer behållning av de andra spelen för att ha läst böckerna och serien på Netflix hade jag inte fattat ett jota av utan att redan ha koll på världen och dess olika grupperingar. Den är ärligt talat ganska medioker.

För min del är det bara trevligt att han fortfarande skriver på serien och att CDPR fortfarande jobbar på nya spel. Mer av det goda för alla gamla fans

Medlem
Skrivet av Mirage:

Tror du har en poäng där, förutom "utleva". Du menar överleva.

Yes, är skadad av mitt dagliga engelska nyttjande, outlive går inte direkt att översätta direkt till svenska.

Geeks Gaming
Skrivet av Slashgibber:

Vad har det med saken att göra? Får han inte ha en åsikt om att deras fokus ligger fel? Jag förstår inte vad du försöker säga. Sen så äger han fortfarande varumärket, karaktärerna, historierna osv. CDPR äger bara rättigheterna att få göra spel baserat på hans verk. Spelen är i praktiken fan fiction.

Han har ju gnällt en hel del om detta förr.
Han sålde rättigheterna till cdpr 1997 och tackade då nej till ett förslag på en viss procent på vinsten och ville hellre ha en fast summa på ca 9500$.
Han trodde helt enkelt inte på idén om att göra spel på serien.

2018, när spelen blivit extremt stora, kräver Sapowski ca 12m£ av CDPR för att han tyckte att han fått för lite betalt (no shit sherlock).
Man kom väl överens till slut men till vilken summa vet man inte riktigt men att det lämnat djupa ärr hos honom är ju inte direkt en hemlighet.

Han äger rätten till Witcher men spelen skrev han över kontrollen till CDPR och även om man såklart får lov att ha åsikter osv så känns det som att i skuggan av denna konflikt ligger det en bitterhet över sitt eget misstag man gjorde -97 och nja, jag har väldigt svårt att ta honom på allvar

Edit: uppenbarligen gav han en intervju på polska där han, enligt en översättare, ska ha sagt ”I know some people who played this game, but only a few of them, because I rub shoulders mostly with intelligent people”…. Säger ju en del om hans bitterhet 😂

Medlem
Skrivet av Popski:

Du kan även köra hela skiten kronologiskt:
Ett korn av sanning (DSÖ)
Det minst onda (DSÖ)
Världens ände (DSÖ)
Den sista önskningen (DSÖ)
Ovädrens tid
En fråga om priset (DSÖ)
Häxkarlen (DSÖ)
Förnuftets röst I-VII (DSÖ)
Det möjligas gräns (ÖS)
Isskärvan (ÖS)
Den eviga elden (ÖS)
En liten uppoffring (ÖS)
Ödets svärd (ÖS)
Någonting mer (ÖS)
Alvblod
Föraktets tid
Elddopet
Svalans torn
Damen i sjön

DSÖ = novell från Den sista önskningen
ÖS = novell från Ödets svärd

För överkurs så kan man slänga in serietidningarna och spelen i leken också men då är det inte Sapkowskis verk längre.

Jag rekommenderar stark att man läser i kronologisk ordning. Särskilt novellerna i Den sista önskningen. Då blir sammanhanget med karaktärerna mycket bättre.
Själv har jag redigerat om den engelska ljudboken med Peter Kerry till att spela novellerna kronologiskt. Det är hur jag föredrar att läsa serien sen jag testade det 🙂

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Han har ju gnällt en hel del om detta förr.
Han sålde rättigheterna till cdpr 1997 och tackade då nej till ett förslag på en viss procent på vinsten och ville hellre ha en fast summa på ca 9500$.
Han trodde helt enkelt inte på idén om att göra spel på serien.

2018, när spelen blivit extremt stora, kräver Sapowski ca 12m£ av CDPR för att han tyckte att han fått för lite betalt (no shit sherlock).
Man kom väl överens till slut men till vilken summa vet man inte riktigt men att det lämnat djupa ärr hos honom är ju inte direkt en hemlighet.

Han äger rätten till Witcher men spelen skrev han över kontrollen till CDPR och även om man såklart får lov att ha åsikter osv så känns det som att i skuggan av denna konflikt ligger det en bitterhet över sitt eget misstag man gjorde -97 och nja, jag har väldigt svårt att ta honom på allvar

Edit: uppenbarligen gav han en intervju på polska där han, enligt en översättare, ska ha sagt ”I know some people who played this game, but only a few of them, because I rub shoulders mostly with intelligent people”…. Säger ju en del om hans bitterhet 😂

Jag ser fortfarande inte vad din poäng här är. Han pratar i den här intervjun om att han tycker utvecklarna fokuserar på saker han själv tycker är meningslöst. Vad har det med rättigheter och pengar att göra? Jag ser inte sambandet.

signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Geeks Gaming
Skrivet av Slashgibber:

Jag ser fortfarande inte vad din poäng här är. Han pratar i den här intervjun om att han tycker utvecklarna fokuserar på saker han själv tycker är meningslöst. Vad har det med rättigheter och pengar att göra? Jag ser inte sambandet.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara. Jag ser han som bitter och besviken på allt, när han bara har sig själv att skylla. Hans beslut (framförallt de ekonomiska) ser jag som grunden till hans bitterhet.

Hela intervjun dryper av bitterhet och ego. Exempelvis:

Citat:

What is your favourite character arc, not necessarily in fantasy, across all media (books, games, movies etc.)?

Let's stick to books, as they are the only things that truly matter.

Allt annat än böckerna är dåligt, men det var han själv som godkände filmerna, serierna, spelen.

Citat:

How often do you listen to that absolute banger of a song “Toss a Coin to Your Witcher”?

Not as often as you might assume. I'm not particularly susceptible to songs.

Nej för det är ju inte böcker, hans böcker. Det är ju viktigast…

Citat:

What's your opinion of the TV and video game adaptations so far and are you happy with the direction they are moving in?

I'll put it this way: there's the original and then there are adaptations. Regardless of the quality of these adaptations, there are no dependencies or points of convergence between the literary original and its adaptation. The original stands alone, and every adaptation stands alone; you can't translate words into images without losing something, and there can't be any connections here. Moreover, adaptations are mostly visualisations, which means transforming written words into images, and there is no need to prove the superiority of the written word over images, it is obvious. The written word always and decidedly triumphs over images, and no picture - animated or otherwise - can match the power of the written word.

Poängen är att om han tycker att det skrivna ordet (hans skrivna ord) är så sjukt överlägset att han har mage att hacka på allt annat, varför godkände han att det gjordes?
Han klagar över sina egna beslut, lite hyckleri i min bok.

Sen har han ju poänger att saker kunde gjorts annorlunda, det kan de alltid.
Men att vara direkt nedsättande och förminskande över att folk hittar hans skapade värld genom olika kanaler, kanaler som han själv godkänt, tåler jag inte.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara. Jag ser han som bitter och besviken på allt, när han bara har sig själv att skylla. Hans beslut (framförallt de ekonomiska) ser jag som grunden till hans bitterhet.

Det känns som att du blir arg över något som över huvud taget inte påverkar dig, och jag ser inte varför du ens känner att du behöver engagera dig på en sån djup nivå. Han tycker att hans böcker är bättre än spelen och att man bör skilja dom åt som rena skapelser, jag förstår inte varför detta är en så kränkande tanke för många.

Spelen kommer aldrig bli canon för böckerna, och det spelar absolut noll roll.

signatur

Medlem

Är ju spelen som gjorde hans verk kända internationellt. Innan Witcher 1 kom ut hade ingen hört talas om varken Sapkowski eller Witcher utanför Polen. Sedan är det ju hans eget fel att han är så reaktionär att han underskattade spel som medium. Sålde rättigheterna för spel baserade på hans verk för en billig peng. Istället för att ta någon procent av intäkterna som klausul. Nu idag är han ju bitter över pengarna spelen dragit in, som han går miste om. CDPR har ju utvecklat delar av Witcher loren riktigt bra (till skillnad från Netflix som bara slaktar den). Tror nog Sapkowski innerst inne gillar detta med sju Witcher-skolor. Men avfärdar detta pga bitterheten över att gå miste om pengarna. Sedan bör man ju även ge CDPR en känga pga de utnyttjade en gammal boomers naivitet och blåste honom på avtalet. Så man kan förstå bitterheten. Menar, vem fan hade inte blivit bitter? Har ju hänt väldigt många musiker som blivit blåsta på deras verk pga kontrakten med skivbolagen.

Geeks Gaming
Skrivet av Slashgibber:

Det känns som att du blir arg över något som över huvud taget inte påverkar dig, och jag ser inte varför du ens känner att du behöver engagera dig på en sån djup nivå.

Det var en märklig kommentar. Jag är inte arg eller kränkt. Jag engagerar mig inte på en speciellt djup nivå, du frågade ju mig och jag svarade 🤷‍♂️

Med den argumentationstekniken kan jag ju vända frågan tillbaka, varför du blir arg och kränkt över min åsikt som inte påverkar dig men det blir ju inte direkt en givande och konstruktiv diskussion, eller hur?

Nej kom igen, vi har en diskussion om en författare, du tycker a, jag tycker b, du frågar varför jag tycker a och jag förklarar
Jag är helt okej med att du tycker a, har inga problem med det

Skrivet av Slashgibber:

Han tycker att hans böcker är bättre än spelen och att man bör skilja dom åt som rena skapelser, jag förstår inte varför detta är en så kränkande tanke för många.

Jag tror vi diskuterar om varandra här, för mig är det inga problem att han tycker att hans böcker är bättre utan mer att han nervärderar de andra verken som han själv godkänt
Hade jag varit i hans sits hade jag varit stolt över att folk uppskattar min värld som jag skapat, oavsett tolkning men det känns mer som att han vill ha uppskattningen riktad mot sig själv, inte verken

Medlem
Skrivet av EddieDexx:

Sedan bör man ju även ge CDPR en känga pga de utnyttjade en gammal boomers naivitet och blåste honom på avtalet.

De erbjöd honom en procent-andel av försäljningar. Han sa nej. Vad mer ska de göra för att inte "utnyttja" eller "blåsa" gubbskrutten?

Medlem

Lite "spännande" att han går in med åsikter om spelen när han bevisligen har noll koll på spel som medium. Att då ha åsikter om hur man valt att göra saker är ju som sagt, "spännande".

Bitter verkar ju vara det minsta han är. Hade en gång i tiden en tanke på att läsa böckerna, men efter hans utspel genom åren så har den tanken försvunnit helt.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror vi diskuterar om varandra här, för mig är det inga problem att han tycker att hans böcker är bättre utan mer att han nervärderar de andra verken som han själv godkänt
Hade jag varit i hans sits hade jag varit stolt över att folk uppskattar min värld som jag skapat, oavsett tolkning men det känns mer som att han vill ha uppskattningen riktad mot sig själv, inte verken

Fast vad är det han har godkänt? Han har sålt en licens, inte varit med och skrivit under på att CDPRs författarskap faller honom i smaken. Och det är väl ganska naturligt att han svarar vad han tycker när folk frågar honom om vad han tycker. Jag förstår inte varför det är att vara bitter över något.

Han kan vara både stolt och ändå tycka att hans egna verk är bättre. Dessa är inte ömsesidigt exklusiva saker. Ingenstans av det han säger tycker jag att han pratar nedlåtande om författarskapet i spelen. Han är bara en gammal gubbe som inte förstår att spel kan ha bra narrativ. Han verkar helt enkelt bara vara helt insnöad på att böcker är det överlägsna mediet för att förmedla berättelser.

signatur

Geeks Gaming
Skrivet av Slashgibber:

Fast vad är det han har godkänt? Han har sålt en licens, inte varit med och skrivit under på att CDPRs författarskap faller honom i smaken. Och det är väl ganska naturligt att han svarar vad han tycker när folk frågar honom om vad han tycker. Jag förstår inte varför det är att vara bitter över något.

Absolut, samtidigt så kunde han kräva att hon skulle kunna godkänna/ha insikt i skrivandet/arbetet osv, men han valde att inte göra det.

Avtalet som slöts 2019(?) gäller:

Citat:

The agreement satisfies and fully clarifies the needs and expectations of both parties, past and present, and sets out a framework for the future cooperation between the two sides.

The agreement grants CD PROJEKT new rights, as well as confirms the company’s title to “The Witcher” intellectual property in video games, graphic novels, board games, and merchandise.

Skrivet av Slashgibber:

Han kan vara både stolt och ändå tycka att hans egna verk är bättre. Dessa är inte ömsesidigt exklusiva saker.

Återigen, helt rätt men lite ödmjukhet hade inte skadat. Jag tror ju inte direkt han sålt färre böcker tack vare spelen/serien/serierna.
Nu är han inte ute efter att vinna några popularitetstävlingar som tur är

Skrivet av Slashgibber:

Ingenstans av det han säger tycker jag att han pratar nedlåtande om författarskapet i spelen. Han är bara en gammal gubbe som inte förstår att spel kan ha bra narrativ. Han verkar helt enkelt bara vara helt insnöad på att böcker är det överlägsna mediet för att förmedla berättelser.

Nej men han pratar nedlåtande om andras format samt användarna av dessa, vilket jag kan tycka är lite osmakligt

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nej men han pratar nedlåtande om andras format samt användarna av dessa, vilket jag kan tycka är lite osmakligt

Min tolkning av citaten du nämnde är att han ser visuella beskrivningar som ett hinder för fantasin att få löpa fritt och skapa egna bilder. Att det skrivna ordet är överlägset, enligt hans mening, just för att det kan tolkas individuellt. Att varje person på så vis får sin egen unika berättelse. Alla som har läst böckerna vet också att han tenderar att beskriva karaktärer - även viktiga huvudkaraktärer - med relativt vaga begrepp vad gäller exempelvis deras utseende. Läsarna ges en stor frihet att fylla i tomrummen utan att han håller dem i handen hela vägen.

Jag säger inte att han är sympatisk, men jag ser heller inget motsatsförhållande i att kunna uppskatta hans böcker och spelen samtidigt. Utan honom hade CDPR definitivt aldrig gjort spelen och utan CDPR hade folk utanför Polen sannolikt aldrig läst böckerna. De har hittat ett symbios som gynnar båda sidor.

Att han sedan är en grinig gubbjävel försämrar vare sig böckerna eller spelen och om något bidrar det till PR-suffixet i CDPR 🤓

Geeks Gaming
Skrivet av serdyllon:

Min tolkning av citaten du nämnde är att han ser visuella beskrivningar som ett hinder för fantasin att få löpa fritt och skapa egna bilder. Att det skrivna ordet är överlägset, enligt hans mening, just för att det kan tolkas individuellt. Att varje person på så vis får sin egen unika berättelse. Alla som har läst böckerna vet också att han tenderar att beskriva karaktärer - även viktiga huvudkaraktärer - med relativt vaga begrepp vad gäller exempelvis deras utseende. Läsarna ges en stor frihet att fylla i tomrummen utan att han håller dem i handen hela vägen.

Jag säger inte att han är sympatisk, men jag ser heller inget motsatsförhållande i att kunna uppskatta hans böcker och spelen samtidigt. Utan honom hade CDPR definitivt aldrig gjort spelen och utan CDPR hade folk utanför Polen sannolikt aldrig läst böckerna. De har hittat ett symbios som gynnar båda sidor.

Att han sedan är en grinig gubbjävel försämrar vare sig böckerna eller spelen och om något bidrar det till PR-suffixet i CDPR 🤓

Haha, bra sammanfattat! Uppskattar definitivt hans böcker också men slipper gärna författaren 😁

Medlem
Skrivet av Piigge:

Yes, är skadad av mitt dagliga engelska nyttjande, outlive går inte direkt att översätta direkt till svenska.

Inte direktöversätta, men att direkt översätta går bra, blir "överleva"

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Det känns som att du blir arg över något som över huvud taget inte påverkar dig, och jag ser inte varför du ens känner att du behöver engagera dig på en sån djup nivå. Han tycker att hans böcker är bättre än spelen och att man bör skilja dom åt som rena skapelser, jag förstår inte varför detta är en så kränkande tanke för många.

Verkar mest vara du som blir arg? Tar du illa vid dig av kritik mot gubben?

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Verkar mest vara du som blir arg? Tar du illa vid dig av kritik mot gubben?

Tycker kritiken är orimligt stark så som den andra personen formulerar sig. Man kan vara kritisk utan att vara toxisk.

signatur

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Absolut, samtidigt så kunde han kräva att hon skulle kunna godkänna/ha insikt i skrivandet/arbetet osv, men han valde att inte göra det.

Avtalet som slöts 2019(?) gäller: Återigen, helt rätt men lite ödmjukhet hade inte skadat. Jag tror ju inte direkt han sålt färre böcker tack vare spelen/serien/serierna.
Nu är han inte ute efter att vinna några popularitetstävlingar som tur är

Nu kommer du åter till avtalet han skrev, jag ser inte relevansen till hans kommentarer om deras narrativa fokus. Han har inte skrivit under på att han godkänner författarskapet i spelen som canon, han har återigen bara sålt dom en exklusiv licens. Jag tror helt enkelt inte på det här narrativet du försöker måla upp om att han skulle ha någon sorts vendetta mot CDPR. Det ser mer ut som att han är trött på att svara på frågor gällande något han inte haft någon inblandning i.

signatur

Geeks Gaming
Skrivet av Slashgibber:

Nu kommer du åter till avtalet han skrev, jag ser inte relevansen till hans kommentarer om deras narrativa fokus. Han har inte skrivit under på att han godkänner författarskapet i spelen som canon, han har återigen bara sålt dom en exklusiv licens. Jag tror helt enkelt inte på det här narrativet du försöker måla upp om att han skulle ha någon sorts vendetta mot CDPR. Det ser mer ut som att han är trött på att svara på frågor gällande något han inte haft någon inblandning i.

Så kan det helt klart vara, han lär ju fått en hel del frågor om spelen samt serierna

Medlem

Han har alltid varit mindre positiv till allt som inte är hans verk. På ett sätt förstår jag honom, det är hans konstverk. Men samtidigt kan jag tycka att han borde vara lite mer positiv till vad som blivit, det är ändå en hyllning till honom.

12
Skriv svar